Gå til innhold

Skape egne juletradisjoner uten familien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på to foreldre og to småbarn. Begge våre familier bor et lite stykke unna oss. Før vi fikk barn feiret vi jul hver for oss. Da første kom, begynte vi å feire sammen. I utgangspunktet annenhvert år hos hver familie. Men vi ser at det er for det første mye styr å reise med to barn i jula. Og samtidig får jeg litt følelsen av at det er litt styr for familiene at vi er så mange på besøk også. Vi begynte derfor å tenke litt på om vi skulle prøve å lage egen jul hjemme. Med egne tradisjoner. Problemet er bare at ingen av våre foreldre eller familie er interesserte i å komme hit til oss. De har sine tradisjoner, og lite villige til å skape nye. Heller ikke intr. i å komme hit i romjula eller til nyttår.

Alle våre venner her vi bor er med familiene sine i store deler av julen. Så egentlig er det litt vanskelig å bestemme seg for hva vi skal gjøre. Er det trist å feire bare oss, når hele resten av slekten(e) er samlet et annet sted? Jeg er i alle fall vant med masse familie, lunsjer og middagsselskaper i jula. Blir veldig rart å feire bare oss.

Anonymkode: 3086d...9e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må jo begynne å skape egne tradisjoner. vel?

Inviter venner til lunsjer og middager. 

Anonymkode: 53580...678

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er rart. Det kan bli veldig hyggelig å skape egne tradisjoner. Og det er fint å lære barna at julen også kan være fin uten at det trenger å være så mange til stede :)

Skrevet

Jeg er oppvokst med å bare være kjernefamiøien i jula, fordi mine foreldre flyttet to dagsreiser borte fra sine familier. Det var kjempekoselig, og ikke rart eller trist. Nå er det gått mange år, og familien er blitt stor, med barn, svigerbarn og barnebarn til mine foreldre som nå er gått bort. 

Jeg tenker at det er ei tid for alt, og nye tider gir nye tradisjoner. Dere må lage nye, koselige tradisjoner hvis det blir mer styr enn kos å reise i jula.

Skrevet

Da jeg var liten feiret vi hos farmor og farfar eller hos mormor og morfar. Mormor og morfar bodde i samme bygd, men et stykke unna. Så hadde ikke vi bil og de å gå hjem og så inn igjen neste dag og hente gaver var ikke noe gøyt. Så en jul pappa ikke skulle være hjemme (sjømann) så sa mamma at vi ville feire jul i vårt eget hus. VI storkoste oss. Rolig, god mat og gavene i hus. Slippe å gå hjem på sene kvelden var godt. Mormor og morfar kunne ikke forstå at vi ville sitte alene på julaften. Men vi hadde en topp jul. Etter det så feiret vi hjemme.

Nå feirer vi annen hvert år hos mine foreldre, men nå er svigerfar alkis, så nå feirer de hos oss. Vi orket ikke mer at han gikk og smug drakk. Nå er det ikke så langt å kjøre til mine foreldre, og der er og tanten og nevøen. Så lenge ungen vil der til så feirer vi der. Litt godt å komme til duk og dekket bord. Vi overnatter og spiser middag 1 juledag før vi kjører hjem.

Anonymkode: 1f2c0...0e0

Gjest H Smith
Skrevet
På Friday, October 07, 2016 den 15.14, AnonymBruker skrev:

Problemet er bare at ingen av våre foreldre eller familie er interesserte i å komme hit til oss. De har sine tradisjoner, og lite villige til å skape nye. Heller ikke intr. i å komme hit i romjula eller til nyttår.

Nå kan det være flere årsaker til at familiene deres vil ha sin egen jul, men i utgangspunktet er det rart om de ikke kan forandre på noe for sin nærmeste familie. Synes stort sett hver jul handler om å inngå kompromisser for at flest mulig i familien skal bli fornøyd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...