Gå til innhold

Frikjent sesong 2 (NB: inneholder spoilers)

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Anonym90059005 skrev:

Nei, det tror jeg ikke, han klarte det jo ikke. Han hadde vel ikke noe å leve for 10 min før heller når ikke klarte å skyte seg da. Hvorfor skulle han klare det nå? Og hvorfor skulle Erik da gå fri som vi så faktisk skjedde, ville jo ikke løst saken da! Han var jo på vei for å melde seg med Aksel, men som vanlig, så stoppet Eva han og styrte alt i familien. Når hun ble ryddet av banen, så sprakk hele familieidyllen, dette visste også Aksel. Dette kan vel ikke være så vanskelig å forstå.

Helene tok selvmord, William og Lars har prøvd , det ligger i familien... så det er ikke utenkelig at han hadde klart det. Når det gjelder å være suicidal så er det vanlig å prøve mange ganger før du klarer det? Det var jo kun Aksel som har klart å få han til å melde seg, når han først blir tatt av for å drepe Eva er det ikke sannsynelig at han fortsatt hadde gått til politiet. Vi så det aldri heller, så flere ting som skulle ha skjedd... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Anonym90059005 skrev:

Holdt på hemmeligheten i 20 år uten press fra Eva??? Har du sett serien? Hele premisset var jo at hun har styrt familien og alltid hatt en herskende hånd over den stakkarslige og feige Lars. Hvorfor tror du Erik gikk fri da? Du sier jo du ikke skjønner hvorfor og vi gir deg jo svaret, ved å vise til en tydelig symbolikk, men du avfeier den uten å ha noen annen forklaring. God jul og takk for maten...

Eva fikk ikke vite at det var Lars før etter Aksel kom så hvordan kunne Eva presse Lars til å holde kjeft i 20 år da? du som ikke har fulgt med!

Anonymkode: 7705f...310

• Liker 5
Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at jeg ble skuffet over avslutningen. Jeg hadde større forventninger. Hver eneste episode av Frikjent har vært spennende. Handlingen og mistankene om hvem morderen kunne være skiftet retning hver gang det kom en ny ledetråd. Jeg ble imponert over hvordan de klarte å få "alle" i serien til å virke som den skyldige. Det er synd at en serie som er så bra i utgangspunktet får en så lite oppklarende og tilfredsstillende avslutning. 

Jeg har forståelse for at produsentene ønsket en "sjokkerende" avslutning, fremfor en lykkelig en. Men det finnes en balanse. 
Jeg var litt skeptisk til siste episode på forhånd. Rett og slett fordi det var så mange løse tråder. Hvordan skal de klare å oppsummere alt på 40-50 minutter? De skulle ha laget en dobbeltepisode! 

At Aksel endte opp med å drepe Eva kunne ingen forutse. Det er selvfølgelig sjokkerende og en lite tilfredstillende avslutning etter alt Aksel har vært igjennom. Kanskje det var akkurat dèt serieskaperne ønsket? At handlingen til Aksel blir "rettferdiggjort" når broren slipper fri? Om det var et smart trekk fra serieskaperne sin side kan diskuteres. 

Det som derimot irriterer meg mest, er at den siste episoden avsluttes så brått. Vi får ikke se at Lars, eller William "overgir" seg til politiet. Vi får heller ikke se reaksjonene til folket i bygda når sannheten blir lagt frem. Kanskje de hadde endret sitt syn på Aksel og vist litt forståelse for hans handlinger til tross for at han måtte sone en dom? Det hadde vært en "bittersweet" avslutning. 

Jeg skulle også ønske at alle de andre løse trådene ble oppklart. Hvor ble det av Tonje i siste episode? Hva skjedde egentlig med "forholdet" mellom Aksel og Amira? Hvorfor er moren til Aksel og Erik så rar? Hvorfor har hun alltid vært så slem mot Aksel? 
Jeg synes også det er merkelig hvordan Tim- sønnen til Aksel plutselig forsvant fra serien. 
Vi fikk heller ikke vite hvem moren til Helene var og hva som egentlig skjedde den natten Karine ble drept. Hvorfor fikk vi ikke et tilbakeblikk på drapskvelden? Hva var det Lars og Karine egentlig kranglet om? 
Jeg synes også det er rart at vi ikke fikk se noe mer av Solar Tech, som har vært så sentralt i hele sesong 1. Hva skjedde med firmaet og fikk folket i bygda jobbene sine tilbake? 

Det er mange spørsmål man sitter igjen med!

• Liker 12
Skrevet
9 minutter siden, KapteinKrisa skrev:

Jeg må ærlig innrømme at jeg ble skuffet over avslutningen. Jeg hadde større forventninger. Hver eneste episode av Frikjent har vært spennende. Handlingen og mistankene om hvem morderen kunne være skiftet retning hver gang det kom en ny ledetråd. Jeg ble imponert over hvordan de klarte å få "alle" i serien til å virke som den skyldige. Det er synd at en serie som er så bra i utgangspunktet får en så lite oppklarende og tilfredsstillende avslutning. 

Jeg har forståelse for at produsentene ønsket en "sjokkerende" avslutning, fremfor en lykkelig en. Men det finnes en balanse. 
Jeg var litt skeptisk til siste episode på forhånd. Rett og slett fordi det var så mange løse tråder. Hvordan skal de klare å oppsummere alt på 40-50 minutter? De skulle ha laget en dobbeltepisode! 

At Aksel endte opp med å drepe Eva kunne ingen forutse. Det er selvfølgelig sjokkerende og en lite tilfredstillende avslutning etter alt Aksel har vært igjennom. Kanskje det var akkurat dèt serieskaperne ønsket? At handlingen til Aksel blir "rettferdiggjort" når broren slipper fri? Om det var et smart trekk fra serieskaperne sin side kan diskuteres. 

Det som derimot irriterer meg mest, er at den siste episoden avsluttes så brått. Vi får ikke se at Lars, eller William "overgir" seg til politiet. Vi får heller ikke se reaksjonene til folket i bygda når sannheten blir lagt frem. Kanskje de hadde endret sitt syn på Aksel og vist litt forståelse for hans handlinger til tross for at han måtte sone en dom? Det hadde vært en "bittersweet" avslutning. 

Jeg skulle også ønske at alle de andre løse trådene ble oppklart. Hvor ble det av Tonje i siste episode? Hva skjedde egentlig med "forholdet" mellom Aksel og Amira? Hvorfor er moren til Aksel og Erik så rar? Hvorfor har hun alltid vært så slem mot Aksel? 
Jeg synes også det er merkelig hvordan Tim- sønnen til Aksel plutselig forsvant fra serien. 
Vi fikk heller ikke vite hvem moren til Helene var og hva som egentlig skjedde den natten Karine ble drept. Hvorfor fikk vi ikke et tilbakeblikk på drapskvelden? Hva var det Lars og Karine egentlig kranglet om? 
Jeg synes også det er rart at vi ikke fikk se noe mer av Solar Tech, som har vært så sentralt i hele sesong 1. Hva skjedde med firmaet og fikk folket i bygda jobbene sine tilbake? 

Det er mange spørsmål man sitter igjen med!

Helt enig. De siste minuttene i siste episode ble virkelig presset inn, akkurat som det ikke hadde noe betydning. Grunnen til drapet av Karine ble bare begrunnet så teit, siden hele serien handlet om det. Etter å ha sett intervjuer av manusforfatterne så tror jeg serien var lite planlagt om hvordan den skulle ende, siden de ikke visste om sesong 2 når de spilte inn sesong 1.  Jeg hadde virkelig at vi kunne se tilbakeblikk av de to drapene.

• Liker 1
Skrevet

SÅ mange løse tråder, og veldig skuffende slutt. Håper de ikke prøver seg på noen sesong 3 nå. Uansett hvor mye jeg liker å se Cleve Broch og Endre spille mot hverandre.

Eva visste jo ikke om at Lars var morderen før etter William selv prøvde å ta selvmord, så hadde vært mer logisk om Aksel drepte William (fortsatt teit, men mer logisk.) som faktisk satt å visste det hele tiden. Og som visste at han var hans biologiske far. Which, btw, i mitt hode virker det helt logisk at William voldtok Mai Britt, og at det er derfor hun ikke tåler trynet på sin egen sønn og sammenligner han med faren hele tiden. Alt hun ser når hun ser han er traumet, og så er Erik den uskyldige sønnen som aldri har gjort noe galt.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Scherbatsky skrev:

SÅ mange løse tråder, og veldig skuffende slutt. Håper de ikke prøver seg på noen sesong 3 nå. Uansett hvor mye jeg liker å se Cleve Broch og Endre spille mot hverandre.

Eva visste jo ikke om at Lars var morderen før etter William selv prøvde å ta selvmord, så hadde vært mer logisk om Aksel drepte William (fortsatt teit, men mer logisk.) som faktisk satt å visste det hele tiden. Og som visste at han var hans biologiske far. Which, btw, i mitt hode virker det helt logisk at William voldtok Mai Britt, og at det er derfor hun ikke tåler trynet på sin egen sønn og sammenligner han med faren hele tiden. Alt hun ser når hun ser han er traumet, og så er Erik den uskyldige sønnen som aldri har gjort noe galt.

Jeg tenkte også det at William voldtok Mai Britt en periode, men fikk jo aldri vite hvorfor hu mislikte Aksel så sterkt og var så hysterisk hele tiden. 

Anonymkode: 7705f...310

• Liker 3
Skrevet
På 9.12.2016 den 0.10, slr skrev:

Men hvordan mistet hun Lars på grunn av William? "Hun har mistet to barn på grunn av meg"

Helt enig, stussa veldig på denne setningen. Det ble sagt at Eva hadde mistet to barn. Så dette synes jeg produsentene må svare på! ;)

Skrevet

Forstår ikke:

- Får en politimann fortsette i jobben om han blir tatt for å beskyttet den ene parten i en drapssak?

- Advokatdamen sa at obduksjonsrapporten viste at Helene ikke begikk selvmord, men det sluttet med at hun hadde gjort det likevel?

- Fikk vi noen gang en forklaring på bekymringsmeldingen til barnevernet? Årsaken ble liksom kokt bort i fordi Karine og Aksel var halvsøsken, men det var vel ikke årsaken til bekymringsmeldingen? Eller har jeg sovna et sekund? 

Jeg tenker det hadde vært mer realistisk om drapet på Karine hadde et skikkelig motiv. Feks at hun ringte hjem og var rabiat pga det med Aksel. William og Lars dro for å hente henne og roe henne. Karine var forbanna og truer med å oute hele familien. I et forsøk på å få henne med hjem blir det et basketak som gjør at hun dør... hadde vært litt mer troverdig. Eller at Lars var en sjalu psyko som hatet å være i skyggen av sin perfekte storesøster. (Ref: Eva og williams omtalelser av barna i siste episode. "Verdens vakreste barn + ja og så Lars da"). 

I første sesong var det mye fokus på hvor brutalt drapet var. Var vel snakk om at hode var knust med stein osv?Derfor henger det ikke på greip at det var et uhell. De brukte det at Aksel var full av blod som argument mot han noe som betyr at drapet har vært blodig og brutalt. 

Nei her er det for mange løse tråder. Dette hadde vi skrevet bedre selv! 

Anonymkode: 1abb7...5e7

• Liker 8
Skrevet
På 28.10.2016 den 23.45, Fotballfluen skrev:

Det er vanligvis bare en grunn til at Eva ville endret retning totalt; sønnen hennes (Lars) drepte Karine. 

:hoppendeglad:

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er en logisk brist med der Lars lyver om hva som skjedde siste gang han så Helene. Det virker som manusforfatterne bare la inn en løgn uten mening, bare for at Inger skal reagere sånn at Aksel kjører for å finne Lars.  

• Liker 1
Skrevet

Ekstremt skuffende slutt. Selvsagt ikke overraskende at det var Lars som drepte Karine, men det er jo svært mange andre løse tråder. Synes avslutningen var elendig i en eller solid serie.

Anonymkode: d9948...7f2

• Liker 4
Skrevet

Vi fikk aldri vite heller hva som skjedde mellom Helene og sønnen til Aksel...

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Vill bringebær skrev:

Vi fikk aldri vite heller hva som skjedde mellom Helene og sønnen til Aksel...

Og heller ikke mellom de to advokatene, virket jo som det var noe historie der. Men forsåvidt like greit han forsvant, ufyselig type.

Anonymkode: 63106...dd4

• Liker 1
Skrevet

Hva syntes dere om skuespillerne? Jeg liker cleve broch og acharia veldig godt! 

Anonymkode: 31738...22d

Skrevet

Nå har jeg holdt meg unna alle tråder og debatter som omhandler andre sesong og jeg VISSTE det var Lars! Han har gått under radaren så lenge at det bare måtte være han. For en intens siste episode! Veldig bra serie, herregud :). Tenk at han kjempet så mye for å bli frikjent for noe han ikke hadde gjort, til at han faktisk ble en draps mann.

Skrevet
På 9.12.2016 den 6.53, AnonymBruker skrev:

Syns heller ikke det gir noen mening at Helene faktisk tok selvmord. Hvorfor skulle det faktum at hun fikk vite at faren som 14-åring drepte tanten hennes (som hun selv aldri kjente) pga et uhell under en slåsskamp føre til at hun tok livet av seg...?

Anonymkode: 5fb31...ee7

Det spiller ingen rolle om hun kjente tanten eller ikke. Poenget var at faren hennes var en morder. 

Skrevet

For dere som trenger svar: http://www.tv2.no/underholdning/8800283/

Selv syns jeg slutten var helt genial, selv om jeg egentlig håpet på en happy ening for Aksel sin del . Jeg syns slutten hørte godt sammen med den forandringen vi har sett i Aksel gjennom hele serien. Fra en fremadstormende, vellykket familie- og businessmann til et psykisk vrak uten noen faste holdepunkt i livet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes slutten var bra jeg. Det er fullt forståelig at Aksel drepte Eva. Hun har ødelagt livet hans, og han hadde ikke lenger noe å leve for. Erik hatet han, moren hatet han, Tonje og advokatdama ville ikke ha noe med han å gjøre. Han hadde INGEN. Han hadde ingenting a tape ved å bli drapsmann. Det var jo tross alt det alle trodde han var uansett. Og med Eva i live hadde ingenting endret seg, og Erik ville fortsatt sittet i varetekt. 

Men mange henger seg opp i ubetydelige detaljer synes jeg. Tim? Han er en ubetydelig birolle bare, hvorfor skal vi få vite noe om hvorfor det ble slutt mellom han og Helene? Moren til Helene? Hva har det med denne storyen å gjøre? Det er ikke vanlig at vi får vite alle detaljer i alle karakteres liv i noen serier. 

På 10. desember 2016 den 14.55, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke:

- Advokatdamen sa at obduksjonsrapporten viste at Helene ikke begikk selvmord, men det sluttet med at hun hadde gjort det likevel?

Anonymkode: 1abb7...5e7

Hun sa at den ikke var entydig. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ble Erik sluppet ut av fengsel pga at Aksel skjøt Eva? Det har da ingen sammenheng i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Sol79 skrev:

Hvorfor ble Erik sluppet ut av fengsel pga at Aksel skjøt Eva? Det har da ingen sammenheng i det hele tatt.

Eva var den eneste som hindret Lars i å tilstå. 

Anonymkode: 63106...dd4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...