AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #1 Skrevet 8. oktober 2016 Hei! Eg er såvidt begynt å tenkje på bacheloroppgåva, men treng hjelp til å danne ei problemstilling. Kva vil eg skrive om: Eg har heile vegen tenkt eg vil skrive om pleie og kommunikasjon i den palliative fasen, både for pasient og pårørande. Men for kort tid sidan var det ein i heimbygda mi som tok livet sitt, og alle spørsmål, tankar og kjensler eg hadde når min bestekompis tok sitt liv kom opp igjen. Det fekk meg til å tenkje at eg vil skrive om sjølvmord då dette er noko som verkeleg fengar meg, men eg slit med å danne ei problemstilling. Dette fordi eg ikkje berre vil ha om dei etterlatte, men eg vil òg gå innpå kva som får nokon til å ville ta livet sitt og den biten. Eg har prøvd å søkt litt kjapt på nettet, men dei fleste passar ikkje heilt inn i det eg kunne tenkt meg å skrive om. Håpar nokon vil hjelpe eller kome med tips! Anonymkode: e26d6...928
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #2 Skrevet 8. oktober 2016 I hvilken situasjoner er det en sykepleier møter etterlatte etter selvmord? Er ikke kjent med en sykepleiere hverdag, men om du kan gi meg eksempler på spørsmålet mitt så kan jeg komme med forslag til problemstillinger. Anonymkode: 37168...8ab
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #3 Skrevet 8. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I hvilken situasjoner er det en sykepleier møter etterlatte etter selvmord? Er ikke kjent med en sykepleiere hverdag, men om du kan gi meg eksempler på spørsmålet mitt så kan jeg komme med forslag til problemstillinger. Anonymkode: 37168...8ab Ein kan møte dei i ettertid på intensivavdeling, psykiatrisk avdeling, sjukehus, dersom pasienten har vore innlagt, eller som ein del av kriseteamet eller i kommunehelsetenesta som heimesjukepleien... Eller i det øyeblikket pårørande kjem for å sjå den døde så er sjukepleiarar med om det er på ein institusjon eller sjukehus. Ofte vert pårørande kontakta for samtale og støtte i ettertid alt etter kor mykje pasienten har vore i kontakt med helsetenesta Takk for hjelp! Anonymkode: e26d6...928
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #4 Skrevet 8. oktober 2016 Bacheloren i sykepleien skal være sykepleierettet, pass på så du ikke kommer vekk fra temaet og får en oppgave som ikke er sykepleiefaglig. Det høres ut som du er på vei til å rote deg litt vekk fra den veien du burde gå med oppgaven, ivaretakelse av pårørende med en alvorlig syk pasient etter suicidforsøk på en intensivavdeling er ikke oppgavemateriale for en bachelorstudent. Og er pasienten overlevende med liten skade og i vanlig sykehusavdeling har du taushetsplikt ovenfor pårørende. Pasienter som er død før de kommer til sykehus går ikke via avdeling, og det er begravelsesbyrået som ordner med syning for pårørende, ikke sykepleier. Hvis du vil skrive om suicidalitet bør du kanskje heller rette fokuset mot pasient og forebygging enn ivaretakelse av pårørende i etterkant, ellers kommer fort unna fagfeltet du skal holde deg innen. Helt ærlig syns jeg den første oppgaveideen din hørtes bedre ut. Du kan også høre med skolen og veilederne om de har noen tips på hvordan du kan vinkle det, mulig andre har skrevet om noe lignende tidligere. Anonymkode: ace08...f29 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #5 Skrevet 9. oktober 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Bacheloren i sykepleien skal være sykepleierettet, pass på så du ikke kommer vekk fra temaet og får en oppgave som ikke er sykepleiefaglig. Det høres ut som du er på vei til å rote deg litt vekk fra den veien du burde gå med oppgaven, ivaretakelse av pårørende med en alvorlig syk pasient etter suicidforsøk på en intensivavdeling er ikke oppgavemateriale for en bachelorstudent. Og er pasienten overlevende med liten skade og i vanlig sykehusavdeling har du taushetsplikt ovenfor pårørende. Pasienter som er død før de kommer til sykehus går ikke via avdeling, og det er begravelsesbyrået som ordner med syning for pårørende, ikke sykepleier. Hvis du vil skrive om suicidalitet bør du kanskje heller rette fokuset mot pasient og forebygging enn ivaretakelse av pårørende i etterkant, ellers kommer fort unna fagfeltet du skal holde deg innen. Helt ærlig syns jeg den første oppgaveideen din hørtes bedre ut. Du kan også høre med skolen og veilederne om de har noen tips på hvordan du kan vinkle det, mulig andre har skrevet om noe lignende tidligere. Anonymkode: ace08...f29 Takk for svar! Veldig einig i det du sei, og det er sikkert derfor eg slit med å finne problemstilling knytt dette, fordi det rett og slett blir utanfor kompetanseområdet mitt.. Anonymkode: e26d6...928
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #6 Skrevet 9. oktober 2016 På 8. oktober 2016 den 19.25, AnonymBruker skrev: Hei! Eg er såvidt begynt å tenkje på bacheloroppgåva, men treng hjelp til å danne ei problemstilling. Kva vil eg skrive om: Eg har heile vegen tenkt eg vil skrive om pleie og kommunikasjon i den palliative fasen, både for pasient og pårørande. Men for kort tid sidan var det ein i heimbygda mi som tok livet sitt, og alle spørsmål, tankar og kjensler eg hadde når min bestekompis tok sitt liv kom opp igjen. Det fekk meg til å tenkje at eg vil skrive om sjølvmord då dette er noko som verkeleg fengar meg, men eg slit med å danne ei problemstilling. Dette fordi eg ikkje berre vil ha om dei etterlatte, men eg vil òg gå innpå kva som får nokon til å ville ta livet sitt og den biten. Eg har prøvd å søkt litt kjapt på nettet, men dei fleste passar ikkje heilt inn i det eg kunne tenkt meg å skrive om. Håpar nokon vil hjelpe eller kome med tips! Anonymkode: e26d6...928 Enig, ville satset på den første ideen. Det at du er personlig engasjert i selvmord er ikke nødvendigvis positivt. Du beskriver også ikke en men flere problemstillinger, som stort sett ikke er sykepleierelaterte, og som er altfor omfattende for en bacheloroppgave samlet. Formuler en problemstilling som er smal nok til at du kan besvare den innenfor tiden og formatet du har tilgjengelig. Den problemstillingen kan bli mye smalere enn du tror! Konkret vedr selvmord, hvis du er bestemt på at du vil skrive om det: Hva som får en person til å ta sitt eget liv er et (for!) stort tema og først og fremst psykiatri-relatert, ikke en sykepleieoppgave. Du kan evt skrive om sykepleierens rolle i oppfølging av etterlatte? (Usikker på hvilken rolle de evt har, men det vet kanskje du mer om? Med mindre det kun er psykiatriske sykepleiere som er involvert, de har jo en videreutdanning ikke du har, så det er mulig du ikke vil ha nok kunnskap til å kunne gå godt nok inn i problemstillingen.) Anonymkode: b972e...73d
♥Missy♥ Skrevet 13. oktober 2016 #7 Skrevet 13. oktober 2016 Jeg tror du ror deg på dypt vann dersom du påtar deg en slik oppgave, og legger feller for deg selv. Tror også som filk sier at det er utenfor kompetanseområdet ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå