Gå til innhold

Hvilke utdanninger gir gode jobbmuligheter, og hvilke burde man styre unna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften sier vel det meste. Hvilke utdanninger/yrker er etterspurt, og hvilke er det allerede for mange av?

Anonymkode: aaf2b...c5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Systemutviklere er veldig etterspørt.

Jeg har 8 måneders erfaring og måtte skifte jobb pga konkurs og har på 2 uker fått 2 tilbud og de har begge høynet tilbudet for å få meg inn.

Anonymkode: b11bd...140

• Liker 1
Skrevet

Sykepleier, vernepleier, sosionom og slikt er generelt trygt.

Mye innen olje er heller ustabilt.

Anonymkode: d20d2...28b

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleier, vernepleier, sosionom og slikt er generelt trygt.

Mye innen olje er heller ustabilt.

Anonymkode: d20d2...28b

nåja

Anonymkode: 349fe...992

• Liker 3
Skrevet

Lege, psykolog. 

Du må ikke høre på den som sier sosionom. De sliter skikkelig. Syke- og vernepleier vil være trygt. 

Anonymkode: c385c...5c6

• Liker 4
Skrevet

Lege, Politi, Lærer etc. er jo alle sikre utdanninger. 

Anonymkode: 7aeb5...9c9

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lege, Politi, Lærer etc. er jo alle sikre utdanninger. 

Norge har jo ikke råd til å ansette flere politi, mener jeg å ha hørt. Det står flere ledige stillinger, men ingen nyutdannet politi får slippe til..

Anonymkode: 89b7e...855

• Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norge har jo ikke råd til å ansette flere politi, mener jeg å ha hørt. Det står flere ledige stillinger, men ingen nyutdannet politi får slippe til..

Mener at antall studieplasser blir regulert etter forespørsel, da m tett samarbeid med staten

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener at antall studieplasser blir regulert etter forespørsel, da m tett samarbeid med staten

Det er sant, men mange kommuner har valgt å utsette ansettelse av nye politibetjenter. På grunn av dette så er det flere nyutdannede fra politihøgskolen som sitter arbeidsløse, med løse løfter om jobb i fremtiden. 

Nå som vi har økonomisk nedgang i store deler av landet så vil en økning av budsjettet til politietatene være nedprioritert.

Anonymkode: 71ca9...b46

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare fulgt med på hva media har sakt:)  Håper så klart at dette bedrer seg så fort som mulig!

Skrevet

Tenk på hvilke yrker man alltid har behov for uavhengig av svingninger.

Noen profesjonsutdannelser er bankers: lege, tannlege, jurist, psykolog, sykepleier

Før kunne man sagt det samme om de fleste håndverkeryrker, men dessverre har arbeidsinnvandring og sosial dumping ødelagt mye for disse yrkene. Når det er sagt er det aldri dumt å bli snekker eller rørlegger.

Provisorfarmasøyt, selvsagt. Det er mangel på provisorfarmasøyter og du kan oppnå en dugelig startlønn hvis du tar jobb i distriktene. Norge importerer farmasøyter fra utlandet fordi det er så stor mangel.

Anonymkode: faac8...60c

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville holdt meg til yrkesrettede utdanninger; lege, politi, sykepleier, psykolog, lærer, osv.

Jeg ville holdt meg unna rene akademiske grader, som master/bachelor i fag som sosiologi, psykologi, filosofi, litteratur, osv. Man ser også at realister, altså personer med bachelor/master i fysikk, matematikk og biologi har høyere arbeidsledighet enn ingeniører. Så igjen - velg noe yrkesrettet.

Anonymkode: df736...69e

• Liker 2
Skrevet

Er fremdeles etterspørsel av ingeniører, selv om det har sunket litt. Ikke innenfor petroleum selvsagt.

• Liker 2
Skrevet

Det er vanskelig å sammenligne etterspørsel og tilbud innen egne og andres fagfelt. Veiingeniører virker veldig etterspurte og få, men det er såpass langt unna mitt felt at jeg ikke kan si med sikkerhet :) Statens vegvesen er en god arbeidsgiver i så fall.

Skrevet

Hørte på P1 at det trengs fleire pianostemmere.

Og eg leste på NRK si nettside at det trengs fleire søkere til ei gullsmedlinje i Valle, Setesdal.

Skrevet
8 timer siden, MrsPiggyBank skrev:

Det er vanskelig å sammenligne etterspørsel og tilbud innen egne og andres fagfelt. Veiingeniører virker veldig etterspurte og få, men det er såpass langt unna mitt felt at jeg ikke kan si med sikkerhet :) Statens vegvesen er en god arbeidsgiver i så fall.

Veg og VA er det stor etterspørsel etter

Skrevet
På 9. oktober 2016 den 1.48, AnonymBruker skrev:

Lege, psykolog. 

Du må ikke høre på den som sier sosionom. De sliter skikkelig. Syke- og vernepleier vil være trygt. 

Det er ikke sant :) Sosionom er såpass bredt at du vil ha mulighet til å jobbe i mange forskjellige stillinger. De som sliter er de som har bestemt seg for at de feks SKAL jobbe i barnevernet og gidder ikke prøve noe som helst utenfor det. Da kan det være vanskelig om det ikke er ledig jobb akkurat der.

Uansett, ville styrt unna tulleutdannelser som markedsføring, kunst, teater, etc. Markedsføring for eksempel er så generell at du nesten må opparbeide deg et vilt nettverk for å komme noen vei. Har flere venner som har gått den veien og de jobber på typ Deli De Luca og Skoringen. Det er litt kjipt etter en bachelor.

Anonymkode: ae7b5...0c7

• Liker 1
Skrevet
På 9.10.2016 den 1.39, AnonymBruker skrev:

Systemutviklere er veldig etterspørt.

Jeg har 8 måneders erfaring og måtte skifte jobb pga konkurs og har på 2 uker fått 2 tilbud og de har begge høynet tilbudet for å få meg inn.

Anonymkode: b11bd...140

Joda, men så må man også jobbe 24/7 i en rekke selskaper også. Jobber med dette selv, og det er sjelden eller aldri fritid. Ferier er et fremmdeord da man likevel må følge opp masse e-post og samtaler hver eneste dag selv om man kanskje ikke driver aktiv utvikling i ferier (men det er jo likevel noen branner som må slukkes mens man er på ferie).

Anonymkode: 9860f...36a

Skrevet

Profesjonsutdanninger.

Jeg vet at mange som utdanner seg som f.eks. lærer sier at det er vanskelig å få jobb, men om man er villig til å flytte på seg så får man garantert jobb. 

Anonymkode: 18e28...2b1

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
På 9.10.2016 den 1.48, AnonymBruker skrev:

Lege, psykolog. 

Hva mener du med dette? Hvorfor sliter sosionomene? 

Anonymkode: 49685...780

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...