MyIian Skrevet 8. oktober 2016 #41 Skrevet 8. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du er jammen den som har gitt meg enklest og best svar på mitt spørsmål i hele kveld. Tusen takk Bondenisse. Da ordner det seg uten at vi må bytte bank. Lettere med en fullmakt. Anonymkode: a501b...f17 Men du drev jo og maste om å logge inn for å se reseptene hennes? Ikke et sted har du skrevet at det var uthenting av medisiner du lurte på. Jeg vil absolutt ikke anbefale deg å velge denne løsningen. Din datter er vel normalt oppegående? Hun må læres opp til å ta ansvar for dette selv, hun er seksten år, snart voksen. 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #42 Skrevet 8. oktober 2016 47 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Så velg en annen bank som tilbyr det. Har selv en datter på 16 men eneste lege greiene jeg gjør for henne er å kjøre henne til lege når det trengs. Alle resepter osv evner hun helt fint å holde styr på selv. Legen har ikke lov å informe deg med mindre de har fått skriftlig samtykke fra din datter. Din datter er slik men det er ikke min. Hun vil at jeg er med og legen sier det er helt ok. Å det eneste jeg eventuelt gjør utenom og være med henne om hun er syk er og fornye 2 enkle resepter. Å den dagen hun føler at hun vil snakke med legen alene om ting så vil jeg så klart si at det er helt ok. Anonymkode: a501b...f17 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #43 Skrevet 8. oktober 2016 6 minutter siden, MyIian skrev: Men du drev jo og maste om å logge inn for å se reseptene hennes? Ikke et sted har du skrevet at det var uthenting av medisiner du lurte på. Jeg vil absolutt ikke anbefale deg å velge denne løsningen. Din datter er vel normalt oppegående? Hun må læres opp til å ta ansvar for dette selv, hun er seksten år, snart voksen. Jeg sa at jeg ville se om noen av hennes faste resepter på medisin måtte fornyes,.Det er jo det jeg må ha denne forbanna kodebrikke til. Det skjema som Bondenisse refererer til er jo ett skjema som min datter og jeg fyller ut. Dermed ligger hennes resepter på min side på Helsenorge. På lik linje med min andre datter som er 13 år. da kan jeg bare se om min datter må ringe for å fornye de 2 reseptene eller om hun kan hente ut mer på apotek. Anonymkode: a501b...f17 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #44 Skrevet 9. oktober 2016 Muligheten til å gi fullmakt er jo der for at folk skal kunne velge å bruke dem, ser ikke hva det har med umyndiggjøring å gjøre så lenge datteren selv velger å gi ts fullmakten. Jeg har gitt mannen min fullmakt til å få informasjon om og hente ut medisiner på mine resepter, av den enkle grunn at han ofte er innom apoteket uansett (kronisk syk siden alt må forklares her inne), og da er det enklere at han henter p-piller til meg samtidig enn at jeg tar en ekstra tur bare for det. Har han liksom umyndiggjort meg også da? Anonymkode: ea5e7...7c1 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #45 Skrevet 9. oktober 2016 TS her.. Må jo si dette ble en noe merkelig tråd. Jeg spurte jo bare om det var mulig og komme innpå helsenorge uten kodebrikke. Hadde ikke i min villeste fantasi trodd det skulle bli slik. Vår datter har verken Downs eller mentalt tilbakestående men har opplevd mange vonde ting innen lege og sykehus pga en pappa som har vært meget meget syk og kunne vært dø. Vi jobber med å få henne trygg på at det med å gå til lege ikke bestandig behøver og handle om vonde ting. Og at jeg får høre her inne at jeg gjør min datter en bjørnetjeneste ved å faktisk hjelpe henne synes jeg er vondt og lese. Kan ikke bare dere voksene mennesker svar på det enkle spørsmåletsom blir stilt i en tråd? Eller må vi virkelig skrive ned hele livshistorien for at spørsmålet skal bli godtatt? Jeg vet min datter vil bli en meget oppegående og reflektert voksen dame,men må bare ha noe oppfølging. Jeg syr ikke puter under armene på henne fordi jeg gjør slike små ting. Vi er lykkelig for at hun fortsatt har pappa i livet sitt og vi gir begge henne all den kjærlighet vi kan og har Anonymkode: a501b...f17 6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #46 Skrevet 9. oktober 2016 Fy fader så provosert jeg blir av svarene TS får! Hun spurte et enkelt spørsmål, trenger ikke å utlevere familien for å få svar på det vel? Kanskje vi kunne innført "egnethetstest" for å få lov til å kommentere på forumer? Spøk til side: Noen mennesker burde vært fratatt ytringsfriheten, og det ASAP. TS: Hjelp datteren din, håper dere finner ut av det😊 Anonymkode: 236ad...404 4
Trulsa Skrevet 9. oktober 2016 #47 Skrevet 9. oktober 2016 Hun kan fylle ut en fullmakt, sende med gyldig leg og du kan vise dette på apoteket der du handler. Du vil da kunne få utskrift av gyldige resepter og når de går ut på dato. Fullmakten kan feks vare i 3 år eller så lenge datteren synes det er greit.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #48 Skrevet 9. oktober 2016 30 minutter siden, Trulsa skrev: Hun kan fylle ut en fullmakt, sende med gyldig leg og du kan vise dette på apoteket der du handler. Du vil da kunne få utskrift av gyldige resepter og når de går ut på dato. Fullmakten kan feks vare i 3 år eller så lenge datteren synes det er greit. Jeg har så klart spurt min datter på forhånd og hun vil gjerne at jeg gjør dette. Anonymkode: a501b...f17
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #49 Skrevet 9. oktober 2016 Hvis hun ikke har kodebrikke, hvordan betaler hun regninger? Hvordan får hun bestilt frikort fra Skatteetaten? Anonymkode: bd6ec...453 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #50 Skrevet 9. oktober 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun ikke har kodebrikke, hvordan betaler hun regninger? Hvordan får hun bestilt frikort fra Skatteetaten? Anonymkode: bd6ec...453 Hvilken regninger har en 16 åring og betale? Å frikort har hun trengt enda men om du hadde fulgt med med på Skatteetaten så trenger du IKKE KODEBRIKKE men det holder med MINID Anonymkode: a501b...f17 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #51 Skrevet 9. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke regninger har en 16-åring å betale? Frikort har hun ikke trengt enda, men om du hadde fulgt med med på Skatteetaten så trenger du IKKE KODEBRIKKE det holder med MINID. Anonymkode: a501b...f17 Jeg beklager så meget. De sekstenåringene jeg kjenner betaler mobilregningen selv, kanskje Netflix og Spotify, de låner penger av venninner som de betaler tilbake i nettbanken (eller Vipps) og de handler klær og sminke på nettet. Anonymkode: bd6ec...453 5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #52 Skrevet 9. oktober 2016 (endret) Min datter har bankkort. Egen iPhone 6 og iPad som hun har kjøpt for sine egne penger. Hun har kontantkort og siden hun ikke får faste ukepenger så fyller jeg opp telefonen for 199 kr pr mnd og jenta ringer så mye hun vil for den summen. Om hun ser noe på netflix så gjør hun jo dette hjemme via internettet som vi har. Å nei.. Jeg skal ikke følge henne på jobb. Men jeg må dessverre hente henne fordi det ikke går buss her vi bor om kvelden. Men dere som er så utrolig spydighetene synes vel det er greit hun går 1 mil hjem slik at jeg ikke syr puter under armene hennes? Anonymkode: a501b...f17 Endret 9. oktober 2016 av Tekola 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #53 Skrevet 9. oktober 2016 (endret) Til ts: Jeg anbefaler deg å bare slutte å svare i tråden. Synd at du har fått hele tråden ødelagt av kvervulanter. Det er ikke noe galt i å følge datteren din til legen, selv om hun er 16. Ungdommer modnes i ulikt tempo, og det er ikke uvanlig å få litt skrekken for leger og sykehus etter vonde og vanskelige opplevelser med nettopp dette. Ta det i hennes eget tempo. Ikke la deg fyre opp og bli usikker på deg selv og din morsrolle bare pga noen kranglefanter her på forumet. Det er heller ikke noe galt i å hente barnet sitt etter jobb. Ei mil er ganske langt når været er på det verste nå på høsten og til vinteren. Jeg forstår godt at du vil hente henne hvis det ikke er bussforbindelse. Jeg synes det er direkte stygt av de som skriver at hun har en diagnose og lurer på om hun har downs bare pga hun trenger litt ekstra støtte. Hun er 16, ikke myndig og voksen enda. Anonymkode: 3251a...4ee Endret 9. oktober 2016 av Tekola 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #54 Skrevet 9. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til ts: Jeg anbefaler deg å bare slutte å svare i tråden. Synd at du har fått hele tråden ødelagt av kvervulanter. Det er ikke noe galt i å følge datteren din til legen, selv om hun er 16. Ungdommer modnes i ulikt tempo, og det er ikke uvanlig å få litt skrekken for leger og sykehus etter vonde og vanskelige opplevelser med nettopp dette. Ta det i hennes eget tempo. Ikke la deg fyre opp og bli usikker på deg selv og din morsrolle bare pga noen kranglefanter her på forumet. Det er heller ikke noe galt i å hente barnet sitt etter jobb. Ei mil er ganske langt når været er på det verste nå på høsten og til vinteren. Jeg forstår godt at du vil hente henne hvis det ikke er bussforbindelse. Jeg synes det er direkte stygt av de som skriver at hun har en diagnose og lurer på om hun har downs bare pga hun trenger litt ekstra støtte. Hun er 16, ikke myndig og voksen enda. Anonymkode: 3251a...4ee Takk for fint innlegg😀 bare lurer på om de som kverrulerer mest har barn som har vært vitne til at barnets far rett og slett ligger hjemme og er så syk at barnet tror pappa skal dø. Det eneste vi venter på er ambulansen for at han skal få hjelp. Det er ikke rart at barnet synes ting er vanskelig. Vi har ett barn til på 13 og hun er rake motsetningen. Så barna er forskjellige. Har ikke noe med at jeg syr puter under armene hennes og ikke er hun tilbakestående. Hun er i full gang med sin utdannelse og er en reflektert ungdom. Men akkurat dette punktet med sykdom og lege har skremt henne,fordi hun 3 ganger har sett sinn pappa har vært kjempesyk. Anonymkode: a501b...f17 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #55 Skrevet 9. oktober 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Gikk inn på hjemmesiden til banken nå,og det står der at Bank id får du ikke før du har fylt 18 år. Å du må vel ha kodebrikke for å få Bank id? Eller har jeg misforstått? Anonymkode: a501b...f17 Kodebrikke for bank id ja, men må ikke ha bank id for Kodebrikke Anonymkode: 914f7...ea0 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #56 Skrevet 9. oktober 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kodebrikke for bank id ja, men må ikke ha bank id for Kodebrikke Anonymkode: 914f7...ea0 Jeg hadde vært takknemlig om du bare kunne forklare hva du mener?😀😀 Anonymkode: a501b...f17
Gjest Tekola Skrevet 9. oktober 2016 #57 Skrevet 9. oktober 2016 Tråden er ryddet for avsporinger, personangrep og svar til dette. Tekola, forumansvarlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå