AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #1 Skrevet 8. oktober 2016 Jeg har nettopp hatt om barn og barns språkutvikling på skolen nå, går barnehagelærer. Skal snart ut i praksis å kom til å tenke på dette med språklek, det utvikler jo barnas ordforråd det å lære sanger, rim og regler. Hva mener dere, hvorfor er det viktig å støtte barnas språklek? Anonymkode: 425ac...57a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #2 Skrevet 8. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva mener dere, hvorfor er det viktig å støtte barnas språklek? 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: det utvikler jo barnas ordforråd det å lære sanger, rim og regler. Anonymkode: cc5d1...05b 8
mjauritz Skrevet 8. oktober 2016 #3 Skrevet 8. oktober 2016 Jeg trodde det egentlig var ganske opplagt? 7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #4 Skrevet 8. oktober 2016 javel? hvorfor er det så opplagt? Anonymkode: 425ac...57a
Ananas. Skrevet 8. oktober 2016 #5 Skrevet 8. oktober 2016 Fordi barn i utgangspunktet ikke er særlig gode på å snakke, men det er de voksne? Rollemodeller, noen å herme etter osv...? Du har vel egentlig gitt begrunnelsen selv i åpningsinnlegget, så det er litt vanskelig å forstå hva du ikke forstår. 7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #6 Skrevet 8. oktober 2016 det er da ikke det at jeg ikke forstår, jeg syns bare det er interessant... men okei, greit, jeg skal ikke spørre. Beklager. Anonymkode: 425ac...57a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #7 Skrevet 8. oktober 2016 Og du skal bli barnehage lærer som du så fint kaller det... Uffameg. Anonymkode: 4ce2b...49c 6
Søgni Skrevet 8. oktober 2016 #10 Skrevet 8. oktober 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og du skal bli barnehage lærer som du så fint kaller det... Uffameg. Anonymkode: 4ce2b...49c Ja, er det ikke da bra at hun tar tak i problemstillinger hun kommer over enten i praksis eller i forbindelse med studiene, og diskuterer disse med andre? Synes generelt alt for mange får pes for å diskutere ting som er studierelatert her på forumet, noe som er dumt ettersom disse problemstillingene ofte er bra. Sorry at jeg ikke har noe å bidra med sjøl TS, men håper andre har det. Interessant tråd likevel, da, får overhodet ikke inntrykk av at dette er din måte å "gjøre lekser på". 6
RompeRusk Skrevet 8. oktober 2016 #11 Skrevet 8. oktober 2016 10 minutter siden, lh89 skrev: har gjort dem:) Etter å ha gått på samme studie kjenner jeg igjen typiske caser man får på studiet veldig tilfeldig at du lurte på nettopp dette. Så åpne boka og prøv igjen 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #12 Skrevet 8. oktober 2016 oi, så flink du er... Ja, det var en del av en oppgave, men ikke min oppgave. Studiegruppene har fått forskjellige oppgaver, å jeg fikk spørsmålet av ei i en annen studiegruppe. Det står helt sikkert mye om dette i bøkene, men hvis du har gått dette studiet bør du jo vite at det beste er å henvise til rammeplanen eller ulike temahefter Søgni; Takk for støtten:D Anonymkode: 425ac...57a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #13 Skrevet 8. oktober 2016 Nå har ike jeg høyere utdanning eller barn, men regner med det er for å hjelpe dem å utvikle en forståelse av språket, og bli kjent med hvordan vi bruker språket i like sammenhenger. Barna lærer muligens bedre og raskere om det blir gjort på en mer morsom og interessant måte. De får utviklet de delene av hjernene som oppfatter, tolker og bruker språk. Er som å øve på fotball, om du aldr spiller fotball blir du aldri god heller. Samme med språk. Anonymkode: f4e54...b85
sol87 Skrevet 8. oktober 2016 #14 Skrevet 8. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og du skal bli barnehage lærer som du så fint kaller det... Uffameg. Anonymkode: 4ce2b...49c Det heter barnehagelærer, det er ikke noe hun "kaller" det. Hun stiller et intelligent spørsmål. Barn har en utrolig evne til å tilegne seg språk, og så små barn som treåringer behersker fort de mest avanserte grammatiske strukturene i språket vårt, uten særlig instruksjon eller spesielle problemer. Da er det et interessant faglig spørsmål hvorfor barnehagelærerne skal stimulere barnas språkutvikling. Anonymkode f4e54...b85 er inne på noe interessant her, synes jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #15 Skrevet 8. oktober 2016 Takk Sol87! Regnet med det ville bli en del kvalm med denne debatten, derfor jeg laget den anonym. Jeg er enig i at det er noen interessante poeng i den anonyme posten over her:) Anonymkode: 425ac...57a
RompeRusk Skrevet 8. oktober 2016 #16 Skrevet 8. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: oi, så flink du er... Ja, det var en del av en oppgave, men ikke min oppgave. Studiegruppene har fått forskjellige oppgaver, å jeg fikk spørsmålet av ei i en annen studiegruppe. Det står helt sikkert mye om dette i bøkene, men hvis du har gått dette studiet bør du jo vite at det beste er å henvise til rammeplanen eller ulike temahefter Søgni; Takk for støtten:D Anonymkode: 425ac...57a Men hvis du vet svaret selv, hvorfor bruker du ikke RP og temahefter, foran å spørre folk på internett? For øvrig er teori nettopp det - teori. Benytt heller muligheten til å spørre erfarne pedagoger i praksisperioden. 4
RompeRusk Skrevet 8. oktober 2016 #17 Skrevet 8. oktober 2016 2 timer siden, Ananas. skrev: Fordi barn i utgangspunktet ikke er særlig gode på å snakke, men det er de voksne? Rollemodeller, noen å herme etter osv...? Du har vel egentlig gitt begrunnelsen selv i åpningsinnlegget, så det er litt vanskelig å forstå hva du ikke forstår. Små barn klarer kanskje ikke uttrykke seg verbalt, men er fra spedbarnsalderen noen jævler på språk likevel 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #18 Skrevet 8. oktober 2016 Så hvis jeg vet svaret på noe er det da ulovlig å lage en debatt? Jeg vet at det finnes mange forskjellige former for oppdragelse, jeg vet svaret på hva den grunnleggende oppdragelsen bør bestå av, hvorfor er det ingen å hater inne på alle disse oppdragelsesdebattene da? Jeg lager debatter for å høre flere forskjellige meninger. selv om jeg har mitt svar, betyr ikke det at det er sånn det er å ferdig med det, masse kan tilføyes.. Anonymkode: 425ac...57a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #19 Skrevet 8. oktober 2016 Men dette er jo ingen ting å diskutere: rim, regler dikt og sanger (er det det som er språklek?), kanskje også å finne lyder (mitt skip er lastet med noe på M- for de større barna), bøker og fortellinger øker ordforrådet og språkforståelsen. Det gjør barna bedre til å snakke, til å forstå, og videre:gjør dem bedre rustet til å begynne på skolen og ellers klare seg i livet. Foreldre snakker, synger, peker og rimer, tuller med språk og lager lyder, leser for, forteller, gjentar, hermer og forandrer og retter hele tiden fra babyen blir født. Når så barnet begynner i barnehagen er det innlysende at det følges opp en del? Og barn liker "språklek". Anonymkode: 94f1d...5ca 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #20 Skrevet 8. oktober 2016 se www.teachmehowtotalk.com Anonymkode: 0befc...7a3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå