Gå til innhold

Mobil til 9 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har vi hatt en helt enkel mobil, som kun kan ringes og sendes sms med, liggende hjemme så hun kan nå oss når hun er alene hjemme. Denne har hele tiden vært presisert at er huset sin.

Nå har hun begynt å ønske seg en egen mobiltelefon. Hun vil gjerne ha en som hun kan ha pokemon go og andre spill på. De fleste i klassen hennes har egne mobiler nå, alle de nærmeste vennene har (utenom en, som får til bursdagen sin nå).

Jeg har tenkt at hun ikke har behov for smarttelefon, da hun faktisk har eget nettbrett som hun kjøpte seg for noen år siden, så hun har spill muligheter der. Derfor vurderte jeg å gi henne den vi har liggende. Snakket litt med mammaen til den vennen som skal få telefon nå, og de skulle heller ikke gi smart telefon. Men nå har de ombestemt seg. 

Så nå lurer jeg på om jentungen her i huset burde få smart telefon også... Jeg er egentlig ikke for at man skal måtte ha alt det andre har, men jeg ser at det kan bli veldig leit å være den eneste som ikke har.

I alle fall heller jeg mot smart telefon nå, men da er det neste spørsmålet hvilken?

Jeg har vurdert samsung galaxy Y, til 800,- men jeg har lite kjennskap til den. Den begynner vel å bli ganske gammel, men gjør det noe? Er det mange apper/spill som ikke vil gå på denne? Kan hun ha pokemon go på den? (Selv om jeg er usikker på om hun skal få det, da jeg er redd det er vanskelig å konsentrere seg om trafikken ol. mens man spiller, men det er en helt annen diskusjon.)

Noen som har erfaring med galaxy y? Eller som har noen andre forslag til en smarttelefon som ikke er alt for dyr, ikke alt for stor, og som passer som første telefon?

Anonymkode: 1d919...016

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i huset fikk jentungen smart telefon i form av en billig androidsak når hun var 8... anbefales ikke...

nå er hun 12 og har iphone 6. Guttungen på 9 har iphone 5s.. ville heller gått for en iphone av et eller anna slag da de er mer barnevennlige synes nå jeg hvertfall.... nå er jo ungene aktive med pokemon go også og det er nå mye bedre at de er ute og spiller det framfor å ligge hele dagen på sofaen for å drive med padda.

Gjest SuperSonic
Skrevet

Kjøp en brukt Iphone. Ligger nok av de ute på finn nå som den nye modellen kommer. 

Skrevet

Hvorfor er en iPhone mer barnevennlig enn en Android?

Anonymkode: 4570e...390

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er en iPhone mer barnevennlig enn en Android?

Anonymkode: 4570e...390

OSet både fremstår og er enklere. En iPhone 5 koster ikke mye nå.

Anonymkode: adf49...d63

Skrevet

Skal ikke uttale meg om Iphone eller ikke, men en 9-åring har lett for å bli "utenfor" i dag om de ikke har en smarttelefon... Man trenger ikke like det (jeg gjør heller ikke det, altså - men det er nå engang sånn det er....)

Datteren vår var yngre enn din da hun fikk sin første "nye" smarttelefon. Hun er nå snart 11. Hadde ikke giddet å ri prinsipper her kjenner jeg, det er grenser for hvor lenge dere klarer å holde igjen, og i mitt hode er det ikke verdt det... Jeg mener ikke at man skal slenge rundt seg med penger og følge presset bestandig altså, men akkurat dette med smarttelefon ER faktisk noe "alle" har....

Skrevet
3 minutter siden, Ulrikke skrev:

Skal ikke uttale meg om Iphone eller ikke, men en 9-åring har lett for å bli "utenfor" i dag om de ikke har en smarttelefon... Man trenger ikke like det (jeg gjør heller ikke det, altså - men det er nå engang sånn det er....)

Datteren vår var yngre enn din da hun fikk sin første "nye" smarttelefon. Hun er nå snart 11. Hadde ikke giddet å ri prinsipper her kjenner jeg, det er grenser for hvor lenge dere klarer å holde igjen, og i mitt hode er det ikke verdt det... Jeg mener ikke at man skal slenge rundt seg med penger og følge presset bestandig altså, men akkurat dette med smarttelefon ER faktisk noe "alle" har....

Ja, det er det jeg har innsett. Så nå er bare spørsmålet hvilken telefon man skal velge..

Jeg er litt motstander av å gi iphone el. selv om den er kjøpt brukt og billig, fordi det er en dyr modell i utganspunktet. Jeg ønsker at hun skal kunne ha noe å strekke seg etter, og ønske seg, i fremtiden også! Ikke bare få det dyreste og beste med en gang.

Skrevet

Mitt barn har en Samsung Galaxy Y, og vi fikk ikke til Pokémon Go på denne. Ellers er den helt ok.

Skrevet
2 minutter siden, Sulfina skrev:

Mitt barn har en Samsung Galaxy Y, og vi fikk ikke til Pokémon Go på denne. Ellers er den helt ok.

Da må jeg med andre ord bare finne ut hvor viktig det er med Pokemon Go. ;)

• Liker 1
Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det jeg har innsett. Så nå er bare spørsmålet hvilken telefon man skal velge..

Jeg er litt motstander av å gi iphone el. selv om den er kjøpt brukt og billig, fordi det er en dyr modell i utganspunktet. Jeg ønsker at hun skal kunne ha noe å strekke seg etter, og ønske seg, i fremtiden også! Ikke bare få det dyreste og beste med en gang.

En iphone 5s ligger to modeller bak, og er slett ikke den dyreste og beste. For eksempel finnes det langt dyrere og bedre telefoner med både Android og Windows.

En kritikk mot iphone som jeg har er at de låser brukerne til sitt økosystem i form av at det er en rekke programmer som kun kan brukes av iphone og andre eppleprodukter. Dette får konsekvenser for ungdom som i praksis blir utestengt fra ungdomspopulære sosiale medier dersom de ikke har en iphone.

Hvor aktuelt det er for en niåring vet jeg egentlig ikke helt. Antagelig er det enda litt for tidlig til at det får noen konsekvenser, men at det kommer til å komme raskt kan være noe å ha i baktankene. Spesielt hvis iphoneandelen på skolen og i klassen hennes er høy.

Endret av Jus sanguinis
  • Liker 1
Skrevet

Vår 8 åring fikk min manns gamle Nokia smarttelefon.
Der har han lagt til hurtigoppringingsikon på mamma og pappa, slik at hun lett får tak i oss uten å måtte bla gjennom telefonlisten, men vi har i tillegg lagt til nr til f.eks. bestemor og et søskenbarn hun snakker mye med. Hun ringer kun til oss, vi har et familieabonnement der det er gratis å ringe til hverandre. 

Vi har slått av mobildata, slik at det er kun når hun er hjemme hun er på nett via wifi, da har vi kontroll på hva hun driver med.
Da ser hun youtubevideoer og spiller spill. Men generelt er hun lite på tlf, hun har ipad, og den blir mer brukt.

Men vi setter grenser der, maks en time per dag. Gjemmer den om hun ikke vil legge den bort :)

Anonymkode: f950c...b7f

Skrevet

Mine nevøer måtte spare seg opp til ipaden sin og iphonen., alså legge til side og så bruke pengene de fikk til jul. bursdag og utenom. Slik at de lærte verdien av penger.

Anonymkode: 01568...e59

Skrevet

De tok dem 1 år.

Anonymkode: 01568...e59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...