Gå til innhold

Å snakke om "barnefri" foran ungen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare for å få det på det rene med en gang har jeg full forståelse for at det er godt for foreldre, kanskje spesielt aleneforeldre, å få en helg for seg selv.

Men en perifer venn av meg har en tendens til å snakke om hvor deilig det blir med barnefri" i nærheten av ungen. Hun er i seksårsalderen så hun skjønner jo hva ordet betyr. Jeg forstår at vennen min som er aleneforelder er sliten og trenger å klage litt, men jeg synes det er en skikkelig uting å gjøre det mens ungen hører på. Det går veldig mye i hvor slitsom ungen er, at det skal bli deilig når hun drar til besteforeldrene i et par uker osv. Jeg synes det er trist å høre på, og jeg synes synd på ungen som må høre på dette. Er det bare jeg som reagerer?

Anonymkode: 38ad1...8d8

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er jeg enig i. Jeg hadde påpekt det forsiktig med et smil, "kanskje ikke hun trenger høre på denne delen av samtalen?"

Anonymkode: f9dc5...5e8

• Liker 1
Skrevet

Trur ikke barn tar skade av å høre ordet barnefri. Tror også barn kan tenke at det blir godt å komme bort litt.

Men at hun skal sitte og klage på at barnet er slitsomt synes jeg ikke noe om. Det bør ikke barn være vitne til å høre.

• Liker 6
Skrevet

Nei, du er ikke den eneste. Det er fryktelig ufint å snakke om barnefri og klage på barnet så barnet hører det. 

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor skal barn "beskyttes" mot alt og alle? 

Hvis det ikke eksponeres for virkeligheten kommer det til å få nok av problemer senere i livet.

Anonymkode: fff12...7aa

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, EvaLena skrev:

Trur ikke barn tar skade av å høre ordet barnefri. Tror også barn kan tenke at det blir godt å komme bort litt.

Men at hun skal sitte og klage på at barnet er slitsomt synes jeg ikke noe om. Det bør ikke barn være vitne til å høre.

Nå er det selvsagt ikke ordet i seg selv jeg reagerer på, men konteksten det blir brukt i. 

TS 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det selvsagt ikke ordet i seg selv jeg reagerer på, men konteksten det blir brukt i. 

TS 

Da overdriver du forståelsen til en typisk seksåring.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal barn "beskyttes" mot alt og alle? 

Hvis det ikke eksponeres for virkeligheten kommer det til å få nok av problemer senere i livet.

Det er mange ting barn skjermes for i den tidlige, og mest sårbare delen av livet. De eksponeres gradvis for ting, rett og slett fordi de ikke har nok livserfaring til å sette ting i perspektiv. 

Det er åpenbart for voksne mennesker hvor slitsomt livet kan være iblant, at det å være vekk fra mennesker ikke betyr at man er mindre glad i dem, og så videre. Det er ikke åpenbart for barn. Dette er ting som tas gradvis.

Anonymkode: f9dc5...5e8

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde reagert! Antagelig sagt på en morsom måte at "skal kanskje bli godt med litt mammafri også?" til barnet :P sånn at mor her skjønner at barnet er inkludert i samtalen og hører alt som blir sagt! 

• Liker 9
Skrevet

Synes det blir på linje med ei jeg kjenner som, med barna til stede, snakker om hvor deilig det blir når barna blir 18 og hun slipper å betale mer barnebidrag. Teller ned, nå er det bare så og så lenge igjen, da skal vi heller bruke de pengene på det og det osv.

Perfekt måte å få barna til å føle at de er en byrde og bare er i veien.

Anonymkode: 208e3...5ed

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det blir på linje med ei jeg kjenner som, med barna til stede, snakker om hvor deilig det blir når barna blir 18 og hun slipper å betale mer barnebidrag. Teller ned, nå er det bare så og så lenge igjen, da skal vi heller bruke de pengene på det og det osv.

Godt hun er ærlig da! Da vet folk hvor de har henne. Mange nok folk som later som de er glad i barna, og når sannheten kommer frem blir det ikke pent gitt!

Skrevet

Når jeg var barn (mamma var alene med kun meg) så overhørte jeg hun en gang snakke på telefonen om at hun gledet seg til helgen (hun skulle i bursdag til personen hun snakket med) og at det skulle bli godt med litt fri.

Hun mente jo ikke at jeg skulle høre det, og nå i voksen alder skjønner jeg godt at foreldre også trenger litt fri i blant, men der og da følte jeg meg skikkelig dårlig. Nesten som jeg følte at jeg var i veien for at hun skulle ha det bra og at å ha meg var ikke "godt nok". 

Husker jeg følte meg veldig i veien og ble lei meg. Og hun snakket ikke om det foran meg, og mente heller ikke at det skulle bli godt å slippe meg men at det skulle bli godt å ha en kveld med bare venninne sine. 

Ville aldri ha sagt noe sånn så barnet mitt hører det - uansett hvor godt det noen ganger er med barnefri :) 

• Liker 8
Skrevet

Synes det er helt sykt det der med fri fra ungene sine. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok heller du som underdriver den.

• Liker 8
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En 6åring forstår desverre veldig mye :) 

• Liker 5
Gjest Black Amethyst
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt hun er ærlig da! Da vet folk hvor de har henne. Mange nok folk som later som de er glad i barna, og når sannheten kommer frem blir det ikke pent gitt!

Begge deler har vel sine ulemper. Ikke greit med foreldre som later som de er glad i barna, men heller ikke greit med foreldre som er såpass ærlige mot barnet slik at barnet vokser opp i et hjem med mishandling som fokus. Det er ikke lett for barn å vite hvor de har sine foreldre når de er fortsatt i ung alder, de vil ofte finne ut av det seinere etter mange vonde år.

Gjest Baremenneske
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres jo litt ut som de egentlig ikke er ønsket... ikke så bra! 

Det samme synes jeg om man snakker litt mye negativt om barna pluss "blir godt med barnefri"  når barna er til stede også. Barnet kan jo ofte bli lurende på om det kun er i veien, og om det egentlig er ønsket når mamma virker så "ivrig" etter å være unna...  Skjønner også at det er godt med litt "fri", men enkelte ting sier man ikke høyt da barna er der og hører på.

Skrevet
8 minutter siden, O.G. skrev:

Det syntes jeg også før jeg ble tilnærmet 100% alene med femåringen. Har kun onsdag ettermiddag og annenhver lørdag på dagtid for meg selv. Litt barnefri hadde virkelig gjort seg snart ja.

Nå har vi en del ekstra utfordringer da, som gjør meg mer bundet enn det som er normalt. Skal bli godt å få på plass fast avlastning snart, så jeg kan få én og annen kvelden og morgenen der jeg kan fokusere på kun egne behov 😉

Anonymkode: e9f10...123

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok heller du som underdriver den.

En seksåring er verken smart eller moden nok til å forstå veldig mye.

Gjest New Girl
Skrevet
14 minutter siden, O.G. skrev:

Er det sykt å ønske fri fra jobben også? Eller en alenekveld borte fra kjæresten? Alle trenger litt fri i blandt. 

Men enig i at det er en uting å snakke om det foran barnet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...