Gå til innhold

Hvorfor passer ikke folk på ungene sine?????

Anbefalte innlegg

Gjest Teletubbien
Skrevet

:evil: :-x :frustrert::kjempesinna:

Hvorfor kan ikke folk passe på ungene sine???? Se på den lille gutten på 1,5 år som er "funnet under vann" i Oslo!!!!!!!!!! Hvordan er det mulig? Når mine gutter var 1,5 år var de da aldri lenger borte fra meg enn at jeg så dem.... Aldri alene ute og hvis det er vann i nærheten så passer man vel på!!!!!!!!! Min yngste som blir 3 i januar får da aldri gå ute av syne for meg ute - og jeg bor på landet!!!

Jeg får så lyst til å gråte, disse små barna våre - de er prisgitt vår omsorg - hvorfor passer ikke folk bedre på? :( :cry: :grine:

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Alle er nok ikke like perfekte som deg, for snur man ryggen til i to sekunder kan barnet være over alle hauger. Jeg tror nok foreldrene til barnet har dårlig nok samvittighet, om ikke andre også skal fortelle de at de burde gjort sånn og sånn.

Tragisk er det, men alle som har barn burde vite hvor fort ting kan skje. Vi som foreldre gjør vårt beste, og det er nok bare flaks enkelte ganger at det har gått greit.

Skrevet

Lett å si, men barna kan som sagt over være over alle hauger hvis man snur ryggen til 2 sekunder for å plukke opp noe, etc. Dette skjedde med meg når jeg var liten, mamma, pappa, jeg og et vennepar med barn var på hyttetur(jeg var ca. 3 år) og de sto og pratet sammen. Alle skulle ut på tur, men av en eller annen grunn så "forsvant" jeg i skogen. Tror det var fordi mamma skulle ta opp lue og votter, snudde seg bare noen sekunder, og da ble jeg borte. De fant meg fort igjen selvsagt, og jeg regner ikke mine foreldre som dårligere av den grunn.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Teletubbien
Skrevet

Poenget mitt er at man passer bedre på barna jo yngre og jo farligere miljø man er i... Hvis jeg er et sted med vann, noe man vet er som en magnet på småttiser, så ville jeg ha vært mye mer vaktsom enn om jeg går i min egen hage!!! - Jeg sier på ingen måte at jeg er perfekt, men hallo.... Det skal noe til å være borte såpass lang tid det tar å gå bort til, falle i vannet, og være der lenge nok til å bli liggende stille!!!!!

Skrevet

Men ta eksempel på meg da, som forsvant i skogen. Mamma og pappa var jo ikke kjent der, jeg kunne faktisk ha detti utti et tjern etc, man må se an sted og situasjon.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest gotthard
Skrevet

hva om dette hendte deg?trass i alle forholdsreglene du sier du tar....for det er klart du passer på barnet dit,akurat som de foreldrene sa i går også.

om du hadde spurt de i går om hva de synes og refferert til en lignende sak ville de også fordømt?

så ikke bli for tøff nå , plutselig en dag hender det at ungen plutselig er bak husveggen og du leiter bak bilen,,,,da er det for seint...

poenget er at det er lett og kaste stein men husk at vi foreldre sitter ofte i glasshus når vi fordømmer andre foreldre for plutselig en dag skjer det samme med oss også......

Skrevet

Ikke tørr jeg sverge på at jeg alltid har øynene festet på ungen. Gjør du virkelig det? Er du så mye bedre enn alle andre? Slikt kan hende og jeg synes ingen av oss skal sette oss på vår høye hest og kritisere noen andre! En dag kan det være noen av oss!

Skrevet

Min gutt holdt på å drukne når han var tre. Jeg så bort et lite øyeblikk, snudde meg og ser at han så å si helt under vannet. Det hele gikk faktisk så fort at det er helt ubeskrivelig. Jeg ante ikke før den episoden hvor fort et barn kan drukne. Gutten min var så stor at han faktisk kunne stå der han holdt på å drukne. De reagerer ikke som oss i vannet, det skal utrolig lite til om man har uflaks. Vannet går rett ned i lungene på de å de kan drukne utrolig fort. Jeg håper ikke at noen som var mer uheldig enn jeg var i en slik situasjon leser dette innlegget!

Gjest Teletubbien
Skrevet

Nå syns jeg dere er tåpelige :roll:

Jeg har ikke sagt at jeg er noen perfekt mor og at jeg til enhver tid har 110% kontroll på mine to gutter. Men nesten, ja. Nå har jeg to veldig aktive barn, faktisk har min eldste AD/HD så for oss har det aldri vært mulig å ha ungen/e alene uten tilsyn mer eller mindre konstant. Likevell, så skjønner jeg dårlig at en så liten unge, på 1,5 år, kan greie å komme seg ut i et vann og være i vannet lenge nok til å miste bevisstheten - før den blir funnet!!! Jeg er ikke perfekt, og jeg er fullstendig klar over hvor lett det er uhell skjer med barn, men å la en så liten unge ha muligheten til å falle i vannet, og ikke oppdage det umiddelbart, det klarer jeg ikke å se for meg at jeg kunne gjøre.

Gjest Anonymous
Skrevet

.

Ok, så du kan kritisere noen som mistet ungen sin, men vi kan ikke si deg imot uten å være tåpelig! Jeg tror du skal begynne å tenke deg om før du kritiserer på den måten der. Tenk om noen av oss her inne faktisk har mistet ett barn slik? Og faktisk vet hva de snakker om?

Skrevet

.

Så du er klar over at en unge som faller i vannet drukner momentant, dvs at ungen går rett ned til bunnen øyeblikkelig?
Gjest Madam Felle
Skrevet
Nå syns jeg dere er tåpelige :roll: .

Er vi tåpelige, fordi vi ikke har samme negative syn på saken som deg? :roll:

Skrevet

Må bare si meg enig i overskriften til Teletubbien. Vi leser hele tiden i avisene om barn som har dødd på en eller annen måte. Og det er mange som kunne ha vært unngått... Jeg sier ikke at denne eksakte hendelsen er av uforsiktighet og sløvhet av foreldrene, ulykker skjer og vil alltid gjøre det. Men det er noen foreldre som er veldig upåpasselige.. Tenk bare på alle gårdsulykkene vi har her i landet.. Det skjer hvert år at et barn blir overkjørt av en melkebil her i landet, og dør som en følge av det.. Det er, for det meste, sløvhet og upåpasselighet.. Melkebilen kommer på en fast dag til en fast tid. Hvorfor skal ungen ut akkurat da??

Eller alle de foreldrene som ikke fester barna sine forsvarlig i bil, det finnes faktisk de som ikke fester de i det hele tatt-- det er ikke uforsiktighet en gang, det er ren og skjær dumhet!

Eller de foreldrene som lar barna sykle på veier og i områder de overhodet ikke skulle ha syklet, og det til og med uten hjelm? Dumskap.

Nei. Mange ganger er foreldrene de skyldige. Men av og til (for det meste håper jeg) er det bare tragiske ulykker der ingen kan ha skylden.

Skrevet

Teletubbien, hvordan kan du vite at foreldrene her er slike uforsiktige tullinger som lar ungene være ute i timesvis alene? Det kan ikke feks hende at dette er verdens beste foreldre som bare var ufattelig heldige denne dagen? Kanskje de har flere unger og en av de andre plutselig gjorde i buksa eller kastet opp eller falt og fikk et kutt i panna og trengte litt mer oppmerksomhet der og da. Er ikke mange sekundene som skal til før et lite barn løper avgårde, og hvis da den ene forelderen måtte se til den som hadde skadet seg var det kanskje bare en til å løpe etter det andre barnet.

Skrevet

Jeg syns vi skal være forsiktig med å dømme, vi vet for lite om bakgrunnen. Og det siste foreldrene trenger i sin sorg er forømmelse og dårlig samvittighet. Men en ting

har jeg lyst å kommentere:

Teletubbie skriver:

"..Min yngste som blir 3 i januar får da aldri gå ute av syne for meg ute - og jeg bor på landet!!!"

Det syns jeg er veldig bra, men jeg mener det er en misforstått oppfatning at det skal være så mye tryggere for barn å vokse opp på på landet!

Tanken på å slippe ungene ut uten tilsyn i storbyen er vel ganske fjern for de fleste. Men hvor ofte leser vi ikke om unger som er påkjørt av traktor, fallt i dammer og andre ulykker som skjer på "landet"? Landbruksnæringen er angivelig den næringen som har flest arbeidsulykker - også relatert til familien.

Ambi

:smoke:

Skrevet

:kul:

Det vil vel alltid være en finstilt balansegang mellom det å passe på sine unger og det å overbeskytte dem.

Å laste de nevnte foreldrene her synes jeg ikke går an da ingen av oss kjenner omstendighetene rundt denne tragiske hendelsen.

Jeg reagerer derimot når jeg ser to/treåringer på en innelukket gårdsplass e.l. på trehjulssykkel med hjelm på hodet.

Hva i all verden tror man kan skje om en liten unge ramler av denne sykkelen?

Et skrubbsår kanskje. Vi må passe oss for å la ungene utvikle seg til noen pyser som ikke tåler noe som helst.

Hadde alt vært så farlig så hadde ingen av min generasjon vokst opp i det hele tatt. Vi klatret i trær og hadde vel ikke et helt kne fra april til langt ut på høsten.

Gjest gotthard
Skrevet

alle arene på knæra minne er minner om en lykelig barndom...

husker med et smil om munnen følelsen av og sitte øverst i ei furu på 15 meter og svaie i vinden,,løpe rundt i skogen og lage hytter, hvordan det var og lage hoppbakker som du brukte hele dagen i og hvordan sommerkvelden ofte blei brukt til og varme seg på solvarm asfalt.

jeg blei ikke overbeskyttet men lærte fort at trøsten er langt unna om du slår deg langt inne i skogen :)

er som jeg sier til foreldrene i barnehagen når de surver over møkete klær "et møkkete barn er et synlig bevis på at det har hatt en morsom dag"....

Skrevet

Hentet fra www.lommelegen.no:Barn kan drukne i lite vann. Det skjer drukningsulykker i badekar og i oppblåsbare badebassenger.

Hentet fra www.dinbaby.com:

Barn tiltrekkes også av vann. Selv om det er sjelden at små barn drukner, kan selv 10 cm dype sølepytter utgjøre en risiko for små barn. Årsaken er at de har dårlig utviklet orienteringsevne. For når det faller og får ansiktet under vann kan det isteden for å reise seg opp heller trekke pusten for å skrike - noe som igjen gjør at lungene fylles med vann. Små barn kan også drukne fordi de rett og slett ikke klarer å reise seg opp igjen alene.

Jeg trenger kanskje ikke si mer?

Gjest mamma1 ikke innlogget
Skrevet
:kul:  

Jeg reagerer derimot når jeg ser to/treåringer på en innelukket gårdsplass e.l. på trehjulssykkel med hjelm på hodet.

Hva i all verden tror man kan skje om en liten unge ramler av denne sykkelen?

Et skrubbsår kanskje.  Vi må passe oss for å la ungene utvikle seg til noen pyser som ikke tåler noe som helst..

Så det du sier er: drit i sykkelhjelmen. Får virkelig håpe at jeg har misforstått deg nå, ellers er det du skrev de dummeste setningene jeg har sett på trykk på lengere tid!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...