Gå til innhold

Regler for innlogging på Helsenorge for barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, MyIian skrev:

Så skaff en konto i en bank som gjør det. Hvor vanskelig er det? 

For eksempel DNB:

https://www.dnb.no/privat/nettbank-mobil-og-kort/nettbank/bankid-ungdom.html

DNB er nå den siste banken i verden jeg skal la min datter begynne med. Men jeg tror jeg gir blaffen i hele kodebrikke og ordner ting på en annen måte.

siste gang jeg spør om ett enkelt lite spørsmål her inne

Anonymkode: a501b...f17

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

DNB er nå den siste banken i verden jeg skal la min datter begynne med. Men jeg tror jeg gir blaffen i hele kodebrikke og ordner ting på en annen måte.

Men dette er løsningen. Du MÅ ikke velge DNB, det var kun et eksempel på en av de mange bankene som tilbyr kodebrikke til de mellom femten og atten år.

• Liker 1
Gjest Sylphrena
Skrevet

Du eller datteren din kan ringe på mandag og spørre litt om hva de andre alternativene er for å logge inn. Det må jo sikkert være noen.

Skrevet
1 minutt siden, Sylphrena skrev:

Du eller datteren din kan ringe på mandag og spørre litt om hva de andre alternativene er for å logge inn. Det må jo sikkert være noen.

http://eid.difi.no/nb/id-porten

Det er mange løsninger. 

Skrevet

Det er jo bare å ringe Helsenorge for å spørre hvordan dere skal gjøre det, nr står på nettsiden. Men jeg foreslår at du og din datter sjekker slike ting sammen så hun lærer det. Jeg opplever jevnlig i jobben folk langt opp i tyveårene som må ha mamma til å ringe og bestille legetime eller etterlyse prøvesvar, det er en del av oppdragelsen å lære å gjøre slikt på egenhånd. Trenger ikke gjøre det selv, men gjøre det ilag. 

Anonymkode: a8436...135

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare å ringe Helsenorge for å spørre hvordan dere skal gjøre det, nr står på nettsiden.

Det nytter ikke. TS nekter å skaffe en konto i en bank som gir ut kodebrikke til datteren. Da må de bare vente til hun blir atten år.

Anonymkode: 06acc...06d

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det nytter ikke. TS nekter å skaffe en konto i en bank som gir ut kodebrikke til datteren. Da må de bare vente til hun blir atten år.

Anonymkode: 06acc...06d

Neida... Jeg nekter ikke å skaffe konto i en annen bank. Men det er ting som har skjedd i vår familie som gjør at vi ikke kan velge og vrake i banker,. I Dnb kan en på 16 år få konto og kodebrikke men der må foreldre skrive under siden hun er under 18 år og en av oss må ha konto i DnB. 

Vi forsøkte engang og få konto i sparebank 1 men med hva som har skjedd med oss foreldre,så gadd knapt de i banken å se på oss.

Det er ikke like lett for alle å bare skaffe en konto.

Derfor spurte jeg så enkelt om noen visste om en annen måte og logge inn på helse Norge 

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida... Jeg nekter ikke å skaffe konto i en annen bank. Men det er ting som har skjedd i vår familie som gjør at vi ikke kan velge og vrake i banker,. I Dnb kan en på 16 år få konto og kodebrikke men der må foreldre skrive under siden hun er under 18 år og en av oss må ha konto i DnB. 

Vi forsøkte engang og få konto i sparebank 1 men med hva som har skjedd med oss foreldre,så gadd knapt de i banken å se på oss.

Derfor spurte jeg så enkelt om noen visste om en annen måte og logge inn på helse Norge 

Nå underbygger du ikke akkurat historien din så godt.

Det er veldig lett for alle å skaffe seg en konto i en bank. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, MyIian skrev:

Nå underbygger du ikke akkurat historien din så godt.

Det er veldig lett for alle å skaffe seg en konto i en bank. 

Har lest dette nå. Så jeg skal få min datter til og ta turen i de bankene som er her vi bor til uka,slik at hun får ny konto med kodebrikke. Det klarer hun fint.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har lest dette nå. Så jeg skal få min datter til og ta turen i de bankene som er her vi bor til uka,slik at hun får ny konto med kodebrikke. Det klarer hun fint.

Så bra. 

Skrevet
8 minutter siden, MyIian skrev:
11 minutter siden, MyIian skrev:

Så bra. 

Det blir under tvang,fordi hun nekter å gjøre dette. Men hun er jo 16 år og må klare dette selv nå

Skrevet

Noen ganger må man utøve forsiktig press mot barna sine så de kan vokse på erfaringene. Jeg tror dette løser seg fint, TS.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ei datter på 16 år som nå må betale for medisiner og hente dette selv på Apotek.

Hun er avhengig av astma medisin og er ikke den typen som tenker at nå må jeg hente mer selv eller ringe lege selv for og fornye resepten.  Tenkte Jeg skulle gå inn på Helsenorge.no for å sjekke hva som ligger av resepter og om jeg må fornye noen. Men problemet er at jeg kun får frem at hun må ha kodebrikke for å komme innpå. 

Men kodebrikke får du jo ikke før du fyller 18 år. Er det mulig og logge deg inn med Min id? Kan være jeg ikke har skjønt det helt.

noen der ute som vet? 

Så lenge hun er 16 år har du ikke lenger innsyn til hennes lege ting.

Kodebrikke vil hun få fra banken sin.

Om hun ønsker at du skal få tilgang hennes ting så må hun gi deg det inne på siden.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så velg en annen bank som tilbyr det.

Har selv en datter på 16 men eneste lege greiene jeg gjør for henne er å kjøre henne til lege når det trengs. Alle resepter osv evner hun helt fint å holde styr på selv.

Legen har ikke lov å informe deg med mindre de har fått skriftlig samtykke fra din datter.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Feil

Har 2 barn med konto i DnB men har ikke privatkonto der.

• Liker 3
Skrevet

Dersom du skal hente ut medisinene, ikke bare sjekke reseptene må du ha en fullmakt fra henne. Ett enkelt papirskjema dere begge fyller ut og signerer. Når dere først gjør det, kan hun også velge å gi deg tilgang til sine resepter på mineresepter.no, da finner du hennes resepter på din egen bruker under mine fullmakter. 

PS: det er enklere å google enn å spørre her. 

https://helsenorge.no/SiteCollectionDocuments/e-resept Skjema fullmakt innsyn mine resepter bokmål 2012-03-16.pdf

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, det er ingen som har sagt at du ikke kan bli med din datter for å skaffe konto i en bank med kodebrikke. Det som har blitt sagt er at du over litt tid burde la henne få mer ansvar selv, spesielt for ting som angår hennes helse (eksempler her kan være å bestille legetime på nett/via telefon, holde styr på egne resepter og være alene hos legen). Jeg tror ingen her prøver å si at du er Norges dårligste mor, det er velmente råd som forhåpentligvis gjør jenta di tryggere på seg selv. 

Anonymkode: 0c3fe...cf5

• Liker 2
Skrevet

image.jpgimage.jpg

Skrevet
18 minutter siden, Bondenisse skrev:

Dersom du skal hente ut medisinene, ikke bare sjekke reseptene må du ha en fullmakt fra henne. Ett enkelt papirskjema dere begge fyller ut og signerer. Når dere først gjør det, kan hun også velge å gi deg tilgang til sine resepter på mineresepter.no, da finner du hennes resepter på din egen bruker under mine fullmakter. 

PS: det er enklere å google enn å spørre her. 

https://helsenorge.no/SiteCollectionDocuments/e-resept Skjema fullmakt innsyn mine resepter bokmål 2012-03-16.pdf

Du er jammen den som har gitt meg enklest og best svar på mitt spørsmål i hele kveld. Tusen takk Bondenisse.

Da ordner det seg uten at vi må bytte bank. Lettere med en fullmakt. 

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, det er ingen som har sagt at du ikke kan bli med din datter for å skaffe konto i en bank med kodebrikke. Det som har blitt sagt er at du over litt tid burde la henne få mer ansvar selv, spesielt for ting som angår hennes helse (eksempler her kan være å bestille legetime på nett/via telefon, holde styr på egne resepter og være alene hos legen). Jeg tror ingen her prøver å si at du er Norges dårligste mor, det er velmente råd som forhåpentligvis gjør jenta di tryggere på seg selv. 

Anonymkode: 0c3fe...cf5

Men hva gjør jeg da når min datter gjerne vil at jeg er med til lege og går på apotek? Skal jeg dytte henne inn døra på legekontoret og si hun for klare seg selv?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...