AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #1 Skrevet 8. oktober 2016 Jeg har 3000 meter i gymmen om 3 uker, og vil prestere godt:) Jeg får jo da karakter, og denne karakteren utgjør en god del av sluttkarakteren min. Forrige gang vi hadde testen, som var før sommeren, fikk jeg 6, men nå har jeg vært litt lat med treningen/løpingen. Prøver å løpe 4 ganger i uken, men forrige uke løp jeg bare 2 ganger, og denne uken har jeg løpt 0 fordi vi var på ferie. Har dere tips til hvordan jeg kan få 6/5 på testen? 13 min er for jenter en 6 og 14 er en 5. Hvor mange ganger bør jeg løpe i uken? Er det mulig å trene opp kondisen på 3 uker? (Jeg vet jo ikke om jeg har dårlig kondis men dere skjønner) Anonymkode: 6cb13...7c6
Gjest made4u Skrevet 9. oktober 2016 #2 Skrevet 9. oktober 2016 Synes dere har en dårlig lærer om han gir dere karakterer ut fra tidene dere løper på, da dem ikke nødvendigvis beskriver en prestasjon, folk har jo så forskjellige forutsetninger og så forskjellige målsetninger at dette anser jeg som helt feil. Dessuten kan en som løper senere enn en annen lagt mer glede og iver i sitt løp, det kan også utgjøre en større prestasjon. Synes iver og gnist for faget er mer avgjørende, noen er fra naturens side skapt for å bli sterkere enn andre mens andre har mer utholdenhet, andre igjen kan være mest teknisk gode... I min verden vurderer man prestasjoner ganske så annerledes enn å sette karakterer ut fra tid på en 3000 meter, noe som vil være i favør noen og disfavør andre. --- Ville kombinert langkjøring og knallhard intervalltrening dersom jeg var deg, annenhver dag/gang - gjerne bakke-intervall.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #3 Skrevet 9. oktober 2016 Ville ikke trent knallhardt hver dag. Men legg inn en eller maks to intervalløkter i uka, og en lengre roligere økt? Du må nesten tilpasse det etter form og motivasjon. Ett forslag; Tirsdag: intervaller 4min i ønsket fart og 2-4min pause i middels tempo, gjenta 4 ganger. Torsdag: motbakkeløp 5km totalt gjerne i flere drag og Lørdag: 7-10km rolig langkjøring. Lett aktivitet dagene imellom slik at du er opplagt til hver økt og kan gi maks. Dette er veldig avhengig av hva du foretrekker og klarer å prestere, selv fikk jeg raskere fremgang ved å ha hviledager imellom joggeøktene. Anonymkode: d2a5d...cf5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #4 Skrevet 10. oktober 2016 Tusen takk for svar:) men 3000 er den verste prøven i hele året... gruer meg så sinnsykt mye at jeg ikke klarer å glede meg til noe som helst annet. Vet dette høres litt sykt ut, men er det en måte å brekke benet sitt på? Falle ned en trapp liksom? Gjør det veldig vondt? Anonymkode: 6cb13...7c6
Wiggins Skrevet 10. oktober 2016 #5 Skrevet 10. oktober 2016 Du bør begynne med å tenke på hvordan du skal prestere når du skal løpe 3000 meter på vårsemesteret, jeg regner med at dere skal ha testen igjen da. Tenk på den som kommer nå som noe du må gjøre uten at formen er på topp. Hvor mange ganger i uka du bør løpe, hvor langt og med hvilken intensitet avhenger av hvordan grunnlaget ditt er. Du sier at du har vært litt lat i det siste, men jeg regner med at du ikke er helt på bånn, siden du har gjort det bra før. Først og fremst: Tren med overskudd! Hvis du trener deg i senk nå før testen kommer du til å løpe veldig sakte på selve testen. Hvis det er en stund siden du har trent bør du ha maksimalt fire økter i uka, sannsynligvis bare tre. Minst en av øktene kan være intervalltrening. Intervalltrening, særlig såkalt 4x4, har fått alt for stor oppmerksomhet. Skal man få godt utbytte av intervalltrening må man ha et solid grunnlag med rolig langkjøring. Imidlertid skal du prøve å få fram en liten formtopp til en test om tre uker, da kan du godt kjøre på med noen intervalløkter nå. Formtoppen blir ikke så høy og langvarig som hvis du hadde hatt bedre grunnlag, men det får bare være denne gangen. Få i deg litt mat for restitusjon umiddelbart etter hver treningsøkt, f. eks. er 3-4 dl skummet melk nesten like bra som disse dyre restitusjonsdrikkene som selges i sportsbutikker. På dagen dere skal ha selve testen vil jeg anbefale deg å konsumere en energigelé noen minutter før testen, helst en med koffein som denne: https://www.oslosportslager.no/produkt/squeezy-energy-super-gel-mkoffein-33g-32843.aspx Det kan få deg til å løpe noen sekunder raskere.
Wiggins Skrevet 10. oktober 2016 #6 Skrevet 10. oktober 2016 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar:) men 3000 er den verste prøven i hele året... gruer meg så sinnsykt mye at jeg ikke klarer å glede meg til noe som helst annet. Vet dette høres litt sykt ut, men er det en måte å brekke benet sitt på? Falle ned en trapp liksom? Gjør det veldig vondt? Anonymkode: 6cb13...7c6 Du burde absolutt ikke med overlegg pådra deg en skade, spesielt ikke beinbrudd. Det er alltid en risiko for at det ikke gror ordentlig og/eller at bruddet blir komplisert, og at du får smerter og/eller funksjonsproblemer resten av livet. Og ja, det er jævlig vondt å brekke et bein. Jeg har "bare" brukket ei tå, en finger og et ribbein, og det var ille nok. Pust dypt inn med magen og ordentlig ut noen ganger, så sier du til deg selv: "Dette er én prøve som sammen med flere andre skal avgjøre min gymkarakter til jul. Til neste halvår kommer det en ny sjanse, og da skal jeg være bedre trent. Jeg trener en del nå, men så blir det mer systematisk etter at testen om tre uker er unnagjort. Da skal jeg ha et langsiktig fokus. Dessuten fins det verre ting i livet og verden enn om jeg får en firer eller femmer og ikke sekser på akkurat denne testen." En ting jeg ikke skrev tydelig nok i forrige innlegg var at du må gi kroppen din tid til å restituere seg mellom hver treningsøkt. Når du trener bryter du ned kroppen, og hvis den får tid nok etterpå vil den bygge seg opp sterkere enn den var. Hvis den ikke får nok tid til å hvile, vil du bare bryte den ned. Du skal kjenne at du er mer eller mindre fullt restituert før du tar en ny treningsøkt. Det er greit om du kjenner forrige økt én gang i uka, men foran minst to av øktene skal du kjenne deg fullt restituert. Endret 10. oktober 2016 av Wiggins Tilleggsopplysning
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #7 Skrevet 11. oktober 2016 19 timer siden, Wiggins skrev: Du bør begynne med å tenke på hvordan du skal prestere når du skal løpe 3000 meter på vårsemesteret, jeg regner med at dere skal ha testen igjen da. Tenk på den som kommer nå som noe du må gjøre uten at formen er på topp. Hvor mange ganger i uka du bør løpe, hvor langt og med hvilken intensitet avhenger av hvordan grunnlaget ditt er. Du sier at du har vært litt lat i det siste, men jeg regner med at du ikke er helt på bånn, siden du har gjort det bra før. Først og fremst: Tren med overskudd! Hvis du trener deg i senk nå før testen kommer du til å løpe veldig sakte på selve testen. Hvis det er en stund siden du har trent bør du ha maksimalt fire økter i uka, sannsynligvis bare tre. Minst en av øktene kan være intervalltrening. Intervalltrening, særlig såkalt 4x4, har fått alt for stor oppmerksomhet. Skal man få godt utbytte av intervalltrening må man ha et solid grunnlag med rolig langkjøring. Imidlertid skal du prøve å få fram en liten formtopp til en test om tre uker, da kan du godt kjøre på med noen intervalløkter nå. Formtoppen blir ikke så høy og langvarig som hvis du hadde hatt bedre grunnlag, men det får bare være denne gangen. Få i deg litt mat for restitusjon umiddelbart etter hver treningsøkt, f. eks. er 3-4 dl skummet melk nesten like bra som disse dyre restitusjonsdrikkene som selges i sportsbutikker. På dagen dere skal ha selve testen vil jeg anbefale deg å konsumere en energigelé noen minutter før testen, helst en med koffein som denne: https://www.oslosportslager.no/produkt/squeezy-energy-super-gel-mkoffein-33g-32843.aspx Det kan få deg til å løpe noen sekunder raskere. Tusen takk for tips. Denne gelén du sa kan få deg til å løpe noen sekunder raskere, hvor mange sekunder er det snakk om? Og hva skjer om man tar 2? Går vel ut ifra at man ikke løper raskere enn ved å ta en... Om jeg tenker å ha 3 treningsøkter i uken, og 1-2 av de er intervaller, hvor lang tenker du den litt lengere, roligere turen burde være? Jeg kjenner meg selv godt nok til å si at jeg faktisk ikke kommer til å orke å dra opp til songsvann for å løpe der nå, i og med at jeg drukner i skole, så vil helst ha muligheten til en ikke for lang, i nærområdet. Det er bare de siste 2 ukene jeg har vært lat med treningen, tror du at det betyr at jeg har mistet kondisen min? Anonymkode: 6cb13...7c6
Wiggins Skrevet 11. oktober 2016 #8 Skrevet 11. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for tips. Denne gelén du sa kan få deg til å løpe noen sekunder raskere, hvor mange sekunder er det snakk om? Og hva skjer om man tar 2? Går vel ut ifra at man ikke løper raskere enn ved å ta en... Om jeg tenker å ha 3 treningsøkter i uken, og 1-2 av de er intervaller, hvor lang tenker du den litt lengere, roligere turen burde være? Jeg kjenner meg selv godt nok til å si at jeg faktisk ikke kommer til å orke å dra opp til songsvann for å løpe der nå, i og med at jeg drukner i skole, så vil helst ha muligheten til en ikke for lang, i nærområdet. Det er bare de siste 2 ukene jeg har vært lat med treningen, tror du at det betyr at jeg har mistet kondisen min? Anonymkode: 6cb13...7c6 Du går ikke fra å ha god kondis til sofapotet på to uker, så jeg tror du stresser litt unødig. Hvor lang langturen skal være avhenger av din nåværende kondisjon. Den skal ikke være så lang at du ikke er fullt restituert to dager etterpå. Da jeg drev med jogging selv var en slik økt 12-13 km som jeg løp på litt over en time. Kanskje 6-7 km for deg? Jeg vet ikke, jeg aner ikke hvor god form du er i for tida. Hvor mange sekunder du forbedrer deg med en energigelé er vanskelig å si. Det er litt avhengig av at du klarer å presse deg mentalt også, og ikke bare løper i det tempoet du er vant til. Kanskje 5-10 sekunder? Det kan være greit å ta to stykker hvis du er som jeg, dvs. spiser mye og har høy forbrenning.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #9 Skrevet 14. oktober 2016 På 11.10.2016 den 13.05, Wiggins skrev: Du går ikke fra å ha god kondis til sofapotet på to uker, så jeg tror du stresser litt unødig. Hvor lang langturen skal være avhenger av din nåværende kondisjon. Den skal ikke være så lang at du ikke er fullt restituert to dager etterpå. Da jeg drev med jogging selv var en slik økt 12-13 km som jeg løp på litt over en time. Kanskje 6-7 km for deg? Jeg vet ikke, jeg aner ikke hvor god form du er i for tida. Hvor mange sekunder du forbedrer deg med en energigelé er vanskelig å si. Det er litt avhengig av at du klarer å presse deg mentalt også, og ikke bare løper i det tempoet du er vant til. Kanskje 5-10 sekunder? Det kan være greit å ta to stykker hvis du er som jeg, dvs. spiser mye og har høy forbrenning. Løper du da uten pauser? Og jeg blir ikke mindre stresset av at jeg har vært syk i en hel uke, med feber på 39 + hele veien og kjempe vondt i halsen, og da ikke vært på skolen hele uken. Som igjen betyr at jeg heller ikke har fått trent denne uken. Testen er mandag uke 43, det vil si at jeg bare har neste uke på meg, og har null sjans. Åh blir så stresset... Og vet ikke når jeg blir frisk heller. Har lyst å sende mail til læreren, men vet ikke hva jeg evt skulle ha sagt i den... Anonymkode: 6cb13...7c6
Wiggins Skrevet 14. oktober 2016 #10 Skrevet 14. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Løper du da uten pauser? Og jeg blir ikke mindre stresset av at jeg har vært syk i en hel uke, med feber på 39 + hele veien og kjempe vondt i halsen, og da ikke vært på skolen hele uken. Som igjen betyr at jeg heller ikke har fått trent denne uken. Testen er mandag uke 43, det vil si at jeg bare har neste uke på meg, og har null sjans. Åh blir så stresset... Og vet ikke når jeg blir frisk heller. Har lyst å sende mail til læreren, men vet ikke hva jeg evt skulle ha sagt i den... Anonymkode: 6cb13...7c6 Da bør du gå til en lege og få attest på at du har vært skikkelig syk i flere dager nå, så vil nok gymlæreren være forståelsesfull. Ellers kan jeg bare gjenta at du må stresse ned. Dette er én test av flere som avgjør gymkarakteren din, og du får en ny sjanse til neste skolesemester. Hvis du blir frisk i tide må du prøve å få tatt en eller helst to korte eller middels lange treningsturer, helst med en del intervalldrag. Jeg har erfart at etter langvarig sykdom trenger kroppen å "vekkes" mht fysisk aktivitet.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #11 Skrevet 14. oktober 2016 Moren min og jeg var hos legen i går, og tok blodprøve osv. Jeg hadde ikke blitt smittet av bakterier, men virusinfeksjon, noe som betyr at medisiner ikke vil hjelpe i og med at det er virus. Jeg blir nok frisk til neste uke, men poenget er at da er det allerede for sent til å trene opp kondisjonen, ikke sant... Og jeg føler ikke at jeg kan si dette til læreren, i og med at jeg har hatt en uke på meg osv. Men nå føler jeg bare at jeg maser skikkelig mye på deg, jeg er bare en 15 år gammel jente som er veldig veldig stresset, som egentlig ikke er verdt bryet.Tusen takk for at du har tatt deg tid til å svare på alt dette. Men jeg lurer fortsatt på hva som er den enkleste, og da minst smertefulle måten å brekke et bein. Hører jo selv hvor rart det høres ut, men må bare spørre. 4 timer siden, Wiggins skrev: Da bør du gå til en lege og få attest på at du har vært skikkelig syk i flere dager nå, så vil nok gymlæreren være forståelsesfull. Ellers kan jeg bare gjenta at du må stresse ned. Dette er én test av flere som avgjør gymkarakteren din, og du får en ny sjanse til neste skolesemester. Hvis du blir frisk i tide må du prøve å få tatt en eller helst to korte eller middels lange treningsturer, helst med en del intervalldrag. Jeg har erfart at etter langvarig sykdom trenger kroppen å "vekkes" mht fysisk aktivitet. Anonymkode: 6cb13...7c6
BlendaSensitive Skrevet 15. oktober 2016 #12 Skrevet 15. oktober 2016 Stress ned. Stress hjelper ikke i allefall. Du er 15 år. Denne testen betyr ikke en dritt når du er ferdig med ungdomsskolen! Ikke de du får på videregående heller. Snakk med gymlæreren din, forklar du har vært syk, spør om å få ta testen senere. OM det nå er så himla viktig. Og du klarte deg fint før sommeren. Hilsen en som nektet alle 3000 m på skolen, og GIKK hver meter på trass.
Wiggins Skrevet 15. oktober 2016 #13 Skrevet 15. oktober 2016 På 14.10.2016 den 19.09, AnonymBruker skrev: Moren min og jeg var hos legen i går, og tok blodprøve osv. Jeg hadde ikke blitt smittet av bakterier, men virusinfeksjon, noe som betyr at medisiner ikke vil hjelpe i og med at det er virus. Jeg blir nok frisk til neste uke, men poenget er at da er det allerede for sent til å trene opp kondisjonen, ikke sant... Og jeg føler ikke at jeg kan si dette til læreren, i og med at jeg har hatt en uke på meg osv. Men nå føler jeg bare at jeg maser skikkelig mye på deg, jeg er bare en 15 år gammel jente som er veldig veldig stresset, som egentlig ikke er verdt bryet.Tusen takk for at du har tatt deg tid til å svare på alt dette. Men jeg lurer fortsatt på hva som er den enkleste, og da minst smertefulle måten å brekke et bein. Hører jo selv hvor rart det høres ut, men må bare spørre. Anonymkode: 6cb13...7c6 Glem å pådra deg en skade, spesielt ikke å brekke beinet. Som sagt har du ingen garantier for at du kan gå normalt igjen, kanskje får du også kroniske smerter resten av livet. Uansett hvordan du gjør det er det dritvondt. Selv en svært godt trent person ville prestert dårlig hvis han/hun hadde hatt virusinfeksjon og vært sengeliggende i ei uke før en 3000 meter. Det du kan gjøre er som sagt å ta en kort til middels lang joggetur med noen intervalldrag når du kjenner deg frisk for å "vekke" kroppen. Det må da være minst to dager til joggetesten. Hvis du bare får én dag hvile mellom denne turen og testen må denne turen være kort, slik at du rekker å restituere deg. Nok en gang: Pust dypt inn med magen, og pust skikkelig ut. Si til deg selv: "Dette er én test av mange som skal avgjøre karakteren jeg får i gym til jul. Til neste semester skal jeg være nøye med å vaske hender, samt få nok søvn, slik at jeg ikke så lett får infeksjonssykdommer og holder meg frisk. Da gjør jeg det nok også bedre på joggetesten og andre tester."
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #14 Skrevet 16. oktober 2016 Tusen takk for svar, det har hjulpet meg:) skal se positivt på det Anonymkode: 6cb13...7c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå