TAA Skrevet 10. oktober 2016 #1 Skrevet 10. oktober 2016 Hei Vil første starte med å si at jeg er veldig glad i svigerforeldrene mine, så ikke noe vondt å si om dem. men, har vært sammen med en fyr i mange år. Vi feirer jul annenhvert år hos foreldrene våre. De har gjort det til en tradisjon at vi feirer lillejulaften der også, samt 2.juledag. føler det blir veldig mye, med 3 av 4 dager hos dem, og har prøvd å snakke med samboeren om dette. at jeg gjerne vil være hjemme lillejulaften, bare vi to, men da blir det bare til at vi drar å feirer den 22. desember der istedenfor. hvor mye er dere andre med deres svigerforeldre i julen ? har jeg noe jeg skulle sagt her eller får jeg bare bite i det sure eple ? jente, 27
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #2 Skrevet 10. oktober 2016 Jeg synes du har et poeng. 2 dager holder i massevis. Dersom han absolutt må ha 3 dager med foreldrene sine, kan du bruke en av disse dagene på deg selv. Enten sammen med familie/venner eller alene hjemme. Anonymkode: 430fe...dbf
TAA Skrevet 10. oktober 2016 Forfatter #3 Skrevet 10. oktober 2016 Takk for svar Det eneste som er dumt med at jeg blir hjemme alene hvert år er at de sikkert føler jeg avviser dem, og heller velger å sitte hjemme, med mindre jeg har planer, men da må jeg jo ha planer hvert år :/
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #4 Skrevet 10. oktober 2016 Men det må jo være lov å si du har lyst til å slappe av hjemme en dag? Jula skal jo ikke bare være stress, og skal heller ikke være for alle andre. Har du lyst til å være hjemme en dag, så synes jeg du skal det. De må jo kunne forstå det. Anonymkode: c3e69...79d
Simmis Skrevet 10. oktober 2016 #5 Skrevet 10. oktober 2016 Når vi feirer jul med foreldre/svigerforeldre, feirer vi julaften annenhvert år hos mine eller mannens familie, lillejulaften er vi hjemme, 1 eller 2 juledag er vi hos den vi ikke feiret julaften sammen med. Glad det ikke skjer noe hele tiden i jula egentlig, sånn at barna får tid til å holde på med julegavene sine også 😀
Saphyria Skrevet 10. oktober 2016 #6 Skrevet 10. oktober 2016 I alle mine år i fast forhold, så har eg aldri feiret jul med familien til min partner, og eg kommer heller aldri til å gjøre det. Aldri. Seriøst. ALDRI. Du har rett til å si din meining selvfølgelig, dere er jo likestilte. Si det som det er, du syns det blir mye med 3 dager hos svigers. Hvordan er det når dere feirer med din familie?
TAA Skrevet 10. oktober 2016 Forfatter #7 Skrevet 10. oktober 2016 (endret) Vi feirer annen hver jul hos mine, samt tredje juledag, så annen hvert år blir det jo to dager hos oss også, men synes det holder med to Endret 10. oktober 2016 av TAA
Arkana Skrevet 10. oktober 2016 #8 Skrevet 10. oktober 2016 Vi bor langt unna både hans og min familie, så skal vi feire jul med noen av dem må vi nødvendigvis feire flere dager i strekk. Litt slitsomt med liten alenetid, men sånn er det bare. Hva gjør dere når dere feirer med din familie? Hvis dere tilbringer flere dager sammen med din synes jeg dere skal gjøre det samme med hans.
Gjest Baremenneske Skrevet 10. oktober 2016 #9 Skrevet 10. oktober 2016 Syns du skal prøve prate med han om det..Si det akkurat som du skrev her- at du er glad i dem, men at du synes det egentlig blir litt for lenge tett innpå, og at du savner litt mer alenetid dere to også.Ellers kanskje være litt hver for dere- hos hver deres, og være bare dere to etterpå... Finner sikkert en løsning 😊
sofie777 Skrevet 10. oktober 2016 #11 Skrevet 10. oktober 2016 26 minutter siden, NordTroll skrev: I alle mine år i fast forhold, så har eg aldri feiret jul med familien til min partner, og eg kommer heller aldri til å gjøre det. Aldri. Seriøst. ALDRI. Du har rett til å si din meining selvfølgelig, dere er jo likestilte. Si det som det er, du syns det blir mye med 3 dager hos svigers. Hvordan er det når dere feirer med din familie? Da synes jeg synd på familien hans. De har jo lyst til å feire jul sammen med dere også. Jeg/vi har det sånn, min bror er den eneste i familien som er gift og har familie, og de feirer kun jul med hennes familie på en hytte halvveis mellom byen min bror (og jeg) bor i og den byen mine foreldre og resten av familien bor i. For oss er det et stort savn å ikke ha den delen av familien der ca annenhver jul, så jeg har definitivt bestemt (når jeg får meg mann) at så lenge det ikke er umulig på grunn av vær og stengte fjelloverganger, skal vi feire annenhver jul hos mine og hans familie. Det skaper også mer samhold i familien. Du nevner likestilling, det blir jo heller ikke likestilling om ikke han får besøke familien sin på høytidsdager og du setter foten så bastant ned. 3
Saphyria Skrevet 10. oktober 2016 #12 Skrevet 10. oktober 2016 1 minutt siden, sofie777 skrev: Da synes jeg synd på familien hans. De har jo lyst til å feire jul sammen med dere også. Jeg/vi har det sånn, min bror er den eneste i familien som er gift og har familie, og de feirer kun jul med hennes familie på en hytte halvveis mellom byen min bror (og jeg) bor i og den byen mine foreldre og resten av familien bor i. For oss er det et stort savn å ikke ha den delen av familien der ca annenhver jul, så jeg har definitivt bestemt (når jeg får meg mann) at så lenge det ikke er umulig på grunn av vær og stengte fjelloverganger, skal vi feire annenhver jul hos mine og hans familie. Det skaper også mer samhold i familien. Du nevner likestilling, det blir jo heller ikke likestilling om ikke han får besøke familien sin på høytidsdager og du setter foten så bastant ned. Her antar du både det ene og det andre, til tross for at du ikkje veit noe som helst om situasjonen, annet enn at eg ikkje vil feire med "svigers". Hvem sier at de ønsker å feire med meg? Hvem sier at han ikkje får besøke familien sin i høytiden eller når som helst utenom? Hvem sier at eg og mannen feirer jul sammen? 1
sofie777 Skrevet 10. oktober 2016 #13 Skrevet 10. oktober 2016 (endret) 7 minutter siden, NordTroll skrev: Her antar du både det ene og det andre, til tross for at du ikkje veit noe som helst om situasjonen, annet enn at eg ikkje vil feire med "svigers". Hvem sier at de ønsker å feire med meg? Hvem sier at han ikkje får besøke familien sin i høytiden eller når som helst utenom? Hvem sier at eg og mannen feirer jul sammen? Ok, greit, det var i grunnen det bastant ALDRI jeg så på. Om ikke svigers vil feire med deg, så er jo det trist på sitt vis, men noe å ta opp i en helt annen diskusjon. Ville bare forklare hvordan noen på andre siden følte det når forholdet ellers er greit. Endret 10. oktober 2016 av sofie777
Saphyria Skrevet 10. oktober 2016 #14 Skrevet 10. oktober 2016 1 minutt siden, sofie777 skrev: Ok, greit, det var i grunnen det bastant ALDRI jeg så på. Om ikke svigers vil feire med deg, så er jo det trist på sitt vis, men noe å ta opp i en helt annen diskusjon. Ville bare forklare hvordan noen på andre siden følte det når forholdet ellers er greit. Eg har ikkje eit nært forhold til svigers, snakker med de om eg må når eg møter de, men ellers ingen kontakt. De vil kanskje feire med meg, men eg har aldri hørt noe om det, og det ville uansett ikkje endret noe siden eg ikkje er interessert i å tilbringe jula med noen som eg ikkje anser som min familie. Eg liker de ikkje og eg vil si at grunnene mine til det er mer enn gode nok - uten at eg føler for å utdype her. Mannen feirer uansett med de, mens eg feirer med min familie, slik har det alltid vært og slik vil det fortsette, selv når vi ein dag får barn.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #15 Skrevet 10. oktober 2016 Dersom dere bor nærme nok, så ville jeg ha nok ha begrenset det til en overnatting, eller delt på. Feks svigers julaften til første juledag og 2. juledag på besøk hos mine foreldre. Mine bor litt fra hverandre, så vi pleide å bytte på. De ene fikk oss på besøk julehelgen og de andre i nyttårshelgen. Omvendt neste år. Men nå har vi barn og feirer hjemme. De er alle fire hjertlig velkomne til å feire med oss og de har takket ja enkelte år (vi er ikke enebarn, og det er mange barnebarn i bildet) som er veldig koselig. Anonymkode: cf623...8b2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #16 Skrevet 10. oktober 2016 3 dager høres mye ut. Jeg hadde nok blitt hjemme lillejulaften. Kanskje hadde jeg sagt jeg har ting å ordne - må bake pepperkaker o.l. Anonymkode: 27108...734
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #17 Skrevet 11. oktober 2016 Vi bor i samme by som begge våre foreldre, og feirer annenhver jul hos hver. I hans familie har storfamilien hytter i et slags tun, så ofte reiser hans familie dit for å kunne feire sammen. Da blir det slik at vi bor på hytta til foreldrene hans, slik at vi tilbringer opptil en uke under samme tak. Det blir slitsomt, men etter at jeg ble flinkere til å kreve alenetid og svigerfamilien lærte å akseptere det har det blitt mye lettere. Mange middager spises sammen hele eller deler av storfamilien, men andre dager spiser vi hver for oss, slik at det blir litt mer avslappet. Foreldrene mine feirer alltid hjemme når de feirer med oss, så da reiser vi vanligvis dit etter kirka på juleaften og overnatter en eller to netter. Noen ganger drar mannen min hjem 1. juledag mens jeg blir, andre ganger reiser vi sammen. Dersom begge familiene feier i byen feirer vi juleaften hos den som vi skal være med i jula, og så drar vi til den andre familien før middag 1.juledag og overnatter der. Når vi feirer jul i byen feirer vi alltid nyttår på hytta (dersom det er snø). Da blir det det samme som ved jul, men med mindre storfamilie. Anonymkode: cd823...582
Mollie Skrevet 11. oktober 2016 #18 Skrevet 11. oktober 2016 Vi feirer annethvert år med min familie og svigers. Vi bor nært begge familier. Lillejulaften er vi hjemme, koser oss sammen med barna med å pynte tre og div forberedelser, og har en god kveldsmat og gløgg. Så drar vi til foreldre eller de kommer til oss til middagstider på julaften. Så er vi sammen resten av kvelden. 1. juledag er vi sammen med den familien vi ikke var sammen med på julaften. 2. juledag er vi hjemme eller treffer venner.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #19 Skrevet 13. oktober 2016 Jeg holder ut MAKS EN DAG hos svigers. Har overnattet det før, men blir ikke mer av det igjen. Anonymkode: 0c685...2da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå