Gå til innhold

Kloakklukt på badet, HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Kjæresten min og jeg flyttet inn i en ny leilighet for ca 3 mnder siden. Dagen etter at vi brukte toalettet for første gang har det luktet kloakk fra luket i dusjen hver dag. Lukten er sterkest noen få minutter etter at dusjen har vært i bruk, og ser ut til å gå over til en litt svakere lukt utover dagen og mot kvelden. Rørene er ikke tørre, da vi bruker dusj, toalett, vask og vaskemaskin hver dag. Det virker som det er vannet i sluket som lukter. 

Den beste forklaringen på hvordan jeg kan fikse dette fant jeg her på Kvinneguiden. Der sto det:

"Tok du opp den dingsen ( =vannlåsen) i sluket?

Fikk du vannlåsen og o-ringen på plass?

Sitter ikke det som det skal så lukter det kloakk."

Men vannlåsen vår er bare en traktlignende plastikk-ting. På siden av trakten er det et firkantet "lokk" som man kan skru på, men alt den gjør er å åpne et lite hull i vannlåsen/trakten. Det er ikke noe mugg eller sopp, og sluket er ikke tett. Jeg skulle gjerne lastet opp bilder, men det ser ikke ut til å fungere.

Fant også en på doktoronline, der de hadde løst problemet og de sa:

" Sjekket vannlåsen i sluken i dusjen nærmere. Hørte en svak ulelyd og flyttet litt på lokket til vannlåsen. Dermed forsvant ulelyden og sakte men sikkert også kloakklukten :-)"

Er det noe galt med vannlåsen vår? Hva er "o-ringen"? Hva er lokket på vannlåsen? Og mest av alt: hvordan kan jeg fikse problemet?? Orker ikke den lukta lenger, den gjør meg helt gal og skal snart ha masse besøk også vil jeg ikke at det skal lukte kloakk i hele leiligheten :(

Endret av Mleee
Skrevet

Hva med å få en rørlegger til å se på det? Kan være greit å sjekke at problemet ikke er større en dere tror, med tanke på at dere akkuratt har kjøpt leiligheten.

Anonymkode: 86f76...ad7

Skrevet

Jeg hadde den lukta på badet en stund, men det gikk bort da jeg lirket vannlåsen på plass. Den hadde stått litt skjevt. 

Anonymkode: a2a11...2c6

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde den lukta på badet en stund, men det gikk bort da jeg lirket vannlåsen på plass. Den hadde stått litt skjevt. 

Anonymkode: a2a11...2c6

Dyttet og lirket den hardt ned nå (uten å ødelegge noe selvsagt), og akkurat nå lukter det ingenting. Vi får se i morgen om det lukter da :)

Skrevet
2 timer siden, Mleee skrev:

Dyttet og lirket den hardt ned nå (uten å ødelegge noe selvsagt), og akkurat nå lukter det ingenting. Vi får se i morgen om det lukter da :)

Du må også sørge for at det er nok vann i vannlåsen. Om ikke vil det uansett lukte.

Anonymkode: 65edc...c35

Skrevet

En o-ring er en pakning som ligger nedi sluket. Ikke rør denne.  

Lokket nedi sluket kan være en stakeluke. 

Rens vannlåsen, sørg for at den ikke er gått tørr. ( kan skje om varmekablene er på fullt og sluket ikke brukes så ofte) Altså hell vann nedi, du kan også helle litt matolje oppi.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Ja det må sitte rett på plass og det må ligge vann i vannlåsen :) Sjekk det :) Håper du blir kvitt lukten, for det er noe herk når lukten kommer opp og det skjer gjerne når låsen sitter skjevt som noen sa lengre opp her, eller at den er defekt slik at det ikke ligger vann i den som skal hindre lukten i å spre seg ut i rommet.

Skrevet

Hvor gammel er leiligheten? 

Før var det en annen type vannlås i dusjen. Åpne vannlåsen om det er gamle typen. Da er det typisk et par skruer du må skru ut. Så drar du opp dekselet der. Under det sitter en kork, nesten som en bruskork. Det er vel en liten stakeluke eller noe. Dersom korken der mangler så begynner det å lukte. Det gjprde det her. De vi kjøpte av hadde fjernet den av en uforståelig grunn. Jeg tetta den med gaffateip midlertidig til jeg fikk tak i en ny kork. Etter at jeg gjorde det forsvant lukten også. Mener at den gamle typen sluker bare finnes i svart så om den er svart så er det gamle typen uten oring som andre over snakker om.

Skrevet

Ville sjekket vannlåsen godt en gang til og sørget for at det er vann i den når den settes på plass igjen. Når vannlåsen er ute så kan man også godt skylle med rent vann og gjerne litt sterk såpe (som rørene tåler) for å få skyldt unna ting/bakterier som kanskje har ligget en stund. Det kan også være lurt å vaske vannlåsen. Jeg har f. eks. en av plast som jeg legger i en bøtte Zalo et par ganger i året, for å skulle unna rusk og ulumskheter. Ikke en veldig deilig jobb men må gjøres iblant ;) 

Anonymkode: 1f202...dd9

Skrevet
23 minutter siden, Akay skrev:

Før var det en annen type vannlås i dusjen. Åpne vannlåsen om det er gamle typen. Da er det typisk et par skruer du må skru ut. Så drar du opp dekselet der. Under det sitter en kork, nesten som en bruskork. Det er vel en liten stakeluke eller noe. Dersom korken der mangler så begynner det å lukte. Det gjprde det her. De vi kjøpte av hadde fjernet den av en uforståelig grunn. Jeg tetta den med gaffateip midlertidig til jeg fikk tak i en ny kork. Etter at jeg gjorde det forsvant lukten også. Mener at den gamle typen sluker bare finnes i svart så om den er svart så er det gamle typen uten oring som andre over snakker om.

Det finnes mange type/merke sluker og de fleste er sort plast. Det er forskjellig vannlås etter hvilket merke man har. Noen vannlåser dras rett opp og noen sitter i et spor, da skrur man rundt og deretter drar opp. Ikke begynn å skru ut klemringen. 

Har man virkelig ikke peiling så la vær å gjøre noe, og la rørleggeren se på det.

Skrevet

Det er ikke klemringen jeg snakker om. 

Tror enda jeg har til gode å se annet enn en hvit sluk som er lagd etter år 2000. På de nye slukene så kan du dra ut innmaten for å gjøre rent sluken, da er det et håndtak der til å dra opp somregel. På den gamle sorten er det ikke det

Skrevet

Da har du ikke sett mange sluker... Vannlåsen som du kaller "innmaten" er hvit. Sluket er sort på Joti sine sluker. Er stort sett disse som blir brukt da de er godkjente i følge våtromsnormen. 

Skruer nedi sluket er til klemring. Og denne bør ikke privatpersoner røre.

Skrevet

Er det vann i alle vannlåsene eller blir de "dratt tørre" når du trekker ned i toalettet ? Er det en vaskemaskin på badet ? Er denne tilkoplet et sted det er vannlås ? Må du skru av et lokk over vannlås for å rengjøre slukpotta ? Eller løftes den bare rett opp ?

Anonymkode: fe2c2...c23

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det vann i alle vannlåsene eller blir de "dratt tørre" når du trekker ned i toalettet ? Er det en vaskemaskin på badet ? Er denne tilkoplet et sted det er vannlås ? Må du skru av et lokk over vannlås for å rengjøre slukpotta ? Eller løftes den bare rett opp ?

Anonymkode: fe2c2...c23

Vannlåsen løftes bare rett opp, det er ikke noe lokk. Det er vaskemaskin på badet, men vannet derfra går i et rør som går ned i sluket (dvs røret bare går langs med gulvet og drypper vannet ned i sluket, hvis det gir mening). Det er vann i alle vannlåsene, vannet i sluket bare rører litt på seg når vi trekker ned i toalettet. 

Skrevet
16 timer siden, Akay skrev:

Det høres ut som vannlåsen vår, men må ikke sku opp noen skruer for å komme til vannlåsen. Jeg bare løfter opp slukrista også ligger det bare en svart trakt der. Det er en gammel oppusset leilighet. Vannlåsen er svart og det er en kork på den liksom. Denne korken har jeg skrudd igjen hardt :)

Annonse
Skrevet
16 timer siden, Ellii skrev:

Det finnes mange type/merke sluker og de fleste er sort plast. Det er forskjellig vannlås etter hvilket merke man har. Noen vannlåser dras rett opp og noen sitter i et spor, da skrur man rundt og deretter drar opp. Ikke begynn å skru ut klemringen. 

Har man virkelig ikke peiling så la vær å gjøre noe, og la rørleggeren se på det.

Er ikke så mye å ødelegge på denne vannlåsen :P det er bare en plast-trakt med en kork på. Jeg kan ta vannlåsen rett ut, den ligger ikke i noe spor og det er ikke noe innmat eller o-ring eller noe som helst annet som kan fjernes fra vannlåsen. Området rundt vannlåsen er ser ut til å være sement (vet ikke om det har noe å si). Jeg forsøkte å dytte vannlåsen så hardt ned som mulig uten å bruke for mye kraft og forsøkte å lirke den litt på plass. Kjæresten tok nettopp en dusj, så vi får se om noen minutter om det lukter enda :)

Skrevet

Det er ikke sement, det er nok membranen. Den skal være smurt godt ned i sluket.

Vannlås skal man vedlikeholde selv. Men det var en som skrev over her at du skulle skru ut noen skruer og dette anbefaler jeg deg altså å ikke gjøre. 

Skrevet
På 8.10.2016 den 14.01, Ellii skrev:

Det er ikke sement, det er nok membranen. Den skal være smurt godt ned i sluket.

Vannlås skal man vedlikeholde selv. Men det var en som skrev over her at du skulle skru ut noen skruer og dette anbefaler jeg deg altså å ikke gjøre. 

Det er ingen skruer noen steder. Vannlåsen ser ut som en trakt som bare har blitt dyttet ned i et hull. Det er fullt mulig at de som pusset opp leiligheten vår (de som eier bygget) har ødelagt noe, mistet en bit eller noe sånt da de pusset opp badet og rengjorde sluket.

Skrevet

Lukten forsvant i ca to dager, men lukten kom tilbake igjen i dag. Vi skal si ifra til huseier at de må ta en titt på det eller få en rørlegger hit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...