Gå til innhold

Selvstendig næringsdrivende konsulent i Aleris. Hva blr jeg ha i lønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal begynne å jobbe i Aleris (institusjonsarbeid/omsorgsbolig). Jeg skal jobbe som selvstendig næringsdrivende konsulent i miljøterapeutstilling. Jeg har nettopp etablert ENK. 

Noen som har erfaring fra Aleris og eller arbeid som selvstendig næringsdrivende miljøterapi som kan si noe om hva jeg bør ta i lønn?

jeg har bachelor i psykologi og 6 års ansiennitet. 

Turnusen blir medleverturnus 3-7-4-7

Anonymkode: dd62a...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og ved 3-7-4-7 ordning hvor man er 3 dager på jobb, så 7 dager fri, så 4 dager på jobb og 7 dager fri - hvor mange timer per døgn får man betalt for? Og får man hvilende nattevaktstimer med redusert lønn eller?

Anonymkode: dd62a...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei

 

Søkte på google etter samme svar selv, så da er vi nok i samme posisjon. Hvis du har fått svar så hadde det vært fint om du la det ut her. 

Men, jeg har jobbet for Aleris (ikke som konsulent) og hadde da en døgnsats på 4130 kr, dette er inkludert medlevertillegg. Er  utdannet vernepleier med over 10 års ansiennitet. Min erfaring er også at konsulenter har en noe høyere døgnsats enn fast ansatte, jeg vil tro at Aleris har faste satser for konsulenter, dersom ikke ville jeg nok lagt meg på ca 4000-4500 kr pr døgn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ikkedame skrev:

Hei

 

Søkte på google etter samme svar selv, så da er vi nok i samme posisjon. Hvis du har fått svar så hadde det vært fint om du la det ut her. 

Men, jeg har jobbet for Aleris (ikke som konsulent) og hadde da en døgnsats på 4130 kr, dette er inkludert medlevertillegg. Er  utdannet vernepleier med over 10 års ansiennitet. Min erfaring er også at konsulenter har en noe høyere døgnsats enn fast ansatte, jeg vil tro at Aleris har faste satser for konsulenter, dersom ikke ville jeg nok lagt meg på ca 4000-4500 kr pr døgn. 

Du har fått lønn på 4130 i døgnet? Det er i så fall meget bra for enhver jobb vil jeg si, selv om man jobber lange dager. 

Er man konsulent, så bør man i så fall ha en god del mer, da man har ansvaret selv og må betale skatter, avgifter, mva. osv. av alt man foretar seg i sin egen bedrift. Man må også sørge for forsikringer og pensjonssparing selv. 

Anonymkode: cf77c...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått lønn på 4130 i døgnet? Det er i så fall meget bra for enhver jobb vil jeg si, selv om man jobber lange dager. 

Er man konsulent, så bør man i så fall ha en god del mer, da man har ansvaret selv og må betale skatter, avgifter, mva. osv. av alt man foretar seg i sin egen bedrift. Man må også sørge for forsikringer og pensjonssparing selv. 

Anonymkode: cf77c...cbd

Masse utgifter som selvstendig næringsdrivende. Det er ikke slik at alle de 4130 kronene blir utbetalt som lønn. Dog kan man avskrive allslags merkelige utgifter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, amativeReflection skrev:

Masse utgifter som selvstendig næringsdrivende. Det er ikke slik at alle de 4130 kronene blir utbetalt som lønn. Dog kan man avskrive allslags merkelige utgifter da.

Den jeg siterte skrev at han hadde jobbet for aleris men ikke som konsulent, og da tolket jeg det som ordinær ansatt (er man ikke selvstendig konsulent så er jo alternativet ordinært ansatt). Med det premisset så er det jo en god lønn vil jeg si. 

Anonymkode: cf77c...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den jeg siterte skrev at han hadde jobbet for aleris men ikke som konsulent, og da tolket jeg det som ordinær ansatt (er man ikke selvstendig konsulent så er jo alternativet ordinært ansatt). Med det premisset så er det jo en god lønn vil jeg si. 

Anonymkode: cf77c...cbd

Mulig du har rett. Men 4130 er jo ikke enormt. Man tjener jo lett det på en vanlig 8-timers dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som selvstendig næringdrivende skal du ha mer enn det som en normal arbeider har. 

Her skal du fakturere og ta høyde for forsikringer, feriepenger,sykdom, klær, regnskap, skatt osv osv.

men det rare er, hvordan kan du ha fått en kontrakt med dem uten å  ha blirt enig om en pris for dine tjenester?

La oss ta et enkelt utgangspunkt (tilndere kverrulanter så er dette bare helt løst)

En normal arbeider har 200.- i timen. I tillegg må de betale arbeidsavgift, trygdeavgift, feriepenger, forsikringer etc. Så kommer faren for sykemeldinger osv. 

Det vil si at kostnaden for å ha en ansatt fort er dobbelt av timelønnen.

Dette sikrer de seg mot ved å leie inn selvstendige men timeprisen blir også en helt annen. Ofte er det faktisk mer enn dobbelt hvertfall i andre bransjer.. Så i gitt eksempel ovenfor så tror jeg at timeraten ville ligget på mellom 4-500 pluss såklart mva.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, amativeReflection skrev:

Mulig du har rett. Men 4130 er jo ikke enormt. Man tjener jo lett det på en vanlig 8-timers dag.

4130/8 = ca 516 kr. per time. Det er ikke så mange som har det som bruttolønn, nei - ikke som vanlig ansatt. Som konsulent ja, men nå var svaret mitt som som sagt rettet mot de som er ordinært ansatt. Men jeg antar jo da også at 4130 er for mer enn åtte timer, dvs. inkludert nattevakt og/eller bakvaktsordning. Det er i så fall like vel en ganske ok lønn spør du meg. Svært mange som tjener mindre enn det. 

Anonymkode: cf77c...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Akay skrev:

Som selvstendig næringdrivende skal du ha mer enn det som en normal arbeider har. 

Her skal du fakturere og ta høyde for forsikringer, feriepenger,sykdom, klær, regnskap, skatt osv osv.

men det rare er, hvordan kan du ha fått en kontrakt med dem uten å  ha blirt enig om en pris for dine tjenester?

La oss ta et enkelt utgangspunkt (tilndere kverrulanter så er dette bare helt løst)

En normal arbeider har 200.- i timen. I tillegg må de betale arbeidsavgift, trygdeavgift, feriepenger, forsikringer etc. Så kommer faren for sykemeldinger osv. 

Det vil si at kostnaden for å ha en ansatt fort er dobbelt av timelønnen.

Dette sikrer de seg mot ved å leie inn selvstendige men timeprisen blir også en helt annen. Ofte er det faktisk mer enn dobbelt hvertfall i andre bransjer.. Så i gitt eksempel ovenfor så tror jeg at timeraten ville ligget på mellom 4-500 pluss såklart mva.

 

400-500? Høres lite ut som selvstendig konsulent. For all del, jeg vet ikke hva det er vanlig å ta i akkurat den bransjen, men i min (teknisk bransje) får du særlig noe under for minimum 1000,- per time. Svært mange konsulenter ligger sånn sett på 1500-1800 per time. 

Anonymkode: cf77c...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er sammenlignbart, men jeg er sykepleier med mer enn 20 års ansiennitet, og har noe undervisning og kursing "på si". Kurs tar jeg 1000 kr timen for, undervisning på universitet eller andre arbeidsplasser tar jeg 500 kr timen (men det krever ikke medbrakt utstyr). 

Anonymkode: 798ee...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

400-500? Høres lite ut som selvstendig konsulent. For all del, jeg vet ikke hva det er vanlig å ta i akkurat den bransjen, men i min (teknisk bransje) får du særlig noe under for minimum 1000,- per time. Svært mange konsulenter ligger sånn sett på 1500-1800 per time. 

Anonymkode: cf77c...cbd

Det var bare for å vise at man har mer som selvstendig enn som ansatt og hvorfor. Uansett så er dette en stilling som ikke kan sammenlignes med it f.eks og håndtverkeryrker som konsulent så tror ikke jeg er veldig veldig langt fra sannheten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

4130/8 = ca 516 kr. per time. Det er ikke så mange som har det som bruttolønn, nei - ikke som vanlig ansatt. Som konsulent ja, men nå var svaret mitt som som sagt rettet mot de som er ordinært ansatt. Men jeg antar jo da også at 4130 er for mer enn åtte timer, dvs. inkludert nattevakt og/eller bakvaktsordning. Det er i så fall like vel en ganske ok lønn spør du meg. Svært mange som tjener mindre enn det. 

Anonymkode: cf77c...cbd

Men her er det vel snakk om en medleverturnus, så 4130 skal ikke dekke en arbeidsdag, men også sikre inntekten for friperiodene (som man må ha i en medleverturnus).

Anonymkode: f3172...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn ut bruttolønn i tilsvarende jobb som ansatt. Pluss på arbeidsgiveravgift, skatt, forsikringer og selskapsfortjeneste. Selv om du ikke betaler for eksempel arbeidsgiveravgift som ENK så er det bransjepraksis at dette er en del av regnestykket.

Oppdragsgiver leier inn arbeidskraft på denne måten, ikke først og fremst for å spare penger, men for å oppnå fleksibilitet i forhold til bemanning og begrensinger i forhold til arbeidsgiveransvar. 

I kroner og øre betaler de fleste bedrifter faktisk noe mer for innleid arbeidskraft enn de vill betalt om de hadde dem ansatt selv.

Anonymkode: 75cbd...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I staten, i en slik jobb med 2/72/7 og 3/7  får man utbetalt netto. 30.500 kr med alle tillegg. Da med 13 års ansinitet og som en ordinær miljøterapeut.

Anonymkode: 745cb...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...