Gå til innhold

litt "treig" opp i topplokket, hvordan godta dette om meg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ut i fra erfaringer gjennom mitt over 30 år lange liv, så har jeg på en måte endelig innsett at jeg kanskje er litt langsom eller treg oppi "topplokket". Jeg husker generelt dårligere en snittet, bruker lenger tid  på å mestre ting og gjør ofte dumme valg. Jeg er heller ikke særlig veltalende. Dette  er ting jeg har erfart både i jobb sammenheng og på skolebenken. Jeg føler at dette også gjør ting litt vanskeligere for meg og spesielt når det kommer til å skaffe seg en fast og stabil jobb. Jeg trenger som regel litt lenger tid på å bli god på diverse oppgaver og på å huske ting og dette gjør meg dessverre mindre attraktiv på arbeidsmarkedet. Jeg har derimot nylig fullført en bachelor med ett greit karakter snitt, men hvem klarer ikke det i disse dager? Alle kan lese seg til kunnskap, så lenge man har viljestyrke og motivasjon nok.

Det att jeg er litt "dum", gjør meg også mindre attraktiv på dating markedet. Jeg er som nevnt ikke særlig veltalende og føler at alle bedre en meg selv, noe som også gjør meg usikker. Og som vi vet, så er ikke dette særlig attraktiv for kvinner.

Så hva kan jeg gjøre for å godta dette om meg selv? Jeg er jo ikke mentalt tilbakestående og føler meg relativt oppgående ellers, men det er til veldig liten trøst, når jeg scorer såpass dårlig på logisk tenkning og hukommelse. 

Anonymkode: 8f7fc...80b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du virker veldig veltalende.

Jeg tror du er for hard mot deg selv! :-)

• Liker 26
Skrevet

Velkommen I klubben. Man er ikke dum fordi man har problemer med hukommelsen eller en "treg" prosessor.  Du har klart en bachelor , da er du ikke helt blåst. Ikke alle kan være Einstein heller.  Vedr dating så må man finne seg noen på sitt eget nivå.  

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Ellevill skrev:

Enig 

Skrevet

Jeg også føler meg treig og tafatt på jobbene jeg har/har hatt. På noen kommer det seg, på andre er det egentlig bare veldig slitsomt og jeg blir veldig lei meg over at folk baksnakker meg om at jeg er treg og "dum". For det vet jeg veldig godt selv.. 

Gjest lipgloss
Skrevet

😊skulle tro det var meg du beskrev her nå😊 Jeg er helt lik det du beskriver og har bare slått meg til ro med det😊

Du er ikke alene om å ha det slik😊

Skrevet

Dere sier jeg er veltalende, men dette stemmer ikke. Det er mye lettere å formulere seg ok skriftlig, når man har god tid til å tenke seg om hvilke ord man skal bruke osv."Dags" formen har visst også mye å si for meg hvor veltalende jeg er, merkelig nok.

Skrevet

Det er mange i klubben, velkommen :)

Anonymkode: 4607c...dbf

Skrevet
3 minutter siden, lipgloss skrev:

😊skulle tro det var meg du beskrev her nå😊 Jeg er helt lik det du beskriver og har bare slått meg til ro med det😊

Du er ikke alene om å ha det slik😊

Ja, man har vell ikke noe annet valg en å godta det. Men føler dessverre  att det begrenser mine muligheter en del, spesielt innenfor jobb og arbeid. Jeg taper også lett diskusjoner, siden jeg er såpass "treig" og lite veltalende, selv om jeg kanskje sitter med de beste argumentene. Dette kan til tider være meget irriterende.

Skrevet

Gå i alle fall ikke rundt å tro at ingen kan bli glad i deg pga av det der eller at du ikke kan få jobb. Se deg rundt. Syns du virkelig alle som har jobb og kjærester og barn for den del så smarte? Næh..de er ikke det. Noen er det, andre ikke. Og det er masse sylskarpe folk som hverken har jobb eller kjæreste de heller. 

Anonymkode: 426ed...33e

Gjest lipgloss
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, man har vell ikke noe annet valg en å godta det. Men føler dessverre  att det begrenser mine muligheter en del, spesielt innenfor jobb og arbeid. Jeg taper også lett diskusjoner, siden jeg er såpass "treig" og lite veltalende, selv om jeg kanskje sitter med de beste argumentene. Dette kan til tider være meget irriterende.

Kjenner godt til det 😊😊det ender nok godt skal du se😘😘

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo være fordi du kanskje er nervøs eller får prestasjonsangst, og da stopper det kanskje litt opp. Jeg vet at jeg selv blir treg i hodet når jeg blir usikker på meg selv. Kan også falle ut, ikke høre alt den andre sier, og så blir jeg gjerne varm av skam. Dette skjer heldigvis ikke så ofte lenger. I noen situasjoner kan jeg være sikker på meg selv, hvis jeg blir engasjert, og da kan ordene komme lett. Jeg hadde store komplekser da jeg var yngre for at jeg synes jeg var dårlig til å uttrykke meg. Husker jeg fikk bekreftelse på det fra en. Men etter hvert som tiden gikk fikk jeg plutselig høre at jeg var veltalende fra flere. Dette overrasket meg jo stort da. Jeg tror man må gi litt blaffen, det er nok det som har hjulpet meg, at jeg har slappet mer av og ikke fokusert og skammet meg så mye over usikkerheten som tidligere.

Anonymkode: dcdc0...0d0

Skrevet

Skjønner deg ang dating. Datet noen som vet og kan alt, reist jorden rundt... Droppet flere dates, følte meg litt overkjørt, og sånn skal det ikke være. Møtt en rolig og normal mann nå, på mitt "nivå". Puh :)

Anonymkode: 4607c...dbf

Skrevet

Folk flest er ikke så smarte, så ingen grunn til at du med hod norsk og en bachelor skal anse deg selv for berre rustet enn snittet.

Du skriver dessuten "Jeg har derimot nylig fullført en bachelor med ett greit karakter snitt, men hvem klarer ikke det i disse dager? Alle kan lese seg til kunnskap, så lenge man har viljestyrke og motivasjon nok".

Bare der peker du på andre styrker i arbeidslivet; viljestyrke ogmotivasjon. Min erfaring er at disiplin og arbeidsmoral er vel så viktig som kvikkhet i de fleste jobbsammenhenger, men at det skorter på dette blant endel unge mennesker (men stoore forskjeller). Så hev hodet, du er definitivt i øvre halvdel samlet sett.

Anonymkode: f99e6...d10

• Liker 5
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk flest er ikke så smarte, så ingen grunn til at du med hod norsk og en bachelor skal anse deg selv for berre rustet enn snittet.

Du skriver dessuten "Jeg har derimot nylig fullført en bachelor med ett greit karakter snitt, men hvem klarer ikke det i disse dager? Alle kan lese seg til kunnskap, så lenge man har viljestyrke og motivasjon nok".

Bare der peker du på andre styrker i arbeidslivet; viljestyrke ogmotivasjon. Min erfaring er at disiplin og arbeidsmoral er vel så viktig som kvikkhet i de fleste jobbsammenhenger, men at det skorter på dette blant endel unge mennesker (men stoore forskjeller). Så hev hodet, du er definitivt i øvre halvdel samlet sett.

Anonymkode: f99e6...d10

Er nok ikke så enkelt som det dessverre. Det att folk mestrer en jobb og får raskt tillit fra sjefen, gir ofte god viljestyrke og motivasjon til å gjøre en god jobb. Da føler man att man er viktig for bedriften og att man trengs. For meg derimot, så er det ikke alltid like enkelt å holde motivasjonen på topp, når man føler at man ikke får denne tilliten fra sjefen eller andre ansatte som man ønsker(og kanskje ikke burde få heller). Har også inntrykk av at arbeidsgivere heller ønsker en ansatt som lærer raskt og som kan klarer seg selv relativt raskt. I dag handler alt om penger og effektivitet...

• Liker 3
Skrevet

Og jeg vill bare tilføye at jeg føler at jeg ikke passer helt inn i dette samfunnet, jeg er kanskje ikke "smart" nok for det systemet vi har i dag! Da kan livet bli ganske så utfordrende til tider.

Skrevet

Man må akseptere det, si til seg selv at man er kanskje litt treig i topplokket men det er faktisk helt greit å være det. Man kan ha mange gode kvaliteter og egenskaper selv om man har den type svakheter. Du vet jo selv hvor dine egne mentale ferdigheter ligger, hvilken rolle spiller det hva andre konkluderer med? Hva andre tror endrer ikke hva du faktisk er og hva du kan

Det er alltid vondt når man aksepterer noe om seg selv man misliker sterkt, man går inn i en sorg som går over. Og når man kommer ut på den andre siden er man mye mer komfortabel med seg selv. Men om man fortsetter å krangle med seg selv om man er slik eller ikke, så vil man lettere forbli nedstemt og trist. Fordi man hele tiden føler og tenker at man ikke vil at det skal være sånn, men man ser jo at det er sånn. Man må løsne den motstridelsen, den floken.

Anonymkode: c60ed...d2a

• Liker 2
Skrevet

Noe min bestemor alltid sa som kanskje kan hjelpe: "Om du ikke er smart eller pen, så kan du kompensere for det på andre plan. Utvikle deg til å få andre ferdigheter. Tross alt, om verden hadde blitt forvridd og en måtte klare seg på egen hånd, så er det som oftest ikke de pene eller gjennomsnittlig smarte som overlever, men de som har ferdigheter."

Istedet for å være trist over noe du ikke har, så heller sett fokuset på noe du kan lære. Det er beundringsverdig med mennesker som har ferdigheter i viktige ting, og ikke bare all det høyteknologiske vi har i dag og andre uviktige ting. 

Anonymkode: 5177b...a44

Skrevet
13 timer siden, Ellevill skrev:

Det er forskjell på å klare og formulere seg skriftlig og muntlig. Når man snakker kan man bli stresset, slite med å finne de riktige ordene osv. Når man skriver kan man ta seg så god tid man orker.

Skrevet

Du bør jo fremstå som drømmedama. Smart nok til å få deg en utdanning og jobb, men ikke for smart til at mennene føler seg dummere enn deg. Jeg kan love deg at du har det mye bedre slik, enn om det hadde vært andre veien. Menn generelt ønsker å føle seg mer intelligente enn dama, de vil imponere og ha overtaket intellektuelt. 

Anonymkode: 2f99f...49a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...