catsandknitting Skrevet 7. oktober 2016 #1 Skrevet 7. oktober 2016 Hei! Jeg har en minipus som bare er 13-15 uker noe sted, som har fått en forkjærlighet for sjokolade. Jeg gir den selvfølgelig ikke sjokolade frivillig da jeg vet hvor skadelig dette kan være for pusen. Det hele begynte da jeg hadde nesten en hel plate med fruktnøtt liggende i en skål på stuebordet om natta. Katten er jo sånn passe veldressert og vet hun ikke skal være på bordet, men når mennesket er borte leker katten på bordet. Morgenen etter var skåla renset for sjokolade og bare nøttene og rosinene lå igjen. Hun fikk sikkert i seg nesten 100 gram sjokolade den natta, men jeg merket ikke noe til det etterpå. Hun var ikke tørstere enn normalt, så ikke ut til å ha noe vondt og hadde ikke noe mageproblemer. Etter dette lærte jeg å sette sjokoladen i kjøleskapet. Det har vært noen uhell innimellom hvor jeg har gått i dusjen og hatt sjokolade fremme eller glemt at det har stått framme, men ikke ofte og ikke i sånne store mengder som den gangen med fruktnøtten. Hvor farlig er det for katten å spise lys melkesjokolade? Bygger de seg opp en tolleranse etterhvert? Jeg kommer jo selvsagt ikke til å mate henne med det uansett, men litt for nysgjerrighetens skyld ettersom hun ser ut til å ha fått en smak for det.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #2 Skrevet 7. oktober 2016 Katter (og hunder) skal ikke ha sjokolade. Jeg ville nok vært mer nøye. Pusen min elsker smultringer, men jeg spiser det kun når han er ute eller ikke har tilgang til det det må jeg rett og slett fordi han blir vill bare han lukter det... Anonymkode: 6a9c9...c0c 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #3 Skrevet 7. oktober 2016 Det er farlig. Det er et stoff i det som fordøyelsessystemet deres ikke kan bryte ned. http://www.petful.com/pet-health/can-cats-eat-chocolate/ Anonymkode: 7b48f...83e 2
PaperFlower Skrevet 8. oktober 2016 #4 Skrevet 8. oktober 2016 (endret) I og med at katter er relativt små, iallefall i forhold til hunder, vil jeg tro at vanlig melkesjokolade også er farlig for de ja. Vil også minne på at rosiner er farlig for katter, og hunder, også. Jeg har aldri hørt om noen oppbygging av toleranse når det kommer til sånne ting, så ville nok ikke satset på det. Jeg ville holdt et godt øye med formen til katten fremover og holdt alt farlig stengt unna når du ikke er hjemme. Prøv å la det bli en vane, sånn at du alltid tenker over hva som står fremme og ikke før du går ut døra. Endret 8. oktober 2016 av PaperFlower 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #5 Skrevet 8. oktober 2016 11 timer siden, catsandknitting skrev: Hei! Jeg har en minipus som bare er 13-15 uker noe sted, som har fått en forkjærlighet for sjokolade. Jeg gir den selvfølgelig ikke sjokolade frivillig da jeg vet hvor skadelig dette kan være for pusen. Det hele begynte da jeg hadde nesten en hel plate med fruktnøtt liggende i en skål på stuebordet om natta. Katten er jo sånn passe veldressert og vet hun ikke skal være på bordet, men når mennesket er borte leker katten på bordet. Morgenen etter var skåla renset for sjokolade og bare nøttene og rosinene lå igjen. Hun fikk sikkert i seg nesten 100 gram sjokolade den natta, men jeg merket ikke noe til det etterpå. Hun var ikke tørstere enn normalt, så ikke ut til å ha noe vondt og hadde ikke noe mageproblemer. Etter dette lærte jeg å sette sjokoladen i kjøleskapet. Det har vært noen uhell innimellom hvor jeg har gått i dusjen og hatt sjokolade fremme eller glemt at det har stått framme, men ikke ofte og ikke i sånne store mengder som den gangen med fruktnøtten. Hvor farlig er det for katten å spise lys melkesjokolade? Bygger de seg opp en tolleranse etterhvert? Jeg kommer jo selvsagt ikke til å mate henne med det uansett, men litt for nysgjerrighetens skyld ettersom hun ser ut til å ha fått en smak for det. At det går ann å være så stygg mot katten sin! Katter skal ALDRI spise sjokolade, det er som gift, hadde politianmeldt deg (!)og overtatt katten din uten å nøle. Fy f! Anonymkode: 58e64...e5a 1
Brimi Skrevet 8. oktober 2016 #6 Skrevet 8. oktober 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: At det går ann å være så stygg mot katten sin! Katter skal ALDRI spise sjokolade, det er som gift, hadde politianmeldt deg (!)og overtatt katten din uten å nøle. Fy f! Anonymkode: 58e64...e5a Tror ikke politiet hadde tatt det så seriøst, bortsett fra at du hadde stjelt katten da Om katten utvikler toleranse vet jeg ikke, men du kan jo tenke på det som med folk som har diverse allergier. Noen kan spise litt av det de er allergisk mot uten at de får en stor reaksjon, men de får en reaksjon og i lengden så ødelegger det kroppen. Jeg ville ikke ha gamblet på det. Plutselig så får det fatale følger. En ting er uhell, men å aktivt gi sjokolade synes jeg ikke er noe bra.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #7 Skrevet 8. oktober 2016 3 minutter siden, Brimi skrev: Tror ikke politiet hadde tatt det så seriøst, bortsett fra at du hadde stjelt katten da Om katten utvikler toleranse vet jeg ikke, men du kan jo tenke på det som med folk som har diverse allergier. Noen kan spise litt av det de er allergisk mot uten at de får en stor reaksjon, men de får en reaksjon og i lengden så ødelegger det kroppen. Jeg ville ikke ha gamblet på det. Plutselig så får det fatale følger. En ting er uhell, men å aktivt gi sjokolade synes jeg ikke er noe bra. Jeg hadde gjort alt I min makt til å få fjernet katten ja. Ts tok f meg heller ikke katten til veterinær etter å ha spist stor mengde ?! Det er sykt og mishandling. Er ikke lov å være så tett I nøtta at fortsetter å sette sjokolade fremme og bable om" bygge opp toleranse " Dette er dyremishandling I praksis. Anonymkode: 58e64...e5a 1
Brimi Skrevet 8. oktober 2016 #8 Skrevet 8. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde gjort alt I min makt til å få fjernet katten ja. Ts tok f meg heller ikke katten til veterinær etter å ha spist stor mengde ?! Det er sykt og mishandling. Er ikke lov å være så tett I nøtta at fortsetter å sette sjokolade fremme og bable om" bygge opp toleranse " Dette er dyremishandling I praksis. Anonymkode: 58e64...e5a Gidder du å lese det som står eller? Hun tok vekk sjokoladen etter den første hendelsen. Etter det har det vært uhell. Så klart spør hun om de utvikler toleranse. Katten liker sjokolade og vi mennesker vil jo gjerne gi det kattene liker (hvis du ikke skjønner denne biten bør du få deg kunnskap om hvordan mennesker fungerer. Noe du forøvrig bør gjøre uansett da folk responderer ikke så godt på sånne aggressive kommentarer. Det virker i mot sin hensikt faktisk). Derfor spør man, men jeg regner med at etter at mange har sagt at katten fremdeles ikke bør få sjokolade så kommer ikke TS til å gi katten sjokolade. Jeg hadde heller ikke flydd til veterinær om det hadde skjedd hos oss. Jeg hadde dog ringt dem. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå