Carrot Skrevet 9. oktober 2016 #1 Skrevet 9. oktober 2016 Jadda - mine er utslitt og selvsagt umulig å finne akkurat makan til favoritten som man har gått inn og som man elsker.. Og ikke minst, jeg vet fjellsko er ikke så lett å anbefale men jeg spør likevel; Hvilke fjellsko sverger akkurat du til? Jeg mener det er så vanskelig å finne akkurat de rette, utvalget er enormt; det er skinn, gore tex osv, høye, lave, utvalget er stort, noen er til for lette turer, noen for toppturer osv osv - så i jungelen, hvilken er din favoritt og hvorfor.. 1
Gjest made4u Skrevet 9. oktober 2016 #2 Skrevet 9. oktober 2016 Har eid noen fjellsko i løpet av livet, dog kan jeg ikke påstå at noen er bedre enn andre da jeg aldri har hatt noen favoritter, foretrekker normalt Gore-tex varianter da dem blir jeg minst klam i. Dog er hvor man skal gå avgjørende for min del, er det mye gjørme eller ulendt er en høy sko med støtte for ankler å foretrekke, i lett og tørt terreng foretrekker jeg lave sko, så å ha to par er definitivt lurt. Ellers er mitt råd enkelt, gå dem inn før bruk på lange turer, om ikke kan dag to i naturen bli smertefull - gnagsårplaster er obligatorisk om ikke for egen del så hender det ikke rett sjelden at noen trenger det på turen.
Gjest SuperSonic Skrevet 10. oktober 2016 #3 Skrevet 10. oktober 2016 Tekstilsko lufter best, men tåler minst fuktighet. Du har fordelen med vekten da de kan veie nesten ingenting Skinnsko er det beste du kan få, men er varmere sko og en god del tyngre. Med litt vedlikehold så har du skoene i 10-15 år. Minst. Jeg sverger til Afla Queen (King hvis du er herre). Klassiker og sko som ikke ser ut som er brukt i 7 år nå. Gode å ha på siden de tilpasser seg og akkurat høye nok til at jeg har skikkelig støtte ved anklene. Lavere sko er bedre til lettere turgåing i terreng, du må ha høye støvletter når du skal gå i fjell og stein. Smører de jevnlig med voks og børster av dem ved hver tur. De har virkelig fått kjørt seg i både fjell, skog, myr osv.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #4 Skrevet 10. oktober 2016 Veldig glad i mine Crispi bessengen sko, hatt de i mange år og like gode å gå i enda Anonymkode: d7ecc...c63 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #5 Skrevet 10. oktober 2016 Liker godt Salomon sine som ikke er så stive og tunge som skinnsko. Men må impregneres ofte for å ikke trekke vann og de kan være vanskelig å få rene. Anonymkode: 105bf...481
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #6 Skrevet 10. oktober 2016 Fjellsko/støvler velger du etter behov for bruk og etter lommebok. Jeg har to par, et billigpar for lettere bruk og Bergans for lengre turer med vassing i elv og vått terreng. Sistnevnte er og noe høyere på ankelen. Husk gode sokker oppi skoene er avgjørende for at skoen skal være god. Anonymkode: dcc5f...ae5
Plexus Skrevet 10. oktober 2016 #7 Skrevet 10. oktober 2016 Jeg har Salomon speedcross 4 gore-tex. superfornøyd
Hattivatti Skrevet 10. oktober 2016 #8 Skrevet 10. oktober 2016 (endret) Jeg har disse og elsker dem. De har vert gjennom en god dose sørpe og vann i sommer og har holdt potte tett. Jeg vurderer å kjøpe et par til som er høyere over ankelen. Endret 10. oktober 2016 av The Silence endret link
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #10 Skrevet 10. oktober 2016 Har Crispi Besseggen nå, forrige paret var Alfa Walking Queen. Foretrekker Alfa overfor Crispi, da jeg syns Alfa sitter bedre på min fot. De går bare til rett over anklene, så bruker gamasjer hvis jeg går mye i myr/fuktig terreng. Anonymkode: b76d9...5e8
infectedsopp Skrevet 10. oktober 2016 #11 Skrevet 10. oktober 2016 Har disse og er veldig fornøyde med de! Mine første fjellsko da vel og merke.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #12 Skrevet 10. oktober 2016 Skal du ha fjellstøvler eller fjellsko? Jeg personlig foretrekker La Sportiva Guide til toppturer. De trives best i steinrøysa. Samme med Five Ten Guide. Men de er sko og ikke støvler så de brukes bare på korte og lettet turer. Uansett trenger man en god og stiv såle i steinrøysa og god beskyttelse mot skarpe stener på fot og ankel. Nå har jeg et par lærstøvler fra Salomon til skog og fjelllvandring der det er mer variert terreng og ofte vått. Da foretrekker jeg lær. Også stiv ankelstøtte da jeg her går med tyngre sekk enn i steinrøysa. Skal ha nye lærstøvler nå og da blir det Scarpa Alfa og Crispi er vonde på mine føtter. Aldri klart å gå mer enn ti meter i et par Alfa. Men Alfa og Crispi er laget for mer nordiske føtter - type flate og brede. Jeg har smal og høy for og foretrekker derfor italienske. Så Scarpa er faktisk min favoritt av alle støvlemerker. Men også veldig glad i La Sportiva og Five Ten. Du må først finne ut hva du skal bruke støvlene/skoene til. Om det holder med sko eller om du bør over på støvler. Og så må du vite om du er hulfot eller plattfot eller nøytral. Og prøv støvlene. Ta de med hjem og gå i trapper med tung sekk. Da vil du få en indikasjon på hvordan de er på foten. Anonymkode: 5f14a...3ec
Carrot Skrevet 10. oktober 2016 Forfatter #13 Skrevet 10. oktober 2016 Har klart å slite ut skinnskoa mine (scarpa soler) og jeg er på jakt etter lettere sko, har vurdert MANGE 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Liker godt Salomon sine som ikke er så stive og tunge som skinnsko. Men må impregneres ofte for å ikke trekke vann og de kan være vanskelig å få rene. Anonymkode: 105bf...481 Har også hørt at enkelte salomon sko ikke er helt tette - jeg trenger tette sko for mine turer starter som regel omtrent ved vannkanten og ender opp mot 1000 over havet (som oftest) og da trenger man sko som er tette.. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Scarpa. Anonymkode: 8109c...ccf Super! 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har Crispi Besseggen nå, forrige paret var Alfa Walking Queen. Foretrekker Alfa overfor Crispi, da jeg syns Alfa sitter bedre på min fot. De går bare til rett over anklene, så bruker gamasjer hvis jeg går mye i myr/fuktig terreng. Anonymkode: b76d9...5e8 Alfa har jeg vurdert, og siden jeg har innleggssåler er formen på skoen viktig. Crispi skinnsko har jeg inntrykk av er tunge?
Carrot Skrevet 10. oktober 2016 Forfatter #14 Skrevet 10. oktober 2016 åh, ja - og så lurte jeg på om noen kjenner til Asolo Revert GV–Woman?
Carrot Skrevet 10. oktober 2016 Forfatter #15 Skrevet 10. oktober 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal du ha fjellstøvler eller fjellsko? Jeg personlig foretrekker La Sportiva Guide til toppturer. De trives best i steinrøysa. Samme med Five Ten Guide. Men de er sko og ikke støvler så de brukes bare på korte og lettet turer. Uansett trenger man en god og stiv såle i steinrøysa og god beskyttelse mot skarpe stener på fot og ankel. Nå har jeg et par lærstøvler fra Salomon til skog og fjelllvandring der det er mer variert terreng og ofte vått. Da foretrekker jeg lær. Også stiv ankelstøtte da jeg her går med tyngre sekk enn i steinrøysa. Skal ha nye lærstøvler nå og da blir det Scarpa Alfa og Crispi er vonde på mine føtter. Aldri klart å gå mer enn ti meter i et par Alfa. Men Alfa og Crispi er laget for mer nordiske føtter - type flate og brede. Jeg har smal og høy for og foretrekker derfor italienske. Så Scarpa er faktisk min favoritt av alle støvlemerker. Men også veldig glad i La Sportiva og Five Ten. Du må først finne ut hva du skal bruke støvlene/skoene til. Om det holder med sko eller om du bør over på støvler. Og så må du vite om du er hulfot eller plattfot eller nøytral. Og prøv støvlene. Ta de med hjem og gå i trapper med tung sekk. Da vil du få en indikasjon på hvordan de er på foten. Anonymkode: 5f14a...3ec Supert svar :D La Sprtavia har jeg prøvd (to ulike, et lavt og et høyere) og de ble jeg ikke helg glad i i butikken - det var noe som klemte, men jeg har en jeg går mye med som sverger til sine Har hørt mye positivt om dem, spesielt fra de som driver jakt og går mye! Jeg trenger som sagt en støvel som er litt mer allround enn topptur egentlig, men må ha godt grep både på vått og steiete underlag. Her tror jeg ikke man får låne med seg sko, så da må jeg evt ta sekken med til butikken og det går jo så klart selv om de kanskje vil dra på smilebåndet..
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #16 Skrevet 10. oktober 2016 11 minutter siden, Carrot skrev: Supert svar :D La Sprtavia har jeg prøvd (to ulike, et lavt og et høyere) og de ble jeg ikke helg glad i i butikken - det var noe som klemte, men jeg har en jeg går mye med som sverger til sine Har hørt mye positivt om dem, spesielt fra de som driver jakt og går mye! Jeg trenger som sagt en støvel som er litt mer allround enn topptur egentlig, men må ha godt grep både på vått og steiete underlag. Her tror jeg ikke man får låne med seg sko, så da må jeg evt ta sekken med til butikken og det går jo så klart selv om de kanskje vil dra på smilebåndet.. Haha men om de selger sekker, så har de hekt klart sandsekker eller lignende for å teste sekk med vekt. Om de lukter mersalg får du helt sikkert låne en sekk der Du har jo hatt Scarpa før og de er gode og lette som regel. Jeg liker Scarpa og neste par blir nok det. Eller Mammut kanskje. Eller flere La Sportiva. Leter etter en allround støvel selv. Det blir jo litt tyngre med lær men de er jo ofte mer vanntette. Syntet med mange sømmer og flere typer materiale føler jeg har kortere levetid. Og de krever jo like mye vedlikehold selv om de har GTX-membran. Hadde et par Crispi Besseggen. De ga jeg bort etter å ha gått med de i to km. Tunge som faen og vonde på min fot. De pressa oppå vristen selv om de knapt var snørt sammen. Fjellstøvler er vanskelig og så utrolig viktig med komfort. Anonymkode: 5f14a...3ec 1
Carrot Skrevet 10. oktober 2016 Forfatter #17 Skrevet 10. oktober 2016 Har noen erfaring med Mammut Comfort High GTX Surround for damer? Har hørt positive meldinger om de også..? Til nå har jeg hatt to par, ett skinn og ett gore tex - men enn om man kunne finne en som er OK for begge liksom så man slipper ha ett par sko i sekken, det er liksom ett kilo´ish ekstra å bære på oppover liksom.. For meg er fjellstøvler (og lave sko også for den del) helt avgjørende for turen og etter skoen kommer sekken liksom..
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #19 Skrevet 10. oktober 2016 16 minutter siden, Carrot skrev: Har noen erfaring med Mammut Comfort High GTX Surround for damer? Har hørt positive meldinger om de også..? Til nå har jeg hatt to par, ett skinn og ett gore tex - men enn om man kunne finne en som er OK for begge liksom så man slipper ha ett par sko i sekken, det er liksom ett kilo´ish ekstra å bære på oppover liksom.. For meg er fjellstøvler (og lave sko også for den del) helt avgjørende for turen og etter skoen kommer sekken liksom.. Jeg har prøvd de Mammutstøvlene i butikken og angra på at jeg ikke kjøpte de da. De var veldig gode på. Og lette. Kommer til å prøve de igjen. Ellers har også Arc'teryx Bora fått strålende kritikker. Der er støvlen bygd opp med en innerstøvel med et slags skall utenpå. Kjekt å tørke ol om de blir våte. Men tror det er vanskelig å finne de i damemodell. Jeg går også med sko i sekken og bytter noen ganger underveis. Kommer an på terreng og lengde. Men jeg har også kronisk betennelse i føttene, så jeg har ingen valg. Styr men heller styr enn ingen tur. Anonymkode: 5f14a...3ec 1
Carrot Skrevet 10. oktober 2016 Forfatter #20 Skrevet 10. oktober 2016 25 minutter siden, anonym6000 skrev: Goretex har mange bra. Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener? Har du link for eksempel?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå