Gå til innhold

Vet ikke hva jeg skal gjøre med hunden min

Anbefalte innlegg

Skrevet

For tre år siden fikk jeg en hund som var litt over året, den hadde hatt det tøfft der den kom i fra, aldri turer, aldri lek med andre hunder, ute fra morgen til kveld i all slags vær osv.

Er utrolig glad i dette dyret nå menn samtidig så utrolig drit lei hele dotten...

Turer kan vi ikke gå før det er mørkt/ etter 22 på kvelden, ser han noen andre er helvete løs, det hyles og bjeffes, rives og slites i båndet, jeg kan kjeffte og psstttè så mye jeg bare vil, han gir fulstendig F, her skal det nemelig lages kaos.

Så nermer da denne stakaren seg, ofte noe skeptisk, om hunden da får lov av "vandreren" å hilse på er innteressen borte etter et lite sniff! så da har vi hatt flere minutter med bråk for så å miste intressen når han kan lukte.. Og da snakker vi om folk, andre hunder er den helt tulling i mot, igjen helt til den får lukte, da er det ikke gøy mere. hatt den med til hundepark og blei nesten jagd derfra, løp rundt inni der å knurra, peip og bjeffa mens om de andre hundene prøvde å leke med den eller viste interesse er det piping på høyt nivå.

Hjeme er den heller ikke enkel, det lages lyder hele tiden,sukker, piper, knurrer på lyder vi sjelden hører, må ha på radion mesteparten av tiden for å slippe lydene. kommer det bil på plassen er helvete løs. ringer det på holder den på å sprekke. Ser den barn knurrer å truer den, sirkler rundt med hodet senket og langer masse lyder.

Dyrlegen anbefaller at jeg doper han ned før besøk siden han er totalt tulling om det er andre dyr på venteværelse..

Noen med en vidunderpille eller et magisk ord der ute som kan hjelpe? må innrømme jeg har mest lyst til å kvitte meg med hele dyret.Jeg elsker å gå turer i skogen og på fjellet, å drømmen var jo at vi to skulle gjøre det, men det går desverre ikke, kan ikke gå tur med dette dyret i lyset :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du gjort noen form for trening med den i det hele tatt? 

Anonymkode: fbaec...5ea

• Liker 1
Skrevet

Har du vurdert å gå hundekurs for å sosialisere hunden? Eller alliere deg med venner og venner med hund for å øve på sosialisering?

Jeg hadde for noen år siden en omplasseringshund som ikke var særlig godt sosialisert. Hun var 2 år da jeg fikk henne. Jeg gikk flere kurs og trente masse med henne for at hun skulle bli sosialisert. Hun ble til slutt veldig bra, men det krevde ganske mye. Men absolutt verd det :)

Anonymkode: fea84...686

• Liker 1
Skrevet

Har trent masse og hunden er super flink, slipper den løs på åkerene rundt om og den kommer når jeg roper plass, den sitter, går fot uten bånd. Kaster jeg ball, roper PLASS så kommer den, jeg sier takk og kan ta ballen ut av munnen på den.

Er en super hund når det bare er oss, ser den andre er alt dette og jeg glemt virker det som.

Sosialisering er vanskelig når de andre nesten rømmer når vi kommer, har ei venninde med hund som vi er lit sammen med, men saken er jo den at innteressen er borte etter et sniff og han har da ikke interesse for den hunden mere.

Skrevet

Ville bedt en atferdsterapaut om hjelp.

• Liker 3
Skrevet
35 minutter siden, ferdig skrev:

Har trent masse og hunden er super flink, slipper den løs på åkerene rundt om og den kommer når jeg roper plass, den sitter, går fot uten bånd. Kaster jeg ball, roper PLASS så kommer den, jeg sier takk og kan ta ballen ut av munnen på den.

Er en super hund når det bare er oss, ser den andre er alt dette og jeg glemt virker det som.

Sosialisering er vanskelig når de andre nesten rømmer når vi kommer, har ei venninde med hund som vi er lit sammen med, men saken er jo den at innteressen er borte etter et sniff og han har da ikke interesse for den hunden mere.

Ikke den typen trening jeg tenker på men at den lærer å oppføre seg rundt andre. Da må du trene hunden til å være i ro rundt andre hunder, ikke slipp den løs med engabg men jobb med å ha fokuset på deg og ikke de andre hundene. Er jo ikke rart de andre hundene rømmer når din hund oppfører seg som en gal akkurat.. hunden din må lære å tøyle seg og det gjør den ikke ved at du slipper den når den oppfører seg som en tulling, da lærer den at tullingoppførsel gir valuta for pengene.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke den typen trening jeg tenker på men at den lærer å oppføre seg rundt andre. Da må du trene hunden til å være i ro rundt andre hunder, ikke slipp den løs med engabg men jobb med å ha fokuset på deg og ikke de andre hundene. Er jo ikke rart de andre hundene rømmer når din hund oppfører seg som en gal akkurat.. hunden din må lære å tøyle seg og det gjør den ikke ved at du slipper den når den oppfører seg som en tulling, da lærer den at tullingoppførsel gir valuta for pengene.

Jeg slipper ikke hunden, det jeg prater om er når folk kommer i mot oss, folk som kan hund og ser at dette er ikke en farlig hund så de hilser på den.

Vi har prøvd slike hundeparker, hvor hunder skal slippes løs sammen, noe som går bra etter at han har oppført deg som en dust i noen minutter.

Ser at han mangler det sosiale men på meg virker det ikke som han er serlig innteresert heller, han lukter et sekund også er innteressen borte, vil ikke leke eller noe.

Har prøvd å lokke med godteri når vi møter andre, men virker som hue er låst på oppspilthet.

Skrevet
4 minutter siden, ferdig skrev:

Jeg slipper ikke hunden, det jeg prater om er når folk kommer i mot oss, folk som kan hund og ser at dette er ikke en farlig hund så de hilser på den.

Vi har prøvd slike hundeparker, hvor hunder skal slippes løs sammen, noe som går bra etter at han har oppført deg som en dust i noen minutter.

Ser at han mangler det sosiale men på meg virker det ikke som han er serlig innteresert heller, han lukter et sekund også er innteressen borte, vil ikke leke eller noe.

Har prøvd å lokke med godteri når vi møter andre, men virker som hue er låst på oppspilthet.

Første bud er å ikke la han hilse når dere møter andre på tur. At han girer seg så mye opp og så får valuta for at han oppfører seg sånn lærer han ingen ting av. Dere må stå på så lang avstand fra de andre hundene at han klarer å fokusere på deg, så kan dere gradevis minke avstandene når han ikke reagerer på de andre lenger. Dette tar TID men er veldig verdt det i det lange løp. Har selv vært der. 

Anbefaler deg også å melde dere på en hundekurs, gjerne innen hverdagslydigehet selvom han kan mye, da lærer han å fokusere på deg og øvelsene selvom det er andre hunder der. 

Hunden din trenger å få fjernet forventningene av andre hunder dere møter selvom han ikke er så gira når han får hilse.

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Første bud er å ikke la han hilse når dere møter andre på tur. At han girer seg så mye opp og så får valuta for at han oppfører seg sånn lærer han ingen ting av. Dere må stå på så lang avstand fra de andre hundene at han klarer å fokusere på deg, så kan dere gradevis minke avstandene når han ikke reagerer på de andre lenger. Dette tar TID men er veldig verdt det i det lange løp. Har selv vært der. 

Anbefaler deg også å melde dere på en hundekurs, gjerne innen hverdagslydigehet selvom han kan mye, da lærer han å fokusere på deg og øvelsene selvom det er andre hunder der. 

Hunden din trenger å få fjernet forventningene av andre hunder dere møter selvom han ikke er så gira når han får hilse.

:)

Skrevet

Noe som har gitt god effekt for oss er å dra til sentrum å sette oss en plass hvor det er mye folk. Da er det for mye til at han klarer å følge med på alle og enhver. Om eller når han blir for opphengt i en person/dyr/ting så distraherer vi, gjerne før han får muligheten til å bli for opphengt. Han får ikke lov til å hilse på noen, å ingen får hilse på han. Ha gjerne en gul sløyfe på båndet for å indikere at det er hund under opplæring.

• Liker 3
Skrevet

Takk for gode råd :-)

Skrevet

Hunden din har hatt en dårlig "barndom og ungdomstid" og er derfor ikke vant til å omgås andre mennesker og dyr. 

Når hunden din gjør utfall motmennesker og dyr er det pga redsel, den tenker at angrep er det beste forsvar. Når du kjefter så gjør du ting bare 100 ganger verre! Du skal aldri kjefte på redde dyr eller menensker. 

Det å slippe hunden i en hundepark er vel ca det dummeste du kan gjøre! 

Du må lære hunden din at den trenger ikke forsvare seg mot alle hunder den ser, fordi du tar den jobben! At hunden kan stole på deg, senke forsvaret sitt og slappe av mer. 

Deteneste du beviser for hunden ved å slippe den i hundeparker og kjefte og smelle er at den må kjempe for seg selv, og må forsvare seg selv! For matmor stiller ihvertfall ikke opp!

Her er det du må gjøre...:google kindereggmetoden!!

Og du må la hunden sehunder på en avstand der den føler seg trygg, kanskje dette er 500 meter i begynnelsen. Så belønner du når den er rolig...

Så sakte sakte sakte går man nærmere, denne prosessen vil ta måneder! Og vil kreve tilrettelegging 

• Liker 2
Skrevet

Henger meg på rådene lenger opp i tråden. Vil også poengtere at kjefting og tsssst'ing har lite for seg i slike situasjoner. Hvis du ikke har hunden sin oppmerksomhet, hjelper det lite å kjefte (Og hvis han er redd, er det dårlig gjort å bli sint på ham i tillegg) :) Jeg ville begynt å gå i motsatt retning av den andre hunden/personen hvis han ikke klarer å holde seg rolig. 

Hvis du bruker en klikker kan du også klikke og belønne hver gang hunden din klarer å sitte/stå rolig og observere en annen hund. Du sier at dere har trent lydighet, og det er jo flott. I så fall kan han kanskje holde blikkkontakt med deg? Det er en veldig fin ting å jobbe med for å forhindre at han henger seg for mye opp i miljøet. Start med god avstand og jobb deg nærmere. Hvis du har tilgang til en inngjerdet hundepark så kan du jo starte et godt stykke utenfor parken for eksempel, men det beste er nok å samarbeide med noen du kjenner som gidder å holde hunden sin på en viss avstand. Det samme kan du gjøre med hunden din og barn: lær ham at når barn er i nærheten får han også godis.  

En ting som er viktig hvis du jobber med relativt ekstreme problemer er at du klarer å holde det på et nivå som ikke er for utfordrende for ham. Du vil holde ham under terskelen som får han til å gå bananas. Start å jobbe med det på det nivået hvor han klarer å spise godbiter (opphissede hunder vil gjerne ikke spise godis), og gå saaaaakte frem. Hvis han er så ille at det er vanskelig å bevege seg utendørs på dagtid bør du kanskje starte med bittesmå turer i nabolaget?

21 timer siden, ferdig skrev:

Noen med en vidunderpille eller et magisk ord der ute som kan hjelpe? må innrømme jeg har mest lyst til å kvitte meg med hele dyret.Jeg elsker å gå turer i skogen og på fjellet, å drømmen var jo at vi to skulle gjøre det, men det går desverre ikke, kan ikke gå tur med dette dyret i lyset :-(

Det finnes preparater som kan roe ned hunden din: Thundershirt er en slags "jakke" som gir et trykk mange hunder finner beroligende, og det finnes flere produkter med D.A.P. (et phermon som kan virke beroligende) du kan kjøpe over amazon. Jeg vet helt ærlig ikke om det er noen regler for innførsel til Norge. Adaptil har flere produkter, blant annet et halsbånd som ligner på slike flått-halsbånd, en spray og diffuser. Det finnes også hundegodis som skal virke "beroligende" på angst og stress, men jeg har ikke inntrykk av at de har noe særlig effekt. Sikkert verdt å prøve.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...