Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei og nei... Etter en tur på Datakjeden i dag, gikk det opp for meg at dette med å kjøpe mer minne ikke var så enkelt og greit likevel. Min Dell Dimension 8200 vil nemlig ha Rram... :(:(

Dette er utrolig dyrt å oppgradere med, og det er nesten gått ut av produksjon.

Har bare 256 nå, og det er jo definitivt for lite. Maskinen støtter i utgangspunktet 2GB, og jeg hadde tenkt å kjøpe 2*512 i tillegg, har nemlig to ledige minnsokler. MEN - dette ville koste nærmere 4000 dersom jeg fikk tak i, og dette er jo ikke et alternativ...

Maskinen fungerer jo bra den, litt treg ;), men vil ikke kjøpe ny heller.

Så, hva skal man gjøre?

1) Lukke øynene for at maskinen går tregt

2) Kjøpe ny maskin.. :(

3) Kjøpe nye deler! Tenker på nytt hovekort, eventuelt med ny prosessor, og da med støtte for S - eller DRAM. Har jo skjermkort, lydkort, grafikkort og alle IO-enheter, trenger bare mer minne jeg! :roll:

Videoannonse
Annonse
Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Med 256 i RAM til vil du få merkbare forandringer.

Men...har den alltid vært treg, eller er det noe som har kommet etterhvert? med 256 skal den jo ikke gå direkte tregt, mulig du trenger en overhaling av PC-en din først o g fremst.

Skrevet

Tja, den var selvsagt raskere i begynnelsen. Men slik vil det jo alltid være. Men merker at det tar lang tid å starte opp tunge ting, det tar lang tid å starte maskinen, og dersom jeg gjør mange ting samtidig, har det en tendens til å gå skeis. Vil spille Civilization uten å sette tålmodigheten på prøve...

Har selvsagt sjekket maskinen for spy-ware, virus, trojanske hester og så videre, ved hjelp av Ad-aware, Spybot og virusprogram. Diskdefragmenterer også relativt hyppig, typisk en gang i måneden. Kan selvsagt reinstallere OS, har vært inne på tanken mang en gang, men trenger først og fremst mer minne. Vet ikke hvor mye en reinstallering vil hjelpe jeg? Merkbar effekt? Men uansett er ikke 256 all verden i dag da, trenger nok mer, og hvorfor utsette... Kan jo like så godt prøve først som sist! Trenger datamasikn jeg da, er tross alt godt i gang med siving-studier i data, MEN har likevel aldri bygget maskin. Og hardwarespesifikasjoner lærer vi nok ikke på studiet likevel! Vil gjerne unngå å ødelegge maskinen. :roll:

Selv om jeg har en bærbar som backup

I utgangspunktet skulle jo også RDRAM være en kraftig forbedring, eller utfordrer om du vil, til vanlig dynamisk RAM. Dette pga hvordan RDRAM-bussen fungerer i forhold til vanlig DRAM eller andre utfordreren, SDRAM. Men dette hjelper jo ikke meg når standarden aldri tok av og nå er på vei ut. :ler:

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg ihvertfall ikke kjøpt mer enn 512 i RAM. De færreste trenger det. Når det blir aktuelt med 1-2 GB RAM, tror jeg det uansett er på tide å bytte ut din kjære Dell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...