Gå til innhold

Burde flere anmelde slag i ansiktet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier: burde flere anmelde "vold"?Tenker på ørefik/slag etc.? http://www.advokat-teigstad.no/anmeldelse/

Jeg kjenner til to kvinner (en kollega/venn (nå sjef) og en bekjent) som anmeldte at de hadde blitt slått til i ansiktet. Hun sa det var for å markere at det ikke er greit.

Bør en ordne opp i slikt selv? Tenk så grusomt det er å anmelde nære relasjoner som en treffer på gaten senere! 

Jeg spurte min nåværende sjef om hvordan det er å stadig omgåes en hun hadde anmeldt for et klask i ansiktet og da svarte hun at de er venner og hadde lagt det bak seg.

Anonymkode: 18141...7df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La inn denne under feil forum/tema! :)

Skrevet

Like grusomt å treffe nære relasjoner på gaten som man har slått til vel. 

Anonymkode: bcf4a...975

• Liker 6
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Like grusomt å treffe nære relasjoner på gaten som man har slått til vel. 

Anonymkode: bcf4a...975

Enig! Om en mann har oppført seg så ukontrollert et øyeblikk at han slabbet til sin kone i ansiktet bør skamme seg. 

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Om en mann har oppført seg så ukontrollert et øyeblikk at han slabbet til sin kone i ansiktet bør skamme seg. 

Lett vold i parforhold skjer oftest fra kvinner mot menn. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Biloba skrev:

Kilder, takk.

Skrevet

Folk som driver og drar til folk skal anmeldes hver gang.

Skrevet
1 minutt siden, O.G. skrev:

Folk som driver og drar til folk skal anmeldes hver gang.

Helt enig, vold burde alltid anmeldes.

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, O.G. skrev:

Kilder, takk.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/Kvinner-er-ikke-bare-utsatt-for-vold-i-nare-relasjoner--de-er-ogsa-utovere-av-vold--Vibeke-Ottesen-24789b.html

Vi vet fra forskning at kvinner utøver partnervold like ofte som menn. Noen studier har faktisk funnet at unge kvinner er den gruppen som oftest utøver partnervold.

https://www.bufdir.no/vold/Vold_og_overgrep_mot_voksne/Partnervold/

Like mange menn som kvinner utsettes for mindre alvorlig fysisk vold fra partner

Anonymkode: 473c9...8a5

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/Kvinner-er-ikke-bare-utsatt-for-vold-i-nare-relasjoner--de-er-ogsa-utovere-av-vold--Vibeke-Ottesen-24789b.html

Vi vet fra forskning at kvinner utøver partnervold like ofte som menn. Noen studier har faktisk funnet at unge kvinner er den gruppen som oftest utøver partnervold.

Like mange menn som kvinner utsettes for mindre alvorlig fysisk vold fra partner

Her må det skilles mellom vold og lekevold(som mindre alvorlig fyskisk vold ofte er). Dama mi har lugget meg og gitt meg pannedask mange ganger og det er jo bare mer en form for kroppspråk enn vold. Det er jo ingen fare for at hun gjør noe skade på meg, hun prøver ikke en gang.

Anonymkode: 8a5ac...91c

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her må det skilles mellom vold og lekevold(som mindre alvorlig fyskisk vold ofte er). Dama mi har lugget meg og gitt meg pannedask mange ganger og det er jo bare mer en form for kroppspråk enn vold. Det er jo ingen fare for at hun gjør noe skade på meg, hun prøver ikke en gang.

Anonymkode: 8a5ac...91c

Lugging og dasking mot hodet er vold per definisjon. Synes du det er greit at barn vokser opp i en familie hvor barnet ser at mor lugger og dasker til far? Føler et barn på 4 år seg trygg når mor "leker" vold med far?

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Står ingenting om at flere kvinner enn menn slår partnerne sine her. 

Og la meg sitere.

Sitat

Kvinner er oftere utsatt for mer alvorlige former for vold og seksuelle overgrep og de opplever et større antall voldshendelser.

I tilfelle det gikk deg hus forbi.

Skrevet
1 minutt siden, O.G. skrev:

Og la meg sitere.

Det står jo svart på hvitt: "Vi vet fra forskning at kvinner utøver partnervold like ofte som menn. Noen studier har faktisk funnet at unge kvinner er den gruppen som oftest utøver partnervold."

Selv om kvinner utsettes for grovere tifeller av vold så betyr ikke det at mildere former for vold skal ignoreres eller ufarliggjøres. Noe av den mest alvorlige volden er den psykiske og den etterlater ikke et eneste blåmerke. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står jo svart på hvitt: "Vi vet fra forskning at kvinner utøver partnervold like ofte som menn. Noen studier har faktisk funnet at unge kvinner er den gruppen som oftest utøver partnervold."

Selv om kvinner utsettes for grovere tifeller av vold så betyr ikke det at mildere former for vold skal ignoreres eller ufarliggjøres. Noe av den mest alvorlige volden er den psykiske og den etterlater ikke et eneste blåmerke. 

Hvilken forskning da???? 

Du tar vel ikke sånt for god fisk uten tallene og kildene?

Skrevet
1 time siden, O.G. skrev:

Hvilken forskning da???? 

Jeg vet ikke hvilken forskning hun sikter til, men man må anta at hun har belegg for det hun påstår i landets største avis. Noe annet ville vært karrieremessig selvmord.

Er politiet og barnehuset gode nok kilder for å si noe om at kvinner bruker vold i familierelasjoner? På siden finnes lenker til undersøkelser.

Sitat

Familie- og partnervold beskrives som regel som et maskulint problem, altså med mannen som hovedaktør med hensyn til voldsutøvelse overfor kvinner, barn og unge. Ved gjennomgang av nyhetssaker og forskningslitteratur kan det virke som om vold utøvd av kvinner og mødre er noe underkommunisert. Vi skal i denne artikkelen se litt nærmere på kvinner og mødre som utøvere av vold mot egne barn.

Statens Barnehus i Trondheim erfarer at kvinner står for omtrent 40 % av sakene om vold mot barn. Både fungerende politimester, Marit Fostervold Johansen i Sør-Trøndelag politidistrikt og leder ved Statens Barnehus i Trondheim, Helle Leinslie sier at utøvelse av vold ikke handler om kjønn først og fremst, men at det handler vel så mye om hvordan man velger å løse konflikter i familien.

http://seksuelltrakassering.no/nar-mamma-utover-vold-og-overgrep/

• Liker 1
Skrevet

Men hver gang det avdekkes at kvinner er mer voldelige enn menn, går vi over til å snakke om skadeomfanget. Da ender kvinnen opp som offeret åkkesom.

Anonymkode: 4aaff...393

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, O.G. skrev:

Hvilken forskning da???? 

3 timer siden, O.G. skrev:

Og la meg sitere.

Det virker som det var ganske mye i denne artikkelen som gikk deg hus forbi. Artikkelforfatteren er kriminolog og drapsforsker, hun har sikker kontroll på kildene sine. Du kan jo be om å få dem tilsendt.

• Liker 2
Skrevet
45 minutter siden, SLH80 skrev:

Det virker som det var ganske mye i denne artikkelen som gikk deg hus forbi. Artikkelforfatteren er kriminolog og drapsforsker, hun har sikker kontroll på kildene sine. Du kan jo be om å få dem tilsendt.

Det kan jeg.

Skrevet
8 timer siden, Biloba skrev:

Hvorfor i all verden leverer ikke mannen en politianmeldelse? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...