AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #1 Del Skrevet 8. oktober 2016 Jeg har en liten jente på 6 mnder. Føler jeg bare aller først må si at hun er det beste som har skjedd meg, og jeg elsker hun og pappaen hennes høyere enn noe annet. Til nå har alt vært veldig greit. Ammingen har gått fint, hun liker nye smaker, sover på natten, etc. Men hun har kommet dit at hun begynner å få tenner. Det har smått holdt på siden hun var rundt 3 mnder, men i det siste har det blitt veldig mye mer intenst. Jeg kan kjenne at tannen er nesten ute, og jeg skjønner at det klør, er vondt og er ubehagelig for henne. Problemet er at hun skriker hele tiden, og jeg føler at jeg ikke strekker til. Jeg kan på en måte ikke gjøre noe med tennene hennes - jeg kan ikke akkurat dytte dem tilbake! Hun hyler høyt og holder det gående kjempe lenge. Jeg kan prøve å mate, bade, trille, bysse, synge, leke eller hva som helst, men hun er like hysterisk. Jeg blir kjempe sliten av det, for hun har begynt å skrike plutselig på natten også, sånn at jeg våkner til et høyt og skarpt skrik. Jeg ble bekymret og dro til legen med hun for å sjekke at det ikke var noe annet, men det var det ikke - hun bare sier veldig ifra at det er vondt i tennene. Vi har forsøkt alt av biteleker, smokker, bamser, kluter, og kald oppkuttet frukt (i sånn nettingposesmokk), men det fungerer ikke. Hun skjønner ikke helt bitelekene, så de er lite til hjelp. Vi spurte legen om det finnes noe form for smertestillende eller bedøvende krem eller noe slikt som kanskje kunne dempet det for henne, men han anbefalte oss på det sterkeste å holde oss unna. Det er veldig slitsomt, for jeg føler at vi ikke lenger kan kose oss med hun. Vi kan på en måte ikke dra på besøk for hun kan plutselig sette i gang og da er det vanskelig og krevende å få roet henne, og det kan vare lenge. Jeg føler meg så utmattet! Jeg vet at baby er mye mer enn bare kos og stas, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Jeg har flere ganger måtte lukke meg inn på soverommet og telle til 10 for å ikke bli gal. Jeg føler meg så dårlig som ikke takler dette godt nok! Før elsket jeg når hun var våken og vi kunne ligge i timesvis å leke eller dulle, men nå blir jeg stresset når jeg ser hun våkne for da vet jeg at det blir skriking og vræling som jeg ikke kan gjøre noe med. Jeg føler jeg holder på å bli litt gal. Jeg har gått ned 5 kg siden det startet, fordi jeg er så stresset og ikke klarer å tenke på "meg selv" oppi det hele. Jeg har ikke tid eller mulighet til å spise eller lage mat, for hun sover maks 15 min om gangen. Jeg får jo avlastning av pappaen når han kommer hjem fra jobb, men han er jo på jobb fra 8-16 hver dag og er selvfølgelig også sliten. Vi har et veldig godt forhold og når han er hjemme står han virkelig på og han kan gjerne ta hun ut for å trille uten meg så jeg kan slappe av, men det er vanskelig når hun blir så hysterisk i vogna også.. Noen som har gått gjennom dette og kan komme med trøstende ord? Anonymkode: 04f3b...ab3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #2 Del Skrevet 8. oktober 2016 Dentinox er gull verdt der. Jeg er fullstendig enig i at man skal være forsiktig angående bedøvende midler, men når barnet tydelig viser ubehag så er det verdt å prøve. Anbefaler deg å prate med helsesøster eventuelt gå til en annen lege å høre. Jeg prøvde først midlet på meg selv, ved å gni det på tunge og leppen, bare for å kjenne selv hvordan det funker. Og så smurte jeg med en finger i gommen hennes. Skjønner godt du er sliten! Gode klemmer til degAnonymkode: 903b6...dac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 8. oktober 2016 #3 Del Skrevet 8. oktober 2016 Jeg vil også foreslå Dentinox. Prøv det på deg selv først, så vet du hvordan det kjennes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammabamma Skrevet 8. oktober 2016 #4 Del Skrevet 8. oktober 2016 Vi har brukt dentinox og uten dentinox hadde vi blitt klin gærne alle sammen tror jeg. Men for 5-6 år siden så var det helt greit med dentinox men det er jo mulig at det ikke er greit lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarone Skrevet 8. oktober 2016 #5 Del Skrevet 8. oktober 2016 Helsesøster sa til oss at man også kunne bruke paracet om det ble veldig ille - i hvert fall så barnet fikk sove. Det virker som om deres jente har et rimelig røft tannfrembrudd, og at det varer lenger enn det gjør for mange andre barn. Jeg ville vurdert paracet eller dentinox. Dette med at dentinox skal være farlig handler om at noen få barn kan få en bestemt type bivirkning: https://legemiddelverket.no/nyheter/bruk-av-dentinox-naf-ved-tannfrembrudd-bor-begrenses Men denne er sjelden, og barnet deres får jo tydeligvis ikke lindring av kalde biteringer og andre enkle triks. Det er i hvert fall ikke ansett som så alvorlig at det er forbudt å selge i Norge. En liten trøst: Det er ikke sikkert at alle tennene blir like ille. Vår unge mann hadde greie tannfrembrudd, med unntak av hjørnetennene. De var derimot skikkelig ille. Krysser fingre for at det løser seg raskt for dere, og uten mer vondt på de andre tennene! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #6 Del Skrevet 8. oktober 2016 Jeg synes det høres rart ut at hun skal hyle slik i strekk hele tiden av tenner. Vi hadde ei som slet veldig når tennene kom (fire samtidig!), og brukte Dentinox til den store gullmedalje. Men det var sutring, ikke hyling. Jeg ville forsøkt Dentinox + paracet aller først, og så dratt til helsestasjonen evt en annen lege om det ikke hjelper. Høres veldig merkelig ut at hun hyler slik og så sier legen at du ikke skal gi smertestillende, hvis det er tennene så er de tydeligvis ekstremt vonde, og da gir man selvfølgelig lindring. Ps: Sjekket legen ørene etc? Vår datter hylte kun skikkelig en eneste gang første året, vi skjønte ikke hvorfor og tenkte bare at hun "endelig" ble en normal baby (siden hun aldri gråt ellers, kun sutret om hun var misfornøyd). Så vi hadde to døgn med skriking før trommehinnen sprakk... Anonymkode: 3f24a...bab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdEm Skrevet 8. oktober 2016 #7 Del Skrevet 8. oktober 2016 Kjøp Dentinox! Hjalp oss mye! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #8 Del Skrevet 8. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det høres rart ut at hun skal hyle slik i strekk hele tiden av tenner. Vi hadde ei som slet veldig når tennene kom (fire samtidig!), og brukte Dentinox til den store gullmedalje. Men det var sutring, ikke hyling. Jeg ville forsøkt Dentinox + paracet aller først, og så dratt til helsestasjonen evt en annen lege om det ikke hjelper. Høres veldig merkelig ut at hun hyler slik og så sier legen at du ikke skal gi smertestillende, hvis det er tennene så er de tydeligvis ekstremt vonde, og da gir man selvfølgelig lindring. Ps: Sjekket legen ørene etc? Vår datter hylte kun skikkelig en eneste gang første året, vi skjønte ikke hvorfor og tenkte bare at hun "endelig" ble en normal baby (siden hun aldri gråt ellers, kun sutret om hun var misfornøyd). Så vi hadde to døgn med skriking før trommehinnen sprakk... Anonymkode: 3f24a...bab Hun sier generelt veldig voldsomt ifra. Hun hyler og putter hendene i munnen og begynner å sprelle i hele kroppen. Noen ganger går det ann å avlede oppmerksomheten hennes så hun begynner å smile eller le av noe annet en liten stund, så er det tilbake igjen. Må si at jeg syntes det er dumt at du ikke helt forstår at alle babyer er forskjellige og noen reagerer og skaper seg på en annen måte enn andre. Om ditt barn sutret og ikke hylte gjør dessverre ikke det det til fasiten på hvordan alle barn reagerer på tannfrembrudd - uansett hvor mange tenner det er snakk om på en gang. Min baby har det veldig bra ellers, men hun sier veldig ifra når noe er galt, det gjelder det meste og kan høres litt ekstremt ut for mange (som at hun blir helt hysterisk når hun er -litt- sulten). Vi har snakket med helsesøster om dette, og hun mente at det var helt vanlig bare at vår lille er litt bestemt, og på akkurat dette punktet litt krevende. Legen sjekket alt (også ørene). Jeg kvier meg til å bruke et produkt som kan gi sånne bivirkninger, og når jeg blir frarådet fra det av lege så blir jeg mer skeptisk. Jeg mener, er det helt ufarlig og greit så hadde vel legen anbefalt det? Eller i det minste ikke frarådet det. Nå vet jeg ikke så mye om produktet. Dette er min første baby og jeg har ingen erfaringer. Kanskje jeg bare burde prøve å kjøpe en sånn Dentinox og se om det hjelper på. Føler jo at jeg svikter når jeg ikke gjør noe også for jeg ser jo hvor mye hun plages Anonymkode: 04f3b...ab3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #9 Del Skrevet 8. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det høres rart ut at hun skal hyle slik i strekk hele tiden av tenner. Vi hadde ei som slet veldig når tennene kom (fire samtidig!), og brukte Dentinox til den store gullmedalje. Men det var sutring, ikke hyling. Jeg ville forsøkt Dentinox + paracet aller først, og så dratt til helsestasjonen evt en annen lege om det ikke hjelper. Høres veldig merkelig ut at hun hyler slik og så sier legen at du ikke skal gi smertestillende, hvis det er tennene så er de tydeligvis ekstremt vonde, og da gir man selvfølgelig lindring. Ps: Sjekket legen ørene etc? Vår datter hylte kun skikkelig en eneste gang første året, vi skjønte ikke hvorfor og tenkte bare at hun "endelig" ble en normal baby (siden hun aldri gråt ellers, kun sutret om hun var misfornøyd). Så vi hadde to døgn med skriking før trommehinnen sprakk... Anonymkode: 3f24a...bab Det er jeg helt enig i. Barnet bør få en grundig sjekk hos lege før du konkluderer med at dette er tenner. En annen sak er at mange barn kan bli svært vare for forandringer de ikke forstår. Dette fører og til skrik. I tillegg når mamma er så irritert og frustrert at det lyser lang vei av hi, så påvirker dette også barnet og dere kommer inn i en vond sirkel. Anonymkode: e4d1a...749 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #10 Del Skrevet 8. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jeg helt enig i. Barnet bør få en grundig sjekk hos lege før du konkluderer med at dette er tenner. En annen sak er at mange barn kan bli svært vare for forandringer de ikke forstår. Dette fører og til skrik. I tillegg når mamma er så irritert og frustrert at det lyser lang vei av hi, så påvirker dette også barnet og dere kommer inn i en vond sirkel. Anonymkode: e4d1a...749 I HI så skriver jeg jo at jeg har vært hos lege. Jeg har jo forklart flere ganger her at hun er en baby som sier hardt ifra. Hun har veldig god allmenntilstand ellers. Jeg er ikke irritert på henne. Jeg er sliten av å føle at jeg ikke får roet henne. Det er jo ikke snakk om en veldig lang periode, men i det siste har det vært intenst. Det går jo over når tannen kommer ut, så jeg vil ikke si at det blir en ond sirkel av det. Vanskelig å spørre om hjelp eller råd her når det blir tillagt informasjon som ikke finnes, og man gjør om situasjonen til noe annet enn det den er. Hun har fått en ordentlig legesjekk, hun bare sier veldig høyt ifra. Anonymkode: 04f3b...ab3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaLena Skrevet 8. oktober 2016 #11 Del Skrevet 8. oktober 2016 Prøv dentinox, uten den så hadde nok jeg klikka. Ingen av mine reagerte på den. At dentinox er farlig og kan gi reaksjoner trur jeg skjer sjelden. Jeg har aldri hørt om det iallefall og den selges jo uten resept. Idag så er jo omtrent alt farlig for babyer/barn, så jeg beklager at jeg er så positivt til at du iallefall prøver den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #12 Del Skrevet 8. oktober 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun sier generelt veldig voldsomt ifra. Hun hyler og putter hendene i munnen og begynner å sprelle i hele kroppen. Noen ganger går det ann å avlede oppmerksomheten hennes så hun begynner å smile eller le av noe annet en liten stund, så er det tilbake igjen. Må si at jeg syntes det er dumt at du ikke helt forstår at alle babyer er forskjellige og noen reagerer og skaper seg på en annen måte enn andre. Om ditt barn sutret og ikke hylte gjør dessverre ikke det det til fasiten på hvordan alle barn reagerer på tannfrembrudd - uansett hvor mange tenner det er snakk om på en gang. Min baby har det veldig bra ellers, men hun sier veldig ifra når noe er galt, det gjelder det meste og kan høres litt ekstremt ut for mange (som at hun blir helt hysterisk når hun er -litt- sulten). Vi har snakket med helsesøster om dette, og hun mente at det var helt vanlig bare at vår lille er litt bestemt, og på akkurat dette punktet litt krevende. Legen sjekket alt (også ørene). Jeg kvier meg til å bruke et produkt som kan gi sånne bivirkninger, og når jeg blir frarådet fra det av lege så blir jeg mer skeptisk. Jeg mener, er det helt ufarlig og greit så hadde vel legen anbefalt det? Eller i det minste ikke frarådet det. Nå vet jeg ikke så mye om produktet. Dette er min første baby og jeg har ingen erfaringer. Kanskje jeg bare burde prøve å kjøpe en sånn Dentinox og se om det hjelper på. Føler jo at jeg svikter når jeg ikke gjør noe også for jeg ser jo hvor mye hun plages Anonymkode: 04f3b...ab3 Selvfølgelig er alle babyer forskjellige, men en baby på et halvt år som hyler hele tiden (mulig du overdrev, men å hyle hele tiden, altså timer i strekk, er ikke vanlig på en så stor baby) gjør meg bekymret. Og jeg synes det er rart du ikke er mer bekymret, en unge som hyler slik trenger jo hjelp, feks. smertelindring. Hvis du hadde tatt med en voksen person som hylte av smerte til legen, hvor legen da sa at denne ikke trengte smertestillende, hadde du spurt en annen lege eller bare lyttet til den første? Jeg lurer jo litt på hvor lenge det har pågått, om babyen har så vondt at hun hyler hele tiden så MÅ du gjøre noe for å lindre det. Det er lov å finne informasjon selv, aldri stol blindt på en lege. 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: I HI så skriver jeg jo at jeg har vært hos lege. Jeg har jo forklart flere ganger her at hun er en baby som sier hardt ifra. Hun har veldig god allmenntilstand ellers. Jeg er ikke irritert på henne. Jeg er sliten av å føle at jeg ikke får roet henne. Det er jo ikke snakk om en veldig lang periode, men i det siste har det vært intenst. Det går jo over når tannen kommer ut, så jeg vil ikke si at det blir en ond sirkel av det. Vanskelig å spørre om hjelp eller råd her når det blir tillagt informasjon som ikke finnes, og man gjør om situasjonen til noe annet enn det den er. Hun har fått en ordentlig legesjekk, hun bare sier veldig høyt ifra. Anonymkode: 04f3b...ab3 Det er ikke alle leger man kan stole på, og ofte får man forskjellige meninger fra forskjellige leger. Tenk selv, tenk logisk. Hvis du hadde så vondt at du ikke kunne snakke eller si fra, ville du at de bare skulle la deg ligge der eller hjulpet deg? Anonymkode: 3f24a...bab 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #13 Del Skrevet 8. oktober 2016 Dentinox har eksistert i mangfoldige år og er supert for såre gommer og tannfrembrudd hos babyer. Jeg brukte det på mine barn, og det er over 50 år siden på det meste! Hvis det hadde vært svært risikabelt, ville det blitt inndratt for lenge siden. Anonymkode: f3805...848 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #14 Del Skrevet 8. oktober 2016 Vi vil ikke bruke detinox, så vi bruker denne, https://www.apotek1.no/produkter/multi-mam-babydent-gel-15ml-890302p Anonymkode: 8dcde...6e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #15 Del Skrevet 8. oktober 2016 Jeg nekter å bruke detinox - leste artikler om det og tør ikke å ta sjanse. Hvis det blir så kjempe ille så putter jeg en Paracet så ble hun stille hele natta :-) ellers våt klut eller kald leketøy som bitering som har vært i kjøleskapet litt Anonymkode: c0f7b...3cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #16 Del Skrevet 8. oktober 2016 Meg igjen - babydent er betryggende:) Anonymkode: c0f7b...3cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #17 Del Skrevet 8. oktober 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er alle babyer forskjellige, men en baby på et halvt år som hyler hele tiden (mulig du overdrev, men å hyle hele tiden, altså timer i strekk, er ikke vanlig på en så stor baby) gjør meg bekymret. Og jeg synes det er rart du ikke er mer bekymret, en unge som hyler slik trenger jo hjelp, feks. smertelindring. Hvis du hadde tatt med en voksen person som hylte av smerte til legen, hvor legen da sa at denne ikke trengte smertestillende, hadde du spurt en annen lege eller bare lyttet til den første? Jeg lurer jo litt på hvor lenge det har pågått, om babyen har så vondt at hun hyler hele tiden så MÅ du gjøre noe for å lindre det. Det er lov å finne informasjon selv, aldri stol blindt på en lege. Det er ikke alle leger man kan stole på, og ofte får man forskjellige meninger fra forskjellige leger. Tenk selv, tenk logisk. Hvis du hadde så vondt at du ikke kunne snakke eller si fra, ville du at de bare skulle la deg ligge der eller hjulpet deg? Anonymkode: 3f24a...bab Den siste perioden er vel ca 1-2 ukers tid. Det er jo ikke slik at hun hyler flere timer i strekk, men at hun hyler høyt og voldsomt og at det er vanskelig å få roet henne ned. Og at det skjerr ofte. Hun holder aldri på i timesvis, men for meg så er det MYE når babyen gråter i 20 min og jeg ikke får roet henne, for så å få roet også er det pån igjen 1 time senere. Og det ER forskjell på om en voksen gråter og om en baby gråter! Du kan ikke forklare til en baby at det kommer til å gå over og bare er tennene, men du kan forklare til en voksen at et ben er brukket men at det kommer til å gå bra. Jeg prøver jo å roe henne ned, og spør derfor her for å høre om noen har gode råd. Skjønner ikke hva du mener jeg skal gjøre, jeg har ikke hatt barn før og alt jeg har forsøkt å google er at mange barn blir hysteriske når de får tenner I TILLEGG til at jeg var hos legen som er utdannet barnelege. (Altså ikke min fastlege, men legen på helsestasjonen. Føler de burde være rimelig oppdatert på temaet). Jeg sier jo at jeg har sjekket opp med detinox men at vi har blitt anbefalt å la være. Hele babyen ble sjekket, og som jeg også har skrevet så er allmenntilstanden god og alt annet så bra ut hos legen. Du skjønner vel at det er forskjell på om babyer gråter enn om voksne gråter? Babyer gråter fordi det er deres måte å kommunisere på. Hun er fortvilet fordi det gjør vondt, klør og hun blir utilpass. Har jeg vondt i tennene så begynner ikke jeg å hylgrine. Selvfølgelig prøver jeg å gjøre noe med situasjonen, men jeg har hverken lege eller barnepleier utdannelse, så jeg vet ikke hva som burde gjøres og når vi blir rådet å ikke gjøre noe bare la det gå sin gang, vel da følger jeg det rådet til en viss grad. Nå har det gått noen dager til og jeg får vondt av henne så da spør jeg her. Anonymkode: 04f3b...ab3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
våren14 Skrevet 8. oktober 2016 #18 Del Skrevet 8. oktober 2016 Om jeg husker rett er vel 6 mnd også et tøft utviklingssprang... var iaf det her. Da kan det bli ekstra mye grining av det også. Sjekk appen Wonder weeks for å lære mer. Den appen gjør at jeg ikke blir gal... ikke så mye humøret som lider her, men søvnen... er ulikt hvordan de små reagerer på endringene som skjer i disse sprangene, men her også merker jeg at hun griner mye lettere og mer i de periodene. kombiner med tenner og jeg kan tenke meg det blir tøft... mi tok nettopp første tann mellom 5. og 6. spranget, men det kommer jo fler... :-O Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #19 Del Skrevet 8. oktober 2016 Kjør på med dentinox. Det skal større mengder til før det er farlig - på flasken står max 3 ganger om dagen. Hold deg til det, så er du safe Anonymkode: 3b1de...d46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RompeRusk Skrevet 8. oktober 2016 #20 Del Skrevet 8. oktober 2016 Det er forskjell på å fraråde og å begrense bruken. Jeg hadde uten problemer gitt 1-2 ganger om dagen, slik du og baby får litt fred fra plagene. Følg bare med, så går det veldig fint Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå