Gå til innhold

Hjelp!!! Kan jeg greie å gå ned 40 kg??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat kjøpt meg vekt, og til min store forskrekkelse viser vekta at jeg må ned 40 kg. Har en BMI på 40 nå! Aldri vært så stor i hele mitt liv.

Har de siste dagene lest opp og ned om slankeoperasjon, snakket med folk som har tatt operasjon. Hadde egentlig tenkt å ta opp med legen neste uke at jeg gjerne ønsker å sette meg på venteliste. 
Men komplikasjonene skremmer meg, og tanken på å kanskje måtte leve med smerter og problemer resten av livet, har gjort at jeg har endret mening.

Tenker nå at jeg bare må ta meg selv i nakken. Men har jo gjort det så mange ganger før, uten at jeg har greid å gå ned mer enn 10 kg, og deretter falt av lasset og så har vekten økt igjen.

For å få en kickstart, tenker jeg at jeg skal gå f.eks 3 mnd. på knekkebrød kuren, før jeg legger om til normalt og sunt kosthold. 

Jeg har tidligere prøvd lavkarbo, Grete Roede, Noka-dietten, trent kickboxing, jogget, hatt PT osv osv.

Kan jeg greie dette på egenhånd? 

Noen andre som har greid det? Noe jeg kan gjøre for å ikke miste motivasjonen underveis? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke du skal kaste deg på en "kur". Det finnes ingen gode "kurer" når det kommer til vektnedgang.

Det eneste som funker, er å endre livs-stil. Å spise mindre enn du forbruker er nøkkelen, og løsningen er da å velge et sunt og godt kosthold kombinert med at du beveger deg mer. Du trenger ikke løpe rundt og sprenge deg selv, det holder at du går raskt. All bevegelse teller. En times tur hver kveld, for eksempel. Gå så raskt du kan uten å springe. Du må gjerne ha musikk på øret mens du går, så blir det mer underholdende og lystbetont. Ser du en trapp, gå opp og ned den noen ganger hver dag. Trapper er fin trim. Sett på musikk hjemme i stua, og dans en time de kveldene været ute er for dårlig til å gå tur. Dans i vei, sving og hopp og bøy og tøy, dans så du blir svett. All bevegelse teller, som sagt.

Når du skal legge opp ditt fremtidige kosthold, så kutt vekk alle energibomber og "feller". Halver mengden saus du bruker for eksempel, og kutt ut f.eks. alle former for fritert mat (fritering skjer i fet olje). Skaff deg en ny og god teflon-belagt stekepanne av god kvalitet, sånn at du kan steke mat uten å dynge på med smør eller olje i pannen. Jeg har f.eks. Le Creuset stekepanne med teflon, og den kan jeg steke i helt uten bruk av smør eller margarin, og ingenting setter seg fast likevel. Det sparer du en del kalorier på. Alle monner drar, så ta slike små grep over hele linjen.

Når du spiser middag, skal halve tallerkenen bestå av grønnsaker. Mellommåltider for å stille sulten, skal være grønnsaker eller frukt. Helst grønnsaker, mindre frukt, da en del frukt inneholder mye fruktsukker (bananer f.eks.)

Men alle disse tipsene har du vel fått mens du gikk på Grete Roede, har du ikke? Du nevner at du har gått der. Kan du si noe om hva som gjorde at du feilet der? Hva er det du gjør i det daglige og i helgene som gjør at du har gått så ekstremt opp i vekt?

Hvis du forteller litt mer om dette og hvordan du "bruker" mat og hva slags mat, så er det lettere for andre å gi deg tips og råd for å komme rundt det.

Endret av Million
  • Liker 13
Skrevet

Jeg sier som Million: Jeg tror ikke det er lurt å kaste seg på en "kur". Det lureste er å finne ut hva som er galt med kostholdet ditt i dag, og så endre det. Du må legge om kostholdet permanent hvis du skal gå ned og holde deg nede, så kostholdet du legger deg til må være et du trives med, ellers vil du ikke klare å holde deg til det.

Anonymkode: f1a16...547

• Liker 4
Skrevet

Du kan få legen til å henvise deg til overvektavdeling på sykehus for hjelp. Behandling er ikke bare kirurgi. Det kan også være mulig å reise på et kursted og være der over litt lengre periode for å lære bedre vaner, samt få oppfølging i ettertid. Hvis dette ikke fungerer kan du jo vurdere operasjon. 

Anonymkode: 94cbd...d94

• Liker 2
Skrevet

Be legen om henvisning til ernæringsfysiolog. De er vanvittig flinke på dette med livstilsendringer. 

Anonymkode: 2b285...bc1

Skrevet

Få deg en PT, som også lager kostholdsplan til deg. Gå turer, tren styrke. Snakk med fastlegen, som vil følge deg opp med jevnlige kontroller.

• Liker 1
Skrevet

IKKE ta slankeoperasjon!! Har selv vært i praksis på en kirurgisk avdeling hvor slike operasjoner ble utført. Det kom stadig inn pasienter med komplikasjoner relatert til gastric bypass, flere år etter operasjonen. Legene ønsket egentlig ikke å utføre operasjonene fordi de vet hvor stor faren for komplikasjoner i ettertid er, og de frarådet pasienten å gjennomføre operasjonen. Gastric bypass er ingen "quick fix". Om man tenker det, så er det stor sannsynlighet for å gå opp i vekt etterpå fordi man ikke endrer matvanene sine, og magesekken utvider seg. Da blir man like stor igjen, i tillegg til alle komplikasjonene. For ikke å snakke om reduesert opptak av elektrolytter som kan medføre hjerteproblemer og annet. Vær så snill, ikke ta gastric bypass. 

Anonymkode: 504cd...84d

• Liker 5
Skrevet

Jeg har gått ned 20 kg siden jul, og dette var måten jeg gjorde det på:

Først begynte jeg med å skrive ned alt jeg spiste i en måned. Jeg brukte en app som heter Lifesum (gratis). Slik fikk jeg en innsikt i hvor mye jeg faktisk spiste hver dag, og hvilke typer mat/snacks som innholder sinnsykt mye kalorier som jeg burde være forsiktig med, og hvilke ting jeg kan spise mer av.

Det neste var å legge om kostholde totalt: legge en slagplan, og holde meg til den. Tenke at dette er en varig endring, og at det tar tid, og at det er greit. Og at det er det du gjør mesteparten av dagene som teller, ikkedet du gjør en gang innimellom.

Siden jeg er glad i makrell i tomat, har jeg spist to kornmo knekkebrød med makrell i tomat til frokost hver dag. Selv om jeg noen ganger må tvinge meg til å spise frokost, så er dette kjenpeviktig. Frokosten er med på å hjelpe til å holde blodsukkeret stabilt gjennom dagen, knekkebrød har også denne funksjonen, noe som igjen fører til at du ikke får så lett for å spise usunn mat eller spise altfor mye. Så er det viktig at det ikke går for lenge til neste måltid, så SPIS LUNSJ. Om det så bare er et knekkebrød eller to. Og så til middag, spis mest fisk/kylling/grønnsaker/salat, fullkornsris/pasta, og mindre saus/kjøtt/potet/pommesfrites. Prøv så langt du kan å unngå ferdigmat. Og så kan du spise knekkebrød til kvelds igjen. Og drikk vann, masse vann. Jeg har med meg ei vannflaske overalt.

Det andre du må gjøre, er å være mer i aktivitet. Mindre mat, mer aktivitet. Mens du går ned er dette viktig. Etterhvert når du skal vedlikeholde vekta kan du ha litt mer mat og litt mindre aktivitet, men hvis du går tilbake til det "gamle livet" ditt, går du tilbake til den gamle vekta di også. Press deg selv når det gjelder aktivitet. Tving deg ut når du egentlig ikke orker. Gå turer og løp noen strekker, det du orker og litt til. Prøv to ganger i uka å slit deg ut med en litt for lang tur eller sykkeltur. Invester i en trimsykkel og sykle en halvtime hver morgen eller kveld.

Håper dette kan hjelpe, det er sånn jeg har gjort det. Og ikke tenk at dette er en "quick fix" - varige resultater tar tid å oppnå. Tenk et halvt år fram i første omgang :-)

• Liker 2
Skrevet

Så fint at du vil ta tak i helsen din og gå ned i vekt.

Jeg må si meg enig med de over her som sier at en "kur" ikke er en særlig god løsning. Veldig mange som kaster seg på slike opplegg ender med total sprekk og går gjerne mer opp i vekt enn de har gått ned.

Ta en titt på det kostholdet du har i dag og se hva du kan endre. Kanskje du ikke skal endre alt på en gang heller, men innføre en endring hver uke for eksempel. Da er det lett å holde oversikt og endringene skjer gradvis som kan være med å gjøre de mer varig. Noen ting å tenke på da er mer grønnsaker, rene proteiner og sunt fett, mindre sukker og hvetemel.

Og om du kommer deg ut og beveger kroppen din så vil det ha en god helseeffekt for deg. Trenger ikke være mer enn en tur rundt nabolaget til å begynne med, så kan du øke lengde og intensitet etter hvert som du kjenner at kroppen har mer å gi.

Tenk helhetlig, du vil vel ikke bare ned i vekt fortest mulig, poenget må jo være å holde deg der etterpå også.

Skrevet

Ja, det klarer du! Det er en lang vei så jeg ville anbefalt deg å ta disse små grepene istedenfor å virkelig ta harde grep med en gang. Det er lettere å sprekke når du må legge om hele livet ditt, enn om du klarer å unne deg noe i ny og ne.

Hva jeg ville gjort :

1. Sjekk hvor mye du forbrenner på 1 dag uten aktivitet. Finnes kalorikalkulator på nettet, her finner du ca tall.

2. Last ned Lifesum - en app som du kan skanne matvarer og se hva du spiser som har mye kcal og kutt det ut. Du trenger nok ikke å være manisk på å telle, men mange av matvarene du spiser kan overraske deg at inneholder så mye som de gjør. Prøv å holde deg unna poteter, ris og pasta! Alltid halve tallerkenen med grønnsaker til middag. Prøv å gå for fisk, kylling eller magert kjøtt istedenfor fet mat. Prøv å holde deg litt under det du forbrenner uten bevegelse om dagen (punkt 1).

3. Kjøp en Fitbit eller annet treningsarmbånd som holder styr på skritt, puls og kalorier. Da er det lettere å se når du er lat og når du har gjort en god jobb! Dessuten er det fryktelig motiverende å se at du når målet og du får skrevet ned resultater!

4. Vei deg EN dag i uken, ikke mer og ikke mindre. Pass på at det går riktig vei! Står du på samme tallet eller har gått opp må du se hva som har gått galt og rette opp i det. Ikke tenk på å gå ned 3 kg i uken, men heller at det går nedover generelt :) 

5. Husk å holde deg oppdatert etter du går ned! En på 100 kg forbrenner veldig mye mer om dagen enn en 80 kg, så da må du passe på at du har riktig informasjon.

Skrevet

Takk for gode tips. 

Det jeg tenkte med knekkebrød "kuren" er at det kostholdet er ganske likt kostholdet på Grete Roede, dvs. at det er ganske likt et normalt kosthold.

Jeg vet at jeg må legge om livsstilen min, derfor vil jeg ikke gå på noen ekstrem pulverkurer eller lavkarbo. Lavkarbo fordi jeg vet at jeg ikke kan leve resten av livet mitt uten å spise karbohydrater. 

Skal prøve å komme i gang med aktivitet, litt aktivitet daglig. 

Hvordan jeg har kommet hit? Det har tatt 10 år. Var veldig deprimert en periode, og maten ble min trøst. Vekta har etter denne deprisjonen blitt sittende på til tross for at jeg flere ganger har prøvd ganske så hardt å bli kvitt kiloene. 
Jeg har fått to barn også, føler meg alltid utslitt og har derfor aldri energi til å trene. De siste årene har jeg ikke hatt overskudd til trening, og i tillegg putta i meg mye dårlig mat og godteri.

Nå har jeg kommet dit at hver gang jeg har prøvd å starte opp igjen, har jeg mistet motet nesten før jeg har startet. Fordi jeg syns det går for sakte, og fordi jeg føler at det er så utrolig langt frem til målet mitt.

Jeg vet liksom alt for godt hva som skal til, men jeg greier ikke å gjennomføre det !  

Skrevet

Med ditt utgangspunkt vil det være vanskelig å nå din idealvekt, dog kan du endre din livssituasjon til det ugjenkjennelige og ta av veldig mye å komme i god form med en BMI-score noe over normalen - men ikke fortvile av den grunn da det kan passe deg ypperlig og du kan finne både selvtilliten og ha utstråling samt være veldig fornøyd med det.

Er kanskje ikke så enkelt alene, så jeg synes så definitivt at du kan be legen din om å henvise deg til en ernæringsfysiolog som kan følge deg opp - vil være mye bedre enn en knekkebrød-kur som ikke er godt for noe som helst. Du vil da få råd om hvordan å spise korrekt og ikke minst bli oppfordret til å drive aktivitet. Du har alt å vinne og ingenting å tape ved å søke hjelp slik - sier det fordi du nok har større utfordringer enn de fleste med din BMI og således er det vanskeligere å lykkes uten å bli tettere oppfulgt av noen som kan veilede deg godt. Ernæringsfysiologer er utdannet for å kunne det...

Skrevet

Jeg ville også anbefalt å skaffe deg en PT, men vær selektiv. Gå til en som har erfaring med livsstilsendring, det nytter ikke med slanking og straffetrening.

Anonymkode: d9cea...d10

Skrevet

Takk for tips. Når jeg gikk gravid gikk jeg til oppfølging for overvekt på sykehuset hos en ernæringsfysiolog, og det ga meg rett og slett ingenting. Så er litt skeptisk. (Gikk forøvrig ikke så mye opp i vekt når jeg var gravid heldigvis, holdt meg stabil) 
Men det er sikkert forskjell på hvem man treffer på. Er nok mange flinke der ute også. 

Jeg kan helt klart trives med noen kilo ekstra. 
Med min høyde bør jeg ligge på 57-75 kg. Men jeg vet med meg selv, at jeg trivdes veldig godt med å veie rundt 82-85 kg. 

Så da må jeg ned minst 35 kg. Det er mye, men er vel bare å sette seg et mål og prøve å nå det. 

Skal ta en prat med legen til uka og høre hva hun mener kan være en god løsning. 

Skrevet
49 minutter siden, moon_angel skrev:

Takk for tips. Når jeg gikk gravid gikk jeg til oppfølging for overvekt på sykehuset hos en ernæringsfysiolog, og det ga meg rett og slett ingenting. Så er litt skeptisk. (Gikk forøvrig ikke så mye opp i vekt når jeg var gravid heldigvis, holdt meg stabil) 
Men det er sikkert forskjell på hvem man treffer på. Er nok mange flinke der ute også. 

Jeg kan helt klart trives med noen kilo ekstra. 
Med min høyde bør jeg ligge på 57-75 kg. Men jeg vet med meg selv, at jeg trivdes veldig godt med å veie rundt 82-85 kg. 

Så da må jeg ned minst 35 kg. Det er mye, men er vel bare å sette seg et mål og prøve å nå det. 

Skal ta en prat med legen til uka og høre hva hun mener kan være en god løsning. 

Der er du inne på noe, for det har seg slik at man når frem til noen mens andre når man ikke frem til.

Det blir nesten som et mattestykke, en lærer kan forklare det så mye h*n vil og eleven tar det ikke til seg og forstår det hele - så kan det komme en annen lærer og forklare det samme på en annen måte, plutselig går lyset opp for eleven som etter dette kan den nye regneformen.

Ernæringsfysiologer forklarer det hele på vidt forskjellige måter å formidler budskapet forskjellig, således kan en nå inn til deg noe en annen ikke klarte - dog er det du selv som til syvende og sist må etterleve det du lærer, det er altså du som må gjennomføre det hele.

Eventuelt kan du dette i kombinasjon med en psykolog, ofte er det hodet som jobber imot enn og er grunnen til at man er blitt overvektig - hjelp fra psykolog kan bedre sjansene mye også for å oppnå vektnedgang.

Skrevet

Ja, ernæringen er jo egentlig ikke problemet mitt, for jeg vet jo hva jeg bør og ikke bør spise. Og hvor mye og hvor ofte osv.

Men ja, det er hodet som er problemet. Hodet som stritter i mot, alltid. Så ja, en psykolog med erfaring med overvekt har nok vært det mest fornuftige. Men ikke akkurat billig eller lett å finne en psykolog. Ofte lange ventetider å få hjelp.

Skrevet
46 minutter siden, moon_angel skrev:

Ja, ernæringen er jo egentlig ikke problemet mitt, for jeg vet jo hva jeg bør og ikke bør spise. Og hvor mye og hvor ofte osv.

Men ja, det er hodet som er problemet. Hodet som stritter i mot, alltid. Så ja, en psykolog med erfaring med overvekt har nok vært det mest fornuftige. Men ikke akkurat billig eller lett å finne en psykolog. Ofte lange ventetider å få hjelp.

Ja, det er ofte slik at folk vet hva som er sunt og ikke, likevel er det sjokoladen de velger og ikke bananen for å si det slik.

Mye har det med maktesløshet å gjøre også, folk vet at å slanke seg er vanskelig for mange og da er det enkelt å gi opp uprøvd - der er ernæringsfysiologer viktig da dem gir enn kunnskapen og verktøyet til å lykkes... Men hodet må være med også og for mange er således en psykolog som får orden på de følelsesmessige årsakene til livstilsvalgene man tar det mest nødvendige...

Skrevet

I prinsippet kan alle gå ned i vekt, flere kilo tar bare lenger tid enn færre kilo. Du kan gjøre det på egen hånd. Faktisk må alle gjøre det selv. Kanskje du trenger hjelp utenfra i tillegg. Men som made4u sier, hvordan informasjon blir lagt fram er alfa og omega. Du har fått masse informasjon, og du har fått profesjonell veiledning. Men kanskje hjelpen slett ikke hjelper deg. Du virker både forvirret og fortvilet! 

Alt det du har prøvd - og du setter likhetstegn mellom Grete Roede og "knekkebrødkuren" (jeg må innrømme at jeg flirte litt av akkurat den - GR er også et restriktivt opplegg selv om det frontes som et "sunt, normalt norsk kosthold") - viser at du ikke har fått taket på hva som skal til: Et vedvarende kaloriunderskudd. Dette kan du oppnå ved å spise mat du liker, men i normale porsjoner. Når man har blitt kraftig overvektig, har sannsynligvis synet på normale porsjoner blitt forvrengt, og/eller man er blitt vant til å spise "kosemat" i altfor store porsjoner og/eller for ofte. Dette må reguleres tilbake til hvordan det var da du var normalvektig (eller hadde en vekt som var riktig for deg). Det kan være vanskelig, men det behøver ikke være mer vanskelig enn at det er gjennomførbart.

Det er naturlig å ty til mat når man er sliten eller lei. Men hvis man gjør det ofte, fører det til vektoppgang, og så blir man enda mer sliten og lei. Når man ikke ser resultater av kostomlegningen øyeblikkelig, og det gjør man ikke, fordi det går sakte (kanskje en kilo pr uke), er det lett å gå lei, hvis det man gjør er eller føles trist. Da er det lett å ty til det man er vant til, selv om det også gjør en trist og lei, men det er på sikt, og når man er trist og lei, vil man få vekk den følelsen så fort som mulig.

Jeg tenker du burde slutte å tenke at du skal ta deg selv i nakken, og du må absolutt slutte å være utålmodig. Hvis du vil ned i vekt, må du finne ut hva du trenger å gjøre, og hvordan du skal få det til, i praksis, ikke bare i teorien, og så gjøre dette, og ikke tulle. Kurer og snåle opplegg fungerer ikke, det har du prøvd. Trening kan du utsette til du får mer overskudd, men du må spise bedre (mindre mengde, men bedre kvalitet), og å bevege seg er bra - du kan gå turer hvis du orker det. Start med korte. Fem minutter er bedre enn null. Det du greier å gjennomføre vil gi resultater, det du ikke klarer over tid, er bare bortkastet stress. Gjør det som virker, og du vil lykkes.

• Liker 3
Skrevet

Du sier du har prøvd lavkarbo, men har du prøvd en ketogen diett? Google "keto diet" hvis du er interessert, eventuelt sjekke ut denne siden: http://ketolyse.no/  :) 

Anonymkode: dee0a...374

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier du har prøvd lavkarbo, men har du prøvd en ketogen diett? Google "keto diet" hvis du er interessert, eventuelt sjekke ut denne siden: http://ketolyse.no/  :) 

Anonymkode: dee0a...374

Jada, jeg har lest boka, og tissa på sticks og full pakke. Og joda, jeg gikk ned noen kilo. 

Å kutte karbo er dessverre noe jeg vet jeg ikke kan leve med resten av livet. Skal jeg legge om kostholdet, så må det være noe jeg vet jeg kan leve med. Dvs. noe inntak av karbohydrater som knekkebrød/grovt brød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...