AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2016 #1 Skrevet 6. oktober 2016 Så damer kan slappe helt av og gå etter utseende. Barna blir minst like smarte som dem selv. Mannfolk bør kanskje bli litt mer kritisk til hvem de velger til mor til barna sine. http://www.side2.no/helse/du-arver-din-mors-iq--ikke-fars/3423269832.html Anonymkode: b62a6...43b
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #2 Skrevet 7. oktober 2016 Dette er kvasivitenskap på sitt beste. Så langt har man kartlagt at X-kromosomet inneholder en del gener for intelligens. Nå er det ikke bare mor som gir x-kromosomet videre, men far også. Det handler mer om at guttene arver intelligensen fra mor-siden, mens jentene arver både fra mor og far. Dette ser man lett ved at som gutt har man XY, og som jente har man XX. Er du gutt, får du X fra mor og Y fra far. Er du jente, får du X fra far og X fra mor. Anonymkode: bb410...7fa 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #3 Skrevet 7. oktober 2016 For å legge til noe: " Årsaken til at kvinner har større sannsynlighet for å overføre intelligens er at kvinner har to X-kromosomer (XX), mens menn har bare ett (XY). Genene for intelligens ligger på X-kromosomet, og derfor er det dobbelt så stor sjanse for at du vil arve IQ-en fra moren din. " Jeg blir rett og slett flau på artikkelforfatter sine vegne når jeg leser dette. En gutt kan ikke arve X-kromosomet sitt fra far, siden han far Y fra far. Får han både X og Y fra far, så trenger man jo ikke en partner for å lage avkom - da klarer man det jo selv. Det samme gjelder for jentene. Får du begge X-kromosomene fra mor, hadde du ikke trengt sædcellene fra far. Dette er rett og slett flaut. Anonymkode: bb410...7fa 2
Frøkensina Skrevet 7. oktober 2016 #4 Skrevet 7. oktober 2016 (endret) Elendig artikkel, enig med deg over. *dårlig på å lese abkoder* Endret 7. oktober 2016 av Frøkensina
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #5 Skrevet 7. oktober 2016 Etter å kikket litt ekstra på kildene artikkelen siterer, må jeg bare le enda mer. De tar det fra en blogspot(!!) "artikkel". Artikkelen presterer også å skrive dette: "This way they found that the best predictor of intelligence was the IQ of the mother. In fact, the ratio of young people’s intelligence varied only an average of 15 points from that of their mothers. For de som ikke ser noe åpenbart her med en gang, kan jeg fortelle om at 15 poeng på en IQ-skala er et helt standardavvik. Et standardavvik er faktisk veldig mye når det kommer til IQ. Faktisk, er ca 70% av befolkningen innenfor ett standardavvik fra normalen(100 poeng). Altså de fleste har mellom 85 og 115 i IQ. Å finne ut at intelligensen til barnet "bare" varierer med 15 poeng fra moren er som å oppdage at de fleste av guttene blir like høy som faren pluss/minus 20cm. For å si det slik, hvis faren din er 180cm høy, tror jeg nok at jeg treffer ganske greit hvis jeg gjetter på at du(gitt at du er gutt) er mellom 165cm-195cm i høyde. Skikkelig predictor det her må jeg si. Anonymkode: bb410...7fa 6
Frøkensina Skrevet 7. oktober 2016 #6 Skrevet 7. oktober 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter å kikket litt ekstra på kildene artikkelen siterer, må jeg bare le enda mer. De tar det fra en blogspot(!!) "artikkel". Artikkelen presterer også å skrive dette: "This way they found that the best predictor of intelligence was the IQ of the mother. In fact, the ratio of young people’s intelligence varied only an average of 15 points from that of their mothers. For de som ikke ser noe åpenbart her med en gang, kan jeg fortelle om at 15 poeng på en IQ-skala er et helt standardavvik. Et standardavvik er faktisk veldig mye når det kommer til IQ. Faktisk, er ca 70% av befolkningen innenfor ett standardavvik fra normalen(100 poeng). Altså de fleste har mellom 85 og 115 i IQ. Å finne ut at intelligensen til barnet "bare" varierer med 15 poeng fra moren er som å oppdage at de fleste av guttene blir like høy som faren pluss/minus 20cm. For å si det slik, hvis faren din er 180cm høy, tror jeg nok at jeg treffer ganske greit hvis jeg gjetter på at du(gitt at du er gutt) er mellom 165cm-195cm i høyde. Skikkelig predictor det her må jeg si. Anonymkode: bb410...7fa Haha godt sjekket! Utrolig hva som publiseres som om det var vitenskap.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #8 Skrevet 7. oktober 2016 Foreldrene mine er stokk dumme, jeg ble smart, og valgte en enda smartere far til mine barn. Så håper de blir smartere enn meg. Anonymkode: aa4ac...270
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå