AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #1 Skrevet 10. oktober 2016 Hei! Lurer på om det er noen studenter her inne som har erfaring med å droppe forelesninger og heller satse på å klare det meste på egenhånd? Jeg føler vel egentlig ikke at jeg får så veldig stort utbytte av forelesningene. Det blir jo lagt ut powerpointer uansett, og da ser man hvilke ting i pensum foreleseren mener det er viktig å fokusere på. Opplever ikke at det blir sagt noe i forelesning som uansett ikke står i pensum, så jeg lurer på om jeg like greit kan forholde meg til powerpointene og for det meste heller være hjemme. Dette hadde vært praktisk særlig fordi mange av forelesningene kræsjer med jobb... Noen som har (god) erfaring med dette? Anonymkode: e30c4...e7f 1
ElineRB Skrevet 10. oktober 2016 #2 Skrevet 10. oktober 2016 Man blir ikke foreleser fordi man er god til å videreformidle. Så noen ganger får man kjempe flinke, noen ok flinke og noen ganger får man folk som ikke kan forelese i det hele tatt! Så lenge det ikke blir tatt fravær i timen og du tror du kan gjøre bedre alene så er det bare å gjøre det. Les powerpointene, gjør ukes oppgavene og les på gamle eksamener. det har funger for meg ihvertfall 1
annebanane Skrevet 10. oktober 2016 #3 Skrevet 10. oktober 2016 (endret) Har vært et par fag opp gjennom årene hvor jeg enten har droppet mange av forelesningene eller boken - rett og slett fordi foreleseren har sagt nesten ordrett hva som står i pensum, og dekket alt som skal dekkes. Som oftest er dette rene lesefag. Endret 10. oktober 2016 av Moonwalker
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #4 Skrevet 10. oktober 2016 "Lectures aren`t just boring, they`re ineffective too, study finds." - http://www.sciencemag.org/news/2014/05/lectures-arent-just-boring-theyre-ineffective-too-study-finds Anonymkode: 517b7...b7c
OppNedPåAlt Skrevet 10. oktober 2016 #5 Skrevet 10. oktober 2016 "Jeg leser heller hjemme" er en av de største løgnene jeg fortalte meg selv da jeg studerte ( i tillegg til "Dette semesteret skal jeg lese på faget helt fra starten av" og "jeg klarer å gå på forelesning i morgen selv om jeg drikker noen øl i dag"). 17
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #6 Skrevet 10. oktober 2016 Fulgte ikke forelesninger i 1 år, gjorde det akkurat like bra til eksamen som når jeg fulgte med på alt. Hvis man er selvmotiverende, så trenger man ikke dras gjennom. Det mest effektive for meg har vært å finne sensorveiledninger, eventuelt mønsteroppgaver, og jobbe med tidligere eksamensoppgaver. Sensorveiledningene og mønsteroppgaver gir en komprimert fremstilling av sentrale områder. Se også om du kan finne podcasts på nett, det finnes ofte noe. Neste år skal jeg trekke meg tilbake igjen, jeg jobbet best alene og finner at å følge undervisningsopplegget(ikke obligatorisk) er forstyrrende for meg. Anonymkode: 517b7...b7c
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #7 Skrevet 10. oktober 2016 Forelesninger er ikke min greie, mest fordi jeg blir stresset av å sitte så trangt og stille så lenge, klarer bare ikke konsentrere meg. Så jeg leser best hjemme. Var ikke i en eneste forelesning forrige semester og fikk to A og en C. Anonymkode: d9a0e...002
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #8 Skrevet 10. oktober 2016 Jeg får ikke et særlig stort utbytte av forelesninger. I fjor gikk jeg ikke i noen forelesninger, og nå går jeg kun en sjelden gang dersom 1. det er en god foreleser og 2. vanskelig tema å lese seg opp på egenhånd. På mitt studium går så å si alle på forelesninger, og de fleste blir helt sjokkert dersom noen dropper de. Det viktigste er dermed, etter min mening, å stole på sin egen vurdering og ikke la seg påvirke av det "alle" andre sier og mener er best. For meg gikk bra på eksamen. På kullet var det omtrentlig 15% stryk, og de som strøk var blant de som gikk i alle forelesninger. Jeg mener ikke å virke hoven her, men min erfaring er at stryk (på mitt studium) i hovedsak skyldes utilstrekkelig egenlesning av en eller annen årsak. Det eneste som er kjedelig med å ikke gå i forelesninger er det sosiale aspektet, men det veier ikke tungt nok til at jeg skal kaste bort så mye tid. Anonymkode: 57677...0a5
boblevann Skrevet 10. oktober 2016 #9 Skrevet 10. oktober 2016 Jeg gikk på forelesningene til gode forelesere, men ikke på dårlige forelesninger. Da lærte jeg mye bedre av å lese hjemme og det har gått helt fint i alle fag Bare du vet hvordan du lærer best, og hvis du har motivasjon og selvdisiplin nok til å lese hjemme går det nok helt fint!
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #10 Skrevet 10. oktober 2016 For meg avhenger det av faget. Da jeg studerte en sosialantropologisk rettet bachelor gikk jeg ikke på forelsninger mer enn på spesielt interessante temaer, og var likevel blande de beste på studiet. Nå går jeg på en helsefaglig master der det å være vekke fra forelesning er ganske krise, fordi det er fryktelig tungt å lese alt stoffet selv, og når noen har forklart det først er det mye enklere. Alt står heller ikke på pp, så endel info kan glippe på det. Lærebøkene våre er fra danmark, england og usa, men vi må kunne retningslinjer for norske forhold som oppgis på forelsningene, så nå går jeg på alle. Anonymkode: 19db8...3f2
Safiye Skrevet 11. oktober 2016 #11 Skrevet 11. oktober 2016 (endret) Jeg dropper de forelesningene jeg er sikker på at jeg ikke får noe ut av, eller hvor jeg vet jeg kan bruke tiden mer effektivt ved å lese selv. Hittill har det gått ganske bra i de fagene jeg har endt opp med selvstudie (dukket opp på kanskje 1 til 4 forelsninger), så har det endt opp med bare A og B. Det handler om å jobbe strukturert, og bestemt. For disse fagene har jeg alltid lagd en detaljert liste før eksamen om hvordan jeg skal lese og hva jeg skal få gjort unna til når. I tillegg har jeg funnet ut av pensumoversikt, og studiemål er veldig effektivt å lese gjennom Endret 11. oktober 2016 av Pavilion
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #12 Skrevet 11. oktober 2016 2 timer siden, Pavilion skrev: Jeg dropper de forelesningene jeg er sikker på at jeg ikke får noe ut av, eller hvor jeg vet jeg kan bruke tiden mer effektivt ved å lese selv. Hittill har det gått ganske bra i de fagene jeg har endt opp med selvstudie (dukket opp på kanskje 1 til 4 forelsninger), så har det endt opp med bare A og B. Det handler om å jobbe strukturert, og bestemt. For disse fagene har jeg alltid lagd en detaljert liste før eksamen om hvordan jeg skal lese og hva jeg skal få gjort unna til når. I tillegg har jeg funnet ut av pensumoversikt, og studiemål er veldig effektivt å lese gjennom Hva studerer du? Anonymkode: e22aa...94b
Ananas. Skrevet 11. oktober 2016 #13 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg har gode erfaringer med det, men det krever jo at man FAKTISK leser selv. Studenter er eksperter på alt de "skal gjøre" ikke fullt så gode på å ha gjort det de skulle. Sier ikke at du er en av dem, men du bør være helt sikker på at du er det hvis du går for en slik løsning, særlig når du sier at forelesninger kolliderer med jobb slik at du ikke kan sette av den samme tiden til lesing heller. Det som var avgjørende for meg i de fagene jeg gjorde det i var at powerpointen var tilgjengelig slik at jeg hadde en viss disposisjon og visste noe om hva som var viktig og mindre viktig og hvilke tolkninger foreleser hadde gjort av stoffet (valg og bortvalg).
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #14 Skrevet 12. oktober 2016 Jeg dropper veldig ofte forelesninger. Jeg studerer fysikk, og dette semesteret har vi stort sett bare matematikk(kalkulus osv). Forelesningene i de emnene jeg har blir lagt ut på emnesiden(forelesningsnotater+opptak fra forelesningen), dette gjør at jeg like fint kan sitte hjemme foran PCen og følge med. Den negative siden ved ikke å møte opp er at det ofte er vanskelig å gjøre like mye hjemme. Møter man opp så følger man med, og da har du i alle fall fått med deg litt. Det er ofte jeg har tatt meg selv i å si "jeg ser bare på podcasten hjemme senere", for å bare se på serier etc i stedet - og dermed har jeg jobbet mindre med stoffet enn hva jeg burde. Hadde jeg hatt superduper selvdisiplin kunne jeg i teorien blitt hjemme hver dag utenom eksamen, og klart studiet med glans. Jeg har dessverre ikke selvdisiplinen til det, så jeg møter på det viktigste. Anonymkode: ba343...156
kaffebønne Skrevet 12. oktober 2016 #15 Skrevet 12. oktober 2016 3 timer siden, Ananas. skrev: Jeg har gode erfaringer med det, men det krever jo at man FAKTISK leser selv. Studenter er eksperter på alt de "skal gjøre" ikke fullt så gode på å ha gjort det de skulle. Sier ikke at du er en av dem, men du bør være helt sikker på at du er det hvis du går for en slik løsning, særlig når du sier at forelesninger kolliderer med jobb slik at du ikke kan sette av den samme tiden til lesing heller. Det som var avgjørende for meg i de fagene jeg gjorde det i var at powerpointen var tilgjengelig slik at jeg hadde en viss disposisjon og visste noe om hva som var viktig og mindre viktig og hvilke tolkninger foreleser hadde gjort av stoffet (valg og bortvalg). Signerer denne. Studiet jeg går på legger ut alt av forelesninger på nett(notater + video), så jeg kan i teorien sitte hjemme hele året og klare meg fint(bortsett på det obligatoriske da så klart). Er helt enig i det du sier om at det krever at man faktisk leser, om man skal lese selv. Det er mye lettere å få med seg stoffet hvis man møter opp. Skal man lese hjemme, er det ofte at man utsetter og etterhvert glemmer å lese i det hele tatt. Har man selvdisiplin er det bare å kjøre på så klart, men jeg tror de færreste(inkludert meg) har dette..
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #16 Skrevet 12. oktober 2016 Er aldri på forelesninger fordi jeg mistrives ekstremt på studiet sosialmessig. Føler jeg alltid blir deprimert av å være på forelesningene, se de ulike vennegjengene osv. Studerer jus. Anonymkode: 831e6...c84 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #17 Skrevet 12. oktober 2016 Dropper undervisning i et jusfag, fordi foreleseren bare leser fra powerpointen som er blitt lagt ut. Juss er et lesefag. Bedre å jobbe selvstendig med det. Anonymkode: 53d56...0c5 1
Safiye Skrevet 12. oktober 2016 #18 Skrevet 12. oktober 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva studerer du? Anonymkode: e22aa...94b Siviløkonom, er på 2 året Skal sies at de fagene jeg har droppet forelesning i, og fått god karakter, både er lesefag (bla. organisasjonsatferd og ledelse) og mattefag.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #19 Skrevet 3. oktober 2019 På 12.10.2016 den 10.07, AnonymBruker skrev: Er aldri på forelesninger fordi jeg mistrives ekstremt på studiet sosialmessig. Føler jeg alltid blir deprimert av å være på forelesningene, se de ulike vennegjengene osv. Studerer jus. Anonymkode: 831e6...c84 Hvordan gikk det med studie? Anonymkode: be585...788
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #20 Skrevet 3. oktober 2019 Jeg gjør det, men fordi jeg må. Jeg jobber jo på dagen og leser på kvelden, så jeg er nødt til å droppe forelesninger. Våre blir ikke lagt ut heller, det er litt synd, men man må bare gjøre sitt beste. Anonymkode: 35e86...eeb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå