Gå til innhold

Venninne dro tilbake til voldelig barnefar..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har fått beskjed av barnevernet at hun mister ungen om hun drar tilbake. Hun har snakket negativt om han lenge, de har møttes i møter med barnevernet og fått en ordning på samvær. Familien til faren har gjort alt de kan for å ordne leilighet til henne og på den siste ukens tlf samtaler har hun gledet seg til å flytte inn. 

Det har gått rykter om at hun og barnefar har holdt på å bli sammen igjen, rykter hun bare har fnyst av. 

Så fikk jeg tlf fra hennes far om at hun flyttet tilbake igjen. Han hadde fått en sms om det skrevet av barnefaren. Faren hennes ringte da barnevernet for å si ifra og politiet i frykt for at det har skjedd noe mot barnemorens vilje. Barnevernet skal ha svart at det er til hennes beste at hun tar kontakt med bv så fort hun kan. Politiet hadde kjørt innom huset til barnefar for å så finne det tomt.

Barnefar tar ikke tlf og på barnemor sin tlf er alle blokkert. Så nå har de tydeligvis rømt byen sammen.. Han er for tiden sykemeldt så han må ikke på jobb til uken heller.. 

Hva gjør man her? Faren til barnemoren er veldig redd for at ting har skjedd mot hennes vilje, ei annen venninne tror barnefar har sagt noe som har fått barnemor med. Mens jeg tror nesten at dette har vært en plan og at varnemor har løyet og lurt alle rundt seg.

Anonymkode: 9c753...540

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan man få tak i barnefars familie? Barnefar vil kanskje svare hvis noen fra hans familie ringer.

Fortell at politiet og barnevernet er koblet inn. Barnefars familie vil vel ikke at han skal risikere å miste all kontakt? Tar barnevernet omsorgen for barnet, får biologisk forelder møte barnet 4-6 ganger i året. Og en voldelig biologisk far? Tror ikke det blir såpass heller. Vil ikke barnefars foreldre snakke alvor med han?

Moren høres ut som en skikkelig dum dame. Håper hun vokser opp og ikke renner tilbake til et voldelig forhold. Jeg tror teorien om at hun er tatt med mot sin vilje er ganske svak.

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, ops2 skrev:

Kan man få tak i barnefars familie? Barnefar vil kanskje svare hvis noen fra hans familie ringer.

Fortell at politiet og barnevernet er koblet inn. Barnefars familie vil vel ikke at han skal risikere å miste all kontakt? Tar barnevernet omsorgen for barnet, får biologisk forelder møte barnet 4-6 ganger i året. Og en voldelig biologisk far? Tror ikke det blir såpass heller. Vil ikke barnefars foreldre snakke alvor med han?

Moren høres ut som en skikkelig dum dame. Håper hun vokser opp og ikke renner tilbake til et voldelig forhold. Jeg tror teorien om at hun er tatt med mot sin vilje er ganske svak.

Det verste er at jeg kontaktet en i nær familie og forklarte situasjonen. Fikk til svar at de sikkert ønsker å være alene og at dens beste råd er å la de være i fred. Så det er ingen hjelp å få i hans familie

Skrevet

De gangene de har møttes på samvær tror jeg hun har blitt manipulert over tid. Det var en setning hun sa som jeg la på minne. At han hadde sagt at han mister huset nå som han må betale barnebidrag og at hun ikke er med å hjelper med lånet. Så når hun fikk støtte fra nav osv fremover skulle hun sende litt til han når hun kunne for å hjelpe han. Jeg svarer henne at hvis han mister huset er vel heller det fordi han stadig vekk er sykemeldt. 

Men jeg lurer på om han virkelig har jobbet for å snu henne. Og i tillegg så ræmmer de fra byen og gjør seg utilgjengelig på telefon.

Jeg er bare redd for at han plutselig snur på humøret og bestemmer seg for å bli sint på henne for å ha dratt og alle barnevernsmøtene. Og at han da klikker, da ender jo hun opp mørbanka igjen. Men nå vet ingen hvor hun er. Og han har i de første to mnd vist lite interesse over barnet og ikke villet skifte bleier etc. Så er jeg jo veldig redd for barnet.

Skrevet

Jeg har en søster som har hatt et av og på-forhold med en d****sekk av en voldelig ubrukelig fyr, og vet hvor vanskelig det kan være å komme igjennom med fornuft. Selv om hun hører hva du sier i øyeblikket og sier seg enig i logiske argumenter, dras hun alltid tilbake til fyren til slutt. Har bare gitt opp nå, for å beskytte meg selv mot den emosjonelle påkjenningen det er å hjelpe, for så å bli skuffet igjen. Så holder avstand, og kommer heller til å stille opp for henne den dagen hun selv innser hvor ille situasjonen er, og kvitter seg med fyren for godt. 

Skjønner at dere er redd for at venninnen din skal bli fratatt barnet, men sikker på at det ikke egentlig er det beste? Selv om det er den voldelige barnefaren som selvsagt er den som har mest skyld her, så er det ikke bra for et barn at mor har såpass lite dømmekraft og selvkontroll heller. Mor vet jo at barnet lider under de dårlige forholdene, likevel velger hun sin egen blinde forelskelse eller avhengighet eller hva det nå er. Hun velger det over barnets trygghet. Er mor egentlig stabil nok og skikket nok til det store ansvaret det er å ta vare på barn? Mor har åpenbart noen problemer hun må jobbe igjennom, for å få mer skikk på livet sitt og mer selvrespekt. Ellers risikerer dere at om hun bryter med barnefar, så går det et halvt år, så er hun i et nytt forhold med en like dårlig fyr. Det er et ganske vanlig mønster, dessverre.

Ville latt situasjonen som foregår nå utspille seg, og la barnevernet gjøre jobben sin. At barnemor rømmer byen og blokkerer kontakt med nettverket sitt, sier ganske mye om hvor viktig det er at barnets interesser ivaretas her. Så jeg ville fokusert hva dere kan gjøre for å hjelpe barnet nå. Dere kan ikke endre dømmekraften til venninnen din utenfra, endringen må skje inni henne om den skal være varig.

Anonymkode: e80f6...fe4

• Liker 20
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en søster som har hatt et av og på-forhold med en d****sekk av en voldelig ubrukelig fyr, og vet hvor vanskelig det kan være å komme igjennom med fornuft. Selv om hun hører hva du sier i øyeblikket og sier seg enig i logiske argumenter, dras hun alltid tilbake til fyren til slutt. Har bare gitt opp nå, for å beskytte meg selv mot den emosjonelle påkjenningen det er å hjelpe, for så å bli skuffet igjen. Så holder avstand, og kommer heller til å stille opp for henne den dagen hun selv innser hvor ille situasjonen er, og kvitter seg med fyren for godt. 

Skjønner at dere er redd for at venninnen din skal bli fratatt barnet, men sikker på at det ikke egentlig er det beste? Selv om det er den voldelige barnefaren som selvsagt er den som har mest skyld her, så er det ikke bra for et barn at mor har såpass lite dømmekraft og selvkontroll heller. Mor vet jo at barnet lider under de dårlige forholdene, likevel velger hun sin egen blinde forelskelse eller avhengighet eller hva det nå er. Hun velger det over barnets trygghet. Er mor egentlig stabil nok og skikket nok til det store ansvaret det er å ta vare på barn? Mor har åpenbart noen problemer hun må jobbe igjennom, for å få mer skikk på livet sitt og mer selvrespekt. Ellers risikerer dere at om hun bryter med barnefar, så går det et halvt år, så er hun i et nytt forhold med en like dårlig fyr. Det er et ganske vanlig mønster, dessverre.

Ville latt situasjonen som foregår nå utspille seg, og la barnevernet gjøre jobben sin. At barnemor rømmer byen og blokkerer kontakt med nettverket sitt, sier ganske mye om hvor viktig det er at barnets interesser ivaretas her. Så jeg ville fokusert hva dere kan gjøre for å hjelpe barnet nå. Dere kan ikke endre dømmekraften til venninnen din utenfra, endringen må skje inni henne om den skal være varig.

Anonymkode: e80f6...fe4

Ja. Det er det jeg tenker og, hjelpe barnet. Ueg er redd for barnet her spesielt siden ingen vet hvor de er. Jeg håper jo at barnet blir flyttet fra de, hun har nå vist at hun ikke er en trygg og god mor.

• Liker 1
Skrevet

Huff, håper dette er noe vi slipper å lese/høre om i media etterhvert.

Skulle du på en eller annen måte få vite hvor de oppholder seg, så ringt politiet/barnevernet med en gang.

• Liker 2
Skrevet

Du skal da vel ikke ringe barnevernet. Hvis du er virkelig bekymret, så ringer du politiet. Så kobler de evt inn de rette instanser.

Kanskje veninna di bare trenger litt fred fra deg? Noen ganger gjør man mer skade enn nytte ved å blande seg inn i andre folks liv, og det er klart at du mener det godt, men her har du vel ikke kompetanse til å gjøre noe. La de i fred, til det beste for deg selv og kanskje også det beste for denne familien. Og ring evt politiet hvis du er virkelig bekymret.

• Liker 1
Skrevet

La henne være. Noen kan rett og slett ikke reddes.

Om hun og barnet dør, kan man se på det som et utslag survival of the fittest.

La naturen gå sin gang og problemet vil med tiden forsvinne.

Anonymkode: 81e8a...a96

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, etnavn skrev:

Du skal da vel ikke ringe barnevernet. Hvis du er virkelig bekymret, så ringer du politiet. Så kobler de evt inn de rette instanser.

Kanskje veninna di bare trenger litt fred fra deg? Noen ganger gjør man mer skade enn nytte ved å blande seg inn i andre folks liv, og det er klart at du mener det godt, men her har du vel ikke kompetanse til å gjøre noe. La de i fred, til det beste for deg selv og kanskje også det beste for denne familien. Og ring evt politiet hvis du er virkelig bekymret.

Fra meg da eller? Det er faren hennes som ringer og sender meldinger til meg. Vi vennene og familien hennes er blokkert. Og selv har jeg ikke pratet med henne side  tirsdag. Så jeg ser ikke meg selv som så fryktelig masete. Grunnen til at vi pratet på tirsdag var fordi jeg hadde møbler hun kunne få når hun gikk ny leilighet i løpet av måneden. 

Mulig hun bare ønsker fred ja. Men vi er redde for at hun blir slått ned og ungen kan bli skada også. Så klart er jeg bekymret da jeg hjalp henne med å flytte fra han og fant kniv og pistol i nattbords skuffen. Så klart er jeg bekymret fa han kvalte og slo henne mens hun var gravid. Eller da han sparket henne til hun datt sammen med barnet i armene før hun fikk flyttet.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La henne være. Noen kan rett og slett ikke reddes.

Om hun og barnet dør, kan man se på det som et utslag survival of the fittest.

La naturen gå sin gang og problemet vil med tiden forsvinne.

Anonymkode: 81e8a...a96

At du sa hva? DU mener man skal bevisst velge IKKE gripe inn om et barn kan være i fare som et utslag av den oppfatningen du har av "survival of the fittest"? :angry: syke menneske! Fy!

• Liker 15
Skrevet
7 minutter siden, Carrot skrev:

At du sa hva? DU mener man skal bevisst velge IKKE gripe inn om et barn kan være i fare som et utslag av den oppfatningen du har av "survival of the fittest"? :angry: syke menneske! Fy!

Sånn tenker jeg og. Barna kommer først. Bestandig! Ellers hadde jeg ikke hatt mitt yrke.

Ts 

• Liker 1
Skrevet

Hør her. Når noen er i en voldelig relasjon så er det viktig at de som er rundt viser at de er der og tydelig viser at dette ikke er greit. Men man kan ikke tvinge noen ut av en slik relasjon, og resultatet blir ofte da at det er deg de tar avstand fra. Dette er kjempedumt, for når denne jenta endelig kommer til det steget å reise fra ham, så er det viktig at det er noen der som ikke har "gitt henne opp". Det er bare det, at dette må hun komme fram til selv. I mellomtiden kan det være lurt å gi henne litt fred, men forsikre henne om at du er der for henne hvis/når hun trenger deg - gitt at du selv orker å stå i det i den lange prosessen det kan være. Gjør du ikke det, så trekk deg ut nå, for ditt eget beste, og for hennes beste. Hun trenger evt skikkelig gode venner både i denne tiden og etterpå.

Når det gjelder barnevernet, så må du tenke litt: Når denne jenta en gang kommer til å reise fra ham, hjelper det ikke henne hvis hun må sloss mot barnevernet i tillegg. Du risikerer å gjøre henne svakere, slik at hun føler seg enda mer avhengig av ham. Og du risikerer å lage større problemer for henne ved å ringe inn bekymringsmeldimger til barnevernet, som du ikke aner hvordan vil håndtere denne saken videre.

Hvis du ringer politiet isteden, når du er bekymret, så hjelper du henne faktisk mye mer. For når hun en gang kommer til det punktet at hun orker å anmelde ham, så har de allerede en logg på det hvis du hasr ringt, og det styrker hennes sak der.

Mitt råd er at hvis du orker det, så vær en solid venn for henne og vær der for henne, og ring politiet hvis du er bekymret - ikke basrnevernet.

Skrevet
5 minutter siden, etnavn skrev:

Hør her. Når noen er i en voldelig relasjon så er det viktig at de som er rundt viser at de er der og tydelig viser at dette ikke er greit. Men man kan ikke tvinge noen ut av en slik relasjon, og resultatet blir ofte da at det er deg de tar avstand fra. Dette er kjempedumt, for når denne jenta endelig kommer til det steget å reise fra ham, så er det viktig at det er noen der som ikke har "gitt henne opp". Det er bare det, at dette må hun komme fram til selv. I mellomtiden kan det være lurt å gi henne litt fred, men forsikre henne om at du er der for henne hvis/når hun trenger deg - gitt at du selv orker å stå i det i den lange prosessen det kan være. Gjør du ikke det, så trekk deg ut nå, for ditt eget beste, og for hennes beste. Hun trenger evt skikkelig gode venner både i denne tiden og etterpå.

Når det gjelder barnevernet, så må du tenke litt: Når denne jenta en gang kommer til å reise fra ham, hjelper det ikke henne hvis hun må sloss mot barnevernet i tillegg. Du risikerer å gjøre henne svakere, slik at hun føler seg enda mer avhengig av ham. Og du risikerer å lage større problemer for henne ved å ringe inn bekymringsmeldimger til barnevernet, som du ikke aner hvordan vil håndtere denne saken videre.

Hvis du ringer politiet isteden, når du er bekymret, så hjelper du henne faktisk mye mer. For når hun en gang kommer til det punktet at hun orker å anmelde ham, så har de allerede en logg på det hvis du hasr ringt, og det styrker hennes sak der.

Mitt råd er at hvis du orker det, så vær en solid venn for henne og vær der for henne, og ring politiet hvis du er bekymret - ikke basrnevernet.

Jeg har ikke kontaktet noe instanser. Det har faren hennes gjort. Og jeg har stått sammen med henne så lenge jeg kan huske og jeg kommer til å fortsette med nettopp det. Og hun vet at hun kan ringe meg uansett tid på døgnet så er jeg der for henne. Jeg har vært med på flere timer på helsestasjon. Det var jeg som pratet med politiet på tlf den dagen hun dro for hun var for stressa selv. Jeg har vært barnevakt, kjørt og hentet, handlet mat og gjort masse for henne. Da hun var gravid å ikke kom seg noe sted hentet jeg henne og vi brukte hele dagen på å besøke familien hennes her og der. 

Faren hennes vet alt vi har gjort sammen så det ernok derfor han ringte meg i går. For å ha noen å dele sin bekymring med. 

• Liker 4
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du går i forsvar når du får gode råd. Stiller meg litt uforstående til den reaksjonen.

• Liker 1
Skrevet

For å ikke lage problemer for henne i den perioden hun var gravid og bodde der så kontaktet jeg et av hennes søsken då den kunne spørre om hun var alene hjemme før jeg kom på besøk. For hun fikk ikke lov å ha venner og han kontrollerte alt. Så jeg har alltid prøvd å unngå å lage problemer for henne og jeg kommer til å fortsette med det så langt det lar seg gjøre. Nå er det en baby i bildet som gjør at jeg tenker mer på babyen enn henne. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For å ikke lage problemer for henne i den perioden hun var gravid og bodde der så kontaktet jeg et av hennes søsken då den kunne spørre om hun var alene hjemme før jeg kom på besøk. For hun fikk ikke lov å ha venner og han kontrollerte alt. Så jeg har alltid prøvd å unngå å lage problemer for henne og jeg kommer til å fortsette med det så langt det lar seg gjøre. Nå er det en baby i bildet som gjør at jeg tenker mer på babyen enn henne. 

Tror du ikke den babyen trenger henne du eller? Tror du det blir bra for det barnet å evt skulle miste moren sin? Det er ikke noe "tenke mer på barnet enn på henne" - det er mor og barn i helhet som skal hjelpes.

Skrevet

Æsj, fikk ordentlig ekkel magefølelse av å lese denne tråden. Jeg håper hun dukker opp i god behold, med babyen. Blir trist av å tenke på den stakkars lille babyen!!

Anonymkode: f7738...f90

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, etnavn skrev:

Tror du ikke den babyen trenger henne du eller? Tror du det blir bra for det barnet å evt skulle miste moren sin? Det er ikke noe "tenke mer på barnet enn på henne" - det er mor og barn i helhet som skal hjelpes.

I det lengste håper jeg barna kan være hos sine foreldre. Men når hun alleredr har blitt sparket til hun datt i bakken mens hun holdt ungen sin, så er jeg jo nervøs for hva mer han vil finne på. Og hvor mye klarer hun å beskytte barnet i lengden da? Han er større og sterkere. Når hun har fått beskjed av barnevernet at om du drar tilbake så mister du ungen. Jeg håper at hun kommer seg hjem i god behold innen helgen er over så hun får beholde ungen sin og fortsetter det livet hun har holdt på å bygge for seg selv og den lille.

• Liker 6
Skrevet

Huff! Håper hun og barnet er i god behold. Her MÅ man tenke på barnet først. Selv om det er trist å evt bli tatt bort fra mammaen sin, så kan ikke barnet bli hos moren hvis hun ikke evner å holde seg unna en sånn fyr. 

Anonymkode: 5f346...205

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...