Gå til innhold

Øyelokkoperasjon, hva kreves for å få det dekket?

Gjest Rosemoren

Anbefalte innlegg

Gjest Rosemoren

Jeg lurer på om noen har fått dekket øyelokkoperasjon, og hvilke kriterier som lå til grunn for vedtaket.

Jeg leser at tunge øyelokk må hemme synet for å få det dekket, men er det eneste kriteriet?

Mitt ene øyelokk er nå så tungt at det hviler på vippene, og bøyer dem nedover.  Det andre er ikke like ille, men er på vei til å bli like tungt.

Det er ubehagelig, og jeg må løfte øyebrynene mye, men jeg tror ikke at synet er hemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å få støtte av staten til slike inngrep må inngrepet være såkalt "medisinsk begrunnet". Man skal altså kunne vise til at inngrepet må gjøres fordi du har en redusert livskvalitet - og da gjelder såvidt jeg vet ikke det kosmetiske i den begrunnelsen. Men det er mange som både tar øyelokkoperasjoner og vanlige øyeoperasjoner i utlandet, og der kan du finne mye info på nett (her blant annet - fant det via kjapt google-søk; ikke verifisert kilde).

Men jeg vet at du kan spare 50 % av hva du får i Norge. Så hvis du ikke klarer å overbevise noen lege om at du faktisk trenger denne operasjonen - og trenger den så mye at staten betaler - så kan utlandet være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner fikk det dekket. Hun hadde så tunge øyelokk at når hun sov så brettet liksom øyelokket seg innover så øyenvippene lå inn på øyet i stedet for utenpå som de gjør til oss "vanlige" folk.

Anonymkode: 55ff6...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemoren

At vippene bøyes nedover, og irriterer hornhinnen med små skraper og sår,  er vel forsåvidt et medisinsk problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemoren
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ei jeg kjenner fikk det dekket. Hun hadde så tunge øyelokk at når hun sov så brettet liksom øyelokket seg innover så øyenvippene lå inn på øyet i stedet for utenpå som de gjør til oss "vanlige" folk.

Anonymkode: 55ff6...a9b

Fullt så ille er det ikke for meg, selv om jeg ofte får rifter og sår på hornhinnen på grunn av vippene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres for meg ut som du skal kunne få det dekket, men du må vel til fastlegen først for å få en vurdering/henvisning tipper jeg.

Min far har fått dekket inngrep to ganger på ene øyet og en gang på andre øyet. Da har øyelokket vært så tungt at han nesten ikke har kunnet åpnet det, og synsfeltet har vært innskrenket.

Anonymkode: 569d0...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rosemoren

Takk. :)

Ut ifra hva dere skriver tror jeg at jeg skal be fastlegen vurdere om en operasjon er medisinsk nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rosemoren skrev:

Ut ifra hva dere skriver tror jeg at jeg skal be fastlegen vurdere om en operasjon er medisinsk nødvendig. 

Jeg tror også det er riktig fremgangsmåte. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt tatt det opp med fastlegen. Det er også legen som vil henvise deg videre i så fall

Anonymkode: eab65...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem, men her synker alt nedover, fra øyebrynene. Jeg må hele tiden bruke musklene i ansiktet for å kunne se, hvis jeg slapper av i panna så klarer jeg ikke åpne øyelokkene nok til å se noe. Dessverre er vel tilbudet kun for de som kun har tunge øyelokk, dvs jeg burde hatt panneløft for å løse mitt problem, enda jeg har like mye problemer som de med øyelokkene. Leste et sted at over halvparten av de som kommer til lege for dette problemet egentlig skulle hatt panneløft, da nedtrykket fra øyebryn gjør at de ser dårlig. Jeg sliter med mye hodepine da jeg alltid må spenne panna, men en ordinær øyelokksoperasjon vil jo ikke hjelpe meg særlig. 

Anonymkode: 5029e...3ae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det dekket, Jeg hadde veldig mye hodepine fordi jeg nesten alltid hevet øyebrynene for å få åpnet øynene ordentlig. Hos meg lå også øyelokkene nedpå vippene. 

Anonymkode: e5d7f...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en vond operasjon? Jeg sminker meg ikke pga sminken vises ikke. Øynene forsvinner av for mye hud. Hater det, men er livredd bedøvelsen så tør ikke.

Anonymkode: ac31e...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette en vond operasjon? Jeg sminker meg ikke pga sminken vises ikke. Øynene forsvinner av for mye hud. Hater det, men er livredd bedøvelsen så tør ikke.

Anonymkode: ac31e...99d

Det eneste som var vondt var bedøvelsessprøyta, men det var jo fort gjort. Hadde ingen smerter etterpå, bare litt "spreng" det første døgnet.

Anonymkode: e5d7f...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Annonse

Hei :) Jeg har nettopp gjennomført øvre øyelokkreduksjon. Det er riktig som noen sier at et panneløft kan gjøre bedre nytte for seg. Etter 6 uker har øyenbrynene mine nå senket seg nesten helt ned til lokkene, iallefall på den ene siden, og jeg tenker at jeg burde ha startet med et endoskopisk panneløft. Mulig jeg må gjøre det nå uansett. Er det noen som vet priser på slikt? Jeg aner ikke om man kan få det dekket. Jeg kunne tatt i mot mulighet til å få dekket øyelokk, men siden ventetiden var så lang, valgte jeg å stå for det selv. Flere i familien som har trengt det samme.

Anonymkode: 3ec9a...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Rosemoren, hvordan gikk det? Har du fått operert øyelokkene?

Jeg har tunge øyelokk som også hviler på øyevippene og bøyer de nedover. Har tåkete syn når jeg ikke hever øyelokkene. Med avslappende øyne må jeg bøye hodet bakover for å se klarere. Sliter også med hodepine. 

Lurer på hva gangen i å få operasjon er. 

Anonymkode: fed57...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
På 30.8.2018 den 23.14, AnonymBruker skrev:

Rosemoren, hvordan gikk det? Har du fått operert øyelokkene?

Jeg har tunge øyelokk som også hviler på øyevippene og bøyer de nedover. Har tåkete syn når jeg ikke hever øyelokkene. Med avslappende øyne må jeg bøye hodet bakover for å se klarere. Sliter også med hodepine. 

Lurer på hva gangen i å få operasjon er. 

Var som å lese om meg dette 😂

Antar at dere som hadde problemer med øyelokkene i denne tråden er operert for lenge siden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...