Gå til innhold

Hvorfor finnes det ingen forkjølelsesvaksine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes jo vaksine mot influensa, så hvorfor finnes det ingen mot forkjølelse?

Hilsen ei som sitter og hoster og snufser og som gjerne skulle tatt den vaksinen :(

Anonymkode: c8f3f...e07

Skrevet

Tror de virusene muterer og endrer seg så raskt. Er vel mange forskjellige. 

Anonymkode: 4cc01...038

• Liker 1
Skrevet

Det finnes grenser for hvor lite vi skal tåle.. ærlig talt. En forkjølelse dreper ikke ellers friske mennesker 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, RompeRusk skrev:

Det finnes grenser for hvor lite vi skal tåle.. ærlig talt. En forkjølelse dreper ikke ellers friske mennesker 

Sikker på det? For jeg føler meg dødssyk. :(

Skrevet

Tja.. Vet jo ikke.

Kanskje en kombinasjon av at forkjølelse kan komme av flere forskjellige virus og også at det blir sett på som generelt ufarlig. 

Anonymkode: 5d8a5...7e2

Skrevet

Forkjølelse koster samfunnet store summer og mye plage. Jeg ville betalt en pen sum for en sånn vaksine om den fantes :P 

Jeg er blant de heldige som blir like syk av forkjølelse som av influensa. Bronkitt og bihulebetennelse og lungebetennelse og annen dævelskap som følgesykdommer hver gang. 

Anonymkode: b96dc...c22

• Liker 2
Skrevet

Forkjølelse skyldes virus. Det som er greia med virus er at de har evnen til å mutere og forandre seg i rivende fart. En vaksine som er utviklet for å gjelde èn type forkjølelsesvirus, funker ikke mot den millionen andre muterte forkjølelsesvirus som finnes. En vaksine har derfor ikke noe for seg, for forkjølelsen som gikk i fjor var forårsaket av en annen virusvariant enn den forkjølelsen du får i år.... eller tre måneder etterpå.

Når det gjelder vaksiner til influensa, så virker de ikke helt 100%. De virusene er også i stand til å mutere, og det er sånn at forskerne og ekspertene GJETTER hva slags variant til vil mutere til neste gang (basert på tidligere erfaringer osv) og så lager de en vaksine for det viruset de TROR vil dukke opp vinteren 2016/2017 f.eks. Men det hender ofte at de bommer, og det hender veldig ofte at det kommer andre virus enn først antatt som forårsaker influensaepidemien for året. Da hjelper jo selvfølgelig ikke vaksinen en dritt, og man blir like syk som alle andre, eller man har flaks og blir ikke smittet overhodet (og dermed tror man at det er vaksinen som gjør at man slipper unna).

Selv har jeg ikke hatt noen alvorlig influensa på over 10 år. Jeg har aldri tatt vaksine. Det er rett og slett bare sånn at man blir som regel ikke smittet hvert år. Mannen min eller sønnen min har heller ikke hatt influensa på like lenge. Det var et år når guttungen var liten at vi alle tre ble smittet i tur og orden. Da var vi virkelig syke også, høy feber og lå rett ut som slakt i sofaen, orket ikke løfte en finger.

Anonymkode: e4b81...bef

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke vært dødssyk ;) Virusene forandrer seg så fort at man ikke kan vaksinere mot dem. Man har ikke tid til å utvikle vaksine før viruset har endret seg 10 ganger. 

Anonymkode: 73cb5...fe3

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forkjølelse skyldes virus. Det som er greia med virus er at de har evnen til å mutere og forandre seg i rivende fart. En vaksine som er utviklet for å gjelde èn type forkjølelsesvirus, funker ikke mot den millionen andre muterte forkjølelsesvirus som finnes. En vaksine har derfor ikke noe for seg, for forkjølelsen som gikk i fjor var forårsaket av en annen virusvariant enn den forkjølelsen du får i år.... eller tre måneder etterpå.

Når det gjelder vaksiner til influensa, så virker de ikke helt 100%. De virusene er også i stand til å mutere, og det er sånn at forskerne og ekspertene GJETTER hva slags variant til vil mutere til neste gang (basert på tidligere erfaringer osv) og så lager de en vaksine for det viruset de TROR vil dukke opp vinteren 2016/2017 f.eks. Men det hender ofte at de bommer, og det hender veldig ofte at det kommer andre virus enn først antatt som forårsaker influensaepidemien for året. Da hjelper jo selvfølgelig ikke vaksinen en dritt, og man blir like syk som alle andre, eller man har flaks og blir ikke smittet overhodet (og dermed tror man at det er vaksinen som gjør at man slipper unna).

Selv har jeg ikke hatt noen alvorlig influensa på over 10 år. Jeg har aldri tatt vaksine. Det er rett og slett bare sånn at man blir som regel ikke smittet hvert år. Mannen min eller sønnen min har heller ikke hatt influensa på like lenge. Det var et år når guttungen var liten at vi alle tre ble smittet i tur og orden. Da var vi virkelig syke også, høy feber og lå rett ut som slakt i sofaen, orket ikke løfte en finger.

Anonymkode: e4b81...bef

Det å ikke bli smittet handler ikke bare om flaks. Det handler om å ha god håndhygiene, ikke dele flaske osv med andre, ikke drive å klemme på alt og alle og holde seg unna mennesker som er blitt syk. 

Jeg har svært dårlig immunforsvar og har bare hatt sesonginfluensa 1 gang og svineinfluensa 1 gang. Jeg tar ikke influensavaksine (blir syk av den) og er i kontakt med mange mennesker som allerede er syk med influensa uten å bli smittet. Når man er vant til å ta forhåndsregler blir man ikke ofte smittet. Jeg er nesten aldri syk med virus selv om jeg er borti mennesker med alle mulige virus hele tiden. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å ikke bli smittet handler ikke bare om flaks. Det handler om å ha god håndhygiene, ikke dele flaske osv med andre, ikke drive å klemme på alt og alle og holde seg unna mennesker som er blitt syk. 

Jeg har svært dårlig immunforsvar og har bare hatt sesonginfluensa 1 gang og svineinfluensa 1 gang. Jeg tar ikke influensavaksine (blir syk av den) og er i kontakt med mange mennesker som allerede er syk med influensa uten å bli smittet. Når man er vant til å ta forhåndsregler blir man ikke ofte smittet. Jeg er nesten aldri syk med virus selv om jeg er borti mennesker med alle mulige virus hele tiden. 

Ja for det som gjelder for deg må selvsagt gjelde alle andre? Jeg vasker hender jevnt og trutt, deler aldri flasker, klemmer ikke når jeg kan unngå det, og unngår syke mennesker så godt jeg kan. Blir fortsatt syk flere ganger i året. 

Anonymkode: b96dc...c22

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Njeh. Tvert imot synes jeg at man skal slutte å være så jævlig redd for bakterier. For å unngå sykdom må man - nettopp bli - utsatt for bakterier slik immunforsvaret styrker seg. Årsaken til at flere og flere får allergier og diverse er jo pga bakteriehysteri. 

Jeg har aldri vært redd for bakterier. Vasker meg selvfølgelig etter toalettbesøk og har normal hygiene, ellers bryr jeg meg ikke så mye om bakterier. Er så godt som aldri syk, selv om alle rundt meg ligger halvdaue :P Er selvfølgelig småhanglete i korte perioder, men aldri så ille at jeg må være borte fra jobb eller skole. Har aldri hatt influensa, feks :P 

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/article1492008.ece 

http://nhi.no/forside/hvorfor-far-stadig-flere-allergi-39992.html 

• Liker 3
Gjest canacas
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mann? 

Skrevet
2 minutter siden, canacas skrev:

Mann? 

Øøøøøøh, hvordan det?

Gjest canacas
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Øøøøøøh, hvordan det?

Menn er ofte døden nær når de blir syke :P

Skrevet
1 time siden, canacas skrev:

Menn er ofte døden nær når de blir syke :P

Åja, du mener dårligere immunforsvar. Nei, jeg har sterkt og godt immunforsvar.

Gjest canacas
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Åja, du mener dårligere immunforsvar. Nei, jeg har sterkt og godt immunforsvar.

Nei, ikke det jeg mente :laugh: Men god bedring :blomst:

Skrevet
1 minutt siden, canacas skrev:

Nei, ikke det jeg mente :laugh: Men god bedring :blomst:

Da får du nesten forklare hva du mente.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke "svært dårlig immunforsvar". 

Anonymkode: 131c2...eb8

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du nesten forklare hva du mente.

Fra Urban Dictionary:

Sitat

man flu

The condition shared by all males wherein a common illness (usually a mild cold) is presented by the patient as life-threatening.

This is also known as 'Fishing for Sympathy' or 'Chronic Exaggeration'.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...