Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2004 #1 Skrevet 20. november 2004 Dersom det kun finnes en mulighet for pass av barn i en kommune, og dette er en barnehage; er man da pliktig til å følge det pedagogiske opplegget?
Nasseline Skrevet 20. november 2004 #2 Skrevet 20. november 2004 Alle barnehager er pålagt å følge rammeplanen som er utarbeidet av BFD.
Gjest gjesta Skrevet 20. november 2004 #3 Skrevet 20. november 2004 Hvordan skulle en holdt barnet utenfor det som skjer i barnehagen? Kanskje en burde se annerledes på det at barnet har best av å være en del av en enhet og ikke bli ekskludert?
Gullhår Skrevet 20. november 2004 #4 Skrevet 20. november 2004 Dersom det kun finnes en mulighet for pass av barn i en kommune' date=' og dette er en barnehage; er man da pliktig til å følge det pedagogiske opplegget?[/quote'] Mener du om bhg må følge det, eller om du/dere som foreldre? Hva mener du med "pedagogisk opplegg"?
flopia Skrevet 20. november 2004 #5 Skrevet 20. november 2004 Pedagogiske opplegg kan være så mangt. Vet ikke hva du mener, om det er du som forelder eller? En tur, en hinderløype, en samlingsstund - alt er et pedagogisk opplegg
Kipa Skrevet 20. november 2004 #6 Skrevet 20. november 2004 Pedagogiske opplegg kan være så mangt. Vet ikke hva du mener, om det er du som forelder eller? En tur, en hinderløype, en samlingsstund - alt er et pedagogisk opplegg Det kan også være å jobbe med sosial kompetanse...Det er rett og slett en del av hverdagen i en barnehage.. Jeg synes faktisk ikke du, gjest, skal ha barnet ditt i en barnehage med en slik innstilling!! :-x
Gjest MrsL Skrevet 20. november 2004 #7 Skrevet 20. november 2004 Alle barnehager er pålagt å følge rammeplanen som er utarbeidet av BFD.
Vimsevips Skrevet 20. november 2004 #8 Skrevet 20. november 2004 Om barnet ditt skal gå i barnehagen må det også være med på opplegget i barnehagen, selv om stedet bare har en barnehage. Unntaket fra regelen er ved besøk til kirker/moskeer/synagoger evt. andre gudshus. Dette kan man si nei til. Barnehagen er i følge loven pliktet til å gi et annet og godt tilbud til de som ikke skal være med.
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2004 #9 Skrevet 20. november 2004 Kanskje du kan si litt om hva det er med det pedagogiske opplegget i barnehagen som du ikke ønsker at ditt barn skal følge.
Gjest Anonymous Skrevet 21. november 2004 #10 Skrevet 21. november 2004 Hvorfor må man på død og liv ha et pedagogisk opplegg for barn i førskolealder? Det er jo tross alt frivillig å gå i barnehage. Når man nå som det ser ut til ønsker å bygge ut mest mulig barnehager og fjerne kontantstøtten så ser jeg på dette nærmest som "tvungen pedagogisk opplæring". Er det bare positivt å ha et pedagogisk opplegg? Er alle foreldre inneforstått med det pedagogiske opplegget når de velger å ha barn i barnehage? Kan man som foreldre velge å avslå tilbud fra f.eks PPT fra en barnehage utifra disses pedagogiske synspunkt? Er "lek" viktig pedagogisk? Hvem overprøver disses(barnehage og PPT) sitt opplegg og synspunkter?
Gullhår Skrevet 21. november 2004 #11 Skrevet 21. november 2004 Det virker ikke som du Gjest over her, vet helt hva du snakker om. Hva tenker du på når du sier pedagogisk opplegg? Ett pedagogisk opplegg i en barnehage er så mangt. Det er alt de voksne har planlagt at barna skal gjøre i bhg. Forming, tema, språkstimulering, stimulans av motorikk... Kanskje dette høres voldsomt ut, men det er akkurat det samme som skjer hjemme. Velger du å la barnet ditt klippe hjemme, så skjer det under de forutsetninger du har lagt. (Sitte ved bordet, ikke løpe med saksen) Du har sikkert noen grunner for at du sier ja til maling og ikke nei? Vel, det har vi i bhg også og de er antagelig de samme. Når det gjelder f.eks språkstimulering, så skjer dette hjemme også. Som forelder leser du bøker eller spiller spill med barna. Kanskje du lar de få bake sammen med deg? Vel, da fører du helt sikkert en samtale med de. Dette kalles språkstimulering og er ikke noe man kan velge vekk. Det hadde vært så mye enklere å svare på ditt spm, om du kunne konkretisere det litt mer. Hva ønsker du å velge vekk? Ang. dette med PPT; personalet i bhg kan ikke melde opp ditt barn til PPT, uten samtykke fra dere som foreldre.
flopia Skrevet 21. november 2004 #12 Skrevet 21. november 2004 Ja. hvis PPT er det pedagogiske opplegget du snakker om så kan foreldre selv velge om deres barn skal sammarbeide med PPT. Men nå er det alltid en grunn til at PPT sammarbeider. Å er det ikke bedre at barna som trenger hjelp til eks språkutviklingen får den i barnehagen og ikke før barnet skal begynne på skolen?
Gjest Anonymous Skrevet 21. november 2004 #13 Skrevet 21. november 2004 Ok, da vil jeg gjerne spørre; hvor viktig er det f.eks at et barn tar initiativ til lek? Altså at et barn leker greit med andre barn, og deltar i deres lek, men ikke selv finner på nye leker og tar andre med seg.
Kipa Skrevet 21. november 2004 #14 Skrevet 21. november 2004 Lek er barnas måte å forstå verden på. Barn lærer av lek, barn bearbeider ved hjelp av lek. Å kunne lekekodene er viktig for å bli en del av leken med andre barn. jHar det travelt nå, men dette er altså noen grunner !!
Gjest gjesta Skrevet 21. november 2004 #15 Skrevet 21. november 2004 Jeg finner ikke helt problemstillingen til trådstarter her. Jeg skjønner at det er noe kunskap om hva et pedagogisk opplegg i den aldersgruppen er. Men så kommer altså PPT inn? Har trådstarter fått forestilt en problemstilling som hun/han ikke ser selv? Er det det som er problemet?
Gjest Anonymous Skrevet 21. november 2004 #16 Skrevet 21. november 2004 PPT hører vel alltid med til det pedagogiske tilbudet i en barnehage?
Gjest Anonymous Skrevet 21. november 2004 #17 Skrevet 21. november 2004 Sånn det ser ut for meg er PPT koblet inn fordi dette barnet ikke tar initiativ til nye leker. Om dette er riktig eller ikke får noen andre svare på.
Gullhår Skrevet 21. november 2004 #18 Skrevet 21. november 2004 Ok, da vil jeg gjerne spørre; hvor viktig er det f.eks at et barn tar initiativ til lek? Altså at et barn leker greit med andre barn, og deltar i deres lek, men ikke selv finner på nye leker og tar andre med seg. Hvor gammelt er dette barnet du snakker om? Uansett; det er ikke viktig at det tar iniativ. De voksne vil selvfølgelig prøve å hjelpe dette barnet, slik at det får økt selvbilde/-tillit, men det er ikke et krav at det skal ta initiativ til lek, for å være sosial med andre. Om jeg forstår deg rett, så leker dette barnet med andre og det har venner? Det er vel det som er det viktige? Ikke hvem som er leder eller ikke? Hvordan fungerer det i voksenlivet? Jo, man tar ulike roller utfra hvem man er sammen med. Slik er det for barn også. Jeg ville heller ha bekymret meg litt, om dette var et barn som alltid var alene.
Gullhår Skrevet 21. november 2004 #19 Skrevet 21. november 2004 PPT hører vel alltid med til det pedagogiske tilbudet i en barnehage? Vet ikke om jeg misforstår deg, men PPT er ikke en del av det pedagogiske tilbudet i barnehagen. Det kommer inn ved behov, akkurat slik det gjør om du er hjemme med barnet eller har det hos dagmamma. Forskjellen er at da er det gjerne foreldrene selv, eller helsestasjonen som søker hjelp.
Gullhår Skrevet 21. november 2004 #20 Skrevet 21. november 2004 Sånn det ser ut for meg er PPT koblet inn fordi dette barnet ikke tar initiativ til nye leker. Om dette er riktig eller ikke får noen andre svare på. Har jeg lest for fort? Er dette barnet under PPT?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå