la Flaca Skrevet 20. november 2004 #1 Skrevet 20. november 2004 Nurket er snart 3 måneder, og jeg syns det er på tide vi får en fast rutine på leggingen snart. Hun har vært plaget av kolikksmerter til nå, men det har gitt seg. Ergo har det ikke blitt mye orden på leggingen så langt. Hun er avhengig av å sovne på armen, og helst den armen med puppen i nærheten. Det begynner å bli litt slitsomt for mamman. Når hun så legges i sengen sover hun ofte bare 15 min før hun våkner og gråter. Da må vi gå og putte inn smokken x antall ganger før hun omsider sovner. Gjør vi ikke det er det krise. I det siste har hun ikke sovnet før etter et par timer, selv om hun tydelig er trøtt. Man sier at babyer ikke kan trasse i den forstand før de er rundt 6 måneder, så jeg syns ikke jeg kan la henne ligge å gråte så lenge. Har prøvd å få henne til å sovne i sengen, sunget nattasang osv. men det er umulig. Hun er ekstremt avhengig av kos og kroppskontakt i forbindelse med soving (og ellers), og er sikkert bortskjemt :oops: , men det kan jo ikke fortsette sånn... Hva gjør dere andre? Trenger råd!!!! :-(
Trill Skrevet 21. november 2004 #2 Skrevet 21. november 2004 Hmm.. Det ekje so lett det der. Vi begyndte då han var rundt 3mnd vi også. Hadde då fast rutine- med bad å stelling kl.19- og pupp etter det. Han var ofte so trøtt at han sovna ved puppen- og våkna når vi la han i senga. Då satte vi på en spilledåse- og gikk ut. Av å til sovna han med en gang- og av og til skreik han ei lita stund. Vi såg litt an skrikinga- vart han still med en gang vi kom inn i rommet- so visste vi at han ikkje hadde vondt nåken plass- at det rett å slett var at han kjeda seg- og litt på "trass"- so då kunne han skrike litt (var ikkje snakk om fleire tima also- hehe..) . Vi gikk inn kvart 4-5min- snakka med han, strauk han på kinnet og slikt- sånn at han visste at vi var der. Etter kvart so gikk det seg til- men det var noken perioda han kunne ligge å sutre i 2t. før han endelig la seg til- sjøl om han var veldig trøtt. Det e hvertfall veldig godt å få inn rutine på det - slik at en får litt ut av kveldane- å sleppe å bysse å kose og puppe til en legge seg Då får en litt aleine tid, kan gå på kino, eller besøk til folk.
Gjest Anonymous Skrevet 21. november 2004 #3 Skrevet 21. november 2004 hva med å legge nurket i sengen etter at han har sovnet hos deg? da blir babyen vant til å bli flyttet på, og våkner babyen av at du flytter han, kan du bare hviske stille at; nå må du sove, det er natt nå..... våkner han flere ganger om natten fordi han savner deg, må du bare være tålmodig og gjenta at nå er det natt og nå må du sove, eventuelt stryke ham eller henne lett over hodet, gjenta det samme hver eneste kveld, barn liker rutiner.. gjerne gi ham elelr henne en kosebamse å kose seg med om natten..... og på dagtid når nurket er større, kan du vise ham senga, og si at : dette er senga di, her må du sove!
-hild Skrevet 21. november 2004 #4 Skrevet 21. november 2004 Vår lille tulle hadde det på samme måte... hun ville helst sovne på armen med puppen i munnen, og ville i hvertfall ha kos. Masse kos. Da hun var sånn ca 3 mnd og ferdig med kolikk-tida var det på tide med litt mere rutine. Jeg startet med kveldsstell - og å "sove inn" ungen i vår seng - og løftet henne over i vogga når hun hadde sovnet. Jada, jeg vet at dette er uholdbart i lengden, men jeg klarte ikke å høre på gråtinga når jeg la henne i egen seng. Og jeg tenkte som så, at det var meg som måtte slite med å innarbeide nye rutiner. SÅ har jeg tatt det gradvis - gikk over til å legge henne i egen seng for å sovne der, og etterhvert har jeg gått tidligere ut av rommet. Nå har vi kommet så langt at det stort sett går bra å legge henne i senga, synge nattasangene og gå ut av rommet. Jeg sjekker inn etter 5 min, og da er det som regel stille. Nå er hun 8 mnd, og jeg har praktisert sovne i egen seng siden hun var sånn ca 5-6 mnd (uff, tida går så fort...) Det er sikkert mange måter å gjøre dette på - men for meg har dette føltes veldig riktig. Og jeg har tenkt at hun er så liten, og at det ikke går an å skjemme bort i den forstand med kos. Kos deg med gullet ditt :-)
kitty Skrevet 22. november 2004 #5 Skrevet 22. november 2004 Det går ikke ann å sjemme bort et 3 mnd gammelt barn ( i hvertfall ikke negativ bortsjemming). Vi slet veldig med vår sønn som nå er snart 9 mnd. Syns ikke det er riktig at man skal skrike seg i søvn, så det har vi aldri praktisert. I 7-8 mnd alder begynte jeg å legge ham i vår seng uten pupp, men med vekslende hell. Å flytte ham over fra vår seng til hans egen gikk greit en stund, men har blir tung og stor og det blir vanskeligere å gjøre uten at han våkner etterhvert. Først den siste måneden nå har vi fått til at han sovner i senga si. Så det er mulig du må ta tiden til hjelp og være tolmodig en stund til. Vi har oppdaget at han sover bedre når han klarer å sovne i sin egen seng. Det som var underverket for oss var og ha lyset på (rett og slett en liten bagatell) til han har sovnet. I alle bøker har jeg lest om at det er viktig å ha det mørkt for at babyen skal sove og at de ikke er født mørkreddet så det praktiserte vi lenge, men nå skjønner vi jo at det aldri var riktig. Når han nå er mer aktiv på dagen (krabber, hopper osv) er det lettere å legge ham og han sovner med lyset på. Gjerne etter å ha blitt sunget for eller når han har "lekt" seg i søvn med spilledåsa eller en bamse. Ønsker deg lykke til i prosessen. Vet det er fryktelig slitsomt, men det er viktig å holde positiviteten oppe hele veien, så skal du se at det lykkes.
Angelica Skrevet 22. november 2004 #6 Skrevet 22. november 2004 Jeg mener det er best å venne barnet til å sovne av seg selv istedet for å la det sovne på armen og så bæres i seng. Førstejenta vår ble utrolig bortskjemt og ville ikke sovne av seg selv, hun måtte vugges og bæres... Vi slet ihvertfall det første året. Med nr. 2 har vi gjort helt annerledes, har vel ikke vugget henne i søvn en eneste gang. Fra hun var 3 -4 måneder ble det slutt på nattmåltidet. Hun er nå 11 mnd. Hun får kveldsmat kl. 19 og vi legger henne kl. 20. Hun skriker litt innimellom, men da går vi inn til henne og stryker litt på henne og eventuelt gir smokk. Barna venner seg fort til ting, ofte må man bare la de ligge å skrike litt for å forandre på rutinene. Klart det ikke er noe morsomt å la barnet ligge å skrike, men så lenge det er frisk og bare skriker for å bli tatt opp har det ikke vondt av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå