Pringle Skrevet 13. oktober 2016 #2 Skrevet 13. oktober 2016 Du må ha et kaloriunderskudd, og inntil ca 1% av din totalvekt pr uke, gjennomsnittlig, og såfremt du har fett å ta av, er det forteste du kan gå ned. Du vil kunne få mer konkrete tips hvis du stiller mer utfyllende spørsmål i Kosthold, trening og sport. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #3 Skrevet 13. oktober 2016 Jeg ville valgt lavkarbo. Men du må sette deg godt inn i det før du starter. Har selv gått ned 20 kg med lavkarbo. Lett å holde vekten. Anonymkode: bd428...762
Gjest accident Skrevet 13. oktober 2016 #5 Skrevet 13. oktober 2016 (endret) Skal du rask ned i vekt, så er det vanskelig å holde vekten nede over lenger tid. Isåfall, eneste som funker er lavere kaloriinntak, enn hva du forbrenner på èn dag. Ca 7000 kcal = ca 1 kg vektnedgang. ( Altså, dersom du "sparer" 7000 kcal over 1 uke ) Endret 13. oktober 2016 av accident
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #6 Skrevet 13. oktober 2016 Kommer helt an på. Er du overvektig og vil gå ned i vekt og holde deg nede i vekt? Eller er du allerede undervektig og vil miste 2kg fordi du har psykiske problemer og prøver å bruke vekt som en måte å kontrollere egen psyke som fører til at du ødelegger deg selv? Tja, overvektige kan for øvrig passe under den siste beskrivelsen Anonymkode: 1f0c8...28e
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #7 Skrevet 13. oktober 2016 Jeg begynte 18.august med kostholdsendring og kaloritelling. Jeg var 78 kg fordelt på 168 cm. Jeg vet ikke hvor mye mitt daglige kaloriinntak lå på - men jeg la mye på meg i sommer. Jeg la meg på 1300 kalorier da jeg bestemte meg for å gjøre en kostholdsendring. Og det er enkelt. Jeg spiser meg mett til hvert måltid. Jeg er fornøyd. Har massevis av energi. Dagen min ser omtrent slik ut: Frokost: 40 gr havregryn. 15 gr chiafrø. 50 gr jordbær. 50 gr blåbær. Tilsatt vann. Banan, i stedet for jordbær og blåbær, er også godt, og/men gir mer kalorier. Andre frukt og bær er også fint. Pleier å ligge på rundt 300 kalorier, avhengig av hvilke bær/frukt jeg bruker. Lunsj (varierer hvor mye av hver ting, avhengig av hva slags middag vi skal ha): Babyspinat/annen salat (godt å blande). Paprika. Kyllingfilet i strimler (krydra med noe godt, og lager gjerne litt "kryddersaus" (bruner i tørr panne, koker så med bittelitt vann i bunnen, akkurat så det ikke svir seg)). Agurk. Reddik. Her kan du mikse så mange grønnsaker du vil. Av og til bruker jeg bønner, linser eller kikerter (i moderate mengder). Har aldri kommet over 250 kalorier på lunsjen. Middag (tar utgangspunkt fra i dag): Wok med strimlet kyllingfilet og fullkornsnudler. Totalt ga det meg i dag 480 kalorier. Middag under 600 kcal tilsier en lett middag. Kveldsmat: Spiser for tiden Wasa fiber balance knekkebrød, men det varierer. En stk er ca 35 kcal. Pleier å spise 3 stk. Andre ganger har jeg sånne maiskaker med chiafrø og havsalt, gir 19 kcal pr stk. Standard pålegg er gjerne ost og skinke eller skinke og avokado. Men det meste kan spises, da i hvert fall jeg pleier å ha endel kalorier igjen på slutten av dagen. Av og til har jeg litt smør på, bare for å få litt mer kcal ut av måltidet, om jeg ligger lavt. Mellommåltid kan gjerne være litt nøtter (mye kcal i nøtter, pass på), men jeg liker godt å ta en Skyr eller Mager kesam med en liten dæsj sukkerfri saft i. Frukt er fint, men banan er stappa med kcal. Går fint an å knaske grønnsaker også. Behovet for mellommåltid er derimot sjeldent tilstede. Drikker 2,5 dl vann (et glass) før hvert måltid og også vann underveis/etter. Det er snart to måneder siden, og jeg veier nå 70,3 kg. Jeg har ikke trent en eneste gang, jeg går ikke mer turer og generelt inaktiv (veldig stillesittende jobb). Hverdagen er travel med barn som skal hit og dit, så jeg har ikke tid til trening. Ville vært stas å bygge litt muskler også, men det får vente! Anonymkode: 09f20...b61
Gjest made4u Skrevet 14. oktober 2016 #8 Skrevet 14. oktober 2016 På 13.10.2016 den 14.10, accident skrev: Ca 7000 kcal = ca 1 kg vektnedgang. ( Altså, dersom du "sparer" 7000 kcal over 1 uke ) En sannhet med modifikasjoner, men greit nok som en indikasjon. Dog må regnestykket omregnes ofte etter hvert som man går ned i vekt og må ta utgangspunkt i helt andre tall enn i starten.
Pringle Skrevet 14. oktober 2016 #9 Skrevet 14. oktober 2016 1 time siden, made4u skrev: En sannhet med modifikasjoner, men greit nok som en indikasjon. Dog må regnestykket omregnes ofte etter hvert som man går ned i vekt og må ta utgangspunkt i helt andre tall enn i starten. Nei og nei. Du får det til å høres ut som tallmagi. 7000 kalorier er helt ok når man skal beregne ut hvor lang tid det vil kunne ta å slanke bort en kilo fettvev, for å vite hvilket kaloriinntak man bør legge seg på, og det er omtrent 7000 kalorier i en kilo fettvev uansett hvor mye fettvev en person har. Det betyr at vektnedgang går saktere jo mindre fettvev personen har. Man tar utgangspunkt i personens aktuelle vekt. Det er ikke noe vanskeligere enn det.
Gjest made4u Skrevet 14. oktober 2016 #10 Skrevet 14. oktober 2016 29 minutter siden, Pringle skrev: Nei og nei. Du får det til å høres ut som tallmagi. 7000 kalorier er helt ok når man skal beregne ut hvor lang tid det vil kunne ta å slanke bort en kilo fettvev, for å vite hvilket kaloriinntak man bør legge seg på, og det er omtrent 7000 kalorier i en kilo fettvev uansett hvor mye fettvev en person har. Det betyr at vektnedgang går saktere jo mindre fettvev personen har. Man tar utgangspunkt i personens aktuelle vekt. Det er ikke noe vanskeligere enn det. Jo, det er vanskeligere enn som så... Men for all del, 7000 kcal kan brukes som en indikasjon uten at man kan ha noe forventning om at 49000 kcal i minus utgjør 7 kilo fettvev mindre over tid, kan være mindre enn det personen har slanket bort (f.eks. 5 kilo), å regne det er for komplisert til at det blir riktig og å regne med høyere tall blir ofte mer riktig, ergo skjønner jeg ikke hvorfor 7000 kcal brukes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå