AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #1 Skrevet 10. oktober 2016 Hei dere, nå håper jeg veldig at noen kloke hoder kan fortelle meg hva jeg bør gjøre. Lang historie kort: Slanket meg siden jeg var rundt 20. Var tynn/slank hel barne og ungdomsskolen, men da jeg begynte få former, fikk jeg også lett for å legge på meg. Opp og ned i vekt siden 20årene altså. Fikk mitt første barn i 2006 og utviklet på den tiden lavt stoffskifte. Dette har vært mer eller mindre undermedisinert/dårlig fulgt opp siden da. Da jeg fikk mitt første barn veide jeg 70 kg (er 174 høy). Så har jeg fått to barn etter det og veier i dag 90 kg! Det gjør meg så utrolig fortvilet!! Jeg er i dag kun på 75mcg levaxin, enda mine fritt t3 prøver er under normalområdet. Ettersom jeg har forstått er t3 styrende for forbrenning. Jeg prøvde en periode noe som heter armour og klarte endelig å ned i vekt jevnt og trutt. Men kan ikke fortsette på disse da de koster meg ca 1000kr pr mnd. Jeg har prøvd alt. Gir det som regel 2-3 mndr og hvis det ikke fungerer, gir jeg opp og sprekker bigtime. Da hiver jeg innpå alt jeg har gått glipp av og legger på meg alt jeg har gått ned. Nå sist prøvde jeg lavkarbo i 3 mndr. Gikk kun ned 5 kg, men sprakk da jeg mistet motivasjon. Nå er jeg tilbake der jeg var og blir så deppa. Ønsker å nå målet, som er 75 kg, innen påske, for da reiser vi vekk i en mnd til karibien Hva er det med meg, hvorfor gjør jeg dette mot meg selv og hvorda skal jeg klare dette...? 15 kg er ikke SÅ mye? Vil veldig gjerne ha alle råd jeg kan få, kanskje det er noe jeg ikke har fått med meg. ps jeg vet jeg bør trene, men når sant skal sies så har jeg ikke tid. barna kjøres hit og dit og jeg er med i flere verv som tar mye tid i tillegg til 100% jobb. Jeg har en tredemølle og romaskin hjemme, som bare støver ned. Vet heller ikke hvordan bruke sistnevnte....sånn ordentlig. Anonymkode: 80423...ade
Gjest Nanne70 Skrevet 10. oktober 2016 #2 Skrevet 10. oktober 2016 Hvis du stadig vekk "sprekker", så er det vel kanskje fordi du prøver å gå ned i vekt med et kosthold som ikke passer deg, og at du muligens er litt for streng med deg selv. Det er ikke sikkert at du behøver å komplisere det så veldig for å gå ned i vekt. Spis vanlig mat som du liker, men ha kontroll på kaloriene og kutt ut eller i alle fall kraftig ned på junkfood, snacks, godter og brus. Mer hjemmelaget mat av rene råvarer og mindre halvfabrikata. Mye av mat som vi betegner som "junkfood" kan for øvrig gjøres sunnere, det gjelder både pizza, taco, burgere, lasagne osv. Kan du si fra deg et verv så du får trent etpar-tre ganger i uka?
maddiie Skrevet 10. oktober 2016 #3 Skrevet 10. oktober 2016 Dette er trist lesing ts, veldig trist.. Jeg vil gjerne hjelpe deg og jeg kan komme med et par råd.. Men.. i slutten av alt så er det du som må gjøre jobben og det er du som må være disiplinert til å følge en plan. Jeg vil spørre deg hvordan er kostholdet ditt? svakheter og styrker i matveien? Tid til trening har du, om du virkelig vil. Med tanke på at barn er aktivitet automatisk, ville jeg begynnt smått med å gå 30 min morgen eller etter barna er i seng på kvelden. Gå på 3dmølla å se serie/tv i mens, da får du gjort to ting på en gang. Eller gå ute. Gjør dette 3 ganger i uken i starten. Trening er ikke det viktigste i starten, det er faktisk kostholdet som vil avgjøre for vekttap eller ikke. Trening er aller viktigst etter stort vekttap for å holde vekten og får å bygge opp muskler og få vekk løs hud. En gyllen regel er, etter du har nådd vektmålet ditt, må du holde den vekten i minimum 1 år for at det skal bli din nye "normalvekt", så du må aldri gi deg etter du har nådd vektmålet. Da må du legge inn styrke trening og mer trening..Viss ikke vil kroppen jobbe mot gammel vekt konstant! Spis normal mat, ikke shake, ikke barer, ikke knekkebrød diett, 5/2 nada niks. Spis middag med barna dine, men mindre porsjoner og i saktere fart. Ikke to poteter men en, mer grønnsaker, mindre saus, mer fisk mindre pølse feks... Ikke legg om alt på en gang, la det gå tid, du har kjempe god til på deg til turen din, start med små endinger. Drikk light brus hver dag om du får sukkersug hver dag. Spis noen kokosboller på lørdagen om du vil kose deg. Eller popcorn, saltstenger... Snacks med lite kcal eller snacks der du får mer for kaloriene (kokosboller) Lær deg hvor mye kalorier som er i hva og ta sunne valg. Lykketil <3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #4 Skrevet 10. oktober 2016 Hvordan ser en normal dag ut for deg da? Anonymkode: 192ef...8b7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #5 Skrevet 11. oktober 2016 Hei igjen, takk for innspill . Ja, det er trist dette, og jeg er nå inni en slik runde der jeg spiser akkurat hva jeg vil uten å tenke konsekvens. En vanlig dag for meg avhenger av hva slags diett jeg har valgt akkurat da. Nå sist var det lavkarbo i 3 mndr, og jeg var skikkelig flink. Spiste rundt 20 kh daglig. Nå, spiser jeg omtrent som dette: frokost: Brød, 2skiver, hjemmebakt +pålegg (ost, makrell, skinke) og juice Lunsj: På jobb er det salatbar, så det tar jeg - med kylling og egg Mid: Helt vanlig mat som man har i en barnefamilie, alt fra kjøttkaker til fiskegrateng og pannekaker Følte meg betraktelig sunnere da jeg spiste lavkarbo. Mye renere, men mye mer fett selvsagt. Kvelds: Som frokost, gjerne med kakao og krem eller 50 g sjokolade av et slag. Styrke i kostholdet: Jeg hiver ikke i meg alt jeg ser av kaker og søtt. Er flink til å variere maten og er utrolig viljesterk når jeg har bestemt meg for noe. Svakhet: Altfor gla i det søte. Spiser dette mer enn bare på lørdager. Jeg syns lavkabo mat er godt men litt krevende å lage n¨r jeg har tre barn som ofte vil ha litt andre ting Bruker atfor mye tid på matlaging. Kan fint lage en del fra scratch men det blir så store mengder mat til hvert måltid fordi de andre spiser poteter pasta etc i tillegg til det jeg gjør. Legen sier han syns jeg skal leve lavkarbo. Kunne jeg gått for grovkarbo variant? Ikke så mye fett, men heller ikke poteter, pasta, ris og brød? det kan jeg klare men uten at det blir for mye styr. Hittil har jeg ikke spist knekkebrød heller på min lavkarbodiett, men hvis jeg får gjøre det, vil det hjelpe en del. Vet ikke om dette hjalp noen til å komme med nye innspill . Jeg vil så gjerne klare dette. Og ja, jeg kan fint begynne ta i bruke tredemøllen igjen. det er en skikkelig god en, så den burde jo ikke støve ned.... ts Anonymkode: 80423...ade
maddiie Skrevet 11. oktober 2016 #6 Skrevet 11. oktober 2016 Du spiser fint som du gjør, det eneste du skal er å justere noen småting gjennom dagen, Din mat dag med justeringer: frokost: Brød, 2skiver, hjemmebakt +pålegg (ost, makrell, skinke) og juice ..( justering: velg knekkebrød med samme pålegg, bytt ut juice med vann eller melk. Helst vann.) Du sparer så mye kalorier på å kutte ut juice og brød. Lunsj: På jobb er det salatbar, så det tar jeg - med kylling og egg (bra lunsj egentlig. Pass på dressingbruk og hold deg til et egg, eller et egg og en eggehvite) for mye eggeplomme er ikke bra for kolesterolet. som er negativt for fettforbrenning. Mid: Helt vanlig mat som man har i en barnefamilie, alt fra kjøttkaker til fiskegrateng og pannekaker (denne er grei, så lenge du holder deg til en porsjon. drikk et glass vann før og 2 etter middag, det metter selv om du ikke egentlig er helt mett av den lille porsjonen du fikk spise til middag.) Følte meg betraktelig sunnere da jeg spiste lavkarbo. Mye renere, men mye mer fett selvsagt. (Kommentar til dette: lavkarbo er du bare streng med i en viss periode, små justeringer i kostholdet vil holde deg i sjakk resten av livet.) Kvelds: Som frokost, gjerne med kakao og krem eller 50 g sjokolade av et slag. (her må du få inn yogurt, frukt, skyr, grønnsaker, buljongsuppe, hva som helst men ikke skive eller snop.) på de små justeringene jeg viser deg her sparer du mer en 500 kcal på en dag! Med disse justeringene vil vektnedgangen komme om du holder på lenge nok (ut livet). For du må se på dette vekttapet som en livvstilsendring. Du vil ikke nå matchvekta di før om kansje to år? og det er det sunneste. Drikk masse vann, te eller kaffe forresten! 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #7 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg har også stoffskifteproblemer, spiste lite, var veldig sliten og vekten gikk sakte feil vei. Det snudde ikke før jeg fikk Liothyronin i tillegg til Levaxin (Liothyronin er ren T3). Nå kan jeg spise mer og likevel har jeg gått ned 11 kg (vel og merke over mange mnd). Ville hørt med legen om å få prøve Liothyronin i tillegg (det er enkelte fastleger som ikke kjenner medisinen og ikke vil skrive den ut) Anonymkode: 2a160...b13
Pringle Skrevet 11. oktober 2016 #8 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg skrev noe i den andre tråden der du spurte om råd. Så fikk jeg lyst til å jumpe inn her også, og nå skal du få en omgang 15 kilo til påske burde være overkommelig. Men da må du slutte å tulle. Du vet godt hva som må til og hva du gjør feil. Jeg tror ihvertfall at du skjønner at du ikke går ned i vekt hvis du spiser sjokolade og krem hver dag? Du må ikke bare "prøve". Du skal ikke "kjøre" opplegg og dietter som kompliserer familielivet og matstellet, og som får deg til å "sprekke". Du skal ikke gjøre noenting som du ikke ser for deg å være enkelt og overkommelig i nærmeste framtid (feks fem år). Du behøver ikke trene. Selg romaskinen på Finn. Gå en tur isteden. Sett av en halvtime hver dag. Få ungene til å gå også. Og finn ut hva som er viktigst av vervene dine og helsen din. Det her er ditt valg. 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #9 Skrevet 11. oktober 2016 På 10.10.2016 den 13.11, AnonymBruker skrev: Hei dere, nå håper jeg veldig at noen kloke hoder kan fortelle meg hva jeg bør gjøre. Lang historie kort: Slanket meg siden jeg var rundt 20. Var tynn/slank hel barne og ungdomsskolen, men da jeg begynte få former, fikk jeg også lett for å legge på meg. Opp og ned i vekt siden 20årene altså. Fikk mitt første barn i 2006 og utviklet på den tiden lavt stoffskifte. Dette har vært mer eller mindre undermedisinert/dårlig fulgt opp siden da. Da jeg fikk mitt første barn veide jeg 70 kg (er 174 høy). Så har jeg fått to barn etter det og veier i dag 90 kg! Det gjør meg så utrolig fortvilet!! Jeg er i dag kun på 75mcg levaxin, enda mine fritt t3 prøver er under normalområdet. Ettersom jeg har forstått er t3 styrende for forbrenning. Jeg prøvde en periode noe som heter armour og klarte endelig å ned i vekt jevnt og trutt. Men kan ikke fortsette på disse da de koster meg ca 1000kr pr mnd. Jeg har prøvd alt. Gir det som regel 2-3 mndr og hvis det ikke fungerer, gir jeg opp og sprekker bigtime. Da hiver jeg innpå alt jeg har gått glipp av og legger på meg alt jeg har gått ned. Nå sist prøvde jeg lavkarbo i 3 mndr. Gikk kun ned 5 kg, men sprakk da jeg mistet motivasjon. Nå er jeg tilbake der jeg var og blir så deppa. Ønsker å nå målet, som er 75 kg, innen påske, for da reiser vi vekk i en mnd til karibien Hva er det med meg, hvorfor gjør jeg dette mot meg selv og hvorda skal jeg klare dette...? 15 kg er ikke SÅ mye? Vil veldig gjerne ha alle råd jeg kan få, kanskje det er noe jeg ikke har fått med meg. ps jeg vet jeg bør trene, men når sant skal sies så har jeg ikke tid. barna kjøres hit og dit og jeg er med i flere verv som tar mye tid i tillegg til 100% jobb. Jeg har en tredemølle og romaskin hjemme, som bare støver ned. Vet heller ikke hvordan bruke sistnevnte....sånn ordentlig. Anonymkode: 80423...ade Du må rett og slett begynne å prioritere annerledes. Du sier du ikke har tid til å trene, men at du har flere verv du bruker tid på. Du har mølle og romaskin i huset, men har ikke giddet å sette deg inn i hvordan sistnevnte brukes. Du skal på cruise, men kan ikke betale 1000,- i mnd for en medisin som det virket som fungerte bedre for deg. I tillegg er det gjerne kakao med krem eller sjokolade til kveld. Du må tilegne deg kunnskap om mat og trening/fysisk aktivitet, kutte ut godis på hverdager og snakke med lege om medisinene dine. Anonymkode: 02962...054 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #10 Skrevet 18. oktober 2016 På 11.10.2016 den 17.47, maddiie skrev: Du spiser fint som du gjør, det eneste du skal er å justere noen småting gjennom dagen, Din mat dag med justeringer: frokost: Brød, 2skiver, hjemmebakt +pålegg (ost, makrell, skinke) og juice ..( justering: velg knekkebrød med samme pålegg, bytt ut juice med vann eller melk. Helst vann.) Du sparer så mye kalorier på å kutte ut juice og brød. Lunsj: På jobb er det salatbar, så det tar jeg - med kylling og egg (bra lunsj egentlig. Pass på dressingbruk og hold deg til et egg, eller et egg og en eggehvite) for mye eggeplomme er ikke bra for kolesterolet. som er negativt for fettforbrenning. Mid: Helt vanlig mat som man har i en barnefamilie, alt fra kjøttkaker til fiskegrateng og pannekaker (denne er grei, så lenge du holder deg til en porsjon. drikk et glass vann før og 2 etter middag, det metter selv om du ikke egentlig er helt mett av den lille porsjonen du fikk spise til middag.) Følte meg betraktelig sunnere da jeg spiste lavkarbo. Mye renere, men mye mer fett selvsagt. (Kommentar til dette: lavkarbo er du bare streng med i en viss periode, små justeringer i kostholdet vil holde deg i sjakk resten av livet.) Kvelds: Som frokost, gjerne med kakao og krem eller 50 g sjokolade av et slag. (her må du få inn yogurt, frukt, skyr, grønnsaker, buljongsuppe, hva som helst men ikke skive eller snop.) på de små justeringene jeg viser deg her sparer du mer en 500 kcal på en dag! Med disse justeringene vil vektnedgangen komme om du holder på lenge nok (ut livet). For du må se på dette vekttapet som en livvstilsendring. Du vil ikke nå matchvekta di før om kansje to år? og det er det sunneste. Drikk masse vann, te eller kaffe forresten! Beklager at jeg ikke har respondert tidligere. Ble syk og har vært sengeliggende (og altfor trett) siden. Men tusen takk for alle innspill. Setter stor pris på det. SÅ supert, maddiie, at du kommenterer og korrigerer kostholdet mitt. Det hjalp meg mye. Er selvsagt klar over at jeg ikke kan pøse på med kakao og krem hver kveld og gjør heller ikke det, men er lett å la seg friste. Syns du jeg bør telle kalorier? Jeg blir så innmari sliten av det, men kanskje det er veien å gå? jeg vet ikke. Nytter det ikke bare tenke sunn fornuft tro? Jeg har jo telt kalorier i årevis og vet jo litt om hva og hvor mye de forskjellige matvarer inneholder. Har tidligere også gått på flere GR kurs, men...jeg er en evig jojoslanker og nå vil jeg ha en stopp på det. Takk igjen for innspillene dine. Gull! På 11.10.2016 den 17.56, AnonymBruker skrev: Jeg har også stoffskifteproblemer, spiste lite, var veldig sliten og vekten gikk sakte feil vei. Det snudde ikke før jeg fikk Liothyronin i tillegg til Levaxin (Liothyronin er ren T3). Nå kan jeg spise mer og likevel har jeg gått ned 11 kg (vel og merke over mange mnd). Ville hørt med legen om å få prøve Liothyronin i tillegg (det er enkelte fastleger som ikke kjenner medisinen og ikke vil skrive den ut) Anonymkode: 2a160...b13 Dette var utrolig godt å høre, at det faktisk går an å gå ned i vekt, tross stoffskifte problematikk. Jeg skal til legen til uken, og da skal jeg spørre ham om dette. Han er en utrolig konservativ lege når det kommer til medisiner, så jeg får bare håpe på det beste. Har hørt om mange som klarer gå ned i vekt når de får Liothyronin. Hvordan merket du forskjell og hvor raskt? Hvor mye tar du hver dag i kombi med levaxin? På 11.10.2016 den 20.47, Pringle skrev: Jeg skrev noe i den andre tråden der du spurte om råd. Så fikk jeg lyst til å jumpe inn her også, og nå skal du få en omgang 15 kilo til påske burde være overkommelig. Men da må du slutte å tulle. Du vet godt hva som må til og hva du gjør feil. Jeg tror ihvertfall at du skjønner at du ikke går ned i vekt hvis du spiser sjokolade og krem hver dag? Du må ikke bare "prøve". Du skal ikke "kjøre" opplegg og dietter som kompliserer familielivet og matstellet, og som får deg til å "sprekke". Du skal ikke gjøre noenting som du ikke ser for deg å være enkelt og overkommelig i nærmeste framtid (feks fem år). Du behøver ikke trene. Selg romaskinen på Finn. Gå en tur isteden. Sett av en halvtime hver dag. Få ungene til å gå også. Og finn ut hva som er viktigst av vervene dine og helsen din. Det her er ditt valg. Hehe, nå lot jeg litt faktisk. Denne fortjente jeg vel. Slutte å tulle, jada, jeg vet..og jeg har begynt denne uken. Er spent på det vil vise noe som helst resultater på vekten til fredag (som jeg har bestemt er veiedag) Jeg har denne uken, så langt (hehe), bare spist knekkebrød med skinke, agurk og tomat eller makrell eller leverpostei. Drikker vann, ikke juice/melk. Og sunne middager, men som alle her hjemme kan spise. I dag var det hjemmelagde kjøttkaker med hjemmelaget ertestuing, skysaus og poteter. Det er vel litt sunt hvertfall. Jaja, jeg skal komme i gang med å gå tur. Gikk en time i dag. hm...skjønner jeg ble pisket litt her og jeg skjønner også at jeg trenger å høre det. Takk På 11.10.2016 den 20.55, AnonymBruker skrev: Du må rett og slett begynne å prioritere annerledes. Du sier du ikke har tid til å trene, men at du har flere verv du bruker tid på. Du har mølle og romaskin i huset, men har ikke giddet å sette deg inn i hvordan sistnevnte brukes. Du skal på cruise, men kan ikke betale 1000,- i mnd for en medisin som det virket som fungerte bedre for deg. I tillegg er det gjerne kakao med krem eller sjokolade til kveld. Du må tilegne deg kunnskap om mat og trening/fysisk aktivitet, kutte ut godis på hverdager og snakke med lege om medisinene dine. Anonymkode: 02962...054 Sa jeg at jeg skulle på cruise altså? jeg skal ikke det, ser du. Ikke at det er relevant, men det er litt relevant....fordi det ikke er fakta og fordi det er svigers som betaler. Men nok om det. 1000 kr pr mnd for medisiner er mye, men det kan jo gå. Bare litt kjedelig. Men nå vil jeg først spørre legen om Liothyronin, som er tilsvarende medisin, men betraktelig rimeligere...så får vi se. Men jeg hører hva du sier og er enig. Jeg gjør så godt jeg kan for å tilegne meg kunnskap om mat og kosthold. Syns det er vanskeligere med trening og aktivitet. Har aldri vært opptatt av trening og har klart slanke meg utallige kg uten trening tidigere, men det er klart det gr jo fortere med aktivitet. Takk for alle råd TS Anonymkode: 80423...ade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå