Gå til innhold

Når noen går over grensen din

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller prøver å tøye grensene dine. Hvordan reagerer du? Er du en av de som våger å si ifra til personen, eller er du mer den som lar ting gå? Og hva er en perfekt "mellomting"? - Man vet jo at man ikke skal være helt i verken den ene eller andre ytterkanten og velge sine kamper. Synes du selv at du er flink til dette? Og har du alltid vært flink eller lite flink til det? 

Anonymkode: bc2ed...249

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan skrive hvilke grenser du mener?

Skrevet
5 minutter siden, MyIian skrev:

Kanskje du kan skrive hvilke grenser du mener?

Generelt, egentlig. :) Alle har jo sine grenser, og alle opplever jo at de må håndtere utfordringer rundt det. Noen mennesker vil jo som regel prøve å trø på grensene dine i løpet av livet. Så det jeg spør er egentlig om du for eksempel har en grense, og følt at du har vært nødt til å stå opp for deg selv fordi noen trør på grensene dine. Om du våger å gjøre det, eller om du lar det fare? 

Mange er jo redd for å ikke si ifra når de blir behandlet dårlig, mens andre sier klart i fra. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Generelt, egentlig. :) Alle har jo sine grenser, og alle opplever jo at de må håndtere utfordringer rundt det. Noen mennesker vil jo som regel prøve å trø på grensene dine i løpet av livet. Så det jeg spør er egentlig om du for eksempel har en grense, og følt at du har vært nødt til å stå opp for deg selv fordi noen trør på grensene dine. Om du våger å gjøre det, eller om du lar det fare? 

Mange er jo redd for å ikke si ifra når de blir behandlet dårlig, mens andre sier klart i fra. 

Men jeg har mange forskjellige svar på ditt spørsmål, avhengig av om det er moralske grenser, seksuelle grenser, sosiale grenser osv osv.

Skrevet
Akkurat nå, MyIian skrev:

Men jeg har mange forskjellige svar på ditt spørsmål, avhengig av om det er moralske grenser, seksuelle grenser, sosiale grenser osv osv.

Velg en eller to spesifikke. Hvordan har du stått opp for deg selv, hvor viktig synes du at det er? Har du noen gang latt være å gjøre det?

Skrevet

Gjør de klar over det, ber de ikke om unskyldning/forklaring/nekter å se se min side av saken er det bye bye forEVER.

Anonymkode: 03949...536

Skrevet

Scenario 1. 

En på jobben var veldig glesk og klein. Hun skapte dårlig stemning på arbeidsplassen og tok på seg all skyld for at en oppgave gikk bra, når det var begge to sin fortjeneste. Jeg snakket mange ganger med kjæresten min når jeg kom hjem og var sliten, og han er mye mer autoritær enn meg og er flink til å gi råd i slike saker. Så jeg endte opp med å si i fra til kollegaen min en gang jeg synes at hun gikk over streken. Var under et møte vi hadde hvor alle sammen var samlet, lederen vår på teamet ga oss masse informasjon og noen endringer osv. Så satt hun kollegaen min å klaget på oss andre kollegaer for at ting gikk sånn og sånn (hun var rimelig sleip). Da sa jeg rolig og klart ifra til henne at dette prosjektet gikk som det gikk fordi ABC, og at vi alle hadde jobbet like hardt for dette resultatet... Da ble hun blek, for hun var ikke vant til at andre ga motsvar, alle pleide som regel å bare sitte der oppgitt og mer og mer sliten. Og etterpå begynte flere å si ifra til henne og de fleste av oss ble mindre "sliten" og nedbrutt på jobb!

Scenario 2.

Eksen min gikk bak ryggen min og kom med unnskyldninger/offerrolle: da sa jeg til han at jeg har fått nok. Lykke til videre med slik oppførsel, se hvor det kommer til å føre deg. Adjø.

Scenario 3.

En "venninne" som var litt ekkel og mobbete: Her turte jeg ikke å si ifra. Angrer 

Anonymkode: eed2b...2e0

• Liker 1
Skrevet

Overså og ignorerte mer enn jeg burde, svelget mine kameler. Men ser nå når jeg har truffet verdens snilleste at det skal ikke være slik. Droppe å snakke om ting fordi du er redd for at han skal bli sur, redd for å sette ned foten av redsel for at han skal finne en "mindre vanskelig" i stedet... Nå kan jeg være meg selv, si det jeg tenker uten å være redd for at det skal tas som kritikk. Deilig!

Anonymkode: f8ef9...e66

• Liker 2
Skrevet

Jeg velger mine kamper, men noen ganger blir jeg for provosert til å droppe det.

Har ikke alltid vært sånn, nei. Brukte dessverre å være den personen folk kunne herse med. Hadde ikke baller nok til å si fra, eller så respekterte jeg alle andre for mye til å si noe.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan bli sinna til slutt, men det forutsetter at man ikke respekterer det. 

Skrevet

Jeg sier fra eller kutter ut personen, avhengig av situasjonen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...