sommer25 Skrevet 8. oktober 2016 #1 Skrevet 8. oktober 2016 Vi prøver å kutte i budsjettet på fotograf, fordi det er så innmari dyrt!! Så planen er nå å enten velge kun vanlig bryllupsbilder, eller bryllupsbilder + bilder fra vielsen. Men jeg merker at det er forskjell på pris, og at ofte dette går på om bildene er høyoppløslige digitale filer eller lavoppløslige. Er det sånn at de lavoppløslige bildene er ubrukelig? Jeg vil jo at det er ok kvalitet på bildene. Det trenger jo ikke være noe luksus-superduper bilder, men helt vanlig oppløsning, og at kanskje jeg kan velge et par av bilder jeg kan forstørre og henge på veggen. noen som har peiling? hva gjør dere?
Snurrepurre Skrevet 9. oktober 2016 #2 Skrevet 9. oktober 2016 Om de er av lav oppløsning så kan de bli kornete når dere forstørrer de opp, dessverre. Ofte skiller forskjellen i pris arbeidet som legges ned i etterkant (om bildene blir behandlet), vi betalte en del for å få 20 retusjerte bilder da er småting endret. F.eks hårstrå som ligger feil, bulker i klærne o.l. For å få finest mulig bilder resten av bildene var også "behandlet" men det er helst lys og sånt de endret på dem . Skal du bare ha helt uredigerte bilder, så er det nok av amatørfotografer som gjør dette rimelig (dyre fotografer vil ikke ha signaturen sin på den type bilder). 1
Byjenta! Skrevet 9. oktober 2016 #3 Skrevet 9. oktober 2016 Er mange "amatørfotografer" som tar billigere enn dyre fotografer. Spørs jo også, er jo mange som tar en del ekstra bare for bildene og.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #4 Skrevet 10. oktober 2016 På 10/9/2016 den 13.25, Byjenta! skrev: Er mange "amatørfotografer" som tar billigere enn dyre fotografer. Spørs jo også, er jo mange som tar en del ekstra bare for bildene og. også sitter mange brudepar med helt ubrukelig bilder etter å ha spart noen kroner på amatørfotografer. Alt annet i hele ditt bryllups budsjettet burde kutes LANGT før du kutes budsjettet til fotografen din. Det er jo disse bildene som du sitter med resten av livet ditt - alt annet er mindre viktig imo. Jo, det er dyrt - men du må jo ikke ha en heldagsfotograf heller. Om du vil spare litt ville jeg fortsatt ha brukt en veldig dyktig PROFESJONELLE fotograf og betale dem for å ta bilder gjennom vielsen og portrett bilder etterpå. Man MÅ ikke ha alle bildene digitalt, men de fleste nå inkluderer dette i prisen - ellers kan du bestille et album med mange bilder i bokformat slik at du får mange fine øyeblikk fra dagen. Jeg grøsser hver gang noen anbefaler amatører for å ta noen av de viktigste bilder av livet deres. Anonymkode: 878fc...cb5 3
Byjenta! Skrevet 10. oktober 2016 #5 Skrevet 10. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: også sitter mange brudepar med helt ubrukelig bilder etter å ha spart noen kroner på amatørfotografer. Alt annet i hele ditt bryllups budsjettet burde kutes LANGT før du kutes budsjettet til fotografen din. Det er jo disse bildene som du sitter med resten av livet ditt - alt annet er mindre viktig imo. Jo, det er dyrt - men du må jo ikke ha en heldagsfotograf heller. Om du vil spare litt ville jeg fortsatt ha brukt en veldig dyktig PROFESJONELLE fotograf og betale dem for å ta bilder gjennom vielsen og portrett bilder etterpå. Man MÅ ikke ha alle bildene digitalt, men de fleste nå inkluderer dette i prisen - ellers kan du bestille et album med mange bilder i bokformat slik at du får mange fine øyeblikk fra dagen. Jeg grøsser hver gang noen anbefaler amatører for å ta noen av de viktigste bilder av livet deres. Anonymkode: 878fc...cb5 Ja hver sin mening og hver sin erfaring. Jeg har 2 søstre som har hatt amatørfotografer. Som tok nydelige bilder med nydelige omgivelser. Jeg veit om mange amatørfotografer som tar like fine bilder som vanlige fotografer. 1
sommer25 Skrevet 10. oktober 2016 Forfatter #6 Skrevet 10. oktober 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: også sitter mange brudepar med helt ubrukelig bilder etter å ha spart noen kroner på amatørfotografer. Alt annet i hele ditt bryllups budsjettet burde kutes LANGT før du kutes budsjettet til fotografen din. Det er jo disse bildene som du sitter med resten av livet ditt - alt annet er mindre viktig imo. Jo, det er dyrt - men du må jo ikke ha en heldagsfotograf heller. Om du vil spare litt ville jeg fortsatt ha brukt en veldig dyktig PROFESJONELLE fotograf og betale dem for å ta bilder gjennom vielsen og portrett bilder etterpå. Man MÅ ikke ha alle bildene digitalt, men de fleste nå inkluderer dette i prisen - ellers kan du bestille et album med mange bilder i bokformat slik at du får mange fine øyeblikk fra dagen. Jeg grøsser hver gang noen anbefaler amatører for å ta noen av de viktigste bilder av livet deres. Anonymkode: 878fc...cb5 Jeg er enig i at til akkurat portrettbildene vil jeg ha en profesjonell fotograf siden disse bildene sannsynligvis blir hengt opp på veggen, gitt bort til foreldre, besteforeldre osv. Men alt annet er jeg faktisk ikke så opptatt av at er tatt av profesjonelle. Nå er jo nettopp fotograf en av de tingene som er utrolig dyrt, faktisk mellom 22-35000 for en hel dag som vi opprinnelig tenkte vi ville ha. Det er derfor en de postene man kan spare mye penger på. Vi har allerede bestilt sted som inkluderer det meste, og kjolen er kjøpt så alt annet er faktisk nesten "småbeløp" der man ikke kan spare så mye. Vi vurderer å kutte ned til bare portrettbilder og evt la en amatørfotograf eller rett og slett en gjest ta fra vielsen og middag. Ja det er bilder fra den største dagen i vårt liv, men helt ærlig så er det nok ikke SÅ ofte vi kommer til å bla gjennom bildene senere, og da holder det i massevis med amatørbilder for min del. Det er mange som sier at det er den viktigste dagen i ditt liv, det er ikke dagen du skal spare penger på, men er det virkelig meningen at man skal bruke penger helt ukritisk bare fordi man skal ha det fineste og flotteste hele tiden.. 4
sommer25 Skrevet 10. oktober 2016 Forfatter #7 Skrevet 10. oktober 2016 På Sunday, October 09, 2016 den 13.19, Snurrepurre skrev: Om de er av lav oppløsning så kan de bli kornete når dere forstørrer de opp, dessverre. Ofte skiller forskjellen i pris arbeidet som legges ned i etterkant (om bildene blir behandlet), vi betalte en del for å få 20 retusjerte bilder da er småting endret. F.eks hårstrå som ligger feil, bulker i klærne o.l. For å få finest mulig bilder resten av bildene var også "behandlet" men det er helst lys og sånt de endret på dem . Skal du bare ha helt uredigerte bilder, så er det nok av amatørfotografer som gjør dette rimelig (dyre fotografer vil ikke ha signaturen sin på den type bilder). Takk for svar, da ble jeg litt klokere 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå