Gå til innhold

Volum og kaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage suksessterte/prinsesse sonjas kake til jul. Vanligvis har jeg laget den i en rund form, men i år tenkte jeg å lage den i 2 avlange former i stedet (lettere å fryse og ta frem bare en mindre kake). Men problemet er: får jeg nok/for mye deig i forhold til formene? Skulle nok fulgt bedre med i matte-timene... :oops:

Tidligere har jeg brukt en rundt, springform med en diameter på 24 centimer. De to firkantede formene jeg har er 9x19 centimeter. Jeg ønsker at kakene skal være like høye som før, dvs ca 3 centimeter.

Finnes det noen der ute som kan dette med matte som kan fortelle meg om jeg vil ha nok/for mye/for lite deig om jeg bruker samme oppskrift som før?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

De firkantige kakene dine blir ca 4 cm høye hvis du bruker samme mengde deig som før

Arealet av den runde formen / arealet av de to firkantige formene x høyden på en rund kake

(24x24x3,14x/4)/(9x19x2)x3 = 3,96

Skrevet

Du må ta arealet av den runde formen ("pi" x r² ) (finner ikke riktig tegn, men du vet; 3,14...) og dele på to. Det blir ca 226.

Så tar du arealet av den ene firkantede formen (lengde x bredde). Det blir 171.

Konklusjon: Du får for mye deig :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Prøv deg fram med vann!

Fyll den formen du bruker til vanlig så full som den bruker å bli, og så tømmer du over i den/de formene du har tenkt å bruke nå. Da ser du hvordan det blir

Skrevet
Prøv deg fram med vann!

Fyll den formen du bruker til vanlig så full som den bruker å bli, og så tømmer du over i den/de formene du har tenkt å bruke nå. Da ser du hvordan det blir

Selvsagt! For en genial enkel ide!

Og takk til dere andre også! Da reduserer jeg oppskriften med en fjerdedel, tenker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...