Gå til innhold

Pumping

Nanella

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte bare på om når man pumper seg for morsmelk. Hvordan skal man da oppbevare melken og skal den vær lunken når barnet får den igjen. Varmer man den opp i vannbad?? Tenker mest på melk som man ikke fryser ned men som skal brukes samme dag. Den kan vel stå i kjøleskapet et døgn mener jeg å ha lest... Tenkte jeg skulle ta dette opp med helsesøster og har noe lesestoff på det, men tenkte jeg skulle spørre her. Enklere det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette sto på sidene DinBaby:

Oppbevaring av morsmelk

Har du rikelig med morsmelk kan det være en ide å oppbevare det til andre skal passe barnet. Det kan jo være greit å ta seg en tur ut innimellom... Fersk morsmelk er holdbar 2 døgn i kjøleskapet.  

Men dersom du har frosset ned melken og tiner den opp igjen bør du bruke den innen et døgn. I fryseren er melken holdbar i 3-6 måneder.  

Om du fryser ned litt melk, kan du godt fylle på mer en annen gang. Det du bruker til å fryse den ned i må være kokt. Man kan også bruke sterile engangsposer som kan kjøpes på apoteket.  

Når du skal tine morsmelken, er det best at det skjer gradvis. Den varmes best i vannbad, men ikke over 40 grader. Oppvarming i mikrobølgeovn kan skade innholdet av antistoffer som finnes i morsmelken. Det gir også en ujevn oppvarming som kan føre til at barnet brenner seg inne i munnen.  

Håper det var til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...