Nuttery Skrevet 7. oktober 2016 #1 Skrevet 7. oktober 2016 Hei, For et år siden hentet Forsvaret ut skattekortet mitt, selv om de ikke skulle betale meg skattepliktig lønn.. Stusset litt på dette men regnet med det var en feil. Skal nå i praksis igjennom skolen, og kommunen jeg skal i praksis i har også hentet ut skattekortet mitt.. Men de skal jo ikke lønne meg i det hele tatt. Hvorfor gjør de dette?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #2 Skrevet 7. oktober 2016 Jeg har opplevd det samme. Aldri fått lønn eller utbetaling fra arbeidsgiveren. Hvorfor skjer slikt, noen som vet? Anonymkode: 75bcf...3d0
CutTheRope Skrevet 7. oktober 2016 #3 Skrevet 7. oktober 2016 Antakelig skjer alt automatisk. Det vil si at du legges inn i et system som ansatt fordi du skal jobbe der, og da henter systemet automatisk ut skattekort (fordi man normalt sett jo skal motta lønn). Grunnen til at de legger deg inn i systemet kan være mange, for eksempel knyttet til forsikringer. 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #4 Skrevet 7. oktober 2016 Dersom du ikke har fått feriepenger enda må de fortsatt ha skattekortet ditt. Dersom arbeidsgiver ikke har meldt deg ut, via a-meldingen, får de også melding om eventuelle endringer du har gjort på skattekortet ditt etc. De fleste større bedrifter har lønnsystem som henter automatisk. Slapp av, send dem en mail og si at de ikke må glemme å melde deg ut. Fordelen ved å ikke være utmeldt kan feks være at de fortsatt sparer OTP på deg Anonymkode: ae850...32c
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #5 Skrevet 7. oktober 2016 Kommunen gjør dette for å sjekke personopplysningene dine og registere deg i kommunens system. Bli nå ikke helt paranoid, da. Anonymkode: 6bb9e...ed8 1
Nuttery Skrevet 7. oktober 2016 Forfatter #6 Skrevet 7. oktober 2016 Åja AB over her, det var ikke for å være paranoid. Bare lurte på om det var en grunn til det, evt en feil i systemet.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #7 Skrevet 10. oktober 2016 Jeg jobber med lønn i en bedrift. Her er det slik at jeg må legge alle som skal ha div systemtilganger inn i lønnssystemet, for det er her en brukerident til våre datasystemer genereres. De må inn i lønnssystemet selv om de feks sender faktura fra eget firma for jobben de gjør for oss. Systemleverandøren strever med å finne løsning som gjør at man da ikke henter skatteopplysninger elektronisk i slike tilfeller ( siden arbgiver da ikke har rett til å gjøre det), men foreløpig er ikke den sperren kommet på plass. Jeg må også legge inn folk som fex kun skal ha refundert reiseutgifter/ div utlegg, selv om dette ikke er lønn. En fryktelig upraktisk kobling mellom lønnssystem og systemtilganger hos oss altså som lager skattekortkrøll. Anonymkode: 1c4f0...f6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå