Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg synes det å velge utdanning er utrolig strevende og forvirrende, og derfor kunne jeg gjerne ønske meg noen råd. Til høsten vurderer jeg å studere enten barnevern eller spesialpedagogikk, men vet ikke hvilken av dem jeg skal velge. 

Hvordan synes du barnevernsstudet var?
Hvordan synes du spesialpegadodikkutdanningen var?

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg vil jobbe med enda, men det jeg vet er at jeg ønsker å jobbe med mennesker som trenger hjelp, gjerne som terapaut, rådgiving, mennesker som sliter psykisk, gjerne i rusomsorgen eller sliter med depresjoner. Jeg liker også å holde foredrag og slike ting. 
Det jeg vet, er at jeg ikke vil jobbe med er å hente ut barn fra familier og ta den beslutningen og måtte stå mellom foreldre og barn. 

Hva jobber du som har utdannet deg som barnevernspedagog eller spesialpedagog?

Hvordan vil det være å begynne på spesialpedagogikk med bare videregående skole - generell studiekompetanse?

Hilsen fortvilet jente på 20 år

Anonymkode: 17359...775

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg anbefaler barnevernspedagogutdanning. Har selv gått det, og det er mange jobbmuligheter for deg som ønsker å jobbe med mennesker. Du kan jobbe i rusomsorg, på Nav, barnevernstjenesten, med psykisk syke, psykisk utviklingshemmede, diverse institusjoner, skole, barnehage osvosv. Veldig mye å velge mellom og om man er villig til å jobbe der jobben er så blir man aldri arbeidsledig. 

Jeg har jobbet i bolig for psykisk utviklingshemmede, noe jeg trivdes veldig godt med! Nå jobber jeg i rusomsorg der jeg arbeider spesielt med unge voksne som har rusproblemer. En veldig givende jobb, og som jeg har funnet ut at er det riktige for meg. Skal ta videreutdanning i enten psykisk helsevern eller rusproblematikk så jeg etter hvert kan søke om å bli klinisk sosionom/bv.ped. 

• Liker 1
Skrevet

Til hi: ville gått for barnehagelærer så spes ped. ( en kan bygge på )

Anonymkode: eca8e...3e5

Skrevet

TS her!

Tusen takk for svar, har heldigvis noen måneder igjen å tenke på. 

Noen som har tatt bachleor i spesialpedagogikk som kunne fortalt litt om det? Har dere kun den utdanningen, eller hadde dere noe fra før?

Barnevern høres ut som et greit studie og veldig lærerikt. 

Skrevet

Hvilken utdannelse har de som jobber i BUP hvis man skal utelukke psykologistudiet og sosionom?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken utdannelse har de som jobber i BUP hvis man skal utelukke psykologistudiet og sosionom?

Feks spes ped. Da gjerne en bachelor i noe først, før spes ped master. 

Anonymkode: b1fbd...58d

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leger og spesialpedagoger.

Anonymkode: eca8e...3e5

Skrevet
11 timer siden, frk91 skrev:

Jeg anbefaler barnevernspedagogutdanning. Har selv gått det, og det er mange jobbmuligheter for deg som ønsker å jobbe med mennesker. Du kan jobbe i rusomsorg, på Nav, barnevernstjenesten, med psykisk syke, psykisk utviklingshemmede, diverse institusjoner, skole, barnehage osvosv. Veldig mye å velge mellom og om man er villig til å jobbe der jobben er så blir man aldri arbeidsledig. 

Jeg har jobbet i bolig for psykisk utviklingshemmede, noe jeg trivdes veldig godt med! Nå jobber jeg i rusomsorg der jeg arbeider spesielt med unge voksne som har rusproblemer. En veldig givende jobb, og som jeg har funnet ut at er det riktige for meg. Skal ta videreutdanning i enten psykisk helsevern eller rusproblematikk så jeg etter hvert kan søke om å bli klinisk sosionom/bv.ped. 

Da tror jeg det blir barnevern på i Oslo eller Stavanger.

Kunne du fortelle meg litt om hvordan selve studiet er og forelesningene? Hvordan det er lagt opp?
Var lærerne flinke til å lære bort? Mye gruppearbeid? Hvor mange eksamener per semester?
Hvordan var bøkene?
Eller annet du synes er viktig som jeg burde vite? 
:)
Tusen takk forresten!! 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her!

Tusen takk for svar, har heldigvis noen måneder igjen å tenke på. 

Noen som har tatt bachleor i spesialpedagogikk som kunne fortalt litt om det? Har dere kun den utdanningen, eller hadde dere noe fra før?

Barnevern høres ut som et greit studie og veldig lærerikt. 

Du burde nok belage deg på en master i spes. ped. om du vil gå den veien. Har inntrykk av at det er vanskelig å få relevant jobb med "kun" en BA. Jeg har master i spes. ped med fordypning i logopedi. Jobber i ppt og trives kjempebra. 

Anonymkode: 1df9d...1d1

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bachelor og master i pedagogikk og jobber i BUP. Trives veldig godt med det! Jobben består av utredning, behandling og diagnostisering. Har jobbet i PPT også, synes det var greit. Men er mest interessert i behandling og ikke så interessert i skolen. Du må nok ha en master ja. Skal du bare ha bacehor, så hadde jeg valgt sosionom eller barneverspedagog. DU kan få jobb i BUPP med disse utdannelsene også, men det må du nok videreutdanne deg via RBUP. 

Anonymkode: cb7c8...831

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bachelor og master i pedagogikk og jobber i BUP. Trives veldig godt med det! Jobben består av utredning, behandling og diagnostisering. Har jobbet i PPT også, synes det var greit. Men er mest interessert i behandling og ikke så interessert i skolen. Du må nok ha en master ja. Skal du bare ha bacehor, så hadde jeg valgt sosionom eller barneverspedagog. DU kan få jobb i BUPP med disse utdannelsene også, men det må du nok videreutdanne deg via RBUP. 

Anonymkode: cb7c8...831

Må en ha master for å kunne jobbe i BUP?

Skrevet

Tråden ryddet for brukerdebatt og avsporinger, samt samtlige svar til dette

Nordvesta, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...