lady90 Skrevet 8. oktober 2016 #1 Skrevet 8. oktober 2016 Vi er en familie med to barn på 3 og 6 som vurdere å skaffe oss katt. Jeg synes denne typen her er så fin: Er det noen som vet hva slags rase det er? Skogkatt, huskatt? Denne er skikkelig langhåra sant og krever en del stell? Hva bør vi tenke på når vi skal anskaffe katt? Den kommer til å være utekatt med egen kattedør. Vi har en nokså trafikkert 50-sone vei like ved huset, er litt redd for denne veien, men må vel bare satse på at det går bra? Kan vel ikke lære dem å ikke gå over der heller. Det er mange andre som har katter på feltet her, inkludert nærmeste nabo og begge de har overlevd mange år. Så er det spørsmål hvordan vi skaffer oss katt? Vil helst ha en kattunge og er litt kresen på rasen/typen. Er en del på finn.no, men langtfra så mange jeg trodde. Trodde det var så mye katter rundt om kring at man fikk dem gratis, men ser at noen skal ha 1000 kr for blandingskatter hvor det ikke står noen ting om vaksiner/ormekur etc. Burde vi kreve at de har fått det? Og hvordan gjør vi det når vi kommer hjem med katten? Vi har jo full jobb begge to. Kan den være hjemme alene fra mandag hvis vi f.eks. henter den fredag? Bør den da kunne gå fritt rundt i hele huset alene?
infectedsopp Skrevet 8. oktober 2016 #2 Skrevet 8. oktober 2016 Du kan jo snakke med naboene dine for eksempel, dersom de har erfaringer med utekatt Jeg personlig hadde krevd litt mer informasjon om vaksiner og sånt. Veldig greit å ha. Tenk om du må ha med katten til utlandet, for eksempel? Eller bare generelt mtp smitte til andre katter/dyr. Det siste er jeg usikker på.
EvaLena Skrevet 8. oktober 2016 #3 Skrevet 8. oktober 2016 (endret) Jeg har sånn katt, skogskatt. Hun HATER!!!!! å bli børstet, så hun får en del floker. Spesiellt om vinteren, gudene vet hvorfor. Da må de klippes vekk og da freser hun og er vanvittig sint. Vi betalte ikke noe for henne og hun har bare vært hos dyrlege 2 ganger på 8 år Jeg kjøper ormekur i Sverige, uten resept. Hvor du kan få tak i sånn katt aner jeg ikke, men får du den gratis kan du jo vaksinere og chippe den selv. Vi bor også ved en 80 sone, men enn så lenge lever hun. Jeg vet hun farter over veien, så får bare håpe det går bra en stund til. Jeg ville ikke latt den være så mye alene hjemme De første 14 dagene, men de sover jo mye så noen timet går fint. Husk at katter er flinke til å klatre, klatra rett opp på veggen hos meg da hun var liten. Nå klatrer hun kun på sprossene på vinduet når hun vil inn. Katta blir sjefen i huset, bare så du vet det. Jævlig sære dyr, men så lettvint å hs 😊 Endret 8. oktober 2016 av EvaLena
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #4 Skrevet 8. oktober 2016 Først: Dere må lære dere hele teksten til "circle og life" så dere kan holde pusen opp og synge for han/henne når han/henne først får se det nye kongeriket sitt. Den på bildet ligner litt på min pus. Han er blandingspus, men har en god dose norsk skogskatt i seg. Jeg synes ikke lang pels er noe særlig jobb, men det kommer an på katten. Noen er flinkere enn andre til å vaske seg. De trenger litt børsting for å unngå tugger som kan lage gnagsår. Ormekur og vaksiner ordner man selv i min erfaring. Det er mange som har begynt å ta betalt for kattunger grunnet at det fører til at folk tar det mer seriøst når man skaffer seg en. Om de tar opp mot 1000kr. kan dere spørre om/kreve vaksinering. Så det går opp i opp. Om dere adopterer fra dyrebeskyttelsen er dette ofte ordnet (de har også kattunger). Om dere velger dyrebeskyttelsen, så har de også masse informasjon og hjelp. Pusen kan nok være hjemme alene hvis dere bruker god tid på den hele helgen. Men da må dere være forberedt på en veldig leken ball full av energi når dere kommer hjem. Så da trenger pus masse lek og oppmerksomhet. Om den kan gå fritt i hele huset kommer an på hvor stor plass det er. Pus kommer sikkert til å velge seg ett eller flere rom den liker best. Bør i alle fall få tilgang på disse. Anonymkode: a885f...a65
Tvist Skrevet 8. oktober 2016 #5 Skrevet 8. oktober 2016 Ville kontaktet dyrebeskyttelsen og spurt. Men det kan være greit å være litt åpen ang alder på katten og utseende, det er jo uansett personligheten som teller. Når dere skaffer dere en kattunge, må dere være forberedt på klatring i gardinene, kloring på sofaen o.l. Kattungen må holdes inne frem til våren, så før katten kommer i hus, må ungene drilles i å lukke dørene (om de ikke er flinke til det fra før). Den må aktiviseres mye mens den er liten, og om den er redd i starten, må ungene trenes i å være rolige nær katten, ikke rope eller løpe. Katten bør også kunne trekke seg unna om den ønsker det. Katten må kastreres (fra ca 5 mnd alder) og ID-merkes, og vaksineres/helsesjekkes en gang i året. Gjerne også forsikres. Tannproblemer er vanlig etter at katter har blitt 4-5 år, men kan komme tidligere, trekke tenner koster mye. Lurt å tenke på hvem som skal passe katten når dere reiser bort. For min del har det fungert best å flytte katten til venner som passer pus. 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #6 Skrevet 8. oktober 2016 1 time siden, lady90 skrev: *snip* Hva bør vi tenke på når vi skal anskaffe katt? Den kommer til å være utekatt med egen kattedør. Vi har en nokså trafikkert 50-sone vei like ved huset, er litt redd for denne veien, men må vel bare satse på at det går bra? Kan vel ikke lære dem å ikke gå over der heller. Det er mange andre som har katter på feltet her, inkludert nærmeste nabo og begge de har overlevd mange år. Så er det spørsmål hvordan vi skaffer oss katt? Vil helst ha en kattunge og er litt kresen på rasen/typen. Er en del på finn.no, men langtfra så mange jeg trodde. Trodde det var så mye katter rundt om kring at man fikk dem gratis, men ser at noen skal ha 1000 kr for blandingskatter hvor det ikke står noen ting om vaksiner/ormekur etc. Burde vi kreve at de har fått det? Og hvordan gjør vi det når vi kommer hjem med katten? Vi har jo full jobb begge to. Kan den være hjemme alene fra mandag hvis vi f.eks. henter den fredag? Bør den da kunne gå fritt rundt i hele huset alene? Selv om det skal være en utekatt, bør dere ha toalett til katten inne. På den måten er den ikke tvunget til å gå ut bare fordi den skal på toalettet, og dere får fulgt med på avføringen. Det er gjerne sånn man merker sykdom. Det du har skrevet, som jeg har uthevet, gjør at jeg tenker at dere ikke burde skaffe katt. Dersom det er et problem for deg å bruke 1000,- på å skaffe en katt, så bør dere absolutt droppe det. At noen tar penger for en katt, taler for at de er litt interesserte i at katten kommer til noen som faktisk vil ha den, fremfor folk som bare vil ha en katt fordi det er gratis. Katten bør ha fått et par vaksiner før den er gammel nok til å flytte. Husk at katter også trenger kos, kjærlighet og kontakt. Dersom dere skaffer en katt, skaffer dere et kjæledyr og et familiemedlem. Jeg lot katten min være noen timer alene hjemme etter 4-5 dager, men jeg er student, så jeg var ikke borte en full arbeidsdag. Ellers bruker jeg å dra rett hjem dersom jeg har åtte timer på skolen eller jobb, slik at katten slipper å være for mye alene i løpet av en dag. Jeg snakker, koser og leker en del med henne. Jeg pleier også å ta henne med meg på besøk osv noen ganger. I helgene prioriterer jeg å bruke tid med katten min. Kan selvsagt dra bort på kvelden, eller dra på shopping med en venninne på dagen, men jeg er aldri borte både dag og kveld i helgene. Har en samboer, og dersom han er hjemme så er jeg borte litt lengre med god samvittighet. Poenget er - katter er dyr på lik linje som f.eks hund. Føler folk tar for lett på å ha katt, og tenker at de bare er selvstendige og ikke trenger mennesket sitt. Men det stemmer ikke. Dere må være klare til å ta det ansvaret, og dere bør ikke ha den mentaliteten at dere bare kan droppe katten dersom det plutselig ikke skulle passe for dere å ha den. Dere må tenke langsiktig. Passer en katt i livet deres om 10 år? Hvis ja, så bra! Hvis nei, så dropp det. Anonymkode: 96342...e11 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå