AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #21 Skrevet 16. oktober 2016 Det du beskriver som halleluja-stemning høres ikke alvorlig ut. Fremmed, og derfor skummelt for utenforstående, men du beskriver ikke noe som egentlig er bekymringsverdig. Hvilke holdninger har de, hvordan blir han påvirket? Kan det hende at han bare har funnet en tro som er meningsfylt for ham? I så fall bør du unne ham det. Anonymkode: 1bcc7...4a6 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #22 Skrevet 16. oktober 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Pinsemedlemmer er steine hakkende gale i hodet. De er frekke, manipulerende og løgnersk. Og ja, jeg snakker av erfaring. Da jeg har møtt på dem og jobbet med enkelte av dem før.. Anonymkode: 6260d...542 jeg kjenner mange pinsevenner og alle er normale og snakker ikke om religion. De drikker og fester mens noen er avholdes. Anonymkode: b1c08...df8 2
Prestekragen Skrevet 17. oktober 2016 #23 Skrevet 17. oktober 2016 Jeg skjønner godt at du er bekymret, og jeg irriterer meg grønn over at folk kommenterer at du skal la han være i fred og akseptere valget hans. Man vil sine egne bare det beste. Jeg syns selv absolutt all religion er hjernevasking og en hel haug med fjas og dumskap, MEN jeg prakker selvsagt ikke mine egne meninger på andre angående livstro og div. Folk får tro hva de vil, og det er sikkert veldig mange som syns ikke-troende er idioter fordi de ikke godtar Gud i livet sitt. All religion er for meg dritskummelt og ikke noe jeg ville nærmet meg med ildtang, så jeg har full forståelse. 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #24 Skrevet 17. oktober 2016 TS her: Om min bror er troende eller ei har jeg aldri brydd meg om, flere i min familie er det uten at de dermed er med i en menighet som skremmer meg. Dog ser jeg jo hvordan medlemmer trekkes inn i denne menigheten og nær sagt bidrar økonomisk over det som er akseptabelt. Dessverre har min bror blitt trukket inn i dette mest fordi han har venner der, og som jeg sa er min bror lett-påvirkelig og således ett lett offer for denne galskapen. Hadde ikke reagert dersom min bror hadde hatt min egen dømmekraft og mitt modenhetsnivå, slik er det dessverre ikke da han ligger unormalt langt etter andre på egen alder og er derfor uføretrygdet og umyndiggjort på flere områder av det offentlige og har omsorgsperson som tar seg av veldig mye for han, han er virkelig ikke den skarpeste kniven i skuffen. Han jobber dog tross uføretrygden, er i en vernet bedrift. Tør påstå at jeg er en som vil han bedre enn noen der i menigheten, jeg er glad i min bror og hjelper han økonomisk ved behov og støtter han så best jeg kan. Dessverre bor jeg på en annen kant, så får ikke påvirket han så mye og tør ikke å ta dette opp med han da han ikke ser selv at dette er en ekstrem menighet, han er så ukritisk at han tror det er guds helbredelse han bevitner når de driver med slik. Vil si han er et barn i en voksens kropp, og således sårbar. Selvfølgelig er jeg skeptisk til dette, hadde ikke vært skeptisk av at han har en tro dersom det var en mindre ekstrem menighet han gikk inn i, dog evner jeg å se hvilken grupperinger som er usunne og hva som er akseptabelt - dette er all grunn til å frykte og det skjer for mye manipulasjon i menigheter som dette, dessuten skal ikke mennesker måtte bidra økonomisk da det ikke er penger tro handler om - når det blir så er noe veldig galt og ender ofte med at det blir en isolert gruppering som kan isolere bort selv familiemedlemmer som er ikke troende. Anonymkode: 8567d...c33 4
Gjest Black Amethyst Skrevet 17. oktober 2016 #25 Skrevet 17. oktober 2016 (endret) Er litt vanskelig å se for meg hva slags menighet dette er, kan du kanskje fortelle i litt mer detaljer noen typiske oppførsel i menigheten hans som bekymrer deg mye? Er det kanskje en typisk "prosperity church"? Der har de lett for å bli litt mer ekstreme. Denne videoen jeg viser er da litt komiskt bygd opp , men den er kort og viser jo hva som skjer. Her bruker jo Benny Hinn jakken sin som han slår på andre og er ment til å gi dem en smak av den hellige ånd. Dette er veldig populært i sånne menighet, det er også vanlig for folk å falle ned fordi de skal liksom da bli tynget av den hellige ånd. Bevegelse i det noen faller på gulvet er også en vanlig greie, kan se ut på samme måte som når en person har epilepsi anfall. Og dette er en annen slags video der det er snakk om menigheter som er glad i å få mye penger inn. Dette er kun noen få eksempler, men ligner dette på den menigheten broren din går til? Endret 17. oktober 2016 av Black Amethyst
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #26 Skrevet 17. oktober 2016 4 timer siden, Black Amethyst skrev: Dette er kun noen få eksempler, men ligner dette på den menigheten broren din går til? Ikke helt likt dette nei, har søkt rundt på nettet etter videoer men ikke funnet noen som er som det han er kommet inn i nå, videoene jeg fant med søkeordet "tungetale" og "dans for jesus" etc., også søkt på pinsemenighet, menighet, ekstrem menighet m.m., men ikke funne noen som er så ille som i menigheten min bror er blitt medlem av. Skal derfor prøver å forklare med ord: Se for deg en gruppe mennesker på syretripp som danser/beveger seg rundt og bedriver tungetale og ber (hva pokker det er) og skriker halleluja og diverse om en annen. Kan se noenlunde slik ut: Det er en ting... Så er det dette med håndpåleggelsene, folk som går i bakken og begynner å riste m.m. Det hele er så vilt at man skulle tro dem var ruset alle mann, er skremmende å se. Måten de ber og skriker om enn annen m.m., jeg blir helt satt ut av slikt. Når det er sagt så handler alt om jesus til enhver tid, de har 24 timers bønner og møtes til høyst unormale tider for å prise gud eller jesus eller hva det nå er, sågar må bror min ha vekkeklokken på 05:00 for å be i menighetslokalene før jobb. Det blir litt voldsomt og trykket på å få med andre er intenst, ikke at slikt er samtaleemne mellom meg og min bror, selv har jeg ikke gjort annet enn å observert og ikke sagt noe til han da han er litt vanskelig å ha med å gjøre, han er jo ikke som alle andre og er ganske så særegen og føler voldsomt for å hevde seg mot meg som er storebror. Er andre enn meg som må gå inn å korrigere han i ting, slik har det alltid vært siden han var noen å 20. Han hører bedre på kjærester jeg har hatt og venner vi har felles enn meg, han føler nemlig for å vise selvstendighet overfor meg som storebror som også har mye mer ressurser enn han. Selv når det han kommer med er direkte tåpelig så har ikke jeg sjanse for å få han på bedre tanker, han sier da enda mer tåpelige ting bare på trass, andre påvirker han mye enklere. Men det er vanlig, det nevnte de også i støttegruppen vi som pårørende ble invitert til med psykologen hans, så jeg pleier aldri å gå i diskusjon med han om ting men klarer å manipulere han til å tro at det er han selv som kommer med forslag til endringer i eget liv, også når det kommer fra meg om du skjønner. Anonymkode: 8567d...c33
Arabella Skrevet 18. oktober 2016 #27 Skrevet 18. oktober 2016 Er menigheten din bror er blitt med i blant disse?: Oversikt norske sekter og menigheter | Søkelys
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #28 Skrevet 18. oktober 2016 Wow, her snakker vi utlevering. Du som har blitt invitert med til støttegruppe av psykologen til broren din som ikke er den skarpeste kniven i skuffen, finnes det ikke noe annet sted du kan ta denne diskusjonen? Trass, umodenhet, umyndiggjort av det offentlige, uthengt på internett. Vet han om dette? Anonymkode: fce53...c1d
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #29 Skrevet 18. oktober 2016 Menigheter er roten til alt ondt! Fy faen, stakkars brorsan din, du må hjelpe han å komme ut av den hallelujafaenskapen! Er faen meg bedre å dyrke satan enn å henge i menigheten! Skeptisk til menigheter siden så mange av dem er skumle sekter. Anonymkode: bb6b5...dd5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #30 Skrevet 18. oktober 2016 TS her: Har lest om dem på nettet nå, mye negativt og advarsler. Mulig jeg skal gå via politiet eller hans verger i helevesenet i et forsøk på å få han ut av galskapen. Skremmende lesing har det vært, ja det er en ille gruppering og nå er jeg ikke lenger i tvil, håper jeg kan få satt i gang et besøksforbud eller noe? Jeg er tross alt familiemedlem og får fint våre foreldre med på det samme da de er like skeptisk som meg. Anonymkode: 8567d...c33
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #31 Skrevet 18. oktober 2016 3 timer siden, Arabella skrev: Er menigheten din bror er blitt med i blant disse?: Oversikt norske sekter og menigheter | Søkelys Den listen skal man ikke stole for mye på, har mye slekt og venner som er/var aktive i den ene menigheten der og beskrivelsen stemmer ikke for å si det mildt. Ingen blir tvunget til noe som helst i den menigheten jeg var knyttet til. Jeg er ikke kristen eller troende i dag, men har likevel beholdt vennene mine der. Er ikke blitt utstøtt eller noen ting. Anonymkode: 7b71b...324
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #32 Skrevet 18. oktober 2016 TS her: Du vet at noen menigheter styrer hvilken musikk du hører på, hvilken bøker du leser, hvilken tv-programmer etc man ser på. Er en slik gruppe min bror er kommet inn i og han har endret seg på en negativ måte de siste årene siden han ble dratt inn i dette. Sier ikke at menigheten der du bor/bodde var så ille, noen er dog det i høy grad. Gruppen min bror er kommet inn i ER ille. Anonymkode: 8567d...c33 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #33 Skrevet 18. oktober 2016 Veldig mange psykisk utviklingshemmede er svært ensomme, da de har vansker med å få innpass hos andre enn familien. Og det kan godt være at broren din er det. Da er det ikke rart han trekkes mot en menighet med sterkt samhold og "åpen hjertedør". Jeg kan virkelig ikke se problemet her - dere som familie klarer ikke å tilfredsstille hans behov for vennskap utenfra, og siden han har verge trenger dere ikke å bekymre seg for at menigheten begynner å mase om store pengebeløp. Anonymkode: b19cf...e6e
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #34 Skrevet 11. november 2020 På 16.10.2016 den 19.02, AnonymBruker skrev: Pinsemedlemmer er steine hakkende gale i hodet. De er frekke, manipulerende og løgnersk. Og ja, jeg snakker av erfaring. Da jeg har møtt på dem og jobbet med enkelte av dem før.. Anonymkode: 6260d...542 Signerer denne! Og snakker av erfaring, erfaring med at pastorene kan være de værste. En av pastorene her jeg bor tok jo virkelig kaka. En skikkelig manipulerende fyr som bedreiv baksnakking og satte mennesker opp mot hverandre. Truet folk med å ødelegge relasjoner om de ikke gjorde/var mot han som han ville. Han gjorde seg mektig ved å arrangere ville fester med alkohol (og sterkere saker), var utro mor kona og gjorde flere lovbrudd. Bare så synd at han hadde følgere som glattet over for han. Da han lot komme innerst i vennekretsen var bare folk som ikke utgjorde noen trussel for han. De som utgjorde en trussel for han hadde han rene hatkampanjer mot ved å snakke mest mulig nedsettende om de til andre for å manipulere dem til å ikke like de folkene. Anonymkode: a3eb8...a81
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #35 Skrevet 11. november 2020 På 15.10.2016 den 8.58, AnonymBruker skrev: På den annen side, så blir jeg nesten litt fornøyd også. Forfølgelse av kristne og dems praktisering er et endetidstegn. Den som ler sist ler best Anonymkode: dc1da...933 Jeg var med på nesten alt helt til jeg kom til dette. Det virker som om du er fornøyd om endetiden (hva nå det egentlig er) skulle være rett rundt hjørnet. Hvorfor er du det Anonymkode: 86389...b68
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #36 Skrevet 11. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var med på nesten alt helt til jeg kom til dette. Det virker som om du er fornøyd om endetiden (hva nå det egentlig er) skulle være rett rundt hjørnet. Hvorfor er du det Anonymkode: 86389...b68 Hmm, jeg svarte visst på en over fire år gammel post. Anonymkode: 86389...b68
Kokeshi Skrevet 11. november 2020 #37 Skrevet 11. november 2020 Din omtale av broren din er ikke spesielt hyggelig, må jeg si. Din bror er voksen og bestemmer selv hva eller hvor han vil være medlem. Jeg skjønner at du er bekymret, men han må ta sine egne valg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå