Gå til innhold

Frikjent sesong 2 (NB: inneholder spoilers)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper i grunn at det ikke kommer flere sesonger. Etter denne sesongavslutningen er jeg egentlig bare skuffet. Syns serien på en generelt grunnlag har mange løse tråder. Det har i tillegg, i mine øyne, vært opplagt at Lars var den egentlige morderen gjennom hele serien. Jeg ser flere mener det ikke henger på grep at William skøyt seg selv i første sesong men akkurat det syns jeg stemmer. De sammenhengene jeg ser er:

Karine kan ha funnet ut at Aksel var broren. Dette kan jo være at ikke stemmer likevel, men ettersom May Britt har bekreftet at det er sant at Aksel er William sin sønn, antar jeg at det er tilfellet. Videre ringte Karine Kristoffersen og maste om incest fordi hun fant ut av at Aksel var halvbroren hennes. Derfor oppførte hun seg rart ovenfor Aksel og slo opp med han den kvelden. Vi har jo fått bekreftet at dette var noe de kranglet om. Så senere på kvelden har tydeligvis Lars befunnet seg på det stedet der Karine ble drept, sloss med henne og tydeligvis drept henne, i påsyn av William. Vi får ikke noen svar på hvordan denne situasjonen har oppstått eller hva Lars, som bare var 14 år den gangen, gjorde langt ute i skauen.

Hvis man videre hopper til sesongavslutningen i sesong 1 gir det mening at William prøver å ta livet av seg selv. Han ønsker at Eva skal la Aksel være i fred og at Aksel skal føle han får løst drapsgåten, samtidig som han ønsker å beskytte Lars, og beskytte Evas følelser. 

I sesong 2 vet vi jo nå at William forteller Eva at det egentlig var Lars som drepte Karine. Antar at Eva valgte å se på drapet som et uhell ettersom Lars er hennes eneste gjenlevende barn, og på grunn av at det ikke var intensjonelt slik vi får forklart det. Det er jo tydeligvis på bakgrunn av dette at William lyger i retten og sier at han så Aksel drepe Karine. Skjønner likevel ikke hvorfor William velger å kaste søkelyset mot en av sønnene sine for å beskytte den andre, dersom Aksel faktisk er sønnen hans. Eneste grunnen jeg kan komme på er at han er så blindt forelsket i Eva at han gjør alt hun ber ham om. 

At Helene tar livet av seg kan jo også gi mening. Hun har vokst opp i en ustabil familie, var forelsket i en mann som var delvis avvisende, ble slått av May Britt den kvelden, kom hjem til en far som var stupfull og som har et stort alkoholproblem, som i tillegg er en morder. Dette sammenlagt kan nok ha ført til at hun ikke orket mer. Jeg skjønner ikke spekulasjonene om at Helene må være Evas datter. Hun kan fint ligne på Karine bare fordi hun er i slekt med henne, uten å måtte være søsteren. 

Det mest irriterende med sesongavslutningen er at vi ikke får vite om Lars og William går til politiet og innrømmer hva som skjedde den kvelden Karine ble drept. For alt vi vet vil Aksel bli ansett som skyldig i drapet på Karine, dødsfallet til Helene og i drapet på Eva, selv om han bare er skyld i et av disse dødsfallene. I tillegg var det bare irriterende at jeg gjennom to sesonger har heiet på at Aksel skulle få en lykkelig slutt. Hadde også håpet på en mer oppsummerende avslutning hvor alle foregående hendelser og løse tråder ble koblet sammen til et sammenhengende scenario. 

Anonymkode: f6ace...55e

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, Anonym90059005 skrev:

Er jo pga av Lars/William forteller alt når Eva er borte. Er jo hun som har holdt familien/de tilbake. De har jo ønsket å fortelle flere ganger. Du som surrer nå

de forteller alt når Eva er borte ? Så du virkelig det i serien? Da er det du som surrer. Spekulasjon om ting som ikke har skjedd i serien?

Anonymkode: 7705f...310

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

de forteller alt når Eva er borte ? Så du virkelig det i serien? Da er det du som surrer. Spekulasjon om ting som ikke har skjedd i serien?

Vi fikk i alle fall se at Erik slapp fri, og det er neppe pga noe Axel har sagt eller gjort, siden han sto med håndjern på da broren og moren gikk.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Handler om å se litt mellom linjene og se symbolikken i avslutningsscenen med Aksel, moren og Erik. Også alt hva William, Lars, Eva sa. Og for å forstå hvorfor Aksel valgte å skyte Eva.

Skrevet
5 minutter siden, Chiubi skrev:

Vi fikk i alle fall se at Erik slapp fri, og det er neppe pga noe Axel har sagt eller gjort, siden han sto med håndjern på da broren og moren gikk.

klart han hadde håndjern på når etter han hadde drept Eva.. Er jo ganske opplagt at han ble tatt for det når to andre så det..

Skrevet
5 minutter siden, Anonym90059005 skrev:

Handler om å se litt mellom linjene og se symbolikken i avslutningsscenen med Aksel, moren og Erik. Også alt hva William, Lars, Eva sa. Og for å forstå hvorfor Aksel valgte å skyte Eva.

hvorfor tror du nesten alle her er irritert over hvordan serien slutta? Selvom det er symbolikk her så var det ingen som så at Lars ble tatt eller avslørte seg... I såfall var det ikke mange som ser den symbolikken.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor tror du nesten alle her er irritert over hvordan serien slutta? Selvom det er symbolikk her så var det ingen som så at Lars ble tatt eller avslørte seg... I såfall var det ikke mange som ser den symbolikken.

Joda, den var tydelig nok.

Skrevet

Jeg så absolutt den symbolikken. Det som irriterte meg med slutten var at de la ut masse ledetråder om Lars, og så var det faktisk han. Selv om det et bittelite øyeblikk så ut som det var Mai Britt. Og jeg ble skuffet over at Tonje var totalt fraværende i siste episode og ikke hadde noe som helst med saken å gjøre :P pluss at vi aldri fikk vite greia med moren til Helene. Jeg er faktisk ikke enig med serieskaperne når de sa at avslutningen vil gjøre en tredje sesong umulig. Mange løse tråder fortsatt her, så skulle ikke forundre meg om de presser enda mer ut av sitronen. 

Anonymkode: 63106...dd4

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så absolutt den symbolikken. Det som irriterte meg med slutten var at de la ut masse ledetråder om Lars, og så var det faktisk han. Selv om det et bittelite øyeblikk så ut som det var Mai Britt. Og jeg ble skuffet over at Tonje var totalt fraværende i siste episode og ikke hadde noe som helst med saken å gjøre :P pluss at vi aldri fikk vite greia med moren til Helene. Jeg er faktisk ikke enig med serieskaperne når de sa at avslutningen vil gjøre en tredje sesong umulig. Mange løse tråder fortsatt her, så skulle ikke forundre meg om de presser enda mer ut av sitronen. 

hvilken symbolikk? 

Ja, hva skjedde med Tonje? trodde lenge det var henne. serieskaperne sa at vi ville få en skikkelig avslutning med svar. Det syns ikke jeg i det hele tatt. Jeg syns det hadde holdt med en sesong egentlig. 

• Liker 4
Skrevet

Saken virket egentlig opp og avgjort etter sesong 1 også. Så startet hele greia på nytt igjen. Ser allerede for meg starten på sesong 3:

Eva og William i hver sin rullestol:

Nu måste vi hålla tyst om at det var vår hemliga dotter som va mördaren! Låt Aksel ta hela straffet! 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saken virket egentlig opp og avgjort etter sesong 1 også. Så startet hele greia på nytt igjen. Ser allerede for meg starten på sesong 3:

Eva og William i hver sin rullestol:

Nu måste vi hålla tyst om at det var vår hemliga dotter som va mördaren! Låt Aksel ta hela straffet! 

hahahahaha hadde ikke overaska meg om det skjedde faktisk, uansett om hu ble skutt i magen.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som du også får kommentarer fra andre her om, så var absolutt den symbolikken tydelig. Det er heller andre ting folk ikke er fornøyd med i avslutningen. Vet ikke om du har sett tv-serier og filmer før, men det er ikke vanlig å sitte med teskje på slutten og mate inn alle detaljer for de som ikke er så gode på å plukke opp symbolikk og trekke logiske slutninger. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym90059005 skrev:

Som du også får kommentarer fra andre her om, så var absolutt den symbolikken tydelig. Det er heller andre ting folk ikke er fornøyd med i avslutningen. Vet ikke om du har sett tv-serier og filmer før, men det er ikke vanlig å sitte med teskje på slutten og mate inn alle detaljer for de som ikke er så gode på å plukke opp symbolikk og trekke logiske slutninger. 

hvis du ser på symbolikken hadde det vært mer sannsynlig at Lars hadde skutt seg selv etterpå enn at han ble fengslet... 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Vibbjuus skrev:

hvis du ser på symbolikken hadde det vært mer sannsynlig at Lars hadde skutt seg selv etterpå enn at han ble fengslet... 

Den Lars som like før satt med rifle i hånda og sa han ikke klarte å ta selvmord, selv om han ville, den Lars du mener? Akkurat...

Skrevet
7 minutter siden, Anonym90059005 skrev:

Den Lars som like før satt med rifle i hånda og sa han ikke klarte å ta selvmord, selv om han ville, den Lars du mener? Akkurat...

tror du ikke han hadde prøvd igjen? Hva hadde han egentlig å leve for? Hva er den symbolikken du ser at sjangsen var stor for at han ble fengslet egentlig? 

Skrevet
4 minutter siden, Vibbjuus skrev:

tror du ikke han hadde prøvd igjen? Hva hadde han egentlig å leve for? Hva er den symbolikken du ser at sjangsen var stor for at han ble fengslet egentlig? 

Erik ble sluppet fri, og det var neppe fordi de trodde på Aksels forklaring. 

• Liker 2
Gjest CecilieX
Skrevet

Enig med flere her, serien har virkelig vært spennende å følge med på, men siste episode var tam. Ting henger ikke helt sammen og jeg sitter med en følelse av at dette kunne vært gjort mer elegant. Her skulle det vært mye som ble forklart som kkke ble det. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Erik ble sluppet fri, og det var neppe fordi de trodde på Aksels forklaring. 

Han ble sluppet fri ja, men det sier ikke noe om at Lars fortsatt ble fengslet? Lars hadde holdt på hemmeligheten i 20 år uten press fra Eva før Aksel kom? Selvom Eva nå er død betyr ikke det at han overga seg til politiet for det? Aksel hadde nettopp skutt Eva og politiet ville ikke tro han uansett

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Vibbjuus skrev:

Nei, det tror jeg ikke, han klarte det jo ikke. Han hadde vel ikke noe å leve for 10 min før heller når ikke klarte å skyte seg da. Hvorfor skulle han klare det nå? Og hvorfor skulle Erik da gå fri som vi så faktisk skjedde, ville jo ikke løst saken da! Han var jo på vei for å melde seg med Aksel, men som vanlig, så stoppet Eva han og styrte alt i familien. Når hun ble ryddet av banen, så sprakk hele familieidyllen, dette visste også Aksel. Dette kan vel ikke være så vanskelig å forstå.

Skrevet

Han ble sluppet fri ja, men det sier ikke noe om at Lars fortsatt ble fengslet? Lars hadde holdt på hemmeligheten i 20 år uten press fra Eva før Aksel kom? Selvom Eva nå er død betyr ikke det at han overga seg til politiet for det? Aksel hadde nettopp skutt Eva og politiet ville ikke tro han uansett

Holdt på hemmeligheten i 20 år uten press fra Eva??? Har du sett serien? Hele premisset var jo at hun har styrt familien og alltid hatt en herskende hånd over den stakkarslige og feige Lars. Hvorfor tror du Erik gikk fri da? Du sier jo du ikke skjønner hvorfor og vi gir deg jo svaret, ved å vise til en tydelig symbolikk, men du avfeier den uten å ha noen annen forklaring. God jul og takk for maten...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...