AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #1 Skrevet 10. oktober 2016 Jeg skal reise vekk en helg og trenger pass til min valp/unghund. Jeg har en bekjent som har selv hunder som går overens med valpen og som har sagt at hun gjerne passer min hund. Hun ble faktisk glad for det, hun synes min hun er kjempekjekk. "Gleder meg til å gå tur og trene med den!" ... Jeg klikkertrener med min hund, hun er veldig på å lokke, men også korrigere iblant, noe jeg ikke er stor fan av. Jeg er litt skeptisk til at hun skal trene min hund, men også usikker på hvor mye "skade" den tar av en langhelg med lokking og korrigering... Kan jeg be henne om å la være å trene hunden min, men bare gå tur? Eller tenker jeg litt for mye på dette? Anonymkode: 43abd...08a
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #2 Skrevet 10. oktober 2016 En hund må sosialiseres og trenes på ulike måter for å tilpasse seg best mulig. Du er hysterisk. Hvor mye trening tror du virkelig det er mulig å få til på noen dager? Hjelpes. Anonymkode: ccc4d...16a 10
1980_anonymkvinne Skrevet 10. oktober 2016 #3 Skrevet 10. oktober 2016 Skjønner deg godt jeg. Jeg trener mye med min hund og er veldig opptatt av hvordan andre behandler hunden min. Om du trener positivt så tror jeg ikke det er så heldig om hun passes av en som korrigerer under trening. Jeg ville nok ikke latt en som korrigerer under trening passe hunden min. Ville i det minste tatt en prat med hundepasser om dette. 1
Rainbow Skrevet 10. oktober 2016 #4 Skrevet 10. oktober 2016 (endret) Jeg hadde ikke latt noen trene som drev med korrigering, hvis korrigering er lik negativ forsterkning. (Det er forskjell på om folk sier "eh-eh" og holder tilbake godbiten om øvelsen utføres feil eller om de tupper til hunden med fingrene og brøler nei, men begge deler kan tolkes som korrigering.) Korrigering er et veldig negativt ladet ord for meg. Lokking er ok for min del selv om vi bruker mye shaping og omvendt lokking og klikker som hovedtrening. Men positiv trening er et must. Hvis noen risikerte å korrigere negativt hadde de ikke fått passe min hund. Vi er veldig strenge på det, og lar egentlig ikke andre trene ham, for han reponderer så innmari på ting og er litt sensitiv sånn at negative opplevelser setter seg veldig, så hadde ikke turt å ta sjansen. Og til ab over, man kan få til MYE trening på noen dager, og om alle disse innebærer negativ påvirkning eller at hunden lærer inn noe på en måte hun/han da vil forbinde med noe negativt - så vil det være vanskeligere å trene det på den måten man selv vil etterpå. Edit: Ville vært spesielt forsiktig når det er valp/unghund. De tar inn ting og ting setter seg raskere enn hos hunder som har "landa". Hva gjør hun feks når hunden gjør pubertets-ting, skjønner hun at jokking er stress-relatert, vet hun at han/hun ikke vil klare å lære/huske alt like godt fra en dag til den andre når hormonene raser etc etc Endret 10. oktober 2016 av Rainbow 2
Saphyria Skrevet 10. oktober 2016 #5 Skrevet 10. oktober 2016 Selvfølgelig er det OK å gi beskjed om det. Kan bare si noe i den duren av "takk for at du passer valpen, men du trenger ikkje trene med den, eg foretrekker å ta meg av det selv, spesielt siden våre metoder er forskjellige". Men selvfølgelig, personen kan si seg enig, men ende med å gjøre hva pokker h*n vil når du er bortreist da. 4
MrsPiggyBank Skrevet 10. oktober 2016 #6 Skrevet 10. oktober 2016 Skjønner godt at du er skeptisk. Det er vanskelig nok å la andre håndtere hunden din, men å la noen som korrigerer trene den? Na-ah. Jeg husker jeg var i en dyrebutikk, hvor eieren kom og skulle "imponere" meg ved å lære valpen min "down". Hun kunne allerede down, og jeg jobbet i den perioden med å få henne til å ikke ta godbiter ut av hånden min uten å først få lov. Han klarte dermed ikke å lokke henne ned, og forsøkte å virkelig presse henne ned. Instinktivt brølte jeg "NEI!", og ble så litt flau og viste ham at hun kunne "down" bare ved et diskré håndsignal. Hvis du synes det er ubehagelig å si nei, så kan du kanskje heller be henne jobbe med ting som allerede er innarbeidet, og i veldig korte økter. Si at du ikke ønsker at de skal trene mye, eller på nye ting, for det kan virke forvirrende på en valp. Derimot er det bare en fordel om hunden din øver på kommandoer med andre mennesker og andre steder enn dere pleier. Da kan du la henne bruke signalene/kommandoene du allerede bruker, hun trenger ikke lokke. Og jeg ville gitt klar beskjed om at korrigering ikke er noe du ønsker at hun skal bruke på din hund. Hvis du bruker klikker, kanskje dette er muligheten til å omvende henne til klikkertrening? Tenk så fint 2
Gjest O.G. Skrevet 10. oktober 2016 #7 Skrevet 10. oktober 2016 3 timer siden, NordTroll skrev: Selvfølgelig er det OK å gi beskjed om det. Kan bare si noe i den duren av "takk for at du passer valpen, men du trenger ikkje trene med den, eg foretrekker å ta meg av det selv, spesielt siden våre metoder er forskjellige". Men selvfølgelig, personen kan si seg enig, men ende med å gjøre hva pokker h*n vil når du er bortreist da. Enig, så enkelt kan det sies faktisk.
Snop Skrevet 10. oktober 2016 #8 Skrevet 10. oktober 2016 Noen spurte treneren på valpekurset mitt om dette (hun er en av landets fremste), og fikk i svar at det ikke har noe å si. Men jeg hadde nok ikke likt det selv 1
Try2 Skrevet 12. oktober 2016 #9 Skrevet 12. oktober 2016 KJør på! Hva slags korrigering er det snakk om?
Tabris Skrevet 12. oktober 2016 #10 Skrevet 12. oktober 2016 For meg hadde det vært helt uaktuelt at noen påførte min hund ubehag i treningssammenheng - eller noen sammenheng hvor ubehaget var bevisst påført. ("Korrigering" er ofte bare et dekkord for straff/ubehag. Korrigering høres penere og mildere ut, men det hjelper ikke å bare kalle samme handling for noe annet). Det er kun hundevenner som jeg vet trener positivt som får passe min hund. 5
Portvinpiken Skrevet 15. oktober 2016 #11 Skrevet 15. oktober 2016 På 10.10.2016 den 10.12, AnonymBruker skrev: En hund må sosialiseres og trenes på ulike måter for å tilpasse seg best mulig. Du er hysterisk. Hvor mye trening tror du virkelig det er mulig å få til på noen dager? Hjelpes. Anonymkode: ccc4d...16a Beklager men dette vitner om mangelfull kunnskap. Hvorfor skal hunden trenes på "ulike måter" og hva legger du ii det? Til TS: jeg er enig med deg. Spesielt hvis hundepasser bruker korrigering (gammeldagse treningsmetoder). Valp og unghundperioden er spesielt sårbar når det kommer til assiosasjoner som man må bruke lang tid på for å få bort senere dersom hunden blir skremt og/eller får dårlige erfaringer. Jeg lar aldri andre trene noen av mine egne hunder. Kun dersom jeg er tilstede selv! 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #12 Skrevet 17. oktober 2016 TS her, takk for svar! Jeg har fulgt magefølelsen og sagt fra angående trening. Har også sagt om hunden begynner å skape seg, eller får raptus eller andre valpete ting så må hun ikke finne på å "ta den". Anonymkode: 43abd...08a 1
xinnia Skrevet 18. oktober 2016 #13 Skrevet 18. oktober 2016 (endret) Når noen spør meg om jeg kan passe hunden dems, så forventer jeg at det er helt greit at jeg behandler den som mine egne.. vis ikke- er de mer enn velkomne til å finne andre som kan passe. ( for meg så er korrigering type å si Nei.. straff er mer type ta i nakkeskinnet,klype i øret etc.. sånn litt OT. ) Endret 18. oktober 2016 av xinnia 1
LedigNavn Skrevet 18. oktober 2016 #14 Skrevet 18. oktober 2016 Jeg skjønner godt hva du tenker og mener du kan takke for tilbudet om trening, men si at du er bekymret for at hunden skal bli forvirret av forskjellige treningsmetoder og at du derfor ikke ønsker at hun skal trene hunden. Imidlertid kan en valp/unghund finne på rampestreker inne og ute, trekke på tur, hoppe og bite i båndet osv. og du må akseptere at hundepasseren håndterer dette på sin egen måte. Hvis du synes at dette er et problem, kan du rett og slett ikke la noen passe hunden mens den er valp/unghund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå