Darkannie Skrevet 8. oktober 2016 #1 Skrevet 8. oktober 2016 Vi skal lage hjemmelaget "diamond tuftet" sengegavl. Men hva slags stoff kan jeg bruke som ikke vil ende opp med svettemerker fra hodene våre? Da barna var babyer måtte sprinkelbeskytterne vaskes ganske ofte da de ble gulbrune av at hodene deres ble gnidd inn i den over tid. Dette ser jeg for meg i mindre grad vil skje med vår sengegavl, men er allikevel ikke til å unngå helt? Kan man kanskje spraye på noe som impregnerer? Eller opplever dere voksne med sengegavl ikke noe til dette problemet?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #2 Skrevet 8. oktober 2016 Vet ikke helt med impregnering. Det jeg gjør er å ha to hodeputer. Den ene står liksom bak "hovedputen" så hodet mitt ikke kommer i drekte kontakt med selve sengegavlen. Anonymkode: b0ea8...3b2 2
Veslefrikk Skrevet 8. oktober 2016 #3 Skrevet 8. oktober 2016 Har aldri opplevd svettemerker eller andre merker på sengegavelen. Har ikke tenkt over at det kan være et problem engang. Vi har store hotellputer og gnir oss så vidt jeg vet ikke inntil den. 3
Darkannie Skrevet 8. oktober 2016 Forfatter #4 Skrevet 8. oktober 2016 Ja, putene beskytter kanskje sengegavlen. Barn har jo de tynne små putene og kanskje ikkje puter i det hele tatt i sprinkelseng, så det er vel lettere at de ender opp mot kanten da.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #5 Skrevet 8. oktober 2016 11 minutter siden, Darkannie skrev: Vi skal lage hjemmelaget "diamond tuftet" sengegavl. Men hva slags stoff kan jeg bruke som ikke vil ende opp med svettemerker fra hodene våre? Da barna var babyer måtte sprinkelbeskytterne vaskes ganske ofte da de ble gulbrune av at hodene deres ble gnidd inn i den over tid. Dette ser jeg for meg i mindre grad vil skje med vår sengegavl, men er allikevel ikke til å unngå helt? Kan man kanskje spraye på noe som impregnerer? Eller opplever dere voksne med sengegavl ikke noe til dette problemet? Enten må du lage noe som er avtagbart og dermed vaskbart, eller så må du etter mitt syn, sløyfe dette prosjektet. Midd fra senga vil i tillegg til svette m.m. sette seg i sengegavlen. Anonymkode: 0c301...d5f 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #6 Skrevet 8. oktober 2016 Impregneringsspray for tekstil skal beskytte mot flekker. Har ikke prøvd det på møbler, men det funker på sko Anonymkode: b0ea8...3b2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #7 Skrevet 8. oktober 2016 Jeg har seng med sengegavl og aldri har jeg opplevd svettemerker eller synlig skitt på den. At du opplever dette med babyer blir jo noe annet, da de gjerne vrir mer på seg og stanger både hode og andre deler av kroppen mot senga. Anonymkode: 52ec6...2c4 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #8 Skrevet 8. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Impregneringsspray for tekstil skal beskytte mot flekker. Har ikke prøvd det på møbler, men det funker på sko Anonymkode: b0ea8...3b2 Men er impregneringsspray noe man ønsker å ha rett mot hud og hår? Ikke jeg, i alle fall! Jeg hadde heller satset på å bruke et stoff der fettflekker ikke synes så godt, ull kanskje? I alle fall noe som tåler å tørkes over med fuktig klut, og kan renses med møbelrens av samme type som brukes på sofaer o.l. Silke og fløyel er nok lekkert, men i praksis bare å be om trøbbel. Anonymkode: 2dac6...6c0
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #9 Skrevet 8. oktober 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enten må du lage noe som er avtagbart og dermed vaskbart, eller så må du etter mitt syn, sløyfe dette prosjektet. Midd fra senga vil i tillegg til svette m.m. sette seg i sengegavlen. Anonymkode: 0c301...d5f Da kan jo TS heller bare kaste sengegavlen etter noen år og lage en ny. Det er forresten forbausende mange mennesker som aldri vasker trekket på sofaen, dyner/puter eller støvsuger madrassene sine. Anonymkode: 52ec6...2c4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #10 Skrevet 8. oktober 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Impregneringsspray for tekstil skal beskytte mot flekker. Har ikke prøvd det på møbler, men det funker på sko Anonymkode: b0ea8...3b2 Galskap. Impregnering har ingenting å gjøre på et soverom. Det avgir gasser i månedsvis etter spraying. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da kan jo TS heller bare kaste sengegavlen etter noen år og lage en ny. Det er forresten forbausende mange mennesker som aldri vasker trekket på sofaen, dyner/puter eller støvsuger madrassene sine. Anonymkode: 52ec6...2c4 Hva andre gjør, bryr ikke jeg meg stort om. Noen bor i søppel og skitt vi andre ikke vil sette våre bein i. Anonymkode: 0c301...d5f
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #11 Skrevet 8. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva andre gjør, bryr ikke jeg meg stort om. Noen bor i søppel og skitt vi andre ikke vil sette våre bein i. Anonymkode: 0c301...d5f Som jeg skrev - hun kan kaste den og lage en ny en om noen år. Jeg synes du virker smått hysterisk som snakker om midd og svette i en sengegavl. Bytter du madrass annethvert år? Anonymkode: 52ec6...2c4 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #12 Skrevet 8. oktober 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Galskap. Impregnering har ingenting å gjøre på et soverom. Det avgir gasser i månedsvis etter spraying. Hva andre gjør, bryr ikke jeg meg stort om. Noen bor i søppel og skitt vi andre ikke vil sette våre bein i. Anonymkode: 0c301...d5f Pleier nå ikke å oppbevare skoene mine på soverommet jeg da Anonymkode: b0ea8...3b2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #13 Skrevet 8. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pleier nå ikke å oppbevare skoene mine på soverommet jeg da Anonymkode: b0ea8...3b2 Og poenget er at derfor er det helt OK å bruke impregnering på skoene, men ikke på sengegavlen. Anonymkode: 2dac6...6c0 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #14 Skrevet 8. oktober 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og poenget er at derfor er det helt OK å bruke impregnering på skoene, men ikke på sengegavlen. Anonymkode: 2dac6...6c0 Det finnes plenty av impregneringsmidler beregnet på tekstiler man har innendørs. https://www.google.no/search?client=safari&rls=en&q=impregnering+sofa&ie=UTF-8&oe=UTF-8&gfe_rd=cr&ei=KfX4V8rFJPPk8AfQj5rIAg&gws_rd=ssl Anonymkode: 52ec6...2c4
Darkannie Skrevet 8. oktober 2016 Forfatter #15 Skrevet 8. oktober 2016 Folk kjøper sengegavler for mange mange tusenvis av kroner. Kan ikke se for meg at de bytter dem sånn annethvert år...vi tenker altså på å lage vår egen for å spare penger. Satser på å bruke et stoff som kan vaskes over. Avtagbart var heller ikke en dum idè.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #16 Skrevet 8. oktober 2016 9 minutter siden, Darkannie skrev: Folk kjøper sengegavler for mange mange tusenvis av kroner. Kan ikke se for meg at de bytter dem sånn annethvert år...vi tenker altså på å lage vår egen for å spare penger. Satser på å bruke et stoff som kan vaskes over. Avtagbart var heller ikke en dum idè. Lurt! Lag et som festes med borrelås feks? Anonymkode: 654b9...008
Leo Skrevet 8. oktober 2016 #17 Skrevet 8. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Som jeg skrev - hun kan kaste den og lage en ny en om noen år. Jeg synes du virker smått hysterisk som snakker om midd og svette i en sengegavl. Bytter du madrass annethvert år? Anonymkode: 52ec6...2c4 Jeg kunne ikke tenke meg å ha en sengegavl av tekstil nettopp på grunn av støv og midd. Og når det gjelder madrassen så er den beskyttet av et vaskbart trekk samt overmadrass og overmadrassbeskytter. Trekket på overmadrassen vaskes ca. annenhver måned og overmadrassbeskytteren ca. hver 14. dag. Nettopp derfor har jeg også laget en sengegavl av tre. En gammel dør og et ornament (Eller hva jeg skal kalle det...) fra et skap fra 1700-tallet. 1
Gjest Pistasjnøtt Skrevet 9. oktober 2016 #18 Skrevet 9. oktober 2016 Jeg ligger ikke med hodet helt oppe i gavlen, så merker har aldri vært et problem her.
Gjest Sobril Skrevet 9. oktober 2016 #19 Skrevet 9. oktober 2016 Det har jeg aldri merket noe til. Grønnblomstrete Marimekko-tapet og hårvoks derimot
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #20 Skrevet 11. oktober 2016 På 8.10.2016 den 14.38, Darkannie skrev: Vi skal lage hjemmelaget "diamond tuftet" sengegavl. Men hva slags stoff kan jeg bruke som ikke vil ende opp med svettemerker fra hodene våre? Da barna var babyer måtte sprinkelbeskytterne vaskes ganske ofte da de ble gulbrune av at hodene deres ble gnidd inn i den over tid. Dette ser jeg for meg i mindre grad vil skje med vår sengegavl, men er allikevel ikke til å unngå helt? Kan man kanskje spraye på noe som impregnerer? Eller opplever dere voksne med sengegavl ikke noe til dette problemet? Kan hodesvette på gavl bli et problem?? Du skal vel ikke gni hodet ditt mot gavl hver natt? Har selv gavl og i mitt tilfelle ligger jeg aldri med hodet gnikkende mot gavlen. Det der, tror jeg ikke du skal tenke på Anonymkode: 3de43...065
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå