Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jag har ett dilemma. 

Vi har väldigt liten familj, endast min mor nära.

Vi (min man och jag + barnen) har planerat att fira jul hemma. December är hektisk, och det är otroligt skönt att bara få vara hemma och fira julafton i lugn och ro. Det har vi sagt till min mor, vi vill inte resa på julen. Vi vill vara hemma och verkligen bara ha en rofylld dag. Vi har även bjudit in henne och samboern. De pratade i somras om att de skulle åka bort, till syden, men tackade för inbjudan.

Idag bjöd min mor in oss till dem på julafton. Samborna ena barn, med barn och ektefälle kommer och min mor vill jättegärna att vi också kommer och firar med dem. I samboerns hus. Det "skulle betyda jättemycket" för henne. De bor kanske 20-25 min med bil från oss.

och jag bara känner att jag vill vara hemma, och det känns som en utpressning. Jag kan inte riktigt säga nej, kan jag?

Anonymkode: 9baf5...a79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det kan du så absolutt. Dere har allerede invitert de til dere og de takket nei.

Hun blir ikke sittende aleine i jula, så dere kan feire hos dere selv med god samvittighet.

• Liker 5
Skrevet

Hvis det bare er en liten halvtime å kjøre er det vel ikke helt å reise. 

Men det er jo opp til dere å bestemme. Moren din vil jo uansett ikke være alene. Kanskje dere kan møtes en annen dag i jula.

Gjest Black Amethyst
Skrevet

Jo, det er greit å si nei. Dere har allerede lagt egne planer for julefeiring, da synes jeg at dere bør gjøre som det passer best for dere. Ingen grunn til å ha noe skyldfølelse over dette, dere kan jo alltids komme over på besøk seinere og. 

Skrevet

Tack för stöd.

det känns bara så väldigt egoistiskt då våra planer "bara" är att vara hemma familjen, utan besök. Och de så gärna vill ha oss där. Jag tror min mor mest vill ha dit oss också för att samboerns barn, barnbarn och ektefelle ska dit. Hon har nog alltid drömt om en storfamiljjul i alla år. Själv tycker jag det mest är jobbigt när tre familjers traditioner krockar.

jag får prata med mannen i kväll hur vi ska göra.

Skrevet

Dere kan takke nei uten å føle dere egoistiske, utakknemlige eller lignende. 

Dere har allerede forklart at dere ønsker å feire hjemme i år, men at din mor og hennes samboer er velkomne. De takket nei. Nå har de laget egne planer, men det endrer jo ikke deres ønske om å være hjemme. 

Hold dere til deres plan og ønske uten dårlig samvittighet. 

• Liker 2
Skrevet

Jag önskar att det ändå vore så enkelt.

Min man vill verkligen stanna hemma och skapa/bygga vidare på våra egna traditioner. Jag är enig men jag ser även konsekvenserna. Jag vill inte åka någonstans, att slippa köra bil, att bara uppleva dagen där den är. Egoistiskt, javisst.

Genom att tacka nej säger vi; "Vi vill inte umgås med er". Min mor har bara mig i nära familj och nu när hennes samboerns ena barn bestämt sig för att fira hemma hos pappa tvingas hon också vara hemma, och då vill hon ha oss där.

Fasen, jag vet inte. Jul är inte viktigt för mig, men lugn och ro är det. Vill inte skapa irritation varken hos mig själv, hos mannen eller hos min mor.

Skrevet

Du kan si nei. Som du du skrev har du tidligere inviter hvor de har takket nei, da kan ikke hun plutselig gjøre som hun vil, og bli sur for at dere takker nei.

ville feiret hjemme.

vi har feiret jul hos Svigers i flere år nå, og i år vil jeg være hjemme. De andre søsknene til mannen skal dit i år, og da blir det mange. Orker ikke. Men de hadde tat det som en selvfølge at vi kom. (Sa at vi har ikke bestemt oss for hva vi gjør enda)

syntes julen der er så stressende. Først skal vi ut på kirkegården på formiddagen julaften,(et stykke unda) jeg vil gjerne i kirken på ettermiddagen.  (Også er det på  igjen 1 dag med flere familier samlet til lunsj. Dette har jeg gått med på i alt for mange år, nå er barna tenåringer og nå ønsker jeg ro. Noe som jeg er vokst opp med.

syntes det har vært så leit for barna å ikke kunne leke og kose aeg med gavene 1 dag.

så tro det er viktig å skape egene tradisjoner

Anonymkode: 713de...4c0

Skrevet

Det er ikke egoistisk av deg/dere å ønske en hjemmejul. Du har sagt fra i god tid, invitert mor og samboer, men de ønsker noe annet. Dine ønsker er like viktige som moren din sine ønsker og her var du i tillegg ute i god tid og fortalte om dem. Ikke at det nødvendigvis er viktig, men da er det egentlig ikke noen overraskelse for moren din. 

Jeg synes du fortsatt skal si at dere har planlagt jul hjemme og takke nei. Med såpass kort avstand er det ikke noe problem å ses en annen dag i julen.

Skrevet

Nei nei nei! Du er ikke egoisitisk, du sier heller ikke indirekte at dere ikke vil være i lag med dem. Dere har jo i lengre tid snakket på at dere vil feire hjemme! Dere ba dem hjem til dere og de takket nei! De forstår sikkert, og bare si at dere har bestemt dere for lenge siden, om dere må så minn dem på at dere ba dem først. Det er en selvfølge at dere skal få lov å feire hjemme og lage egne tradisjoner!

Skrevet

Jag har kommit fram till att jag måste berätta vad jag/vi vill - lugn och ro julfirande hemma. I ett hem där vi äntligen byggt färdigt rummen inne och vi kan få ordentlig ordning, rejält med julpynt (önskemål från ett barn). Stressfritt och avkopplat.

och att vi gärna träffas, kanske på frukost/brunch på juldagen.

Jag kan inte låta andras beslut köra över vad vi önskar och faktiskt behöver.

Jag vet dock att min mor kommer bli otroligt besviken och jag kommer ses som "besvärlig" som inte vill fira jul med dem. Oavsett vad vi sagt tidigare....

• Liker 1
Skrevet

Bra, TS. Å være sammen med moren din 1. eller 2. juledag er en god plan når du aller mest ønsker å være hjemme julaften. Å sette grenser å ta hensyn til seg selv er ofte vanskelig, det synes i hvert fall jeg både titt og ofte. 

• Liker 1
Gjest Black Amethyst
Skrevet

Synes du har valgt rett for deg og din familie, ts. Du har nå også fått din egen familie, og da vil det være vanlig å ha andre prioriteringer og valg som er bedre rettet mot hva du og din familie ønsker.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jag har pratat med min mor. Eller pratat och pratat... vet inte om det gick "Bra" direkt,det får vi se senare.

Jag körde henne i bilen, och då frågade hon om vi tänkt något på julen. "Jo, det har vi" sa jag "vi vill vara hemma som vi tidigare hade bestämt." Då sa hon något om "Så ni vill inte fira/vara med oss?"

Jag sa som sant att vi vill vara hemma i huset på jul, efter all ombyggnad som är klar, och att barnen sett fram emot att pynta ordentligt men att vi kan ses första juledag, kanske på brunch. Hemma hos dem. Så hon får bjuda hem oss i jul, det tror jag hon vill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...