Gå til innhold

Regler for innlogging på Helsenorge for barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter på 16 år som nå må betale for medisiner og hente dette selv på Apotek.

Hun er avhengig av astma medisin og er ikke den typen som tenker at nå må jeg hente mer selv eller ringe lege selv for og fornye resepten.  Tenkte Jeg skulle gå inn på Helsenorge.no for å sjekke hva som ligger av resepter og om jeg må fornye noen. Men problemet er at jeg kun får frem at hun må ha kodebrikke for å komme innpå. 

Men kodebrikke får du jo ikke før du fyller 18 år. Er det mulig og logge deg inn med Min id? Kan være jeg ikke har skjønt det helt.

noen der ute som vet? 

Anonymkode: a501b...f17

Skrevet

Kodebrikke kan man få fra man er 15 år. :)

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men kodebrikke får du jo ikke før du fyller 18 år.

Som noen allerede har svart, det stemmer ikke.

Anonymkode: 06acc...06d

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, FrøkenMånestråle skrev:

Da må jeg spørre i banken på nytt. Jeg har spurt en gang og fikk da beskjed om at kodebrikke får hun ikke før hun er 18 år.

Men jeg kan ha misforstått eller den jeg snakket med gitt feil opplysning

Skrevet

Jeg prøvde selv nå, og fikk ikke opp valget om å bruke Min ID. Da gjør de det veldig vanskelig for folk under 18 år å bruke denne tjenesten. Du kan sende en mail til de å spørre om hvordan det skal gjøres når man ikke har mulighet til å få kodebrikke. Jeg ser det er andre alternativer for innlogging. Har du prøvd Buypass eller Comfmides? Vet ikke helt hva det er, men man kan logge inn med det og. Det må jo nesten være et alternativ man kan bruke når man ikke har mulighet til å få kodebrikke.

Anonymkode: eaa82...80f

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, FrøkenMånestråle skrev:

Gikk inn på hjemmesiden til banken nå,og det står der at Bank id får du ikke før du har fylt 18 år. Å du må vel ha kodebrikke for å få Bank id? Eller har jeg misforstått? 

• Liker 1
Skrevet

Nedre aldersgrense for BankID er 15 år, men den enkelte bank kan velge om de vil tilby dette til 15 åringer eller ha en høyere aldersgrense. Hvis hennes bank ikke kan til y henne dette kan hun vurdere å bytte bank/få seg en bank til. Men, du kan uansett ikke benytte hennes BankID. Den er strengt personlig, og skal ikke deles med noen! Da må i så tilfelle hun gjennomføre selve innloggingen selv, og så gjør du resten av "jobben" selv etterpå. 

Det skal være mulig å logge inn på helsenorge med MinID, så det blir vel alternativet for dere hvis hun ikke er i stand til å gjøre dette selv. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gikk inn på hjemmesiden til banken nå,og det står der at Bank id får du ikke før du har fylt 18 år. Å du må vel ha kodebrikke for å få Bank id? Eller har jeg misforstått? 

Her står fremgangsmåten for alle løsningene for å logge inn, hvordan du registrerer MinId osv.

http://eid.difi.no/nb/id-porten

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken bank har dere? 

Anonymkode: 69fee...4cd

Skrevet
5 minutter siden, Vindmølle skrev:

Nedre aldersgrense for BankID er 15 år, men den enkelte bank kan velge om de vil tilby dette til 15 åringer eller ha en høyere aldersgrense. Hvis hennes bank ikke kan til y henne dette kan hun vurdere å bytte bank/få seg en bank til. Men, du kan uansett ikke benytte hennes BankID. Den er strengt personlig, og skal ikke deles med noen! Da må i så tilfelle hun gjennomføre selve innloggingen selv, og så gjør du resten av "jobben" selv etterpå. 

Det skal være mulig å logge inn på helsenorge med MinID, så det blir vel alternativet for dere hvis hun ikke er i stand til å gjøre dette selv. 

Jeg får ikke opp det alternativet hvertfall. Får kun opp bankID, BankID på mobil, Buypass og Commfides. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke opp det alternativet hvertfall. Får kun opp bankID, BankID på mobil, Buypass og Commfides. 

Du har helt rett, jeg tok feil. ID porten pleier å tilby innlogging med MinID, men det gjelder ikke helsenorge tydeligvis. 

Da er dere egentlig litt låst. Hun må skaffe seg en av løsningene du nevner, og gjennomføre innloggingene selv rett og slett. Så får du heller minne henne på det og evt hjelpe til. 

Skrevet
13 minutter siden, MyIian skrev:

Her står fremgangsmåten for alle løsningene for å logge inn, hvordan du registrerer MinId osv.

http://eid.difi.no/nb/id-porten

Vi forsøkte minid nå,men Helsenorge støtter ikke dette,. Det er ikke sikker nok innlogging

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi forsøkte minid nå,men Helsenorge støtter ikke dette,. Det er ikke sikker nok innlogging

Da ringer du legekontoret på mandag. Ferdig med saken. Så kan datteren din selv logge seg inn på helsenorge om noen år.

Skrevet (endret)

Blir helt satt ut jeg. Snakket senest i går med min datter om dette og sa hun kunne jo gå innom apotek etter skole og sjekke selv.

Men hun spurte selv om jeg kunne ordne for henne. Jenta blir da vel selvstendig selv om jeg henter medisin til henne. Er du ute etter å kverulere eller hva er feil? 

Du sier at det er jo bare for meg å ringe legekontor mandag,men egentlig har jeg ikke lov til det en gang.

Endret av Tekola
  • Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo. Banker og lignende gir ikke ut kodebrikker og slikt for andre til alle som spør. Det er ikke uvanlig at foreldre hjelper barna sine og viser de ting i begynnelsen. Vil faktisk si det er ganske nødvendig for de fleste.

Anonymkode: eaa82...80f

Man kan bestille kodebrikke i nettbanken, det er ikke akkurat vanskelig å gjøre dette.

Gjest Sylphrena
Skrevet
2 minutter siden, MyIian skrev:

Man kan bestille kodebrikke i nettbanken, det er ikke akkurat vanskelig å gjøre dette.

Hvis banken ikke gir ut kodebrikker til de under 18 vil dette faktisk være rimelig vanskelig.

Skrevet
Akkurat nå, Sylphrena skrev:

Hvis banken ikke gir ut kodebrikker til de under 18 vil dette faktisk være rimelig vanskelig.

Da er det jo bare å ordne konto i en bank som gjør det. Det er heller ikke så veldig vanskelig.

Gjest Sylphrena
Skrevet
1 minutt siden, MyIian skrev:

Da er det jo bare å ordne konto i en bank som gjør det. Det er heller ikke så veldig vanskelig.

Det er sant. Hvis Ts fortsatt er her kan hun og datteren sjekke dette. 

Skrevet
10 minutter siden, MyIian skrev:

MEN VÅR BANK GIR IKKE UT KODEBRIKKE ELLER GIR NETTBANK FØR HUN ER 18 ÅR..... MÅ DU HA DET i STORE BOKSTAVER?????????

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...