Eliza Doalot Skrevet 9. oktober 2016 #1 Skrevet 9. oktober 2016 Jeg elsker juleforberedelser og elsker å lage ting fra bunnen av, enten det er mat, pynt eller smågaver. Likevel et det sånn at jeg hvert år finner ting som jeg ikke rekker å lage eller som ikke rekker å bli ferdige fordi tiden til jul er for kort. Spørsmålet er derfor: hvilke forberedelser gjør dere tidlig, gjerne allerede nå. Legg gjerne med oppskrift. Mine planer er å gå i skogen for å samle kvister og annet materiale til å lage de lekre hjemmelagede adventskransene/dørkransene juleblader og nett er fulle av. Så gjenstår det å se om evnene strekker til, men det ser jo så enkelt ut. 😝 Forøvrig er planen å lage lammerull og ribberull allerede nå, og fryse de rå sånn at jeg kan koke dem i riktig tid før jul. Jeg finner dessverre ikke oppskriften, men legger den ut om jeg finner. Så, hva gjør dere? 1
melatonin Skrevet 9. oktober 2016 #2 Skrevet 9. oktober 2016 Jeg lager ikke spes mye. Lager sylte selv, den kan jeg lage i god tid for den fryses lell. Godteri og slikt lager jeg fra midten av desember så det holder seg, mulig jeg tar noe gjærbakst som kan puttes i fryseren. Men det jeg begynner med nå snart er rundvasken, det er såååå mye fluemøkk, og rester av fluelik etter mannens fluemassakre her nå.. Har vært enormt mye fluer her i sommer og høst! Julegaver sitter jeg nå og tråler nettet for inspirasjon 1
Ruskemor Skrevet 9. oktober 2016 #3 Skrevet 9. oktober 2016 Jeg strikker og syr noe julepynt nå. Også har jeg planer om å lage litt kaker og brødbakst i desember, men det kommer litt ann på min form. Så kommer ikke til å føle et nederlag om jeg drar til den lokale bakeren å handler litt 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #4 Skrevet 10. oktober 2016 Jeg scrapper. Dvs lager både julekort og annet som både sendes og som gies bort. Har vært i full sving allerede med dette. Har laget masse julekort som jeg selv sender ut, og noe som min mor får i førjulsgave. Har også laget pakkelapper allerede, samt div bursdagskort og dekorerte vinposer, gaveposer og gaveesker som skal gies bort til jul. Baker stort sett gjærbakst i november, samt lager hjemmelagde karbonader og spanske kjøttboller, kjekt å ha i fryseren til juleselskap. Julevasken taes også tidlig i november, inkl sølvpuss og vinduspuss. Julekaker (blir mindre og mindre for hvert år) lages rundt 1. advent. Har laget julegaveliste og tittet litt på nettet hva jeg skal kjøpe til de forskjellige i familien. Anonymkode: ac320...366 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #5 Skrevet 10. oktober 2016 Jeg lager leverpostei og julesylte i november, og fryser ned i porsjoner. Så lager vi smultringer tidlig i desember, som også fryses ned i porsjoner. I starten av advent lager jeg krumkaker og fløtekarameller. Pepperkaker kjøper vi, så det er all matlagingen vi gjør i forkant. Jeg pleier å begynne handling til pakkekalender tidlig, og lager julegavelister. Som jeg handler inn i siste liten Anonymkode: 8ebbc...193 1
Lykkehjerte Skrevet 10. oktober 2016 #6 Skrevet 10. oktober 2016 På Sunday, October 09, 2016 den 19.37, Ruskemor skrev: Jeg strikker og syr noe julepynt nå. Også har jeg planer om å lage litt kaker og brødbakst i desember, men det kommer litt ann på min form. Så kommer ikke til å føle et nederlag om jeg drar til den lokale bakeren å handler litt Å, det hørtes koselig ut med sy og strikke julepynt! Vil du legge ut bilder?
Lykkehjerte Skrevet 10. oktober 2016 #7 Skrevet 10. oktober 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg scrapper. Dvs lager både julekort og værtt som både sendes og som gies bort. Har vært i full sving allerede med dette. Har laget masse julekort som jeg selv sender ut, og noe som min mor får i førjulsgave. Har også laget pakkelapper allerede, samt div bursdagskort og dekorerte vinposer, gaveposer og gaveesker som skal gies bort til jul. Baker stort sett gjærbakst i november, samt lager hjemmelagde karbonader og spanske kjøttboller, kjekt å ha i fryseren til juleselskap. Julevasken taes også tidlig i november, inkl sølvpuss og vinduspuss. Julekaker (blir mindre og mindre for hvert år) lages rundt 1. advent. Har laget julegaveliste og tittet litt på nettet hva jeg skal kjøpe til de forskjellige i familien. Anonymkode: ac320...366 Vil du legge ut bilder av det du har laget? Hørtes ut som flotte ting, hadde vært kjekt å se! Så flink du er som allerede er i full sving!
Lykkehjerte Skrevet 10. oktober 2016 #8 Skrevet 10. oktober 2016 Ja til oppskrifter fra dere som lager ruller/syter og fløte karamell
Sekretæren Skrevet 11. oktober 2016 #9 Skrevet 11. oktober 2016 Dere som produserer mat, så flinke dere er! Jeg tenker hvert år at jeg skal lage sylta sjøl. Men ender opp med å ikke gjøre det. Hvor får dere de gode råvarene?
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 13. oktober 2016 #10 Skrevet 13. oktober 2016 Jeg har lyst til å kjøpe multesyltetøy tidlig fra butikken, men lurer på når det er tidlig nok i forhold til prisøkning? Regner med at de skrur opp prisen på det når det nærmer seg jul.. Og kan det fryses?
Ruskemor Skrevet 13. oktober 2016 #11 Skrevet 13. oktober 2016 30 minutter siden, Mrs. Random Nick skrev: Jeg har lyst til å kjøpe multesyltetøy tidlig fra butikken, men lurer på når det er tidlig nok i forhold til prisøkning? Regner med at de skrur opp prisen på det når det nærmer seg jul.. Og kan det fryses? Multer går veldig fint å fryse de er moden på sensommeren så for at de skal holde seg til jul må de fryses eller syltes og has på sterile glass.
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 14. oktober 2016 #12 Skrevet 14. oktober 2016 15 timer siden, Ruskemor skrev: Multer går veldig fint å fryse de er moden på sensommeren så for at de skal holde seg til jul må de fryses eller syltes og has på sterile glass. Takk for svar. Går det an å fryse de i fryseposer, tror du?
Lykkehjerte Skrevet 14. oktober 2016 #13 Skrevet 14. oktober 2016 23 minutter siden, Mrs. Random Nick skrev: Takk for svar. Går det an å fryse de i fryseposer, tror du? Du kan fryse de i poser, plastbokser, glasskrukker ol.
Ruskemor Skrevet 14. oktober 2016 #14 Skrevet 14. oktober 2016 9 timer siden, Mrs. Random Nick skrev: Takk for svar. Går det an å fryse de i fryseposer, tror du? Ja, eller i plastbokser
Eliza Doalot Skrevet 14. oktober 2016 Forfatter #15 Skrevet 14. oktober 2016 Så koselig å se hva folk gjør😀. Jeg pleier alltid å få dårlig tid med alt jeg har lyst tilby gjøre, men nå et jeg skikkelig motivert for å starte tidlig! Huset trenger en skikkelig rundvask, med vasking av tak og vegger, og ikke minst ryddig og vasking i skap og skuffer, så det blir hobbyen min de neste ukene! 👍 Jeg har dessuten en plan om å gjøre unna en del baking og matlaging litt tidligere enn det jeg pleier. Regner ikke med at kvaliteten blir nevneverdig mye dårligere om surkålen og smultringene ligger ei uke ekstra i frysen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå