Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei :-)

Jeg vurderer å melde meg på Oslo helmaraton til neste år. Har løpt i snart 2 år og har 2 halvmaraton bak meg.

Jeg trener ca 4-6 dager i uka. Langkjøring, styrke og intervall. Aldri hatt noen skader og løper for meg selv :-)

Det jeg lurer på er: MÅ jeg følge et strengt treningsprogram for å klare å fullføre et maraton? Er det nok å ha omtrent 60-70 km i føttene hver uke og føle seg generelt i god form? 

Har vanskeligheter med å følge program da jeg liker å aktivisere meg selv ut ifra dagsform og tiden jeg har til rådighet, litt impulsaktig.

Og til sist, hvordan er det å løpe maraton? Vet ikke om jeg i det hele tatt tørr :-)

På forhånd takk for råd og tips :-)

Endret av cetera
Skrev feil
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel høyst individuelt, men min erfaring var at jeg fint klarte å løpe maraton uten noe som helst opplegg. Meldte meg (impulsivt) på 2 mnd i forkant, og hadde da aldri løpt over 10km. Hadde i de 2 mnd i forkant ca 4 løpeturer på ca 10 km, og en langtur på ca 20km, ukentlig. Løp aldri lengre enn 2,1 mil før løpsdagen. Kom i mål på i underkant av 4 timer. Det er noen år og kg siden, men skal løpe Oslo Maraton neste år igjen og gleder meg veldig! Det viktigste er å være mentalt forberedt, kroppen vil mest sannsynlig klare det fint. 

Anonymkode: bd1b0...e72

Skrevet

Hvis målet bare er å gjenomføre trenger du ingenplan, men du trenger km i beina.

Anonymkode: 906dc...310

Skrevet

Jeg har gjort det på omtrent samme ukentlige treningsmengde som deg TS, null problem (hadde dog løpt/trent i en hel del flere år). Men det er veldig mulig at jeg hadde løpt et litt smartere løp om jeg hadde hatt en litt mer strukturert plan, eller i alle fall en liten tanke bak det jeg gjorde. Jeg var litt bekymret for å møte veggen skikkelig, og startet løpet aaalt for rolig. Jeg endte med negativ splitt og 3:35, men kunne sikkert løpt i alle fall 10 minutter raskere - jeg hadde plenty futt igjen i beina da jeg kom i mål, såpass at jeg løp et par km lengre bare for å ha løpt lengre enn de fleste ;) 

• 4 uker senere...
Skrevet

Tusen takk for konstruktive og fine svar folkens :-) Jeg har vegret meg for å melde meg på Oslo Maraton siden jeg skrev innlegget, mister motet :-) 

Hvordan klarte du å "holde igjen" miore? :-) Huff, må vel bare manne meg opp å melde meg på!

Skrevet

Det å holde tilbake de første 15-ish var nesten det vanskeligste :fnise: GPS-klokke og å tvinge seg til å ikke løpe raskere enn det jeg hadde bestemt meg for på forhånd (i snitt så klart, det går jo tregere oppover og raskere i slak nedover) var mitt triks. 15-30 var jeg godt inne i rytmen jeg hadde startet i. Det føltes som om jeg hadde løpt en stund, men jeg visste at det fremdeles var laaangt igjen. Ved ca 30 visste jeg at det bare var 12 igjen (det klarer man "alltid"), og jeg følte meg fremdeles veldig bra, så da gassa jeg på i mye større grad. Gjennomsnittsfarten de siste 12.2 var over 1 km/h høyere enn de første 30 ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...