Gå til innhold

Må man være lojal uansett hva som skjer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt et forhold til en mann i 4 år, som tok slutt i sommer. Han var veldig glad i meg første par årene, men vi ble aldri "sammen" av ulike årsaker, bl.a. var han først gift, men valgte å skille seg etter en tid. Han var veldig usikker på hva han ville med forholdet etter dette, og jeg ble ekstremt utrygg og vi forandret oss begge to pga hans usikkerhet. Det ble endel drama og det endte altså med brudd, men vi ville forsøke å være venner fordi vi alltid har hatt en spesiell kjemi og pratet om alt. Men det har fungert dårlig, da han har distansert seg og kun svarer meg kaldt og sporadisk når jeg tar kontakt. Han fremstår nå veldig kynisk og fremstiller hele forholdet vårt som om det ikke har eksistert, noe som er veldig sårende for meg nå i ettertid. Jeg har lite kontaktnett og få venner og nesten ikke familie, så føler meg nå fryktelig ensom og savner kontakten med ham veldig, mens han har stort kontaktnett og altfor mange jern i ilden hele tiden.

Greia er at han har fortalt meg endel ekstreme ting fra livet hans, som han mener jeg må være lojal mot ham og ikke fortelle til noen, uansett hva som skjer. Jeg har sagt til ham at om jeg var så ubetydelig for ham som han fremstiller det som så har jeg ingen grunn til å være lojal mot ham nå i ettertid.

Hva mener folk om lojalitet? Skal man være lojal uansett? Det skal sies at endel av det han har fortalt er ganske umoralske ting han har foretatt seg (løgner, utroskap, nettsex, pengerot, mange forhold der han alltid gjør det slutt på en feig måte, hatt sex med dama til sin egen bror-uten at broren vet om det, ++), det er kun en ting som han selv ikke er skyld i, og det er at han ble grovt seksuelt misbrukt som barn, av en mann.

Ellers så er han faktisk en veldig hyggelig og høflig mann som mange liker, men jeg føler at det bare er en fasade han har laget seg, siden han nå kan være så kald og kynisk mot meg. At han rett og slett er veldig falsk.

Hvor går grensen for lojalitet i slike tilfeller?

Anonymkode: 6af6d...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med lojalitet? Har du tenkt å fortelle dette til andre mennesker? Jeg skjønner ikke helt hva du mener.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvorfor det skal debatteres en "grense" her overhodet? Hvem skulle du fortalt hans hemmeligheter til, og hvorfor?

Anonymkode: 2a571...da5

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Jeg hadde holdt meg langt unna en slik person som du beskriver og jeg hadde ikke vært lojal mot et så pass falskt menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er lojal mot sine venner uansett, så lenge venner ikke trekker en inn i noe kriminelt som nødvendiggjør at man må ta bladet (og lojaliteten) fra munnen. 

Anonymkode: 711df...41c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du behov for å fortelle dette? Hva oppnår du ved å skade eller sverte ham? 

Dette du vet om ham, ble det fortalt på et tidspunkt dere var fortrolige? 

Det er du som bestemmer hva som er standarden for deg. Men vær den beste du kan være, ikke den værste. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, MyIian skrev:

Hva mener du med lojalitet? Har du tenkt å fortelle dette til andre mennesker? Jeg skjønner ikke helt hva du mener.

Tenker på å snakke med mine venner om det, fordi jeg trenger å bearbeide alt som har skjedd....dette har han selvsagt panikk for siden han er redd for at noen av han skal få vite disse tingene om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om at en person som har fortalt hemmeligheter som h*n har gjort klart man skal holde for seg selv, så mener jeg grensen til å fortelle det videre går ved lovbrudd der det er fare for å skade folk.

Anonymkode: 2aedb...2b6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenker på å snakke med mine venner om det, fordi jeg trenger å bearbeide alt som har skjedd....dette har han selvsagt panikk for siden han er redd for at noen av han skal få vite disse tingene om ham.

Snakk heller med en psykolog.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første må du kutte kontakten med ham, dette er jo ikke et vennskap. 

Ellers støtter jeg det over - snakk med en psykolog. Og begynn deretter å fokusere på å utvide din sosiale krets. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MyIian skrev:

Snakk heller med en psykolog.

Jeg har til nå brukt 4000kr på psykolog, men det hjelper meg lite. Å diskutere det med venner kan hjelpe dem til å forstå hvorfor jeg er blitt så forandret, de kjenner meg ikke igjen, og jeg synes heller ikke noe om de tingene han har fortalt meg, jeg har ikke bedt om å vite slike ting om ham, men han gjorde det nok fordi han slet med seg selv og trengte å fortelle det til noen. Han burde snakke med en psykolog, men velger å ikke gjøre det, mens jeg går til psykolog pga ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har til nå brukt 4000kr på psykolog, men det hjelper meg lite. Å diskutere det med venner kan hjelpe dem til å forstå hvorfor jeg er blitt så forandret, de kjenner meg ikke igjen, og jeg synes heller ikke noe om de tingene han har fortalt meg, jeg har ikke bedt om å vite slike ting om ham, men han gjorde det nok fordi han slet med seg selv og trengte å fortelle det til noen. Han burde snakke med en psykolog, men velger å ikke gjøre det, mens jeg går til psykolog pga ham.

Snakker du om å fortelle dem om at du har hatt et forhold til ham generelt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dine venner er ikke terapeuter. Det har ingenting for seg å snakke med dem om det du nevner.

Du kan si at du har gått gjennom mye og at det er derfor du har forandret deg. Du skal ikke gå i detaljer og fortelle inngående om det du skriver om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvsagt kunne bearbeide forholdet med ham ved å snakke med venner om ham, men like selvsagt sier du da ikke videre ting som var fortalt deg i fortrolighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lojalitet er noe du selv bestemmer, ikke noe noen andre kan pålegge deg.

Når det et sagt, så synes jeg det er alvorlig dårlig gjort av deg å bruke ting han har fortalt deg som et pressmiddel overfor han; "Jeg har sagt til ham at om jeg var så ubetydelig for ham som han fremstiller det som så har jeg ingen grunn til å være lojal mot ham nå i ettertid."

Det er forøvrig bare tull at du går til psykolog på grunn av han. Du går til psykolog på grunn av deg. Det kan virke som du har problemer med å se hva du kan gjøre for å skape deg et fotfeste her og at du tenker å skape drama i håp om å få kjærlighet. Det er feil fremgangsmåte. Om psykologen ikke hjelper, bytt psykolog!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du hadde et forhold til en gift mann, og så er du sjokkert over at han er umoralsk og at han opptrer kaldt når han er ferdig med deg?  Nei, du skylder ikke denne mannen din lojalitet, men ser ingen grunn til å gjøre deg til ei sladdrekjerring og ryktespreder av den grunn. Vet vennene dine hvem denne mannen er? Uansett, alle disse tingene han har delt har skjedd før hans forhold til deg, så vet ikke hvorfor disse tingene skulle ha ødelagt deg. Er det ikke bedre å dele ting han har gjort mot deg istedet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Snakker du om å fortelle dem om at du har hatt et forhold til ham generelt?

De har visst om vårt forhold siden dag1, og det informerte jeg også ham jeg hadde et forhold til om. Jeg har et behov for å fortelle dem om alt det ekstreme han har gjort, for at de skal forstå litt mer, han sa til meg at han fortalte meg alt dette fordi jeg var så spesiell, men nå i ettertid var jeg visst ikke det likevel....kun "en han kjente godt" for å bruke hans egne ord siste tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres hyggelig ut han ja :hakeslepp:

Ellers får du vel sette deg selv i hans sko, ville du likt at det du har betrodd han ble snakket om til andre? Hbis nei, så vet du svaret på hvordan du skal være fremover også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man holder på folks hemmeligheter når de har betrodd deg noe i en situasjon der du var inneforstått med at det er noe du skal holde for deg selv (jada, det finnes unntak, men jeg synes ikke dette er et av dem). 

Jeg kan aldri tenke meg at å fortelle disse spesifikke tingene vil gjøre det enklere for vennene dine å forstå deg, det burde holde lenge å si at han hadde en livsstil som ikke var forenelig med din, og at han hadde hatt en del problemer i fortiden. Det er det DE trenger å vite for å kunne være gode venner for deg, for du trenger ikke å bearbeide at han en gang var utro mot en annen osv., det du antagelig trenger er å bearbeide at du har vært sammen med en fyr du syntes det var vanskelig å stole på e.l. 

Det andre er, som blir nevnt over her, at motivasjonen din ser ut til å være en form for hevn fordi du ikke lenger betyr noe særlig for ham. Å presse ham på den måten er omtrent så uakseptabelt som det får blitt i min bok.. Om du virkelig har behov for å snakke med noen om noe fra livet hans, så har du det uavhengig av hva slags forhold dere har. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...