AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #1 Skrevet 9. oktober 2016 Hei! Jeg går vg3 nå, og vi holder på med fordypningsemnet. Jeg har da valgt adaptasjon. Jeg har lest boken og tatt notater, og jeg har også sett filmen. Nå sitter jeg helt fast, og jeg begynner å få panikk" Læreren min er ikke til stor hjelp, og jeg vet ikke hvem andre jeg kan få hjelp fra! Jeg har ingen anelse om hvordan jeg skal ''sammenligne'' boken og filmen. Klart, det er scener som er like, og scener som er ulike, men jeg har valgt en problemstilling som jeg må holde meg til - Hvordan hovedpersonen forandrer seg gjennom bok/film - Og det er kjempe lett å miste problemstillingen og snakke om andre ting. Hovedpersonen sier kjempe lite om seg selv, og jeg har ingen anelse om hvordan jeg skal bruke virkemidler for å få frem forandringene hennes. I boka er det lettere, men i filmen syns jeg det er klin umulig. Jeg ser jo lett når hun blir sint, frustrert og lei seg - Da gråter hun, skriker, roper, slår eller lignende, så jeg skjønner ikke hvordan jeg skal finne virkemidler for å få frem slikt, når det er så tydelig... Jeg er egentlig kjempe forvirra, og jeg klarer ikke engang sove ordentlig om natten fordi jeg er så redd for å dumme med helt ut her. Jeg sliter i norsk fra før av, og det at karakteren til dette prosjektet tydeligvis skal telle 70% av standpunkt, stresser det meg syyykt. Læreren min er i tillegg den strengeste norsklæreren jeg har hatt noen sinne, så jeg sliter med å få henne fornøyd. Hun finner ALLTID noe å pirke på, og det er sjeldent hun gir slik tilbakemelding så jeg kan forberede meg. Føler meg ensom og alene, og for ikke å snakke om dum, siden jeg ikke forstår hva jeg skal gjøre mer. Kan noen hjelpe meg? Anonymkode: 875dd...404
Frostrose Skrevet 12. oktober 2016 #2 Skrevet 12. oktober 2016 Skjønner at du er stresset. Jeg ville startet med å finne info om virkemidler i film: musikk, kameravinkel m.m. Da blir det kanskje lettere å legge merke til disse når du ser filmen. Jeg har ikke sett filmen eller lest boken selv. Hvordan er karakterens utseende, bare for å starte med noe enkelt? Ble du overrasket da du så karakteren i filmen? Er hun som beskrevet?
Librarian Skrevet 13. oktober 2016 #3 Skrevet 13. oktober 2016 Hei. Skjønner at du er stressa, men ro deg ned Husk at av og til kan det være verdt å peke på nettopp det som ikke er der. Er personens utvikling/forandling i filmen helt lik som i boka? Da kan du påpeke at det er svært få forandringer, og fundere litt over hvorfor det er slik. Som regel når det gjelder adaptasjoner må man forandre en del når mediumet skiftes, men kanskje boka du leste ga et såpass godt utgangspunkt for en film at den ikke trengte større forandringer? Jeg vil anbefale deg å finne en passasje fra boka som du kan sette opp mot tilsvarende scene i filmen og virkelig fokusere på forskjell/likhet. Den trenger ikke være lang, du kan jo velge noe veldig kort og heller gå skikkelig dypt inn i det, som Frostrose over her sa: i filmen kan du se på musikken/lyden (setter an tone og stemning), klipping (korte takes, lange takes - setter ofte tempo og nivå av stress), vinkel, synspunkt, farger osv. Når du har funnet dette sammenligner du med inntrykket du har fått av bøkene. Stemmer de overens? Hvilken bok og film er det du har? Kanskje noen kan komme med noen tips til hvilken retning du bør bevege deg i
Frostrose Skrevet 13. oktober 2016 #4 Skrevet 13. oktober 2016 Jeg ser at jeg leste feil. Trodde det sto "hvordan hovedpersonen forandrer seg fra bok til film". Når det står "gjennom" blir det litt annerledes. Librarian har mange gode punkter over her. Har karakteren en bestemt utvikling i boken? Går hun gjennom noe som hun vokser på f.eks.? Tar hun sndre valg i slutten av boken enn i starten? Vises dette i filmen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå