Rudabe Skrevet 7. oktober 2016 #1 Skrevet 7. oktober 2016 Hei, skal skrive et særmemne i Norsk. Sliter med å finne en problemstilling. Jeg har lyst til å skrive noe innen gotisk litteratur. Jeg har lest disse gotiske bøkene: Dr Jekyll og Mr Hyde (på norsk), Dracula(på norsk), Castle of Otranto(på engelsk), Wuthering Heights(på engelsk) og Frankenstein(ikke ferdig enda, på norsk). Hvordan skal jeg formulere problemstillingen? Er alle disse bøkene fra romantikken? kan jeg ta denne typiske sjangerproblemstillingen "hvilke romantiske og gotiske trekk finnes i verkene"? Sitter helt dødt her, og forstår ikke noe av hvor jeg skal starte. Takker alle for svar, og veiledning. Håper på at vi kommer til en god ende.
stan Skrevet 7. oktober 2016 #2 Skrevet 7. oktober 2016 Du får svar på noen av spørsmålene dine her: https://no.wikipedia.org/wiki/Gotisk_roman
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #3 Skrevet 7. oktober 2016 Kan ikke hjelpe deg noe særlig. Men biblioteker har ofte tjenester der de hjelper med særemner Anonymkode: ef4f7...a24
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #4 Skrevet 7. oktober 2016 10 timer siden, Rudabe skrev: Hei, skal skrive et særmemne i Norsk. Sliter med å finne en problemstilling. Jeg har lyst til å skrive noe innen gotisk litteratur. Jeg har lest disse gotiske bøkene: Dr Jekyll og Mr Hyde (på norsk), Dracula(på norsk), Castle of Otranto(på engelsk), Wuthering Heights(på engelsk) og Frankenstein(ikke ferdig enda, på norsk). Hvordan skal jeg formulere problemstillingen? Er alle disse bøkene fra romantikken? kan jeg ta denne typiske sjangerproblemstillingen "hvilke romantiske og gotiske trekk finnes i verkene"? Sitter helt dødt her, og forstår ikke noe av hvor jeg skal starte. Takker alle for svar, og veiledning. Håper på at vi kommer til en god ende. 1. Hvordan skal jeg formulere problemstillingen? Det spørs helt hva du skal fokusere på innenfor gotisk litteratur. 2. Er alle disse bøkene fra romantikken? Nei. 3. kan jeg ta denne typiske sjangerproblemstillingen "hvilke romantiske og gotiske trekk finnes i verkene"? Helt ærlig, så er det en ok start, men når du velger bøker der mesteparten ikke tilhører romantikken så ender jeg opp med å spørre meg selv hvilke romantiske trekk du leter etter. Anonymkode: 64903...f92
mahri Skrevet 7. oktober 2016 #5 Skrevet 7. oktober 2016 Jeg kan egentlig ikke noe om den sjangeren i det hele tatt, men er de bøkene mer eller mindre fra samme tid? Hvis ikke kan du kanskje ha "Hvordan gotisk litteratur har forandret seg gjennom tidene" som problemstilling. Husker jeg hadde noe sånt som problemstilling da jeg hadde særemne på skolen og det funket bra for meg
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #6 Skrevet 7. oktober 2016 Når du skriver at du har lest Dr. Jekyll og Mr. Hyde, Dracula og Frankenstein tenker jeg umiddelbart at det går an å si noe om monsteret i litteraturen, det moderne monsteret for eksempel. Både Dr. Jekyll og Mr. Hyde og Frankenstein tar jo også for seg dette med at vitenskapen går for langt, og det kan være interessant å se opp mot litteraturhistorien. Anonymkode: 9fde9...66d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå