AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #1 Del Skrevet 9. oktober 2016 Hei, har en veldig livlig baby i magen som normalt gir beskjed om å være i livet veldig veldig hyppig. Presser og knuffer og sparker stadig. En eneste gang har han vart stille tidligere, det varte ca en halv dag og den gangen festet han seg så fikk en forklaring etterhvert. Det kan han jo da kun gjøre en eneste gang så kan jo ikke være samme forklaring en gang til. Men fra jeg våknet idag i 10-tiden har jeg såvidt kjent noe liv (altså ca 6 timer nå) -er veldig veldig stille. Har testet alt det de pleier å si man skal gjøre (spis, ligg å vile på siden helt i ro i 90 minutter med en hånd på hver side av magen å tell bevegelser, dutte magen fra side til side etc) og det jeg da under ca 1,5 time merket var svak svak hikke to ganger (svakere enn den pleier å være). Ikke noen andre bevegelser. Ringte føden fordi det er jo det man stadig får høre ar man skal gjøre hvis bevegelsesmønster plutselig endrer seg. Jordmor på føden ville absolutt ikke ta meg inn på kontroll fordi babyen hikket. Hun mener hikke er veldig godt sunnhetstegn - og det er derfor helt unødvendig å komme inn. Men i bok og informasjon jeg fått står det at bevegelsesmønster skal være likt og minimum ca 10 per time. Har telt en gang før for et par uker siden og da var set ca 30-40 på en time. Hvis hikke teller som bevegelser er det jo kun 2 bevegelser på 1,5 time - ellers null Føler det går at ikke bli sjekket nå går i stikk motsatt til all annen informasjon jeg fått (fødekurs og kontroller hos jordmor på helsestasjon) som sier at hvis babyen slutter å bevege seg eller blir veldig annerledes SKAL man inn på sjekk. Dette har de sagt så mange ganger ila svangerskapet at jeg tog for gitt at jeg skulle få komme in hvis det skjedde. Føler meg kjempeurolig men vet ikke hva mer jeg kan gjøre når jordmor er så bestemt at jeg ikke skal komme inn grunnet ar babyen hikker. Hva tenker dere andre? Noen som vet om hikke er så godt tegn som jm sier? Anonymkode: 22400...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
langbein86 Skrevet 9. oktober 2016 #2 Del Skrevet 9. oktober 2016 Hvis jeg var deg ville jeg bare dratt til sykehuset og "krevd" å bli sjekjet. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #3 Del Skrevet 9. oktober 2016 Nei, dette er helt feil og farlig informasjon av jordmor! Alle vet som du sier at endring i bevegelsesmønsteret og nærmest opphør av bevegelse nær termin skal sjekkes ut snarest! Hikking er en refleksbevegelse hos fosteret, og forekommer uavhengig av fosterets tilstand fikk jeg vite av min jordmor - det teller altså ikke som bevegelse utover at det er et livstegn! Kjære stakkars TS, jeg skjønner at du føler deg maktesløs, men nå hører du på meg og ringer føden igjen og insisterer på å komme inn til sjekk. Gi klart utrykk for hvor bekymret du er, gråt om du føler for det, og hvis den inkompetente jordmoren står på sitt så ber du om å snakke med en annen jordmor. Hvis dette ikke er mulig, sier du greit, men jeg kommer allikevel, hiver deg i bilen og tropper opp på føden uansett og krever å bli undersøkt og tatt på alvor. Dette er viktig, det gjelder barnet ditt, og du er ikke hysterisk. Du vil aldri angre på at du ble litt smågal og møtte opp uanmeldt på føden og fikk bekreftet at alt var fint, men du vil angre hvis du hørte på en jordmor som går i mot alle nasjonale anbefalinger vedrørende liv i magen mot termin, og det var for sent. Jeg mener ikke å skremme deg, men jeg har stått i samme situasjon som deg nesten, og jeg ventet for lenge. Det er veldig viktig for meg at du ikke gjør det samme. Stol på mammahjertet❤️ Anonymkode: 00387...691 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 9. oktober 2016 #4 Del Skrevet 9. oktober 2016 Enig. Du drar inn og krever å bli sjekket, helt tullete av en jordmor å ikke be deg komme inn når du er så bekymret. Bedre en gang for mye. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noe tilfeldig Skrevet 9. oktober 2016 #5 Del Skrevet 9. oktober 2016 Dra på føden, få det sjekket! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #6 Del Skrevet 9. oktober 2016 Hvordan går det, TS? Tenker på deg. Anonymkode: 00387...691 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #7 Del Skrevet 9. oktober 2016 Du drar på føden. Samme hva damen i tlf sier. Er du bekymra skal du sjekke. Håper alt er bra med baby ❤️ Anonymkode: b65ae...361 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #8 Del Skrevet 9. oktober 2016 Jeg hadde ikke funnet meg i et nei her, selv om alt sannsynligvis er veldig fint. HIkke er bra tegn, men endring i mønster som du sier skal sjekkes. Anonymkode: 64e41...e7f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #9 Del Skrevet 9. oktober 2016 Takk alle som har svart <3 Ringte tilbake til føden og da var det en ny jm på vakt som tilbød meg å komme inn med en gang. Fikk gjøre ctg skanning og alt så fint ut - men han hadde snudd sig om med ryggen ut isteden for å ligge på siden som han gjort i mange uker så det var få bevegelser jeg klarte å merke selv - men skanningen viste de var der. så alt er fint - men selv om det nå var "unødvendig" sjekk så råder jeg alle som er i lignende situasjon å gjøre det samme fordi jeg tror ikke jeg kunne fått ro uten å sjekke pluss at jm som jeg fikk møte var veldig alright og sa hele tiden at det er mye bedre å sjekke en gang for mye etc Ts Anonymkode: 22400...354 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #10 Del Skrevet 9. oktober 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk alle som har svart <3 Ringte tilbake til føden og da var det en ny jm på vakt som tilbød meg å komme inn med en gang. Fikk gjøre ctg skanning og alt så fint ut - men han hadde snudd sig om med ryggen ut isteden for å ligge på siden som han gjort i mange uker så det var få bevegelser jeg klarte å merke selv - men skanningen viste de var der. så alt er fint - men selv om det nå var "unødvendig" sjekk så råder jeg alle som er i lignende situasjon å gjøre det samme fordi jeg tror ikke jeg kunne fått ro uten å sjekke pluss at jm som jeg fikk møte var veldig alright og sa hele tiden at det er mye bedre å sjekke en gang for mye etc Ts Anonymkode: 22400...354 Så godt å høre! Veldig bra at du ikke gav deg! Anonymkode: 5f8cc...424 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #11 Del Skrevet 9. oktober 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette er helt feil og farlig informasjon av jordmor! Alle vet som du sier at endring i bevegelsesmønsteret og nærmest opphør av bevegelse nær termin skal sjekkes ut snarest! Hikking er en refleksbevegelse hos fosteret, og forekommer uavhengig av fosterets tilstand fikk jeg vite av min jordmor - det teller altså ikke som bevegelse utover at det er et livstegn! Kjære stakkars TS, jeg skjønner at du føler deg maktesløs, men nå hører du på meg og ringer føden igjen og insisterer på å komme inn til sjekk. Gi klart utrykk for hvor bekymret du er, gråt om du føler for det, og hvis den inkompetente jordmoren står på sitt så ber du om å snakke med en annen jordmor. Hvis dette ikke er mulig, sier du greit, men jeg kommer allikevel, hiver deg i bilen og tropper opp på føden uansett og krever å bli undersøkt og tatt på alvor. Dette er viktig, det gjelder barnet ditt, og du er ikke hysterisk. Du vil aldri angre på at du ble litt smågal og møtte opp uanmeldt på føden og fikk bekreftet at alt var fint, men du vil angre hvis du hørte på en jordmor som går i mot alle nasjonale anbefalinger vedrørende liv i magen mot termin, og det var for sent. Jeg mener ikke å skremme deg, men jeg har stått i samme situasjon som deg nesten, og jeg ventet for lenge. Det er veldig viktig for meg at du ikke gjør det samme. Stol på mammahjertet❤️ Anonymkode: 00387...691 Fikk vondt av å lese innlegget ditt. Stor klem til deg og takk for du tok deg tid å svare <3 ts Anonymkode: 22400...354 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #12 Del Skrevet 9. oktober 2016 Godt å høre at alt var i orden. Som sagt, bedre en gang for mye. 🤗 Anonymkode: 4e047...65e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 9. oktober 2016 #13 Del Skrevet 9. oktober 2016 Og, der ble jeg visst anonym... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå